Een Wilgen kandelaar, die nou in Nederland staat te pronken.

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Ik heb deze kandelaar enkele jaren geleden gemaakt voor de jongste broer van mijn vrouw, toen die hier op vakantie waren vroegen zij of Ik een grotere kandelaar voor hen kon maken.

Zo een paar maanden later heb Ik deze kandelaar gemaakt van Wilgen hout, 2 redenen waarom Ik Wilg heb gekozen, het is vrij light hout zo lucht vervoer is makkelijker en het is een houtsoort dat niet makkelijk splijt of scheurt, en dit was nodig voor een groter massief stuk hout in de vorm die Ik gemaakt heb, de schaal en de bol van deze vorm zou anders makkelijk kunnen splijten.

Nou verschillende jaren later is hij nog steeds zonder scheuren, en omdat een kandelaar niet zoals BV een fruitschaal aan ruwer gebruik onderhevig is, is Wilgenhout wel goed daarvoor.

Hij is ongeveer 45 cm hoog met een messing punt in de top.

Black Willow candle holder.jpg Willow candle holder.jpg
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Mooi! Ik zie op de achtergrond nogal wat draaiwerk, waarschijnlijk allemaal van jouw hand? De brandhoutschaal vind ik super!

Tof om hier geregeld werk van je te zien verschijnen!

Groeten,
Steven



Thank you Steven :), de twee kandelaars waar Ik van de grootste de kaars geleend heb voor die van Wilgenhout heb in Nederland nog gedraaid, het kleintje is Teak met een Padoek schaaltje en e grotere is van Afcelia met voet en schaal ven Padoek, en ja die foto was in mijn huis in London genomen, de brandhout schaal is een helft van twee die ik gedraaid heb van een Esdoorn stam, hier is een foto van de andere helft, Ik had nog geen digitale camera in die tijd, zo de foto in niet erg goed, de schaal is daar voorgedraaid, Ik heb die later opnieuw gedraaid.

Hard Maple bigbowl.jpg Hard Maple crotchwood bowl.jpg Bowl at the wood show.jpg

- - - Updated - - -

Wederom mooi gedaan.

Thanks for the comment Wim :).
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Weeral bijzondere mooie stukken Leo.
Is dit een jongere Leo die hier afgebeeld staat?
Sirjacobs Didier.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Weeral bijzondere mooie stukken Leo.
Is dit een jongere Leo die hier afgebeeld staat?
Sirjacobs Didier.

Thanks Jacob :), Yes dat is een jongere Leo, ongeveer 15 jaar denk ik, tijd vliegt voorbij, die grote schaal (72cm) zat voor een paar jaar voordat ik hem opnieuw heb gedraaid, had heel weinig over in extra dikte en de vrij vlakke bodem gaf nogal makkelijk, maar het grootste probleem met extra grote stukken is de maximale snelheid die je kunt gebruiken en dat is fijn voor het buitenste te draaien, maar in en nabij het midden is die snelheid veel te traag om makkelijk te snijden, je moet veel geduld hebben, het is een langzaam proces, coring is veel beter voor zulke grote stukken, meer economisch ook.

- - - Updated - - -

;111559 zei:
Mooi hoor, leuk om te lezen en zien !

Dankje CarolusB :D, It pleasures me :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.