Langsgeleider Makita 2704 te smal? / afstellen

starterXL

Actieve deelnemer
15 okt 2010
180
0
Amsterdam
www.furnidure.nl
Beste lotgenoten.

Afgelopen vrijdag mijn nieuwe zaagtafel, een Makita 2704, mogen ontvangen van de postbode.
Draait als een tierelier en ben helemaal in mijn spreekwoordelijke nopjes :D

Maarrrrrrrr............. (ja daar is ie)

Op een of andere vage manier klopt de schaalverdeling / het meetlint niet.

Zaag ik rechts van het zaagblad een stukje van 10 cm volgens de schaalverdeling, dan is het in de praktijk 10,8 cm.
Aan de linker kant is deze afwijking + 1,1 cm en komt er een stukje van 11,1 cm op de tafel terecht (bij een machine-instelling van 10 cm) ......

Het heeft er dus alle schijn van dat de langsgeleider te smal is.......

In de beschrijving staat wel dat je de geleider kunt afstellen, maar hoe precies en hoeveel wordt niet vermeld.

Komt iemand dit probleem bekend voor???

p.s. dit soort zaken merk je altijd net op, precies op het moment dat Ike aan het weekend begint haha

Alvast dank voor het meedenken.
 

Mr. Yellow

Actieve deelnemer
17 mrt 2014
43
0
Het verschil tussen 10,8 en 11,1 is wel te verklaren. 3mm is de dikte van je zaagblad (tanden).
Toch je langsgeleider eens afstellen. Is de wijzerplaat van je geleider ook instelbaar? Dan zaag je gewoon een stuk, meet het op en zet de wijzerplaat boven de juiste maat op de schaalverdeling. Tenzij de afwijking té groot is dat dit niet werkt. Dan moet je de geleider afstellen. Als je even kijkt naar de constructie hoe de geleider op je tafel gemonteerd is, kan je meestal wel zien hoe je deze moet verstellen.

Vind het wel een grote afwijking voor een nieuwe machine overigens.
 
Laatst bewerkt:
A

Athanor

Guest
Ik denk dat je niet de geleider zelf, maar de rail waarop die loopt kunt verstellen, de bouten waarmee die aan de zaagtafel zit wat lossen en dan schuiven is vaak de oplossing daarvoor...

Succes! Fons
 

starterXL

Actieve deelnemer
15 okt 2010
180
0
Amsterdam
www.furnidure.nl
Daar had ik dus ook al naar gekeken, maar de schaalverdeling, waar het hier om gaat, lijkt uit 1 stuk te bestaan.

20 - 10 - 0 ..... 0 - 10 - 20

Het verschuiven van de rail zou de afwijking verplaatsen naar de andere kant van het zaagblad....

Gr, Kees
 
A

Athanor

Guest
Als je de geleider opdikt met een strip van 8 mm is dan je probleem opgelost?

Fons
 
A

Athanor

Guest
Neuh... Maar dat bewijst wel je analyse dat de geleider te smal is:)


Fons
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Kan je anders eens een foto posten van de meetlinten?
normaal gezien is het meetlint links van het zaagblad apart aanpasbaar tov het meetlint rechts. Dit zijn altijd 2 aparte stukken.
En die zou je met een klein schroefje in het meetlint moeten kunnen verschuiven.
 

starterXL

Actieve deelnemer
15 okt 2010
180
0
Amsterdam
www.furnidure.nl
Kan je anders eens een foto posten van de meetlinten?
normaal gezien is het meetlint links van het zaagblad apart aanpasbaar tov het meetlint rechts. Dit zijn altijd 2 aparte stukken.
En die zou je met een klein schroefje in het meetlint moeten kunnen verschuiven.

Voor zover ik het heb kunnen bekijken betreft het hier 1 lint, voor zowel links als rechts.......
Heb hier (pagina 6) wel iets gevonden (de reparatiehandleiding van het model), alleen is mijn engels dusdanig dat ik net 1 fish and chips kan bestellen :(
 
Laatst bewerkt:

starterXL

Actieve deelnemer
15 okt 2010
180
0
Amsterdam
www.furnidure.nl
Als je de bijgeleverde bescherming voor de geleider gebruikt klopt het dan wel?

Als je het hulpgedeelte over de geleider laat vallen (weet niet of dat kan hoor), zodat je de hulpgeleider gebruikt als opdikking, dan sluit ik niet uit dat het wel klopt (moet ik even nakijken).
Dit geldt dan echter maar voor 1 kant van het zaagblad en zou je, als je wilt switchen, iedere keer de hulpgeleider moeten omzetten en dat lijkt mij ook niet echt de bedoeling.....
Maar ik zal vanmiddag even kijken en een fototje maken.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Plaats de breedtegeleider vlak tegen de zijkant van het
zaagblad. Zorg ervoor dat het pijltje op de geleiderhouder
naar de 0° schaalverdeling wijst.
Als het pijltje niet naar de
0° schaalverdeling wijst, draai dan de schroef op de

schaalplaat los en stel de schaalplaat af (zie afb. 32)

Dit is wat ik lees.. De liniaal is dus af te stellen..
 
A

Athanor

Guest
Moet je dan niet een keuze maken of je deze voor de linker of de rechterkant instelt? Ik zaag altijd met de geleider aan de rechterkant van het zaagblad. De keuze voor de de geleider aan de andere kant zul je volgens mij weinig behoefte aan hebben.


Fons
 

tuoh

Oud hout
Die dingen zijn bedoeld om langs één kant van de zaag te werken, meestal langs rechts. Er is geen enkel voordeel uit te halen om zowel langs links als langs rechts van breedte te kunnen schulpen. Stel je maatlat dus om op de rechtse kant van de zaag en klaar.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.