Sheesham hout

wobblywood

Nieuw lid
26 mrt 2013
6
0
Beste houtliefhebbers,

Ik ben niet heel actief op het forum maar lees wel graag mee en ondanks dat ik misschien niet heel actief post ben ik natuurlijk wel bezig met nieuw bouwprojecten.

Ik ben altijd wel geintreseerd in houtsoorten die een bijzondere uitstraling hebben en toch het milieu niet teveel belasten (zo kwam ik laatst rubberwood tegen als plaatmateriaal).

Mijn vraag gaat echter over sheesham hout.

Ik kwam dit stukje tegen op internet:

Wat is Sheesham Hout
Sheesham is een Indische hardhout met prachtige natuurlijke nerven. De fijne nerf en vlamtekeningen met wisselende kleurschakeringen zijn typische kenmerken van dit hout en zorgen voor een unieke warme uitstraling. Sheesham is een snelgroeiende en daarmee zeer duurzame loofhoutsoort. Ook sheesham is zeer ‘dicht’ hout en kan dus wel tegen een stootje.

Het klinkt intressant en zit erover te denken om een kast van deze houtsoort te maken. Ik zit echter met een paar vragen:

- Weet iemand de officieele naam van dit "Sheesham" hout?
- Is het echt (natuurlijk relatief) duurzaam?
- Weet iemand waar het te koop is? Ik heb even op de AF gekeken, maar daar kan ik niks over sheesham vinden (waarschijnlijk omdat dit niet de officieele naam is).

Als ik de meubels zie vindt ik het best een mooie uitstraling hebben. Als iemand een alternatief voor deze houtsoort weet hoor ik het ook graag.

Groet,
Wobbly
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Hier is een link, lijkt wel dat dit een snelgroeier is tussen al de andere Dalbergia species, en niet precies zo mooi en dicht hardhout als de andere, en dat zou wel de reden kunnen zijn.

http://www.wood-database.com/lumber-identification/hardwoods/sissoo/

Oh ja, hier word wel eens gezegd, "er zijn twee soorten mensen, mensen die allergisch zijn van Dalbergia en deze die nog allergisch zullen worden”.

Ben heel voorzichtig met in aanraking komen van Dalbergia olie, zaagsel en stof, en nog meer zo met inhaleren.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.