Kapex laserlijn

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Vandaag een kapex 120 gekocht. De linker laserlijn is helderder dan de rechter, het is niet veel maar duidelijk verschil. De breedte van de zaagsnede word correct weergegeven. Is het verschil in helderheid in te corrigeren?

Overigens buiten zie je de laser niet eens. Wel in het zaaggootje maar niet op het te zagen hout.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Hmm. Als het je stoort zou ik er mee teruggaan. En de leesbaarheid buiten, ik ben van mening dat je het zou moeten kunnen aflezen, maar ervaring leert dat ook met dure uitzetlasers dat moeilijk blijft. Met lichte zon vind ik het altijd huilen. Dus ik denk dat het nooit echt lekker leesbaar wordt bij zonlicht.
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Dat is een bekend euvel van de laser, bijna niet zichtbaar buiten.
Geen idee of de intensiteit van de laser afgesteld kan worden, als het al kan zal je de machine echt open moeten maken.
Zo staat de instelling bij mij van 0-45 graden met een afwijking van 0,25 graden, is af te stellen als je de machine openmaakt
maar Festool wil niet zeggen hoe.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Is de lens proper (kan je er uit nemen) en blijft het verschil ook als je het zaagblad af neemt? Kan zijn dat één van de lazers te fel naar het blad gericht staat.
In volle zon zijn alle lasers moeilijk te zien, ik heb het nooit echt een probleem gevonden. Gewoon rekening houden met waar/hoe je hem plaatst
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Beste,

inmiddels het e.e.a gelezen over de laser afstelling. Inderdaad nergens iets te vinden over het verschil in helderheid. Het verschil is niet onacceptabel groot en waarschijnlijk ben ik aan het mierenneuker. Dat heb je met nieuw gereedschap en zeker als er een behoorlijk prijskaartje aanhangt. Dan verwacht je nul komma nul afwijkingen.

Na inspectie is het belangrijkste dat de laser exact lang het zaagblad loopt want zodra ik met de hand zijdelings druk uitoefent op het blad zie je dat de laser de tanden raakt. De afstelling is mijn inziens zuiver en vraagt geen verdere calibratie.

Met een lijn van 90º loop de laser exact parallel, evenzo met 45º. Niets te mopperen. Ga ik echter 45º vanuit de Y as (machine hangt dus uit lood) dan zie ik wel een minimaal verschil en loopt de laser niet zuiver over de haakse lijn. Echter is dit met een licht tikje te corrigeren en met een handel vast te zetten.

@jaap, Benshworks, ga morgen controleren of de lens schoon is en nog even zonder zaagblad hoe of wat.

De zaagsnede enz.. zien er veelbelovend uit uit, evenals de vele mogelijkheden die de groene knopjes bieden.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.