tormek

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.088
2.603
Ik heb een oud model tormek, verkocht onder merk nooitgedacht. had een nieuwe condensator nodig en loopt nu weer goed. Nu vraag ik mij alleen af of een modernere tormek steen iets sneller afneemt als de zandsteen die er nu op zit. Als ik nu een schaafbeitel, die weliswaar een paar keer iets geraakt had, weer van een nieuwe snijkant wil voorzien, is dat een avondvullende bezigheid. Ik had de ergste bramen al op een grovve wetsteen gedaan.Ik hoop dat iemand hier ervaring met zo n zandsteen heeft en daarna naar een nieuwere tormek heeft gekocht. Ook zit er bij mijn machine op de plaats van de lederen wetschijf een soort rubberen band, die ooit zwaar mishandelt is. Er zijn stukken uit, het oppervlak is schuin en slingert zowel zijdelings als in de hoogte.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.689
2.567
Gaanderen
Heb je de oude steen wel eens open gemaakt? Met een afritser of een andere steen. Ik ken trouwens dit model van nooitgedagt niet. De nooitgedagt machines kwamen van record tools. Misschien kun je via deze weg een nieuwe band krijgen. Als ik met mijn Tormek een compleet nieuwe vouw moet maken kost dit vaak wel een half uur. Er zijn trouwens diamantstenen voor de Tormek. Ik dit ergens op een Duitse site gelezen. Hoe deze afnemen weet ik niet. Snelheid is niet dr sterkste kant van de Tormek.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.088
2.603
Bedankt voor je reactie, deze machine is identiek aan de tormek supergrind 2000, in tormek blauw, maar dan met een nooitgedacht sticker. bouwjaar gok ik op vroege jaren 80. Ik heb de steen gevlakt want er zaten beschadigingen in en hij was eivormig. Ik dacht zo tormek is naar een ander type slijpsteen overgegaan, dat zullen ze met een reden gedaan hebben. Dus als de nieuwere steen beter afneemt, is dat misschien een goede aankoop,maar ze zijn een beedje te duur om gewoon maar wat te proberen. De afwet kant is geen probleem, daar kan ik het nieuwe type wiel met leer voor kopen, maar ik vroeg me af wat er vroeger op zat, het lijkt een soort rubber.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.689
2.567
Gaanderen
Dat eivormig komt door te hard drukken. Je denkt dan dat het sneller gaat. Tijdens mijn eerste demo slijpen met de Tormek had ik dat in 8 uur drie keer. Wat er vroeger op zat weet ik niet. Dit type nooitgedagt heb ik nooit verkocht. Wel modellen met een witte steen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.088
2.603
Hij is hetzelfde als een tormek sa 250. Zelfde kleur blauw hamerslag, zelfde machine alleen met nooitgedacht sticker.
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Ik heb wel eens gehoord dat wanneer de steen lang in dezelfde positie in het water blijft staan (dus gewoon stil) dat de steen dan zachter wordt waar hij ondergedompeld stond. Daarna slijt de steen op die plaats sneller, zodat je de eivorm krijgt. Heb er geen wetenschappelijke studie van gelezen of zo, maar lijkt me wel aannemelijk.

Ik zou zelf nooit een tormek kopen, ik slijp op een gewone slijpmolen waarna ik gewoon afwet.
Het vergt natuurlijk enige oefening, maar eens je het onder de knie hebt is het een razendsnelle manier om botte beitels weer scherp te krijgen.
Met scherp bedoel ik dat ik zonder moeite de haren van m'n arm kan scheren.
Ik kan me niet permitteren om een ganse avond aan één beitel op te offeren, zou ik snel de boeken van het bedrijfje mogen dicht doen ;-)
Wel heb ik me voor een groot aantal beitels gezorgd, door jarenlang allerlei rommelmarkten af te schuimen en alles van degelijke kwaliteit voor een lage prijs op te kopen. Wanneer zowat alle beitels uiteindelijk bot worden offer ik es een paar uur op om alles te slijpen en wetten. Het gaat dan om een beitel of 30. Op die manier kan ik elke keer weer een hele tijd verder zonder slijponderbreking.
Het is de manier die ik leerde van mijn vader, en daarna op school was dit ook de algemene manier van werken. Als ik nu in zachte houtsoorten werk durf ik de beitels ook nog wel eens over een stukje MDF met polierpasta halen. Bij hardere houtsoorten heeft dit weinig zin, het scherpste is er na maximum enkele halen alweer af.

Ik vind het altijd heel interessant om te lezen hoe velen die hier op het forum actief zijn hun beitels slijpen en wetten. Als je dit als hobby ziet vind ik het een leuk tijdverdrijf, maar hoewel ik zeker geen hekel heb aan slijpen en wetten, hou ik me toch het liefst bezig met het eigenlijke houtbewerken.

Heb ooit ergens op het forum enkele filmpjes gepost, eentje over slijpen en eentje over wetten, die vind je hier ergens in dit draadje: http://www.woodworking.nl/showthread.php?7342-Hoe-slijp-ik-videos&highlight=gauwberg+wetten

Groeten,
Steven
 

de Kastanjeboom

Actieve deelnemer
7 jan 2013
353
0
Kapellen
Ik heb wel eens gehoord dat wanneer de steen lang in dezelfde positie in het water blijft staan (dus gewoon stil) dat de steen dan zachter wordt waar hij ondergedompeld stond. Daarna slijt de steen op die plaats sneller, zodat je de eivorm krijgt. Heb er geen wetenschappelijke studie van gelezen of zo, maar lijkt me wel aannemelijk.
Groeten,
Steven

na gebruik moet het waterreservoir van de Tormek steeds geledigd worden!
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.088
2.603
In het werk gebruik ik een aantal wetstenen van onbekende herkomst. Ik kom nog wel eens spijkers, glas of afgebroken schroeven tegen, wat resulteerd in missende stukken beitel of schaafmes. Dan slijp ik ze gewoon op de witte slijpsteen.Maar ik hoefde alleen de condensator te vervangen, dus ik wilde gewoon eens proberen wat zo n ding doet.Ik vond dat het erg lang duurde voordat ik een scherpe beitel had, en ik had de beitel eerst al over de wetsteen gehaald. Misschien als ik alleen het voorste stukje van de snede gedaan had was het sneller klaar geweest, maar ik had de beitel gewoon op het zicht op de steen gezet.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.