Azobe gebruiken voor buitentrap?

jjjlll

Actieve deelnemer
Ik ga binnenkort een rechte buitentrap maken.
De hoogte is ongeveer 2.20 meter, de trap inclusief wangen wordt ongeveer 90 cm breed.
traphoek ongeveer 45 graden. De optrede is ongeveer 20 cm

Het hout voor de trapwangen en de treden is 19 cm breed, 4.5 cm diep
de treden ga ik infrezen in de trapwangen.

Nu heb ik een paar vragen, graag jullie advies:

Ik denk er aan om hiervoor Azobé gebruiken.

1. Hebben jullie ervaring in het gebruik van Azobe voor buitentrappen.
2. Is Azobe voor dit doel geschikt in jullie ogen
3. De afstand tussen de traptrede, het ingefreesde deel en de trapwang is slechts 1.2 cm, met andere woorden, de inkeping die ik infrees is slechts 1.2 cm van de rand van de trapwang. Ik vind dat erg weinig. Eigenlijk is de trapwang niet breed genoeg (maar 19 cm), maar dat kan ik niet aanpassen.
4. Om de afstand tussen de inkeping en de trapwand te vergroten, denk ik er over om 3 cm minder uit te frezen, en uit de traptreden aan alle 4 kanten een hoek uit te zagen, ongeveer 1.5 cm, zie ook de foto. graag jullie feedback of dit een goed idee is, wel een hoop werk trouwens, maar dat maakt me niet uit.

Ik ben benieuwd
Joep

Trap Hans en Liz 03 .jpg

Trap Hans en Liz 0.3 hoek detail 2.jpg
 

de Kastanjeboom

Actieve deelnemer
7 jan 2013
353
0
Kapellen
Leuk project. Momenteel zelf aan een korte versie ervan bezig. Persoonlijk vind ik azobe een beetje overkill maar als je er misschien vlot aangeraakt ... Waarom niet dan?
zou met de 1.2 geen probleem hebben als je precies werkt. Mag ik vragen waarom je de treden niet op de wangen legt als je je bij marges van het infrezen vragen stelt? Succes nog met de werken!
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Azobe heeft niet de meest gunstige eigenschappen qua werking; het beweegt nogal veel. Nu zal het in de lengte geen 1.2 cm werken, maar spleten en schotelen etc. daar kun je op wachten.

Staat de trap echt vol in de regen?

Hoe ga je de gladheid beperken? Ik moet zelf niet aan een trap van nat azobe denken als je er voor staat en het 220 cm naar beneden gaat.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Op Rotterdam Centraal hadden ze tijdens de verbouwing tijdelijke perontrappen gemaakt van Azobe. Na een paar maanden waren die zo krom als wat. En die stonden onder de overkapping.
 

jjjlll

Actieve deelnemer
Kastanjeboom: zou met de 1.2 geen probleem hebben als je precies werkt. Mag ik vragen waarom je de treden niet op de wangen legt als je je bij marges van het infrezen vragen stelt?
Ik vond het wat link, omdat Azobé nogal wat last van droogscheuren heeft, ik wil daarom niet te dicht bij de de rand van de trapwang frezen.
Wat bedoel je precies met op de wangen leggen, de treden aan de voorkant laten uitsteken, of de wangen uitzagen, dat laatste kan niet, omdat de wangen maar 19 cm breed zijn, dan houd ik niets over.

Jurriaan: Azobe heeft niet de meest gunstige eigenschappen qua werking; het beweegt nogal veel. Nu zal het in de lengte geen 1.2 cm werken, maar spleten en schotelen etc. daar kun je op wachten. Staat de trap echt vol in de regen? Hoe ga je de gladheid beperken? Ik moet zelf niet aan een trap van nat azobe denken als je er voor staat en het 220 cm naar beneden gaat.

Inderdaad, ik heb een Azobe balk gebruikt als bovenbalk van mijn balkonhek, die balk staat zo scheluw als wat. Werking van Azobé was een van de achtergronden van mijn vraag. De te zetten trap staat in behoorlijk in de schaduw, de vorige hardhouten trap, materiaal ken ik niet, was behoorlijk verrot. Tegen gladheid denk ik aan het infrezen van anti slip strips, dat heb ik bij mijn eigen trap gedaan, en werkt bijzonder goed.

Al met al is mijn voorlopige conclusie dat Azobé minder geschikt is, dan kom ik automatisch op Merbau, voorkeur, of meranti, dat kan ik breder inkopen, dus is het infrezen niet meer kritisch.
Of hebben jullie betere alternatieven voor het traphout?
Joep
 

de Kastanjeboom

Actieve deelnemer
7 jan 2013
353
0
Kapellen
Ik bedoelde inderdaad uitzagen van de wangen . De hoeken die je uitzaagt kan je dikwijls hergebruiken voor de te smalle stukken op te dikken. Is natuurlijk wel een beetje werk aan.
Oregon verlijmen (en behandelen)?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Mijn ervaring met Azobé is ook dat het graag werkt. Een rechte balk die je doorzaagt geeft twee kromme kepers. Voor gereedschap is het de hel. Een gewone steekbeitel is niet geschikt. De goedkope Chinese HSS deed het wonderwel goed.
Er zijn ongetwijfeld betere keuzes, zowel naar bewerken als werken van het hout.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
Voor een buitentrap zou ik gewoon een lat onder de trede tegen de trapboom (of wang zo je wilt) aanbrengen
bij azobe moet je goed opletten dat er geen draaigroei in zit
persoonlijk vind ik 19 cm tree breedte te smal voor een buitentrap
ik zo minstens 23 breed nemen of twee delen van 145 (dat is een standaard geprofileerde maat eventueel met antislip verkrijgbaar)
 

jjjlll

Actieve deelnemer
Ik heb met mijn opdrachtgever gesproken, het wordt (via Mp) een ijzeren trap met houten treden, met name vanwege de hoge kosten van Meranti en Merbau.
Toch weer een hoop geleerd, Azobé werkt teveel, Meranti moet je goed behandelen voor buiten, Merbau is de betere keus.
Bedankt voor alle antwoorden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.