PDA

Bekijk Volledige Versie : De MFTC van Benchworks

seb
18-05-14, 20:51
Hallo allemaal,

Ik heb het forum vorig jaar ontdekt tijdens de revelatie van een chirurgische ingreep aan de knie. Sindsdien lees ik regelmatig mee en leer veel bij. Dit jaar in januari, februari, maart en een deel van april opnieuw moeten revalideren van een operatie aan de knie (hopelijk is het deze keer de laatste) en ben op het net gebotst op een supertof ontwerp, de MFTC. Ik heb de plannen gekocht en stond te popelen om er te kunnen aan beginnen. Ondertussen heb ik gemerkt dat Timothy ook op het forum zit en dat er al tal van mensen zijn mftc gebouwd hebben, zefs een xl versie (groeten ekko .:o) Wel, nu de knie weer redelijk is ben ik er ook aan begonnen. Vorig weekend de stukken gezaagd en de 'bak' in elkaar gestoken. Dit weekend nog een beetje kunnen verder doen en de 'tablet' gefreesd ter voorziening van de t-tracks en de boel geschilderd. Daarna nog de 'poot' kunnen fabriceren en de uitbreidingen met betrekking tot het klemmen.
Hierbij enkele foto's:
16777
16778
Den 'bak', net geschilderd met een Festool benaderend kleur
16779
De kader die het werkblad ontvangt
16780
De poot en de zijuitbreidingen

Hopelijk 's avonds nog wat tijd om verder te werken deze week, nu ik er aan begonnen ben wil ik er al kunnen mee werken!
De ladegeleiders zijn besteld, de assen voor de wielen zijn in de maak bij een vriend, hopelijk komt alles op tijd, hoewel ik nog enkele uren werk heb tegen ik zover ben... Meer foto's als ik weer een stapje verder ben...

peterl
19-05-14, 05:41
Hoi

Dat word een prachtig project. Lees het met plezier,

Gr peter

avh
19-05-14, 14:54
Hallo Seb,

Je bent al een aardig eindje op weg met de MFTC. Waar heb je de ladegeleiders besteld?
Ik ga de MFTC zelf iets breder maken dan die van BenchWorks, omdat ik ook mijn L-boxen van Bosch erin kwijt wil. Ik heb mijn wielen + as besteld bij Kliko.nl. Zijn niet al te zwaar en lopen mooi soepel. Zal tzt ook even wat foto's plaatsen.

Groet,

Arjan

seb
19-05-14, 17:11
De ladegeleiders zijn besteld bij ladegeleider.nl of profmakt.nl (heb de link gevonden in de topic van de mftc xl.

- - - Updated - - -

Mijn wielen zijn van een Fribel compressor, maar die liggen nog bij een kennis om een asje te draaien ervoor... Het begint eigenlijk al een tijdje te duren voor dat asje :(

seb
19-05-14, 17:24
Bij mij zal het eindresultaat ook niet identiek zijn. Ik ben hobbyist en heb geen nood aan de systainers die in de werkbank zitten. Wat ik wel wil zijn lades waarin ik wat klemmen, mijn frezen, en kleine toebehoren kan wegstoppen (bij mij raakt dat anders altijd wel op de verkeerde plaats en is het dan zoeken de volgende keer dat ik ze nodig heb).

rudy
19-05-14, 18:07
Hallo Seb,
Ik heb mijn ladegeleiders hier besteld,scheelt wat in prijs!
http://www.lignoshop.de/kugelvollauszug-seitlichen-montage-56387111.html

seb
19-05-14, 18:26
Hallo Seb,
Ik heb mijn ladegeleiders hier besteld,scheelt wat in prijs!
http://www.lignoshop.de/kugelvollauszug-seitlichen-montage-56387111.html

Amai! Het scheelt nog geen beetje!!!! Enkel dat Duits... daar begrijp ik niet veel van. Ik ben nu natuurlijk wat te laat, maar ik sla het op in mijn favorieten voor een volgend projectje! Ben je tevreden van de kwaliteit?

rudy
19-05-14, 18:40
Amai! Het scheelt nog geen beetje!!!! Enkel dat Duits... daar begrijp ik niet veel van. Ik ben nu natuurlijk wat te laat, maar ik sla het op in mijn favorieten voor een volgend projectje! Ben je tevreden van de kwaliteit?

Van de kwaliteit ben ik zeer tevreden, is een aanrader.

Pascal
21-05-14, 10:44
Het zijn wel vijgen na pasen, maar hier een link naar de shop waar ik ladegeleiders e.d. bestel http://beschlaege-online.de/shop/Schubkastenauszugsysteme--Kugelvollauszuege--Rollschubfuehrungen/BBS-KUGELAUSZUEGE/BBS-45-kg/kugelauszug-Vollauszug-Teleskopschiene-Vollauszuege-Kugelauszuege-Teleskopschienen-45-kg-600mm.html Tot hiertoe heb ik nog geen goedkopere gevonden. Kwaliteit is goed, ondertussen al een aantal van hun ladegeleiders in dienst en (hout vasthouden;)) geen problemen mee.
Groetjes,
Pascal

rudy
21-05-14, 11:44
Nee nee geen vijgen na Pasen, bedankt vr de link.
Mvg,
Rudy

seb
21-05-14, 17:02
@pascal Bedankt voor de link, komt nooit te laat, er volgt altijd wel nog een ander projectje, zeker als de mftc af is, ajaaa...;)

Ik heb maar 1 probleem met jullie links, zoals ik al zei is mijn Duits 0,00000. Wat is dan een "soft close" ladegeleider in het Duits?

Athanor
21-05-14, 17:52
Als je beter met Engels uit de voeten kunt, klik dan het engelse vlaggetje op die pagina even aan en je winkel ziet er heel anders uit:cool:

Fons

seb
21-05-14, 18:10
Yep, da is wel een héééééééle goeie!! Het ziet er inderdaad heel anders uit. Veel beter! :o Tja, ik kijk graag naar de foto's é, nooit zo ver gekeken! Dank je Fons!
Ik moet zeggen, nu ik die prijzen zie... ik krijg wel wat buikpijn van het prijsverschil.

seb
21-05-14, 18:25
Gisteren en eergisteren nog een beetje kunnen verder doen...
16856
Het blad is gezaagd en bevestigd
16857
Ook de onderste tablet is klaar, het steunlatje is bevestigd aan de corpus...
16858
De zij-uitbreidingen zijn bevestigd...
16859
Een totaalbeeld tot nu toe.
16860
Ik heb precies wat teveel pu-lijm gebruikt bij het inlijmen van de gordijnrails, het is erlangs komen opschuimen. Het stoort me enorm!!! Is denk dat ik het hout nog even zal opschuren en een extra laagje verf geven... Na enkele malen gebruikt te hebben zal de verf op die plaatsen waarschijnlijk toch beschadigd geraken, maar toch, ik wil het netjes af.

- - - Updated - - -

Ik ga de slotbouten nog moeten infrezen (die de tablet laten kantelen), zoals het nu is heb ik een probleempje als ik een plaat aan de zijkant wil bevestigen. De ladegeleiders blijven maar op zich laten wachten... Net nog een mailtje gestuurd om te vragen hoe het zit. Hopelijk komen die er nog aan voor het weekend. De asjes komen er ook maar niet aan. Ik denk er aan om de wielen misschien te bevestigen met behulp van zware slotbouten, moet dan niet wachten op die assen...

Jurjen
21-05-14, 20:59
Ziet er al heel goed uit. zal binnenkort ook beginnen heb nu eerst de Paulk workbench gemaakt voor de grote projecten.
Binnenkort maar eens de foto's posten.

seb
21-05-14, 21:05
Ziet er al heel goed uit. zal binnenkort ook beginnen heb nu eerst de Paulk workbench gemaakt voor de grote projecten.
Binnenkort maar eens de foto's posten.

Ik heb maar weinig plaats, daarom dat ik de mftc maak, gemakkelijk opgeruimd en neemt niet veel plaats in. Mijn auto kan dan eindelijk weer in de garage staan :). Ik ben benieuwd naar jouw werkbank.

Jan-Kris
22-05-14, 11:41
Op de foto's kunnen jullie de mijne zien. Er moeten nog gaten in het werkoppervlak. Het onderliggende schap monteer ik bij transport voor de schuiven via domino's. Mijn push/pull geleiders van Hettich gingen vanzelf open op een hobbelig parcours en zwaargeladen systainers. Daarom deze oplossing. Eigenlijk is het zo slecht nog niet. De onderzijde van het onderliggende schap heb ik met betonplex geleiderails gemaakt, zo kan ik de mftc makkelijk in mijn bus schuiven.

Nu fixeer ik alles nog met een tec-7 riem, maar als ik er tijd voor maak, komen daar ingefreesde flightcase-vlinderslotjes op.
De uitbreidingstafeltjes wachten nog op hun profielen om in de rail geschoven te worden, maar aangezien ik (nog) geen freestafel heb, gebruik ik de mftc voorlopig zonder.

16874

avh
22-05-14, 14:35
Hallo Jan-Kris, daar was ik nu juist benieuwd naar of de push/pull geleiders open gaan tijdens transport, ja dus. Dan hoef ik niet extra te investeren in duurdere geleiderails, maar kan ik beter op zoek gaan naar een alternatief. Ziet er strak uit trouwens jou MFTC.

Groet,

Arjan

Jan-Kris
22-05-14, 18:07
Merci voor complimenten en ik zou die push/pull inderdaad niet meer doen moest ik het opnieuw doen.

seb
22-05-14, 18:18
Hey Jan-Kris, heel mooi jouw mftc! Ik vreesde ook al dat de lades niet 100% gingen dicht blijven... Hoe heb je het scharnierpunt opgelost tussen het bovenblad en de poot? Ik heb de indruk dat er daar nog een stukje tussen zit die er bij mij niet zit... Ik heb bij de winkels in de buurt (al 4 gedaan) trouwens geen scharnieren kunnen vinden die mij aanstaan voor dit scharnierpunt. Ik kan er wel vinden van 4cm breed, maar de lipjes die de schroeven moeten ontvangen zijn dan maar amper 1.5cm, ik durf die niet te gebruiken. De poot zit er bij mij nu nog los onder.

Ivm het opengaan van de lades: voor de onderste lade had ik al snapmagneetjes voorzien, indien de lades opengaan zal ik ze gewoon voorzien van snapmagneetjes, dat klein extraatje zou het wel moeten houden denk ik.

Oceans'11
22-05-14, 22:04
Ik heb de plannen gekocht en stond te popelen om er te kunnen aan beginnen.
Ondertussen heb ik gemerkt dat Timothy ook op het forum zit en dat er al tal van mensen zijn mftc gebouwd hebben, zefs een xl versie (groeten ekko .:o)

Dat wordt al erg mooi Seb !

Je verhaal van de lijm herken ik wel. Bij de bouw van de MFTC-XL had ik soms ook van die dingetjes die me stoorden en waarvan ik dan zei dat ik ze later wel zou oplossen. Uiteindelijk lijdt het zo erg af, dat ik toch meteen het "probleem" tackle. Perfectionisme heeft zo zijn nadelen... ;)

Groeten terug !

Jan-Kris
23-05-14, 15:14
@ Seb : die lipjes van de scharnieren zijn hier ook maar 1,5 hoor. Belangrijker is denk ik langere vijzen te gebruiken en deze eventueel voor te boren. Met je legplank onderaan krijgen die scharnieren in principe niet zo veel te verduren hoor.

Dat "stukje ertussen" is omdat ik mijn pootjes iets te diep had staan.

seb
23-05-14, 19:11
Dat wordt al erg mooi Seb !

Je verhaal van de lijm herken ik wel. Bij de bouw van de MFTC-XL had ik soms ook van die dingetjes die me stoorden en waarvan ik dan zei dat ik ze later wel zou oplossen. Uiteindelijk lijdt het zo erg af, dat ik toch meteen het "probleem" tackle. Perfectionisme heeft zo zijn nadelen... ;)

Groeten terug !

Dank je Ekko!
Ik ben blij dat ik niet de enige ben die akkefietjes tegenkomt!

- - - Updated - - -

@ Seb : die lipjes van de scharnieren zijn hier ook maar 1,5 hoor. Belangrijker is denk ik langere vijzen te gebruiken en deze eventueel voor te boren. Met je legplank onderaan krijgen die scharnieren in principe niet zo veel te verduren hoor.

Dat "stukje ertussen" is omdat ik mijn pootjes iets te diep had staan.

De scharniertjes met de lipjes van 1.5cm zal ik toch maar houden voor een ander projectje, ben vandaag nog eens naar een andere winkel geweest en heb mijn geluk gevonden: zelfde type scharnier, maar met een breedte van 38mm en een lipje van 38mm. Morgen komen die erop te staan! Ook een potje vernis gekocht voor het behandelen van de delen die ongelakt blijven.

- - - Updated - - -

@Ekko, heb je de haaksheid van je boringen in de mftcxl nog verder getest? Ik heb vandaag een freesje gekocht, type zoals voor het uitfrezen van potscharnieren. Ik wil net als jij alles uittekenen en dan boren. Het freesje past wel op de bovenfrees, zo ben ik al zeker dat ik recht boor. Ik denk eraan alles uit te zetten met de passer. Ik heb een malletje laten maken met zo'n 5 op 5 gaten, maar ik vertrouw het niet helemaal...

seb
24-05-14, 19:49
Vandaag nog een beetje kunnen verder werken. Gezien de ladegeleiders nog niet toegekomen zijn (zijn blijkbaar wel opgestuurd gisteren), ben ik maar begonnen aan de bijzettafels.
16948
Beide bijzettafels zijn af. Deze keer wel een beetje slimmer geweest en eerst de geleiders ingelijmd vooraleer te schilderen.
16949
16950
Ook de poten voor de bijzettafels zijn klaar, al eens gemonteerd om zeker te zijn dat alles past. Deze keer ook de slotbouten ingefreesd vooraleer te schilderen... al doende leert men é :p
16951
De scharniertjes gestoken die ik gisteren gevonden heb en gezien ik me rot ergerde aan de pu lijm die op de verf "gezwollen" was de boel propergeschuurd en een extra laagje gegeven.
16952
In een haast nog snel de 'sloten' gemaakt die de tablet moet tegenhouden in dichtgeklapte toestand
16953
Daar staan ze dan te drogen... Morgen zaag ik de mdf platen die er in passen. De profieltjes die in de rail moeten schuiven heb ik ook klaar, die heb ik van wat restjes padoek gemaakt, misschien lukt het morgen nog om die ook aan te brengen. Dan maar hopen dat die asjes ook nog klaargeraken zodat ik de wielen kan hangen!!! Ook gezien dat ik geen vlinderboor heb van de goeie diameter voor de regelpootjes... zal maandag eens moeten shoppen!

- - - Updated - - -

By the way, let niet op de rommel op de achtergrond, dat is een project op zich, als de mftc klaar is ruim ik de boel op! :cool:

Athanor
24-05-14, 20:15
Ja ja.., dat probeer ik mijn vrouw ook wel eens wijs te maken:p

Fons

seb
25-05-14, 12:46
Nog eventjes verder gedaan vanochtend
16985
De poten onder de bijzettafels gemonteerd
16986
Beide werkbladen gezaagd en gemonteerd
16987
Het gatenraster getekend (alles uitgezet met de passer)
16988
16989
en alles geboord (enkel het blad van de werkbank zelf)
16990
Hierover had ik graag jullie mening: ik heb een latje gefreesd die in de t-tracks past om de bijzettafels aan de werkbank te bevestigen, maar in mijn rails pas net de kop van een M8 bout. (of een moer van M8). Ik heb de geprofileerde latjes nog niet gehangen, ik zit erg te twijfelen: zou ik niet beter 3 boutjes van M8 door de bijzettafel boren, verdeeld over de lengte en die met een weinig speling vastzetten zodat die kunnen dienen als geleiding? In plaats van het geprofileerd latje in de t-track te schuiven zijn het dan gewoon de 3 boutkoppen... Het lijkt me sterker dan het geprofileerd latje.
Iemand raad?

Rhynix
25-05-14, 16:41
De bouten. Die zijn steviger dan het houten latje (wat kan loskomen van de tafel)

seb
25-05-14, 18:22
De haaksheid van het gatenpatroon getest en het valt me zwaar tegen! Zeker 1mm uit de haak op een stuk hout van 30cm breed. Ik begrijp het niet, alle evenwijdige lijnen mooi uitgezet met de passer, daarna alle loodlijnen, het zou moeten kloppen, maar zo'n groot verschil... ik begrijp het niet. De ontgoocheling is groot. Met de rest van de mdf plaat heb ik de bladen voor de bijzettafels gemaakt en het stuk dat nog overblijft is net een dikke cm te smal... Geen mogelijkheid dus voor een tweede poging. Ik had minder zeker moeten zijn van mn stuk en de boel nog eens moeten controleren met de zweihaak...Ik wou nochtans echt kunnen werken met de benchdogs ... stomstomstom! Ik denk dat ik de boel enkele dagen laat liggen, de moed zit momenteel in het puntje van mijn dikke teen...

Huib
25-05-14, 18:45
Balen man! Ging allemaal ze lekker. Sterkte met het oplossen!

jan404
25-05-14, 19:11
Had je bouwverslag gevolgd maar meh, dit is dan weer minder.

Ik ben benieuwd wat je hebt gebruikt voor T-Tracks

seb
25-05-14, 21:37
Had je bouwverslag gevolgd maar meh, dit is dan weer minder.

Ik ben benieuwd wat je hebt gebruikt voor T-Tracks

Het zijn gordijnrails in aluminium, gevonden in de 'Brico'. Iets van 14euro voor een lengte van 2m. Ze zijn -als ik het goed op heb- 13mm op 7mm binnenmaat. De kop van een M8 bout past er net in. De Festool klemmen passen er ook net in dankzij hun trapvorm, anders zoude ze er niet in geraken. Het is een tip van Timothy om gordijnrails te gebruiken (nogal budgetvriendelijk).

- - - Updated - - -

Balen man! Ging allemaal ze lekker. Sterkte met het oplossen!

Ik heb een oplossing in het achterhoofd, enkel is het niet zo gunstig voor het budget... (een vervangplaat voor de mft kopen en gebruiken voor het gatenpatroon)

jan404
25-05-14, 21:37
Aha, ok, dank. De Brico ken ik hier in NL niet maar ik zal de Praxis eens induiken.

seb
25-05-14, 21:43
Heeft er toevallig al iemand 2mdf platen aan elkaar gelijmd met als doel het bekomen van 1 plaat? Het stuk mdf dat ik over heb is een dikke cm te smal om te kunnen dienen ter vervanging, maar heb nog een stukje van een 15cm breed liggen, domino's van 4mm infrezen en aan elkaar lijmen, dan opnieuw verzagen? Zou dat een oplossing zijn?

- - - Updated - - -

De bouten. Die zijn steviger dan het houten latje (wat kan loskomen van de tafel)

Dank je, ik zal het op die manier uitvoeren -eens ik bekomen ben van mijn blunder-.

houtenklaas
25-05-14, 21:44
Er is ook een 'mini MFT plaat' te koop voor een tafel voor de Kapex. Met die plaat als mal en een kopieerfrees met bovenliggend lager kan je een gedeelte frezen. Dan kan je de plaat verschuiven en met benchdogs in de al gemaakte gaten fixeren, en zo verder werken. Goedkoper dan een gele vervangingsplaat (ons ben 'Ollanders he).

Rhynix
25-05-14, 22:10
een plaat mdf kost nu ook niet de wereld toch? 15 euro/plaat van 244 x 122cm bij de houthandel hier in de buurt...

dulcinea
26-05-14, 07:05
Aha, ok, dank. De Brico ken ik hier in NL niet maar ik zal de Praxis eens induiken.

Die moeite kan je je besparen. In Nederland zijn deze rails bij de bouwmarkten niet leverbaar. De Belgische Gamma heeft ze wel...maar de Nederlandse niet. Bestellen lukt ook niet. Dit zijn mijn ervaringen tenminste. Hoor graag als het anders is.

Rhynix
26-05-14, 07:39
Het zijn gewone gordijnrails, die zou je toch overal moeten kunnen vinden, denk ik?

Zoek tussen de decoratieartikelen, tussen de andere gordijnstokken. Soms zitten ze ook verpakt met de kleine plastieken 'haakjes' waar je de gordijnen kan aan ophangen.

dulcinea
26-05-14, 09:47
In Belgie wel....in Nederland echt niet..uiteraard heb ik aan de zaken gedacht die jij noemt.

Bijtel
26-05-14, 12:10
Kan je een foto plaatsen van die "gordijnrails"?

Rhynix
26-05-14, 13:16
De enigste foto die ik momenteel in mijn mail kon vinden is deze, waarin ik aan iemand anders uitleg hoe een handgreep van een gewone schuifdeur net in een rail past (wat handig is om bv een 'sled' te maken:
1700917010

En hier zijn de afmetingen van de rails:
17008

Heckemann
26-05-14, 14:50
Het Nederlandse railsysteem voor het ophangen van gordijnen ziet er anders uit. Goedkoper qua uiterlijk en minder degelijk, maar het kost minder en dan wordt het in Nederlandse winkels gevoerd. Ik heb er zorgvuldig naar gezocht, maar de rail op de foto's van Rhynix is hier inderdaad niet te krijgen, zoals Dulcinea al zei. De eerstvolgende keer dat ik in Belgie in de buurt van een bouwmarkt ben neem ik een bosje mee :D

Voor de Belgische forummers hieronder een afbeelding van "Nederlandse" gordijnrail.

17013

Groet, Rob.

Rhynix
26-05-14, 14:58
mocht iemand een goedkoop transportservice kennen, kan ik er mss een pakketje opsturen.

seb
26-05-14, 16:41
een plaat mdf kost nu ook niet de wereld toch? 15 euro/plaat van 244 x 122cm bij de houthandel hier in de buurt...

Ja, inderdaad, hier is het 18 euro het valt van niet te heel hoog, enig probleem is het vervoer, kan de plaat niet meenemen en voor 1 plaat zelfs met transportkosten zijn ze niet zo happig om langs te komen... Het hout dat ik tot nu toe gebruikt heb liet ik in 1 keer leveren, dat was nog de moeite. Verzagen doen ze ook wel, dan is het de wachttijd... ik ben niet zo geduldig.

- - - Updated - - -

Er is ook een 'mini MFT plaat' te koop voor een tafel voor de Kapex. Met die plaat als mal en een kopieerfrees met bovenliggend lager kan je een gedeelte frezen. Dan kan je de plaat verschuiven en met benchdogs in de al gemaakte gaten fixeren, en zo verder werken. Goedkoper dan een gele vervangingsplaat (ons ben 'Ollanders he).

Hèhè, ben ook van dat principe hoor, heb die 'mini' plaat al besteld vandaag:p

SamPonette
26-05-14, 17:26
misschien moest ik maar eens een handeltje opstarten in gordijnrails... euh geleidingsrails :)

seb
26-05-14, 18:58
Den Brico heeft toch een online shop? Is het dan niet mogelijk online te bestellen en te laten opsturen?

- - - Updated - - -

Héhé op 17u55 nog vlug gebeld naar de houthandel, het was totaal niet druk en ben nog om een plaat mdf mogen gaan, zelfs in tweeën gezaagd om in de auto te kunnen! Super bediening gekregen! Had het niet verwacht. Verlang al tot het weekend om te kunnen verderwerken!

Wel raar van de gordijnrails dat die net over de grens dan een heel andere vorm hebben. De mijne zijn identiek aan die van van de foto. (de Belgische versie). Ik moet wel eerlijk toegeven dat het de enigste afmeting was die er was in aluminium, anders allemaal pvc. Ik dacht trouwens eerst dat ik de Festool klemmen er niet ging in krijgen, gelukkig hebben die een ietwat T-vorm, anders zouden ze er niet in gaan.

- - - Updated - - -

Ik heb er hier online gevonden, wel niet dezelfde afmetingen : http://www.theatermateriaal.nl/contents/nl/d313.html

- - - Updated - - -

Nu heb ik ze te pakken ze! Kijk naar deze link, dit zijn dezelfde, online te bestellen, dus ook thuis geleverd! http://webshop.santensmetaalwaren.be/article/gordijnrails-en-toebehoren/gordijnrail_avr1.html

dulcinea
26-05-14, 20:05
@seb Zoals ik het lees, levert Santens alleen aan bedrijven. Voor het openen van een account dient een webrekening geopend te worden. Alvorens dit gebeurt, zal er volgens de site door een vertegenwoordiger contact worden opgenomen.

mvg Ad

Rizz
26-05-14, 21:25
Zijn alu C-profielen niets? Ook ik ben aan het zoeken, zoiets als dit: http://metaalwinkel-metalen.nl/Aluminium+Railprofielen.mw Prijs zou ik ff op moeten vragen, maar volgens mij zijn ze niet zo duur...

http://www.gerritse.nl/ijzerwaren/profielen/aluminium-profielen/070180/freesmal-profiel---strip--/

seb
26-05-14, 21:32
@seb Zoals ik het lees, levert Santens alleen aan bedrijven. Voor het openen van een account dient een webrekening geopend te worden. Alvorens dit gebeurt, zal er volgens de site door een vertegenwoordiger contact worden opgenomen.

mvg Ad

Sorry, zo ver had ik niet gelezen

- - - Updated - - -

Zijn alu C-profielen niets? Ook ik ben aan het zoeken, zoiets als dit: http://metaalwinkel-metalen.nl/Aluminium+Railprofielen.mw Prijs zou ik ff op moeten vragen, maar volgens mij zijn ze niet zo duur...

Dit is inderdaad zoiets, wel letten op de maten.;)

- - - Updated - - -

Toevallig iemand een goeie link voor niet al te dure freesjes? Ik wil een frees met kogellager en met snijmessen op de kop. (ja voor het gatenpatroon). Bij ecotools zie ik niet echt wat ik wil.

Bijtel
27-05-14, 10:28

Daar heb ik wel eens rails gehaald. De festool klem past er wat aan de strakke kant in. Ik had ze in dit topic (http://www.woodworking.nl/showthread.php?8211-Experiment-universele-freesmal) al genoemd.

seb
27-05-14, 19:42
De ladegeleiders zijn vandaag toegekomen, dat wil zeggen dat ik alvast aan de lades kan beginnen dit weekend.
Kan er mij wel iemand helpen? Ik heb nog nooit zo'n ding in handen gekregen en het zou gemakkelijk uit elkaar te halen zijn voor (de)montage. Er is daar precies een grijs knopke aan dat ik kan indrukken, maar ik krijg niets uit elkaar, ik durf er ook niet teveel kracht op zetten gezien ik niet weet hoe ik het moet scheiden, straks plooi ik iets.
Hierbij enkele afbeeldingen van de ladegeleiders (pusch to open)
17047
17048
Ik heb het 'knopje' al in gesloten toestand ingedrukt, in open toestand, terwijl ik het openschuif, maar ik krijg het niet gescheiden. Het zal wel iets doms zijn, maar kan iemand me zeggen hoe het moet?

Jan-Kris
27-05-14, 20:41
Lijken me hettich geleiders ? Aan de binnenzijde is er een grijze plastic lus waar je aan kan trekken. Dan komen de geleiders los van hun basis.

avh
27-05-14, 21:01
Hallo Seb,

Voor goedkope freesjes zou je eens kunnen kijken op de site van www.ecotools.nl.

Groet,

Arjan

Klaas
27-05-14, 21:13
Het Nederlandse railsysteem voor het ophangen van gordijnen ziet er anders uit. Goedkoper qua uiterlijk en minder degelijk, maar het kost minder en dan wordt het in Nederlandse winkels gevoerd. Ik heb er zorgvuldig naar gezocht, maar de rail op de foto's van Rhynix is hier inderdaad niet te krijgen, zoals Dulcinea al zei. De eerstvolgende keer dat ik in Belgie in de buurt van een bouwmarkt ben neem ik een bosje mee :D

Voor de Belgische forummers hieronder een afbeelding van "Nederlandse" gordijnrail.

17013

Groet, Rob.

"Vroegah" wel, maar ik heb volgens mij die "Belgische" bij o.a. de Hornbach gezien, ik dacht zelfs een ietwat zwaardere kwaliteit. :)

WR1944
28-05-14, 01:35
Ik had geleiders waarbij ik een plastic stripje aan de zijkant naar boven of naar onder moest schuiven om de helften van elkaar te kunnen scheiden.

Oceans'11
28-05-14, 11:53
Volgens mij moet je aan de andere zijn. Heb je daar ook een foto van ??

seb
28-05-14, 18:49
Lijken me hettich geleiders ? Aan de binnenzijde is er een grijze plastic lus waar je aan kan trekken. Dan komen de geleiders los van hun basis.

Het zijn er van Repon, maar toch bedankt, stond mij blind te staren aan dat grijs 'knopje' aan de andere kant is er inderdaad een opvallend 'plastiekje' die je kan verschuiven en het lost makkelijk. Had het nog gezegd dat het weer iets doms ging zijn dat ik niet zag...:rolleyes:

- - - Updated - - -

Volgens mij moet je aan de andere zijn. Heb je daar ook een foto van ??

Inderdaad ekko, samen met de reactie van Jan-Kris en die van jou heb ik aan de andere kant een erg opvallend stukje pvc gezien dat je kan 'verschuiven' om het systeem los te maken. Ben te dom geweest om eens aan de andere kant te kijken, ik maar blijven duwen op hetgeen ik dacht een grijs knopje te zijn ...:o

- - - Updated - - -

Dank je Arjan. Heb er al geneusd maar kan toch niet 100% vinden wat ik wil. De freesjes die zij hebben met kollager bovenaan zijn de gewone, niet met snijder op de kop.
En alhoewel, voor hetgene ze kosten, ze zullen de klus ook wel klaren zeker...

seb
01-06-14, 12:03
Vandaag begonnen aan de lades. Vanavond volgen waarschijnlijk de foto's.
Hetgene ik me afvraag: met de pusch-to-open geleiders, moet je dan nog een uitsparing voorzien ofzo om de lade met je vinger te kunnen openen, of hou je het frontpaneel gewoon dicht en schiet de lade wel voldoende ver open om ze dan te kunnen grijpen?

Renault
01-06-14, 12:58
Niks geen uitsparing. Wel rekening mee houden dat je de lade ver genoeg kan indrukken en dat niet de kastcorpus in de wegzit.

seb
01-06-14, 16:54
Niks geen uitsparing. Wel rekening mee houden dat je de lade ver genoeg kan indrukken en dat niet de kastcorpus in de wegzit.

Dank je! Ben net klaar met de lades, dankzij jouw input heb ik ze ook al geschilderd.

Weinig foto's van vandaag, de madam is gaan wandelen met ons dochtertje en heeft het fototoestel mee :mad:

seb
07-06-14, 18:21
Vorige week geen foto's kunnen trekken omdat de madam het fototoestel mee had, dus nu foto's getrokken:
17307173081730917310
Zover ben ik vorige week dus geraakt.
In de loop van de week is de Festool mft kapex plaat toegekomen, dus ik kan dan de werkbladen doorboren.
Ook de wielen en de asjes waren klaar...
17311
Vandaag dus de verstevigingen gemaakt die de wielen en de poten moeten ontvangen...
17312
Hier zie je al de versterking met de wielen er in...
17313
Vervolgens de lade gemaakt...
17314
17315
De lades nog een lekje verf gegeven...
Ik heb ook de regelbare pootjes ingeboord en gelijmd, helaas heeft mijn bosch gsr 36vli het begeven tijdens het boren van deze gaten... Weeral een domper... 6 maanden geleden nieuwe kooltjes gestoken, maar deze keer is het ernstiger, er kwam een rookje uit... Ik vrees... RIP...
Maandag probeer ik verder te doen: de verbindingen voor de bijzettafels monteren, de regelvoetjes inboren in de poten, en misschien nog een nieuw werkbladje zagen en doorboren...

- - - Updated - - -

Het begint op een geheel te trekken... Zodra de verf droog is kan ik het werkblad weer monteren en ziet het er "af" uit. Helaas, ik had ook nog snapmagneetjes voorzien om de onderste lade dicht te houden, maar gezien de vijsmachine het begeven heeft zat het er niet meer in om die in te boren. Heb wel nog een elektrische boormachine, maar die is zonder regelbaar toerental en is nogal geweldig voor dit werk. Hopen dat de kosten meevallen... Zonder kan ik niet maar er is momenteel geen budget voor zo'n nieuw ding.

Rizz
07-06-14, 18:35
Seb, je hebt PB...

rudy
08-06-14, 11:37
Seb,dat ziet er pico bello uit!!!

Oceans'11
08-06-14, 15:33
Goed bezig Seb ! Leuk om wéér een andere variant op het thema voorbij te zien komen.
Hopelijk kan ik binnenkort ook weer verder met mijn versie ;)

seb
08-06-14, 17:38
Over versies gesproken... zoals jullie waarschijnlijk al gezien hebben heb ik 1 van de bijzettafels voorzien van t-tracks op de zijkanten. Mijn bedoeling is om een kleine bijzettafel te maken die kan verbonden worden zowel aan de mftc als aan de andere bijzettafels. Bedoeling is dat dit een 'freesmodule' word. Daarmee bedoel ik dat het de bovenfrees moet kunnen ontvangen en een hoogteregeling van bovenaf (voor mijn Hitachi). Doel is dat je deze module dan zowel op een kopse kant kunt aanbrengen als op een lange kant. Zo kan je die bvb op de kopse kant van de mftc bevestigen en vervolgens nog een bijzettafel aan de freesmodule bevestigen. Zo kunnen grote lengtes eenvoudig gefreesd worden (ik denk bvb aan deurstijlen). Je zou de freesmodule ook aan de zijkant van een bijzettafel kunnen bevestigen, zo kan je dan brede stukken makkelijk frezen (een mooi breed draagvlak).
Ik ben echter nog aan het piekeren hoe ik dit in elkaar zal botsen: de module wordt hetzelfde als een bijzettafel, zoveel is duidelijk, dus een multiplex van 18mm die een kader vormt, aan de zijkant een ttrack, aan de andere een drietal boutkoppen, idem voor voor- en achterkant... Echter begint het probleem bij het onderstel....
Om een liftmechanisme te maken (ik dacht aan 2 draadstangen voorzien van houten tandwielen, de ene kan je van de bovenkant van het blad met behulp van vastgezette moer doen draaien, brengt het tandwiel in beweging, dan deze van de 2e draadstang en die duwt het toestel omhoog of omlaag...) zou ik eigenlijk een 'kastje' of een kleine constructie onder het blad moeten maken, maar dan kan ik de poten niet meer dichtklappen...
Ofwel moet ik een ander liftmechanisme bedenken... Maar dan weet ik het eventjes niet... Nu moet ik onder het blad om de frees naar boven of beneden te doen en daar wil ik van af...

Indien iemand een idee heeft, laat het gerust weten!!! (denk wel aan mijn beperkt budget, ik zou een plaat infrezen die de frees ontvangt en niet met een gekochte inlegplaat of gekocht liftsysteem willen werken)

- - - Updated - - -

Seb,dat ziet er pico bello uit!!!

Hey rudy, dank je! Je hebt me al veel raad gegeven over alles en nog wat waardoor jouw reactie des te meer treft!

- - - Updated - - -

Goed bezig Seb ! Leuk om wéér een andere variant op het thema voorbij te zien komen.
Hopelijk kan ik binnenkort ook weer verder met mijn versie ;)

Dank je!
Misschien kom jij nog voor de dag met een goed uitgedokterd 'freesmodule'?

nijb_jan
08-06-14, 17:48
"Vroegah" wel, maar ik heb volgens mij die "Belgische" bij o.a. de Hornbach gezien, ik dacht zelfs een ietwat zwaardere kwaliteit. :)

Bij de Hornbach in Groningen heb ik aluminium gordijnrails aangeschaft (2 meter, 5,95 EU) om te proberen en te vergelijken met de dure T-tracks die ik vorig jaar bij Dieter Schmidt (http://www.feinewerkzeuge.de/t-nutschiene.html) heb aangeschaft. Helaas, geen vergelijk. De Hornbach rails zijn met de hand te buigen en te torderen, en dat lukt met de dure T-tracks echt niet. Ze zijn ook smaller en een Festool-klem of de kop van een M8 bout passen er niet in. Wel een goede optie wanneer je niet vast zit aan Festool of vergelijkbare klemmen.

nijb_jan
08-06-14, 18:22
Mijn bedoeling is om een kleine bijzettafel te maken die kan verbonden worden zowel aan de mftc als aan de andere bijzettafels. Bedoeling is dat dit een 'freesmodule' word. Daarmee bedoel ik dat het de bovenfrees moet kunnen ontvangen en een hoogteregeling van bovenaf (voor mijn Hitachi). Goed idee! Ben benieuwd hoe je dat aan gaat pakken.

houtenklaas
08-06-14, 19:43
Je zou ook kunnen overwegen die freestafel te bouwen op basis van de MFTB van Timothy:

http://www.benchworks.be/MFTB1.JPG

Die is al eerder aangepast als mobiele freestafel:

http://www.benchworks.be/usermftb2.jpghttp://www.benchworks.be/usermftb4.jpg

Als je die nu klembaar aan je tafel maakt, dan heb je meteen een kist om de frees in te vervoeren.
De lift verdwijnt dan in de MFTB.

seb
09-06-14, 18:16
Vanochtend de schroefmachine van mijn vader gaan halen, ik ging wachten tot de mijne hersteld was, maar kon het niet laten. De stukjes die het blad van de mftc in opgeborgen toestand tegenhouden bevestigd, het werkblad opnieuw aan de corpus bevestigd en een nieuw werkblad gezaagd en geboord, met de Festool mal!!!!!!
17384
Eerst de Festool plaat op mijn plaat gelegd, met spanvijzen vastgemaakt, met de boormachine een gaatje geboord in het midden van de 20mm gaten en de boel omgedraaid om met de kopieerfrees aan de slag te gaan. Ik ben zo te werk gegaan omdat ik kopieerfreesjes gekocht heb bij ecotools en die waren niet voorzien van rollager...
17385
Hier zie je de kleine gaatjes die dienen als richtpunt.
17386
Mijn freesje, boren door de plaat en dan ronddraaien... het gat is gekopieerd.
17387
Na het frezen enkel nog enkele molshoopjes... volgende keer zorg ik toch dat ik een stofmasker bij de hand heb!
17388
Ook de bijzettafels voorzien van de boutjes die in de rails passen...
17389
Handige dingen die ik gevonden heb, rampamoeren ofzo... gaatje van 12 boren en dat ding erin draaien, in de midden zijn ze voorzien van m8 draad, "juste gepast" zoals wij hier zeggen.
17390
Hier zie je de bijzettafel gekoppeld aan de mftc. Het lukt perfect. De koppen van de bouten passen met een mierenkloot speling in de rails en het geheel zit stevig aan elkaar! Enig minpuntje: nu moet ik dringend mijn garage opkuisen of ik krijg ze niet meer in elkaar (moest er onder kruipen om aan de andere kant te geraken...)
17391
En... wel... ja... euh... ik heb het virus echt te pakken, hier de torsionbox voor een bijzettafel van 120 x 116cm ah ja, het systeem op de mftc is handig, maar voor de zijkanten van een kast bvb van 60cm diep gaat het niet é, vandaar deze brede bijzettafel, het blad zal voorzien worden van het gatenpatroon en zo kan ik ook bredere stukken gemakkelijk haaks zagen.
17392

seb
09-06-14, 18:28
@houtenklaas : het idee vind ik niet mis. Een kistje, voorzien van een gat voor afzuiging, een gat met regelbaar luchttoevoer... De bovenste plaat enkele cm groter aan alle kanten dan het kistje... Zorgen dat de bovenkant (plaat) rust op de tussenstukken van de torsionbox... Hmmmm... De frees kan dan van de bovenkant in het blad gelegd worden, net als een inlegplaat, maar dan een inlegkistje... :rolleyes:. Enkel het liftsysteem... Man, ik baal er van ...
Had hier op het forum een draadje gevonden van iemand die een lift gemaakt had met 2 draadstangen en houten tandwielen die hij gemaakt had via de site van woodgears... De ene draadstang was voorzien van een vaste moer die hij kon bedienen via een gat in het blad en die dreef de andere daadstang aan en deze duwde de machine omhoog... Het was relatief eenvoudig en heel doeltreffend... Kan het draadje echter niet terugvinden. Heb zo nog een beetje in mn hoofd hoe het er uit zag maar had het graag nog eens gezien.
Moest iemand weten over welke topic ik het heb en/of het draadje wel nog weten te vinden, wil je even de link geven aub?

Alle ideeën voor de lift zijn welkom! Op het net kan ik veel terugvinden, maar het is altijd voor van die Amerikaanse ronde routers.

seb
09-06-14, 18:38
Heb het teruggevonden, het is van MichelVD. Gisteren de hele tijd gezocht en niet gevonden...
Ik probeer deze week verder te doen aan mijn bijzettafel en zodra die af is vliegen we in de freesmodule!!!

avh
09-06-14, 19:44
@ Seb, ik zag laatst een Youtube filmpje voorbij komen waarin iemand zo'n lift zelf maakte, zag er redelijk simpel uit en werkte super. Ik zal even in mijn archief duiken en je het linkje doorsturen.

Ps, je MFTC ziet er goed uit!

avh
10-06-14, 05:38
https://www.youtube.com/watch?v=QfjeS5jolBs

seb
10-06-14, 18:15
@avh, dank je, dat ziet er inderdaad wel goed uit. Ik moet wel eens goed bekijken hoe ik dat kan toepassen voor mijn Hitachi, voordeel van zo'n frees als in dat filmpje is dat het rond is, wat het makkelijker maakt om het te klemmen...

houtenklaas
10-06-14, 19:02
voordeel van zo'n frees als in dat filmpje is dat het rond is, wat het makkelijker maakt om het te klemmen...

Ja, maar het stelt wel heel hoge eisen aan je lift. De lift moet de frees exact haaks houden. Er mag helemaal geen speling in zitten, anders worden je resultaten 'onvoorspelbaar'. De frezen 'met voet' die wij hier hebben lossen dat probleem elegant op. Zo lang de inlegplaat maar nauwkeurig overal even dik is volstaat het om de freesvoet aan die plaat te schroeven. De lift hoeft dan alleen nog maar de verticale beweging te verzorgen.

seb
10-06-14, 20:56
Ja, maar het stelt wel heel hoge eisen aan je lift. De lift moet de frees exact haaks houden. Er mag helemaal geen speling in zitten, anders worden je resultaten 'onvoorspelbaar'. De frezen 'met voet' die wij hier hebben lossen dat probleem elegant op. Zo lang de inlegplaat maar nauwkeurig overal even dik is volstaat het om de freesvoet aan die plaat te schroeven. De lift hoeft dan alleen nog maar de verticale beweging te verzorgen.

Daar heb je ook wel een punt!

seb
14-06-14, 17:31
Deze namiddag nog wat verder kunnen werken:
17534
De poot gemaakt voor de extra grote bijzettafel
17535
De uitsparingen voor de t-tracks uitgefreesd en reeds ingelijmd (zitten nog in de klemmen)

En ... ben es efkes gaan googlen voor mijn liftmechanisme van de bovenfrees. Eventjes op woodgears gaan kijken en wat tandwielen afgedrukt. Vlug met prit het blad op een stuk multiplex gelijmd en de boel uitgezaagd met de wipzaag.
17536
Ik moet eerlijk zijn, bij het zagen van de laatste tanden van het kleinste tandwieltje viel het wel wat tegen om die nog vast te houden. Met een spanvijs lukte het niet door de kop die te dik was waardoor ik niet meer aan het stukje kon die moest gezaagd worden... maar alle vingers zijn nog intact, wel stressy:o.
17537
Ik ben zo enthousiast dat ik ook aan de "freesmodule" begonnen ben. Hier zie je al de buitenkader, nog losjes. Kopse maat idem aan de kopse maat van de mftc en 1m lang.
17538
Al een beetje aan het uitzoeken hoe ik het liftmechanisme zal plaatsen...
17539
Ik ben aan het twijfelen hoe ik het zal aanpakken... Zoals op de foto, gewoon een frame die dient om de tandwielen te ontvangen en basta, of zoals eerder vermeld een soort kistje die via de bovenkant van het blad kan ingelegd worden... Voor het blad heb ik nog een stuk gelamineerde plaat leggen van een oud bed, die zal goed dienst doen. Maar... het blad voorzien van een opening waarin de "frees in een kistje" kan komen, of het blad in 1 geheel maken en een constructie onder het blad maken die het liftmechanisme ondersteunt???
Voordeel van "het kistje": -als ik klaar ben haal ik het kistje eruit, leg het in de kast en kan de bijzettafel terug aan de muur hangen
- kan eventueel nog andere "modules" maken die passen in het blad (bvb met wipzaag)
Nadeel "kistje": - genoeg ventilatie voor de motor?
- stofafzuiging van wat in het kistje valt?

Als iemand een oplossing of een voorstel heeft, ik hoor het graag! (lees het graag) :p

- - - Updated - - -

Ah ja, zoals je kan zien op de foto... De vijsmachine is terug, efkes veel geluk gehad. Ondanks de rookontwikkeling waardoor ik dacht dat het toestel verbrand was ben ik er vanaf gekomen met een set koolborstels!!!! :cool:

Zjerardo
26-06-14, 13:35
Hoi Seb

Ik ben ook bezig een MFTC te maken en ook al ben je veel later begonnen, je bent al een pak verder en het ziet er een pak beter uit :)
Ik zal het maar steken op tijdsgebrek ipv pure klunzigheid :o

Daarnaast ben ik ook bezig om een freeslift te maken.
Ik heb de tilting router lift plannen van Matthias Wandel genomen als uitgangspunt maar denk dat ik eerst zijn oude design maar ga maken om mee te beginnen.

http://woodgears.ca/router_lift/version1.html

Om eventuele speling tegen te gaan ga ik wel 1 van de 2 T geleiders (op de 2e foto op de pagina) schuin afzagen, zodat de frees altijd naar dezelfde positie gaat wanneer je hem vastdraait. Dit heeft hij ook geïmplementeerd in zijn Tilting router lift design.

Aangezien ik een oudere Star Tools bovenfrees/gedrocht ga gebruiken zal ik de basis wel wat breder moeten maken en een soort mal waar deze goed inpast in plaats van buizenklemmen.

Hoe zit het met je geleiders? zijn dat nu soft close push to open geleiders en ben je er tevreden over?

seb
26-06-14, 19:46
@zjerardo: ik ben ook aan het sukkelen. Ben bezig met mijn freesmodule maar het is geen zicht, ben zeker al 4 maal moeten herbeginnen met mijn freeslift. Nu pas ben ik op de goede weg. Het liftmechanisme werkt nu zoals het moet, het geheel is van draadstangen en moeren met rondellen ertussen. Ik ga dit weekend op zoek naar holle buis om in te lijmen in het hout zodat de draadstangen de gaten na enige tijd niet kunnen gaan uitvergroten. Het zijn inderdaad van die soft close push to open. Ik ben er tot nu toe heel tevreden over. Moest je de mftc nog niet geschilderd hebben, neem dan een wat donkerder kleur. Het nadeel van de push to open is dat de lichtkleurige verf wel wat vuil word waar je drukt om de lade te openen. Het is wel het beste, vind ik, want moest je een meubelknopje ofzo gebruiken dan kan je geen plaat meer vastzetten aan die kant.
Voor de onderste lade heb ik geen geleiders gebruikt omdat ik vreesde dat die zouden kapot gaan bij het overkantelen van de mftc waarbij je je voet op de lade doet. Ik heb 2 snapmagneetjes ingeboord, maar dat is maar niks, zelfs leeg valt de lade open als er een hobbeltje is in de vloer. Ik koop nog eens zwaardere magneten die ik aan de achterkant van de lade bevestig.

seb
01-07-14, 18:12
De freesmodule begint stilaan vorm te krijgen. Een eerste versie die niet geslaagd was heeft wat organen moeten afstaan voor deze.
17905
17906
17907

De 'tafel' is zo goed als klaar, met de gordijnrails ingelijmd voor het verbinden van de tafels aan elkaar. De poot is klaar, maar de stelvoetjes moeten nog worden ingewerkt. De lift voor de Hitachi is ook klaar, het concept is van een forumlid, enkel wat aangepast naar mijn noden. Ik moet het gat wel nog maken waardoor de frezen door het tafelblad komen, en ook nog verwisselbare stukken om het gat groter of kleiner te maken. Dan begin ik aan de geleider.

avh
03-07-14, 05:44
@zjerardo: ik ben ook aan het sukkelen. Ben bezig met mijn freesmodule maar het is geen zicht, ben zeker al 4 maal moeten herbeginnen met mijn freeslift. Nu pas ben ik op de goede weg. Het liftmechanisme werkt nu zoals het moet, het geheel is van draadstangen en moeren met rondellen ertussen. Ik ga dit weekend op zoek naar holle buis om in te lijmen in het hout zodat de draadstangen de gaten na enige tijd niet kunnen gaan uitvergroten. Het zijn inderdaad van die soft close push to open. Ik ben er tot nu toe heel tevreden over. Moest je de mftc nog niet geschilderd hebben, neem dan een wat donkerder kleur. Het nadeel van de push to open is dat de lichtkleurige verf wel wat vuil word waar je drukt om de lade te openen. Het is wel het beste, vind ik, want moest je een meubelknopje ofzo gebruiken dan kan je geen plaat meer vastzetten aan die kant.
Voor de onderste lade heb ik geen geleiders gebruikt omdat ik vreesde dat die zouden kapot gaan bij het overkantelen van de mftc waarbij je je voet op de lade doet. Ik heb 2 snapmagneetjes ingeboord, maar dat is maar niks, zelfs leeg valt de lade open als er een hobbeltje is in de vloer. Ik koop nog eens zwaardere magneten die ik aan de achterkant van de lade bevestig.

Hallo Seb, ik zat met hetzelfde probleem, een hobbelte of drempel waar de MFTC overheen moest en de lades kwamen open en kreeg ik de goed gevulde lades tegen m'n net geopereerde knie aan. Ik heb nu aan de voorzijde 2 schuifslotjes gemonteerd.

seb
06-07-14, 11:04
Gisteren en vandaag nog wat verder gedaan aan de mftc, of moet ik zeggen aan de bijzet(tafels) mijn freesmodule is ook klaar. Enig minpuntje, het gat waar de frees door moet heb ik met de wipzaag gedaan en nou, ligt het aan de zaag of aan de man... rond kun je het niet echt noemen. Maar... dit zijn zorgen voor later voorlopig werkt het, later koop ik nog eens een klokboor om dit proper af te werken en verschillende inzetstukjes te maken. Vanochtend de garage al voor een deel opgeruimd en de mftc al eens opgesteld. Wat een luxe!!!! Het is heel iets anders dan die multiplexplaat op schragen waar jullie mij al op zagen werken om de mftc te maken... En hier kunnen jullie al eens een eerste opstelling bezichtigen (ik ben er alvast gelukkig mee!!!! :cool:
18006
18007
18008
18009
18010
18011
Ik ben blij dat ik eindelijk een freestafel heb die de naam verdient. Ik heb een hoge geleider gemaakt van 24cm hoog, zo zal het makkelijker zijn als ik eens een hoog stukje wil frezen. In de roes heb ik bij Baptist enkele 'drukkers' gekocht. Ben heel tevreden over het resultaat, alles is ook op een heel aangename werkhoogte! Gedaan met de rugpijn bij het frezen ed.
Indien ik wil heb ik nog een bijzettafel die ik nog in het verlengde van de freestafel kan plaatsen voor het frezen van lange stukken, of ik kan de freestafel op de zijkant van de mftc plaatsen en zo de stukken laten glijden over de afkorttafel.
Ik weet niet wat jullie ervan vinden, maar ik vind het superhandig! Dank je Thimothy voor de plannen, en het opsturen van de regelbare pootjes die ik niet kon vinden.
Zonder twijfel zal ik nog wat hulpstukken maken voor de bijzettafels (aanslagen ed, maar voorlopig hou ik ermee op, mijn dochtertje zit al weken te vragen om een nachtkastje, zodus de mftc treedt onmiddellijk in gebruik! Ik zal er mij moeten aan houden om de laatste stukjes nog te schilderen en de poten te vernissen, anders zal er daar niet veel meer van in huis komen. :o

ewoudk
06-07-14, 11:58
Zo dat ziet er goed uit! Mooi gemaakt. Ga je vast een hoop plezier van beleven

BenchWorks
06-07-14, 12:29
Geweldig die freestafel extensie, het zit al lang op mijn doe-lijst en ik wou er tegelijk een zaagtafel module van maken maar het komt er maar niet van.
Ik zou in ieder geval zeker graag foto's plaatsen ervan op mijn website.

Timothy

seb
06-07-14, 18:37
Geweldig die freestafel extensie, het zit al lang op mijn doe-lijst en ik wou er tegelijk een zaagtafel module van maken maar het komt er maar niet van.
Ik zou in ieder geval zeker graag foto's plaatsen ervan op mijn website.

Timothy

:rolleyes::owhaaa... wat een eer! Ik mail je de foto's door!!!

hmmmm... een zaagtafelextensie... daar had ik nog niet aan gedacht... zou wel handig zijn... Je mag mij alvast op de wachtrij zetten voor de plannen!!

avh
07-07-14, 08:37
Ziet er goed uit Seb!! Nog een paar modules erbij en je kunt de garage rond met opstellen!!

Oceans'11
07-07-14, 10:35

Tsja Tim, hier speelt een beetje hetzelfde probleem. Plannen genoeg, maar de beschikbare tijd... #zucht ;)

@Seb: je bent goed bezig; petje af !!!

jaap
07-07-14, 11:16
Wow, wat een fraai stuk werk Seb! Daar ga je vast veel plezier aan beleven. Niet zo zeuren over tijd Ekko, het is een kwestie van prioriteit (hoor eens wie het zegt) je kunt nu niet meer achterblijven!

jaap

Oceans'11
07-07-14, 11:23
Niet zo zeuren over tijd Ekko, het is een kwestie van prioriteit (hoor eens wie het zegt) je kunt nu niet meer achterblijven!

Priori-tijd :D :D

rudy
07-07-14, 11:46
Seb, dat ziet er heel mooi uit, daar ga je veel plezier aan beleven!!

seb
07-07-14, 19:06
Ziet er goed uit Seb!! Nog een paar modules erbij en je kunt de garage rond met opstellen!!

Lol, ja inderdaad. Ik heb trouwens nog 1 bijzettafel die er niet op staat, geraakte er niet meer bij, vandaag een wagen vol naar het stort gebracht, zal er nu misschien bij kunnen

Het gedacht zit nog in mn hoofd zo'n "horizontale" freestafel te maken. Ik heb nog een stuk mdf over en met de rails langs de tafels moet het eenvoudig zijn denk ik: aan de ene kant van de plaat een gat voor een m8 bout, in het midden een infrezing waar de onderplaat van de bovenfrees in past, en aan het uiteinde van de plaat een halve cirkel infrezen van 8mm, waarbij opnieuw een bout m8 in past die vast zit in de rail met vleugelmoertje op... Bijna te simpel om waar te zijn...

Iemand een goed adresje voor bench dogs? Die pvc buizen werken prima om een plaat tegen te houden maar als ze te hoog uit de tafel uitsteken gaan ze toch gemakkelijk een beetje scheef. En een beetje scheef is niet meer in den haak...

@iedereen: bedankt voor de lovende woorden! Gisterenavond begonnen aan het nachtkastje voor mn dochter en ik heb nog nooit zo gemakkelijk kunnen werken! Enkel nog benchdogs...

seb
09-07-14, 20:21
Vandaag toch even een setje benchdogs besteld bij de noorderburen, wat boven het budget, maar kon het niet laten, vooral in het opzicht van de kastenwand die bijna van start gaat moest ik die absoluut hebben. Tja, soms komt het kleine kind die iets absoluut moet hebben weer in mij op ... :rolleyes:

seb
13-07-14, 18:49
Ik zou graag een horizontale freestafel toevoegen aan de mftc. Zou iemand ervaring hebben met de bouw ervan?

Eigenlijk moet ik specifieker zijn: niet voor de bouw van de horizontale freestafel, maar vooral, ik zou "mortises" willen kunnen maken ermee. Ik zou dus een soort van een wagentje moeten maken die zowel vooruit-achteruit (voor de diepte) als links-rechts (voor de breedte) kan. Vooral daarvoor had ik graag wat advies.
Zou ik gewoon met 3 platen mdf kunnen werken met 2 reeksen van 2 ladegeleiders?
Of in de ene plaat 2 groeven infrezen met de gepaste latjes op de andere plaat zodat het geheel in elkaar kan schuiven?

samvg
26-07-14, 10:15
Ik kwam vandaag deze foto tegen op Facebook.
Een wel erg mooi voorbeeld van de mftc in gebruik
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10203293586685186&set=a.4991506550194.196512.1375533399&type=1&theater

SamPonette
26-07-14, 11:12
mooi! en nog op mijn favoriete fiets ook :)

blackarmor
26-07-14, 23:44
seb , de pantorouter van wandel moet daarvoor toch te monteren zijn
https://www.youtube.com/watch?v=PDPrFJazD3Q

seb
28-07-14, 15:50
seb , de pantorouter van wandel moet daarvoor toch te monteren zijn
https://www.youtube.com/watch?v=PDPrFJazD3Q

Heel tof die pantorouter! Enig probleem is dat ik met een Hitachi-bovenfrees zit ... Die kan je niet zo eenvoudig monteren als de ronde modellen en is ook heel erg zwaar om zo met de arm op te heffen... Zou wel heel erg handig zijn...

Rizz
28-07-14, 16:29
Dan heb je maar 1 keus, weer dat kleine kind loslaten. Ja sorry lief, maar met die Hitachi kan ik niet zo'n mooi kastje maken voor de kleine, tis niet anders! Ik was deze week wel af, ja? :D :p

seb
29-07-14, 18:44
Dan heb je maar 1 keus, weer dat kleine kind loslaten. Ja sorry lief, maar met die Hitachi kan ik niet zo'n mooi kastje maken voor de kleine, tis niet anders! Ik was deze week wel af, ja? :D :p

:p:p Da's nu eens gesproken ze!!!! :p:p

C.luning
08-08-14, 14:40
Voor de mensen die dezelfde gordijnrails willen gebruiken:
in nederland is deze bij de gamma bouwmarkt te koop als basic rail. In ieder geval in het filiaal in Hoofddorp.

L.N.
23-08-14, 14:01
Ik ga ook langzaam eens beginnen om de MFTC te maken, maar dan met wat aanpassingen:
- Ook de topbladen van de 2 extra tafels worden gemaakt met het Festool-gatenpatroon
- De onderzijde van de cart wordt verlengd, zodat ik de 2 extra tafels erop kan zetten

Het blad met het gatenpatroon heb ik ondertussen binnen. Ik heb ze laten maken met een CNC machine in een sociale werkplaats. Het voordeel hiervan is dat ik 100% zeker ervan ben dat de gaten precies op een lijn zitten. De prijs viel mee: €115 voor 3 platen (incl. hout) in dezelfde maat als Festool ze levert. Ze zijn uitgevoerd in 18mm berkenmultiplex. Mocht ik in de toekomst meer nodig hebben, dan worden ze nog goedkoper. Dit is omdat de platen uitgetekend moesten worden (a €30).

seb
23-08-14, 20:02
Leuk! Ben benieuwd naar de foto's van je bouwproces!
Ik geniet volop van deze die ik gemaakt heb, de tafels met het gatenpatroon zijn prima voor het afkorten van planken en platen!!!!
Moest ik het overdoen zou ik overwegen om de "cart" zoals je zegt luuk omgekeerd te maken, zodat de lades niet naar beneden kijken bij het rijden, maar naar boven, zo kunnen de lades niet openvliegen als je eens een putje of dergelijke past!

houtenklaas
24-08-14, 14:34
Ik heb ze laten maken met een CNC machine in een sociale werkplaats. Het voordeel hiervan is dat ik 100% zeker ervan ben dat de gaten precies op een lijn zitten. De prijs viel mee: €115 voor 3 platen (incl. hout) in dezelfde maat als Festool ze levert. Ze zijn uitgevoerd in 18mm berkenmultiplex. Mocht ik in de toekomst meer nodig hebben, dan worden ze nog goedkoper. Dit is omdat de platen uitgetekend moesten worden (a €30).

Hoi Luuk,

Welke regio zit jij? Sociale werkplaatsen werk geven ligt me wel, dan wil ik daar tzt ook wel een setje platen bestellen.

Groet, Karel

ewoudk
24-08-14, 15:06
Ben ook wel benieuwd naar die sociale werkplaats.

Ben benieuwd hoe jouw versie van de mftc, hou ons op de hoogte.

L.N.
24-08-14, 15:40
Houtenklaas en ewoudk, helaas zit die niet in de buurt bij jullie. Het is in Genk (België), waar ik werk. Overigens heb ik de maten overgenomen van de Festool MFT (1102 x 718 mm) en niet van de de BenchWorks MFTC. Hiermee kon ik 3 bladen uit een plaat krijgen en kan ik een hele plaat op kwijt op de MFTC met extra tafels. Deze steekt dan maar net uit.

Bij interesse kan ik eens informeren wat de MFTC platen kosten om te maken. Er zal eenmalig extra kosten bij komen om te tekenen, maar bij een afname van 4 stuks (= 1 hele plaat) is dat per plaat niet zo veel geld. Verzenden kan vast ook voor €10 per blad. Dit is bedrag is een schatting. Het is meer dan de standaard €6,95 van PostNL, omdat ik verpakkingsmateriaal moet kopen. Ik kan hede exacte kosten wel uitzoeken.....

jvdmolen
24-08-14, 16:45
Ik heb een half jaar geleden ook bladen laten uitfrezen, koste me toen 75 euro voor 4 stuks. Had zelf de tekening gemaakt.
Heb het laten doen in Heerenveen.

mikekruger31
05-10-14, 07:54
Hallo Seb,

Je bent al een aardig eindje op weg met de MFTC. Waar heb je de ladegeleiders besteld?
Ik ga de MFTC zelf iets breder maken dan die van BenchWorks, omdat ik ook mijn L-boxen van Bosch erin kwijt wil. Ik heb mijn wielen + as besteld bij Kliko.nl. Zijn niet al te zwaar en lopen mooi soepel. Zal tzt ook even wat foto's plaatsen.

Groet,

Arjan

Hoi Arjan,

Ik heb nadat ik dit las ook de wielen bij de kliko shop besteld. Dat was echter een lange as van zo'n 50 cm en 2 wielen die er omheen draaien. Het wiel heeft een kunststof kraag en dat is dan meteen het "lager" waar de as in komt. Hoe heb je die in jouw MFTC verwerkt?

Groet,

Blazoen

Oceans'11
05-10-14, 09:54
Hallo Blazoen,

Voor de MFTC-XL heb ik ook een as en wielen van Kliko gebruikt. Die heb ik als volgt in het ontwerp verwerkt:

http://www.woodworking.nl/showthread.php?8127-De-mobiele-werkbank-groeit-MFTC-XL/page5

Wellicht heb je hier wat aan. Succes !!

blazoen
05-10-14, 11:14
Bedankt Ekko,

Dat is precies wat ik zocht. Zo ga ik het dan maar "namaken".

groeten

Blazoen

seb
28-07-15, 08:07
Gisteren nog eens een uitbreiding gemaakt voor de MFTC. Ik had nog een bijzettafel die ik gemaakt had maar nog niet gebruikte, die is nu voorzien van een "horizontal router". Het heeft nog verfijning nodig, nog een beetje bijzagen en afwerken, maar het werkt prima. Ik heb een reeks paneeldeuren die ik wil maken en anders moet ik met een halfronde frees voortdurend de 'fence' van de freestafel opschuiven tot het paneel ver genoeg is afgeplat. Doel is nu om met een rechte frees het paneel af te platten en vervolgens met een halfronde frees het afgeplatte deel te voorzien van een ronding.
33481
33482

Het is nog voorlopig basic, de bedoeling is om (nadat mijn paneeldeurtjes gemaakt zijn) de boel een beetje mooier af te werken. Ik heb er snel een "veiligheidje" op gemonteerd om toch niet per ongeluk met mijn vingers de frees te strelen.
Later post ik nog foto's van de afgewerkte versie.