Voorstellen en gelijk een vraag

joostgroot

Nieuw lid
21 mei 2014
21
0
Beste Houtbewerkers,

Mijn naam is Joost. Ik woon in een huisje in het centrum in utrecht. Ik vind het erg leuk om zelf zaken te maken. Ik ben echter nog niet reuze handig.

Tot nu toe heb ik in volgorde de volgende zaken in elkaar geklust:

Kast in de tuin (jaren terug):
http://i943.photobucket.com/albums/ad274/joostgroot/foto1_zpse79c0911.jpg

Houtkast
http://i943.photobucket.com/albums/ad274/joostgroot/foto2_zps1d54d7a0.jpg

BBQtafel (daar ben ik best trots op ;))
http://i943.photobucket.com/albums/ad274/joostgroot/foto3_zps05b3c26b.jpg

Ik merk dat ik steeds meer gecharmeerd ben van steigerhout. Ik wil nu ons huidige interieur gaan vervangen hierdoor. Dit betreft (ook in die volgorde) een salon tafel, een tv meubel, een boekenkast en een eettafel. Wel zaak om het een en ander aan te gaan schaffen. Budget is niet super groot en ik ben tevens niet van plan om wekelijks nieuwe stukken te gaan maken. Na deze 4 dingen is het wel weer even klaar.

Wat heb ik in huis?
- Elektrische schuurmachines (band en hoek).
- Elketrische boormachine (accu)
- Decoupeerzaag (heel oud)
- Dremel
- Tangen & schroevendraaiers etc.

Ik merk dat ik best wel wat geld kwijt ben aan de zaagsnedes die ik laat maken door de bedrijven waar ik mijn steigerhout bestel. Wellicht handiger om zelf iets aan te schaffen? Ik heb een niet al te groot huisje in het centrum. Helaas geen werk ruimte (dat moet gewoon in de tuin gebeuren dus ;)). Kortom ook geen ruimte om hele grote apparaten aan te schaffen.

Wellicht is een leuke verstek/afkortzaag wat voor mij? Of ben ik beter af met een decoupeerzaag en zaagstation? Je hoort het al. Wel de zin, maar niet de kennis. Jullie kunnen mij vast helpen!

Groeten,

Joost

Ps: Wellicht moet ik een trek-afkortzaag ipv een afkortzaag aanschaffen? Zo ja, tips voor een betaalbaar leuk apparaat?
 
Laatst bewerkt:

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.420
686
Emst
Wat de zaag betreft.
Een aantal oude herslijpbare handzagen met verschillende tanden, zaagzettang en een driehoek vijltje.
Met de aanschafkosten ben je niet meer dan €100 kwijt.
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.056
63
je zou naar de hornbach kunnen gaan in Nieuwegein. daar zijn de eerste 5 zaagsnedes gratis soms als je meer hebt doen ze niet moeilijk. Als je het zelf goedkoper kan krijgen dan daar kan je een prijsgarantie aan kunnen laten maken. dan krijg je nog 10 procent korting op de prijs van de die zaak.
 

de Kastanjeboom

Actieve deelnemer
7 jan 2013
353
0
Kapellen
Als je geen ruimte hebt om apparaten te parkeren en toch multifunctioneel wil zijn: invalzaag met geleiderail. Kan je mee afkorten en schulpen en is zo weggeborgen. Ga je geen spijt van hebben. En kosten niet allemaal een arm en een been. Veel plezier met de geplande werken!
 

joostgroot

Nieuw lid
21 mei 2014
21
0
Dank voor de reacties.

Is dit:

_thb_F0155165GR_475x257.png


Dan daadwerkelijk handiger dan bijvoorbeeld:

shopping


De mogelijkheden qua pricisie lijken me bij die tweede optie een stuk groter?
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Doe het al jaren wegens ruimtegebrek met een invalzaag die ik ook in een tafel in kan bouwen. Verdiep je eens in het Festool systeem zou ik zeggen.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Oeps. Ik las groene gekleurde alternatieven. Het zal het tijdstip zijn geweest :p

Herkenbaar. ;)

Om op de vraag van wat is handig terug te komen: Da's lastig om te beantwoorden. Ik zou persoonlijk niet voor de poekiewoekie kwaliteit van Ferm of Kinzo gaan als het niet hoeft. Je kan er best plezier van hebben, maar als je het echt wat serieus wilt doen of je wilt gewoon dat het goed is, dan kan je m.i. beter wat meer uitgeven en wat goede kopen.

Ik kan een aantal scenario's bedenken:

1. Genoeg geld, je wilt afkorten en schulpen: een invalzaag met liniaal en een afkortzaag
2. Wat minder geld en je wilt afkorten en schulpen: een invalzaag met liniaal, een goede handzaag en een no4 schaaf met slijpmateriaal;
3. Laag budget: een handzaag en een no4 schaaf en een no6 of een no7 schaaf met slijpmateriaal.

Ik ik heb met al deze zaken 2e hands goede ervaringen, zeker als je wat Googled op het onderhoud en afstellen ervan. Zelf heb ik al deze zaken ook tweedehands gekocht en met wat werk doen ze het beter dan nieuw. Hier op het forum kunnen we je een hoop vertellen en uitleggen en ook het internet staat vol met nuttige info!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.