Opleidingen houtbewerken in Belgie

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Op school in België worden er nog zwaluwstaarten aangeleerd, maar de schoolgaande jeugd is daar toch niet meer voor te vinden hoor.
Dit kan maar al te duidelijk zijn voor me want ik geef les houtbewerking aan een 7de jaar (= een uitgangsjaar naar de arbeidsmarkt toe +/- 19 jaar oud)
Zelfs het ambachtelijke is er nog weinig interesse.

Ik heb jaren op de school gewerkt waar ik indertijd zelf de meubelmakersopleiding heb gehad. Niet als meubelmaker, maar als onderhoudsman.
Alle klussen die iets met hout te maken hadden waren voor mij ;-).
Ik vond het echt heel erg wat ik op die school in het atelier hout te zien kreeg.

Wat jij zegt geeft het al een beetje aan: 'schoolgaande jeugd daar niet meer voor te vinden', 'in het ambachtelijke weinig interesse'

Ik denk dat een deel van het probleem ligt bij het tegenwoordige lerarenkorps.
Tussen de paar van de 'oude stempel', mensen die daadwerkelijk werkervaring en skills hebben, lopen zoveel jonge gasten rond die daar niet op kunnen terugvallen. 'k Vind het heel erg om te zeggen, maar sinds de komst van enkele Tormeks kan haast niemand nog een beitel netjes slijpen en wetten.

Denk dat het probleem deels is dat het leerplan geen tijd genoeg uittrekt om de werkelijke basis van houtbewerken goed in de vingers te krijgen.
Een beitel slijpen en wetten vind ik zo'n basishandeling, zonder scherpe beitels geen zuiver werk. Natuurlijk wordt het meeste gedaan met machines, maar dit wil niet zeggen dat je de handvaardigheid niet hoeft te bezitten, wat blijkbaar toch algemeen wordt aangenomen.
Als ze het lerarenkorps enkel versterken met schoolverlaters is het einde zoek, want net die schoolverlaters moeten de nieuwe generatie houtbewerkers opleiden, terwijl ze zelf geen degelijke basis kregen.

Heb zo een aantal jaren geleden een staatsexamen meegedaan om schrijnwerker te worden op een provinciaal domein.
Zo'n examens gaan hier in België over het algemeen door op een school. Op deze school kwam de 'werkplaatsleider', de baas van afdeling hout, iedereen een basissetje handgereedschap brengen, alles nieuw. Ik was ten eerste al de enige van de groep die vroeg om een wetsteen, daarbovenop vroeg de werkplaatsleider waarom ik die nodig had. "De beitels zijn nieuw, nog nooit gebruikt, dus die zijn nog scherp" was zijn letterlijke antwoord. Dan weet je het wel...

't Is een hele litanie geworden ;-), en ik weet heus wel dat er nog degelijke leraars rondlopen met massa's ervaring, maar vind het wel heel erg dat er niet meer zoals vanouds gehamerd wordt op een degelijke basisopleiding (met handgereedschappen). De voeling die je hierdoor krijgt met het materiaal zet volgens mij aan tot meer betrokkenheid en arbeidsvreugde, en er zijn nog pluspunten! Je gaat veel meer nadenken over waar je precies mee bezig bent, waardoor je later de machines ook efficiënter zult gaan gebruiken én waarderen. Verder kom je vroeg of laat toch op een onvoorziene omstandigheid waar het gebruik van handgereedschap veel efficiënter blijkt dan een machine, dus de combinatie handgereedschappen-machines heeft heel wat pluspunten.

Voor alle duidelijkheid: Ik geloof dat Sirjacobs er eentje is van de oude stempel ;-).
Hoop alleszins dat het er op jouw school beter aan toe gaat.

Een deel van het probleem hier in Vlaanderen is ook dat je tegenwoordig veel te omzichtig met de leerlingen om moet gaan.
Toen ik in mijn tijd iets uitvrat, moest ik een schaaldeel Afzelia doorzagen in de lengte met een Sint Jozefzaag. Het schaaldeel was 65mm dik en zo'n 4,5 m lang ;-). Vandaag de dag wordt dit aanzien als 'lijfstraf', terwijl ik er gewoon efficiënter door heb leren zagen. Van straf schrijven leer je niks... De ouders dienen zo een klacht tegen je in, dus waar begint het al fout te lopen...

Soit, gelukkig hebben we dit forum, waar iedereen vrij is om bij te leren zoveel ie wil, ben zelf pas een betere houtbewerker beginnen worden sinds ik dit ontdekte.

Steven
 
Laatst bewerkt door een moderator:

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Steven,
Ik heb zeker een luisterend oor wat u hier neerschrijft en zeker een terechte opmerking. Wat u aanhaalt wat betreft het leerplan, wij hebben dit uiteraard niet in de hand.
Toch proberen we daar zoveel mogelijk iets aan te doen, maar de interesse van de jongeren en nu moet ik opletten wat ik schrijf, zit tamelijk laag.
Rekenen lukt moeilijk en dan spreek ik over beroepsleerlingen, inzicht, tekenen van constructies, woordenschat in het algemeen nederlands, beleefdheid, ...
Ikzelf ben 46 jaar en heb zeker nog de oude ambachtelijke werkwijze in me.
Wat ik nu al zie aankomen in de 3dejaars komt binnen een 4-tal jaar de arbeidsmarkt op.
Ik kan nu al min of meer zeggen dat het niveau nog lager komt te zitten. Weeral kunnen we niet alle jongeren over dezelfde kam scheren.
Wat bedoel ik hiermee: het niveau zal in de nijverheid nog meer zakken binnen een 4-tal jaar en onthou mijn woorden goed.
Ikzelf heb 15 jaar in de nijverheid (bouw) timmerman gewerkt en dit bij een baas alleen.
Mijn droom was zelfstandig te worden, maar bij mijn vrouw was er een bloeiende zaak samen met haar broers waarvan keuzes moesten gebeuren.
Ik heb de keuze gemaakt verder te werken als timmerman en plots kreeg ik de vraag om naar het onderwijs te gaan.
Zeker geen spijt van, maar ik heb 12 jaar geleden toen al mijn ogen opengetrokken op welk niveau het onderwijs dan stond.
In die 12 jaar heb ik al enorm veel gezien en meegemaakt.
Ik denk dat de communicatiemiddelen zoals internet, tekenpakketten (autocad, sketchup, ...), word, exel, ... toch een grote invloed heeft geven naar onze maatschappij.
Men wil nergens geen moeit meer voor doen.
Nog een mooi voorbeeld is de keuze gaan werken en verdienen via de ziekenbond, een uitkering van de werklozen, ....
De redenering is vlug gemaakt, voor hetzelfde geld komt men niet meer uit zijn bed.
Wat kunnen we daar aandoen? Ja iedereen heeft hier een mening over en welke is de juiste?
Groetje Didier Sirjacobs
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Volgens mij is het grootste probleem dat men alles meetbaar wil maken om te kunnen 'sturen op resultaten'. Het gevolg is dat niet-kwantificeerbare zaken als 'trots', 'beroepseer' e.d. naar de achtergrond verdwijnen. Bijkomend probleem is dan nog dat men zaken als 'inzicht' en 'kunde' moet operationaliseren naar iets wat meetbaar is ("kan een uitslag maken" bijv., of "kan binnen een uur een sluitend verstek opleveren"). En hét grote gevaar daarbij is dat men gaat sturen op die meetbare resultaten, in plaats van dat ze worden gebruikt als indicator voor het onderliggende. Dus dan gaat men geen leerlingen opleiden die een goede houtverbinding kunnen maken, maar leerlingen die binnen een uur een verstek in elkaar kunnen knutselen door de handleiding te volgen.

Ik heb er in mijn werk dagelijks mee te maken en ik durf wel te zeggen dat sturen op resultaten de grootste bedreiging is voor kunde en professionaliteit die ik ken.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Gun ons Nederlanders ook iets waar we beter in zijn, meestal delven we het onderspit, bijvoorbeeld indien het om Nederlandse taal gaat......:)

Om de Nederlandse taal? Draaien we er omheen? Of betreft het de Nederlandse taal? Of delven we het onderspit wederom?:)

Spreek gewoon je moers taal en ieder die het wil.......
 
Laatst bewerkt:

de Kastanjeboom

Actieve deelnemer
7 jan 2013
353
0
Kapellen
De discussie met Steven en Didier is best interessant geworden. Kan deze niet in een apart topic geparkeerd? Want het is een bijzonder interessant gegeven dat ook deels Belgie-specifiek is.
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Wat de kwaliteit (of het gebrek daaraan) van onderwijs op de Vlaamse technische scholen betreft: er zijn uiteraard meerdere dingen die meespelen hierin.

Enkele maanden geleden kreeg ik een uitnodiging om deel te nemen aan een initiatief dat 'ambacht in de kijker' heet, de organisatie selecteert enkele kandidaten die met ambacht bezig zijn. De gemeente waar ik woon had me bij hen aanbevolen, waar ik misschien best wel trots op ben ;-)
Op het inschrijvingsformulier stond onder andere deze 'vraag':
Schrijf in maximum 5 lijnen uw desiderata neer aan het kabinet van de minister voor middenstand en KMO's of aan onze partners.

Mijn antwoord luidde:
In de middelbare beroepsopleiding houtbewerking wordt er op dit moment te weinig aandacht besteed aan de basishandelingen van een houtbewerker. De studenten kennen de gereedschappen niet meer, kunnen er de basishandelingen niet meer mee en hebben vaak moeilijkheden met rekenen. Zo creëer je bandwerkers voor grote houtverwerkende bedrijven, maar geen ambachtslui, waaraan op dit moment een groot tekort is. Ambachten hebben er dringend nood aan om op een veel hedendaagsere manier in de kijker gezet te worden.

'k Had slechts 5 lijntjes, anders was het ook een epistel geworden denk ik ;-).

Eigenlijk is het in één woord treurig te noemen wat er gebeurt op de scholen, zoals Didier al aangeeft hebben leerkrachten geen zeggenschap in het leerplan, en is er van de leerlingen zelf ook steeds minder interesse. Wanneer die interesse er wel is wordt die ook vaak genoeg de kop ingedrukt doordat leerkrachten die zelf niet in de praktijk (in loondienst) gestaan hebben zelf niet bekwaam genoeg zijn. Dit is geen aanklacht tegen leraren (of toch niet tegen allemaal ;-)), maar tegen het systeem. Vind het een heel moeilijk onderwerp, en zou niet weten waar dit aangepakt dient te worden, maar het stuit me toch steeds weer tegen de borst.

Zelf maak ik heel dikwijls 'speciallekes', meubelstukken die niet voor de hand liggend zijn. Hierdoor ben ik dikwijls lang aan iets bezig, omdat ik steeds opnieuw andere invalshoeken krijg, elk werk heeft weer zijn specifieke kenmerken, en vereist ook weer specifieke vaardigheden. Zo blijft het een uitdaging, en vind ik heel veel bevrediging in wat ik doe. Dit betekent ook dat ik dikwijls langer aan een stuk bezig ben dan ik voorzien had, en dus minder per uur verdien. Omdat ik alleen werk kan dit niet zoveel kwaad, ik werk dan wel wat langer voor hetzelfde geld.
Soms moeten mensen erg lang wachten wanneer ik iets voor ze maak, maar personeel in dienst zie ik totaal niet zitten. Zou een hele moeilijke baas zijn denk ik ;-). Mijn redenering op gebied van werk is als volgt: de klant betaalt 100% van het bedrag dat ik vraag, dus daar tegenoverstaand moet het werk de 100% perfectie zo dicht mogelijk benaderen. Vind maar een helper met dezelfde instelling...
Administratief komt er ook nog eens zoveel meer bij kijken dat het sop de kool niet waard is. Dan ben ik beter af met een kleinere productie en iets ontspannender dagen.

Omdat deze discussie wel heel erg off topic is, is het idee van de Kastanjeboom wel goed om dit in een ander draadje te zetten, daarom schreef ik een apart berichtje hiervoor.

Groeten,
Steven
 

Vener

Actieve deelnemer
21 jul 2012
266
154
Nijmegen
René,
Ik weet niet wat je in bezit hebt van machines, maar mocht ik dat maken, dan zou ik alles machinaal gaan uitvoeren omdat ik die mogelijkheid heb.

ik heb alleen handmachines: cirkelzaag, bovenfrees, schuurmachine. Maar ik heb de voorkeur voor niet-elektrisch handgereedschap, veel stiller in het gebruik. Het nadeel is wel dat het moeilijker is om hout op maat te maken. Dus een een zaagtafel en een vlakbankje staan wel op mijn verlanglijstje. Maar eerst een grotere schuur.

'k Heb niet eerder terug geantwoord vooraleer ik enkele foto's kon plaatsen van de schuine zwaluwstaartverbindingen die ik maakte ;-

Mooi gemaakt hoor. En functioneel.

Het is inderdaad een interessante discussie. ik denk dat het overal het zelfde is; produtie draaien Toch zijn nog steeds mensen de het ambacht blijven waarderen.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
De discussie met Steven en Didier is best interessant geworden. Kan deze niet in een apart topic geparkeerd? Want het is een bijzonder interessant gegeven dat ook deels Belgie-specifiek is.

Sorry dat ik even inhaak op de discussie.

Jaren geleden stond de Sint Jansberg in Maaseik (hier vlak over de grens) bekend als school waar je als "echte" vakman van afkwam. Tegenwoordig is deze school onderdeel van Syntra, voor zover ik het kan beoordelen werkt Syntra nauw samen met het bedrijfsleven. Helaas vraagt het bedrijfsleven niet meer om mensen die goed zijn met handgereedschap maar willen ze mensen die opgeleid zijn om de cnc machines te kunnen bedienen. Dus is daar het lesprogramma op aangepast.
Hier in Nederland is het niet veel anders, de nadruk ligt op snel en efficiënt werken. Waarom bv de sleuf voor een driepuntsluiting aftekenen, schaven en uithakken als je er een mal op kunt klemmen en er met de frees over heen kan racen?
En vroeger was het niet anders, als men 200 jaar geleden de middelen van nu had dan zouden er toen ook maar bar weinig handgemaakte verbindingen gebruikt worden.

Gelukkig zijn er nog altijd mensen met liefde en passie voor het vak!
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Het is inderdaad een interessante discussie. ik denk dat het overal het zelfde is; produtie draaien Toch zijn nog steeds mensen de het ambacht blijven waarderen.
en
Waarom bv de sleuf voor een driepuntsluiting aftekenen, schaven en uithakken als je er een mal op kunt klemmen en er met de frees over heen kan racen?
En vroeger was het niet anders, als men 200 jaar geleden de middelen van nu had dan zouden er toen ook maar bar weinig handgemaakte verbindingen gebruikt worden.

Het is niet zo dat ik een puritein ben wat betreft het gebruiken van handgereedschap hoor, maar niet alles wordt in het atelier gedaan.
Zelf ga ik ook zo vaak als nodig is van machines gebruik maken, maar niet alles is seriewerk hé. Op verplaatsing is het handig om je 'plan te kunnen trekken' met het materiaal dat je voorhanden hebt. Met een scherp haalmes kun je mijns inziens efficiënter werken dan met een elektrisch schaafmachientje en of een decoupeerzaag om kantafwerkingen aan een bestaande muur aan te passen. Zo zijn er nog talloze voorbeelden waar handgereedschap een goeie oplossing kan bieden. Ik vind vooral de combinatie van handgereedschappen en machines interessant, dit komt de efficiëntie ten goede.
Verder ga je beter nadenken over waar je mee bezig bent als je een basis hebt met handgereedschappen, zodat je de machines ook beter gebruikt en waardeert. Ik ga heus niet elke pen en gatverbinding manueel gaan maken, maar tegenwoordig is de toepassing van pen en gatverbinding al zeldzaam aan het worden, alles wordt geconterprofileerd en met deuvels samengelijmd. Laat staan de zwaluwstaartverbinding ;-).
Toch zijn er nog steeds mensen te vinden die voor degelijke meubelen graag wat meer willen betalen, uiteindelijk is de prijs-kwaliteitverhouding beter.

Verder kun je altijd wel een scherpe beitel gebruiken, hoe modern je houtverwerkende bedrijf verder ook is. Wanneer zelfs de kennis en vaardigheid om een beitel snel en efficiënt te slijpen en te wetten verloren gaat zegt dit al veel. Dat bedoel ik eigenlijk met basishandelingen.

Zelf heb ik niet de pretentie me beter te voelen dan eender wie, maar 'k weet wel dat ik heel hard mijn best doe om een steeds betere meubelmaker te worden. Ik investeer graag tijd om me bepaalde handelingen eigen te maken, je krijgt er uiteindelijk zoveel voor terug!
Alleen al het plezier waarmee ik kan werken is een grote motivatie, en de klant wordt er ook niet ongelukkig door ;-)

Groeten,
Steven
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Dankjewel coko ;-). Dit is wel een onderwerp dat me nogal nauw aan het hart ligt, het geklungel van een groeiend aantal 'professionelen' irriteert me mateloos. Net daarom is die basis zo belangrijk, werken leer je toch pas echt op de werkvloer. Hoe breder de basis, hoe efficiënter eens tewerkgesteld dunkt me.

Goed, ik kan er nog even over doorwauwelen, maar denk dat het ondertussen wel duidelijk is ;-)

Toch ben ik benieuwd naar meer meningen, wie heeft hier iets aan toe te voegen?

Groeten,
Steven
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Ik kreeg onlangs iemand ( BE of NL) op bezoek die opleidingen natuursteen, zeg maar steenhouwer, had verzorgd en er leraar in was . Dit was in samenspraak met de steenindustrie.

Die persoon onderkende twee periodes in de geschiedenis van die opleiding. Eerst was de opleiding ambachtelijk, met handgereedschap. Daarna ( periode twee) moest ( MOCHT!!) dat niet meer en moesten de studenten enkel machines aanleren, want dat zou overeen komen met wat op de werkvloer gebeurt.

Conclusie: de oud-leerlingen die nog met steen werken komen allemaal uit de eerste periode. Anders gezegd: diegene die het enkel machinaal hebben geleerd zijn allen gestopt met steenhouwen/steen bewerken.

De persoon gaf als verklaring dat de studenten uit de machinale periode geen binding met het materiaal hebben opgebouwd.

Of het nu steen of hout is zal weinig uit maken. Het lijkt mij een illustratie voor de standpunten van Steven, ArtHarg en Sirjacobsd


Groeten
Ornament
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Ik kan de laatste post alleen maar onderstrepen, dat dit werkt. Ik heb vroeger op het KMBO metaal ook als eerste leren een blokje haaks te vijlen, en meer van dat soort "stomme" zaken. Nu, achteraf, merk je dat de vaardigheden die je toen leerde je een leven lang helpen. De manier van 2 (of meer) fasen waarin ook de basis geleerd wordt (zonder stroom zeg maar) is denk ik een goede die de leerlingen een leven lang zal helpen. Ik ben van mening dat wanneer je de basis niet snapt, je beperkt bent in de mogelijkheden.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Ik heb hier al met belangstelling nagelezen rond de problematiek bekwaamheid leerlingen, leerkrachten, werknemers, werkgevers,...
Ik zou hier zoveel kunnen neerschrijven, maar ik ga er liever niet op in omwille van mijn positie. Er kijken hier veel mensen naar deze forum en ik heb al een moeilijke ervaring te verwerken gehad bj mijn intrede van deze boeiende forum. Herinner maar het plagiaat-probleem.
Hier kijken ook collega's van mij mee. Vandaar mijn teruggetrokken visie wat jullie neerschrijven.
Toch heb ik alle respect voor de positieve als negatieve aspecten die hier aan bod komen.
Ik had niet gedacht of er bij stil gestaan dat dit weer een gevoelig onderwerp zou kunnen zijn.
Eén ding dat ik toch wil beantwoorden is, als leerkracht moeten we de dag van vandaag zeker onze vakkennis beheersen, grote groepen begeleiden, altijd open staan voor de thuissituaties van leerlingen die het moeilijk hebben (scheidingen/financieel), bijscholingen volgen, ontevreden ouders opvangen waarvan de student meestal overbeschermd is, allerlei digitale media beheersen, stages opvolgen waarvan het niet meer zo evident verloop omwille van leerlingrelatie tegenover de werkgever of werkgevers die geen stagiairs meer willen, enz.
Zoals gekend heb ik ook 15 jaar in de nijverheid gestaan en toch mag men eens in mijn plaats komen staan en achteraf zijn conclusie maken.
Ik besef heel goed dat dit in de nijverheid hetzelfde probleem is.
Je mag er niet vanuit gaan dat we veel verlof hebben. Dat is effectief zo, maar als we al onze uren tijdens het schooljaar samentellen, dan is er bijna geen verschil hoor.
 
Laatst bewerkt:

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Ik heb hier al met belangstelling nagelezen rond de problematiek bekwaamheid leerlingen, leerkrachten, werknemers, werkgevers,...
Ik zou hier zoveel kunnen neerschrijven, maar ik ga er liever niet op in omwille van mijn positie. Er kijken hier veel mensen naar deze forum en ik heb al een moeilijke ervaring te verwerken gehad bj mijn intrede van deze boeiende forum. Herinner maar het plagiaat-probleem.
Hier kijken ook collega's van mij mee. Vandaar mijn teruggetrokken visie wat jullie neerschrijven.
Toch heb ik alle respect voor de positieve als negatieve aspecten die hier aan bod komen.
Ik had niet gedacht of er bij stil gestaan dat dit weer een gevoelig onderwerp zou kunnen zijn.
Eén ding dat ik toch wil beantwoorden is, als leerkracht moeten we de dag van vandaag zeker onze vakkennis beheersen, grote groepen begeleiden, altijd open staan voor de thuissituaties van leerlingen die het moeilijk hebben (scheidingen/financieel), bijscholingen volgen, ontevreden ouders opvangen waarvan de student meestal overbeschermd is, allerlei digitale media beheersen, stages opvolgen waarvan het niet meer zo evident verloop omwille van leerlingrelatie tegenover de werkgever of werkgevers die geen stagiairs meer willen, enz.
Zoals gekend heb ik ook 15 jaar in de nijverheid gestaan en toch mag men eens in mijn plaats komen staan en achteraf zijn conclusie maken.
Ik besef heel goed dat dit in de nijverheid hetzelfde probleem is.
Je mag er niet vanuit gaan dat we veel verlof hebben. Dat is effectief zo, maar als we al onze uren tijdens het schooljaar samentellen, dan is er bijna geen verschil hoor.

Als ik het goed lees ben je leerkracht, nou, petje af ervoor. Ik denk niet dat ik het zou kunnen om dat jonge "tuig" (met een dikke knipoog ;) ) de goede kant op te krijgen.

Het enige dat ik weet is dat ik zelf geen haar beter was toen ik 16 jaren telde, maar ik heb wel veel aan de docenten gehad die hart voor hun vak kenden. Wellicht is dat een opsteker, er is hoop. Alleen duurt het vaak even voordat men de waarde van het geleerde ziet. :)
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
k heb hier al met belangstelling nagelezen rond de problematiek bekwaamheid leerlingen, leerkrachten, werknemers, werkgevers,...
Ik zou hier zoveel kunnen neerschrijven, maar ik ga er liever niet op in omwille van mijn positie.

Kan dit heel goed begrijpen, 't zou jammer zijn dat je jezelf in nesten zou werken op die manier.

Eigenlijk valt sommige leerkrachten niets meer te verwijten dan gebrek aan motivatie, en zelfs dan kan dit nog vele redenen hebben.
Naar mijn mening is het gewoon het systeem dat niet naar behoren werkt, dit zal ongetwijfeld een groot aantal leraren frustreren.
't Is natuurlijk ook makkelijk om iets onderuit te halen, maar het is uiteindelijk gewoon heel moeilijke materie.
Onze maatschappij is enorm veranderd in de laatste decennia, wat het allemaal niet eenvoudiger maakt.

Mijn betoog was dan ook niet echt een aanklacht, maar eerder een vaststelling.

Het enige dat ik weet is dat ik zelf geen haar beter was toen ik 16 jaren telde, maar ik heb wel veel aan de docenten gehad die hart voor hun vak kenden. Wellicht is dat een opsteker, er is hoop. Alleen duurt het vaak even voordat men de waarde van het geleerde ziet.

Idem, was zelf ook niet de makkelijkste, maar het voorbeeld van een 'lijfstraf' waar je uiteindelijk een bepaalde handeling heel goed leert vind ik toch treffend om al een groot verschil aan te kaarten. Allicht was ik niet blij dat ik die klus moest doen, achteraf bekeken zie ik inderdaad de waarde van het geleerde ;-)

Ik heb indertijd mijn vader vaak geholpen, en we hadden heel vaak meningsverschillen, maar nu zie ik de waarde van wat hij me (niet altijd op een even keurige manier ;-)) heeft bijgebracht.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
@ Steven:
Ik had het wel begrepen dat het niet als een aanklacht was wat je neerschreef.
Ik vind het zeker heel goed en boeiend wat uw mening is.

@ Klaas:
Mooi geformuleerde zin.
Alleen duurt het vaak even voordat men de waarde van het geleerde ziet.
Zo zie je dat de volwassenheid met de jaren er komt Klaas.
Heel tof wat je neerschrijft.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Onze maatschappij is enorm veranderd in de laatste decennia, wat het allemaal niet eenvoudiger maakt.
Maar de wal is daar langzaamaan het schip al aan het keren. De afgelopen decennia heb je steeds meer opschaling gezien: samenvoeging van gemeenten, autonome groei van inwonertallen, Europese integratie, megabedrijven. Om die te besturen heb je een (letterlijk) onmenselijke maat nodig omdat je op zulke schaal niet meer met individuele situaties kunt werken. De aantallen zijn daarvoor te groot. De laatste jaren zie je grass-roots weer een laag onder gemeenten, landen, bedrijven etc ontstaan waar de mens juist wél weer de maat der dingen is. In die context zie je dat ook professionals zich verzetten tegen de uniforme regels, richtlijnen, voorschriften en ruimte eisen voor hun eigen inzichten, kennis en kunde. Mijn gedachte is dat daarmee aandacht voor vakmanschap weer terugkomt, ook in de maakberoepen. Ben benieuwd of dat gaat uitkomen.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Idem, was zelf ook niet de makkelijkste, maar het voorbeeld van een 'lijfstraf' waar je uiteindelijk een bepaalde handeling heel goed leert vind ik toch treffend om al een groot verschil aan te kaarten. Allicht was ik niet blij dat ik die klus moest doen, achteraf bekeken zie ik inderdaad de waarde van het geleerde ;-).

Toen ik nog jong was en op zoek was naar kennis over houtsnijden ging ik op een bepaald moment op zoek naar een houtsnijder, waarvan ik in een piepklein gereedschapswinkeltje (Keizerstraat in Mechelen) veel goeds had gehoord en het adres had gekregen. Die winkel verkocht gutsen van Bracht, toen waren die zwart met een blank binnenkanaal, en natuurlijk zonder handvat. Ik belde op goed geluk aan bij de houtsnijder en stelde mijn dringende vragen. Tijdens dat gesprek bleek dat de man, tot enkele jaren ervoor, les houtsnijden had gegeven aan leerlingen van de richting houtsnijden aan een technische/beroepsschool in Mechelen. De man vertelde dat indien hij merkte dat een heft niet recht, in de as, op de guts stak hij de guts even bekeek en daarna het heft met een hamer stuk sloeg of verminkte. De student moest dan na zijn uren een nieuw heft maken.

Niet erg "pijnlijk" en leerzaam, maar ik heb niet de indruk dat je vandaag er goed aan doet om dit te proberen, moesten dit soort opleidingen nu nog bestaan. Nou ja, gewoon aan de leerling vragen om het heft ( dringend) in zijn vrije tijd te veranderen zou ook goed zijn, indien dat dan ook inderdaad gebeurd.

Groeten,
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
@ Steven:
Ik had het wel begrepen dat het niet als een aanklacht was wat je neerschreef.
Ik vind het zeker heel goed en boeiend wat uw mening is.

Ja, vind van mezelf dat ik soms nogal kan doordrammen, en vind het ook altijd interessant om een bepaald gegeven van zoveel mogelijk kanten te kunnen bekijken, om zo een objectief beeld van de situatie te krijgen. 'k Heb de laatste tijd al heel erg veel horen klagen dat er geen goeie vaklui meer te vinden zijn. Een personeelslid in dienst nemen kost ongelooflijk veel geld, en kleine bedrijven kunnen zich niet permitteren om een nieuwe kracht een half jaar te laten aanmodderen, want dan gaan ze er zelf aan onderdoor. Hoorde vandaag zelfs dat stagiairs nog nauwelijks de moeite waard zijn om aan te nemen, en eens dat die trend zich doorzet is het hek helemaal van de dam...

Mijn gedachte is dat daarmee aandacht voor vakmanschap weer terugkomt, ook in de maakberoepen. Ben benieuwd of dat gaat uitkomen.

Als men hier bij de opleiding al rekening houdt kan het inderdaad ten goede keren, maar er zal veel moeten veranderen dan. Ouders zijn inderdaad veel beschermender tegenover hun kinderen, wat een leerproces niet echt ten goede komt. Niet dat ik vind dat letterlijke lijfstraffen goed te keuren zijn, maar wanneer we te veel eieren onder onze 'jeugd' leggen ontbreekt het hen later dikwijls aan ruggengraat, terwijl je die later wel nodig hebt in onze maatschappij. Hoe gaat het spreekwoord alweer? Juist: Zachte heelmeesters maken stinkende wonden... Als het de (heel)meester echter verboden wordt om nukken strenger aan te pakken is het einde zoek.

De man vertelde dat indien hij merkte dat een heft niet recht, in de as, op de guts stak hij de guts even bekeek en daarna het heft met een hamer stuk sloeg of verminkte. De student moest dan na zijn uren een nieuw heft maken.

Hangt er van af of het een volwassenenopleiding is, of een middelbareschoolopleiding vind ik. Wanneer het jonge studenten betreft vind ik er wel iets inzitten, onderschat die man zijn ervaring niet. Misschien dat hij het in het begin van zijn carrière wel gewoon vroeg, maar dat het mettertijd duidelijk werd dat zijn methode meer effect heeft ;-). Als je weet dat je onmiddellijk kunt herbeginnen wanneer je het niet goed doet, ga je automatisch veel meer je best doen om nauwkeurig te werken, plus het feit dat die man wss wel meer te doen had dan aan te dringen. Op zijn manier konden ze gewoon niet anders, en het moest uiteindelijk toch vernieuwd worden ;-). Persoonlijk vind ik dat strengheid, rechtvaardigheid, consequentie en sporadische humor basiseigenschappen horen te zijn voor een leraar. Iedereen die zich nog herinnert hoe hij zelf was als jongere, weet dat je het schoolsysteem uitbuit waar je maar kan, dus strengheid is wel degelijk nodig. Maar goed, ik laat me weer eens meeslepen ;-).

Om eens te proberen opsommen wat er precies schort is het misschien interessant een lijstje aan te leggen van oorzaken? Wie er nog weet vult maar aan!

-Het leerprogramma is teveel op massaproductie gericht, zonder eerst een deftige basis (toch minstens in de eerste twee jaar van de opleiding) te verzorgen.
-Als leraar moet je je aan het leerprogramma houden, ook als je het er niet mee eens bent, wat voor frustratie kan zorgen
-Als leraar moet je zoals Didier zegt, veel meer dan vroeger bezig zijn met secundaire zaken die niks of bijna niks met het vak te maken hebben
-Als leraar kun je je niet permitteren streng te zijn zonder verontwaardigde ouders over de vloer te krijgen, en eventueel zelfs berispt kunt worden door je meerdere
-Door de zich opstapelende frustraties van de leraars lijdt hun motivatie er onder, waardoor er een neerwaartse spiraal ontstaat
-Leerlingen zijn vaak minder gemotiveerd en/of geïnteresseerd
-Je kunt tegenwoordig vakleraar worden zonder daadwerkelijk in loondienst te hebben gewerkt, en daardoor voeling met de privésector missen

Dit zijn al enkele punten, er zijn er ongetwijfeld nog. Iemand een idee waar dit probleem kan aangekaart worden?

Steven
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.