Probleem met DeWALT afkortzaag

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.016
359
Alphen aan den Rijn
Eindelijk het probleem gevonden waarom ik eikenhout niet recht kan afkorten . Zachte houtsoorten gaat beter.
Tijdens het zagen kantelt het zaaggedeelte iets en is de zaagsnede niet meer recht .
Alleen de vraag is het te verhelpen , er zit speling tussen het glijgedeelte van de zaag en de arm .
Wie weet of je het uit elkaar kan halen om het te verhelpen .

P.s. Mocht iets willen weten over sloten kun je het me vragen .

foto 2.jpg
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Hallo,

Ik heb er ook zo eentje gehad met ongeveer het zelfde probleem met speling.
Op de kop van de arm onder DW125 staan twee inbusbouten die je moet losdraaien, plaatje wegnemen en daar kun je de lagers en zo ook de geleiding bij stellen. Ik heb dan de gedaan en het probleem was verholpen.
 

bert1950

Nieuw lid
12 apr 2015
11
0
We zitten nu in 2015 en de vraag was van Feb 2011!
Is het afstellen van de arm gelukt? Ik heb namelijk hetzelfde probleem "speling in de arm van de DW125 Powershop.
Ik hoor wel, mocht een ander dit lezen en een oplossing weten hoor ik het graag.
Alvast bedankt voor eventuele reacties.
gr Bert
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.921
2.537
Zoals rudy al aangegeven heeft, kan je het dekseltje voor op de zaagarm wegnemen. Nadat je dat gedaan hebt,kan je het zaaggedeelte uit de arm trekken. Nu zie je bovenop het zaaggedeelte 3 of bij oudere types 4 looprollen. Controleer eerst of ze niet teveel speling hebben. Teveel speling betekend nieuwe lagers bestellen. Is speciaal Dewalt dus duur. Zijn de lagers goed,dan kan je de lagers aan de motorkant van het zaaggedeelte stellen. Deze lagers zitten op een excenter,die geborgd is met een inbusje. Nu stel je de lagers zo af,dat het zaaggedeelte met iets voorspanning in de zaagarm geduwd moet worden. Nu moet je de speling kwijt zijn.
 

bert1950

Nieuw lid
12 apr 2015
11
0
Goedemiddag chevy66, dank voor je reactie.
Het zit niet in de lagers, als ik de arm aan de voorkant vast pak kan ik hem +/- 4 a 5mm heen en weer halen.
De kolom waar alles aan vast zit blijft staan, dus moet het in de aansluiting kolom en arm zitten.
Het is dezelfde machine als Rudy (zie foto)
Maar ik zit nu met het volgende, de knop waarmee je de zaag ophoog en omlaag draai, daar zit een klein gaatje in met een inbus boutje denk ik!, ik heb het geprobeerd maar krijg dit niet los.
(zie ook op de foto van Rudy)
Weet jij misschien hoe ik dit los kan krijgen?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.921
2.537
Ik denk dat de kolom met de arm meebeweegt. Deze delen klem je aan elkaar. Meestal als de arm heen en weer beweegt, zit er ruimte op de spie in de voet. Volgens mij zit de bedoelde draaihendel vast met een rollpin. Die kan je er met een doorslag uittikken. Mijn zaag is uit 1956 dus er zal in de loop van de jaren wel wat zijn veranderd.
 

bert1950

Nieuw lid
12 apr 2015
11
0
De kolom zelf draait niet mee , het zit in de aansluiting kolom met de arm daar is iets mis mee!
Je hebt het over een rollpin? Het gat waar pin in zit loopt niet door dus ik kan de pin er niet uitslaan.
Het is dezelfde DW125 als Rudy. Dus mocht er iemand zijn die hier een tekening van heeft hoor ik het graag.
 

sippe

Nieuw lid
21 dec 2014
8
0
Ik heb hier zo'n handboek van ... (naam even vergeten). Daar staan een aantal interessante stukken in over de afstelling ervan. Ik zal eens kijken of ik er iets van kan inscannen.

grtz



Jan
 

PBT

Actieve deelnemer
ik heb een dw1251... lijkt me zo'n beetje dezelfde machine. ik heb hetzelfde probleem gehad. Helemaal achteraan links aan de bovenarm zit een hendel, rechts zit op dezelfde plaats een moer. Deze moer met een steeksleutel vasthouden en dan met de hendel aandraaien tot het vast zit.
 

bert1950

Nieuw lid
12 apr 2015
11
0
Dat zou mooi zijn Jan, als het dezelfde machine is vanbovenstaande foto van Rudy dan hoop ik dat ik daar wat aan heb, alvast bedankt.

Ook PBT dank voor je reactie, ik ga morgen kijken of dat ook een oplossing is. Dat is volgens mij de hendel waar een nok aan zit die in een keep valt van een ring die om de kolom heen zit, toch?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.921
2.537
Er zitten aan de linkerkant twee hendels op de kolom.De voorste is voor de arretering 90 graden en 45 graden . Als je deze ook gebruikt om je arm op zijn plek te houden, komt er na verloop van tijd ruimte op. Dan is ook je gradenverdeling niet nauwkeurig meer. Je moet altijd de achterste hendel vastzetten. Zoals ik al eerder aangaf klem je hiermee de arm op de kolom.
 

bert1950

Nieuw lid
12 apr 2015
11
0
Hallo allemaal, Ik wil jullie alle hartelijk bedanken voor het meedenken en reacties, Chevy66, Sippe (Jan) en PBT!
Aan de eerste hendel aan de linkerkant waar de nok aanzit, afstellingen 90 en 45 graden zit geen speling Chevy66!
De achterste hendel, deze dient om de arm op de kolom goed vast te zetten, heb ik inderdaad heel goed vast gezet, en geen speling meer maar moest hem wel HEEL goed vastzetten!
Dus voorlopig ben ik geholpen met meedenken en advies van jullie, bedankt daarvoor!

Ik heb hier nog een aantal links van bestanden die ik heb opgedoken van internet over de DW125 Powershop voor diegene die geïnteresseerd zijn en hoop dat jullie hier wat aan hebben!
www.bjmweb.nl/DW125/DeWalt_Powershop_Handbook.pdf
www.bjmweb.nl/DW125/DW1251.pdf
www.bjmweb.nl/DW125/DW125-3-8.pdf
www.bjmweb.nl/DW125/DW125-70-79.pdf
gr Bert
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.