PDA

Bekijk Volledige Versie : Conische sluitringen



klaas0639
14-05-14, 22:03
Ik moet/wil in een eigenbouw staalconstructietje gewone cilinderkop binnenzeskant boutkopjes verzinken in met een piraalboor geboorde gaatjes. De bodem van dat gat is dus piramidevormig met een tophoek van 120 graden. Dat moet dus opgevuld.
Bestaan daarvoor passende sluitringetjes? Het gaat om gaten voor het verzinken van M4 en M5 boutkopjes dus zeg buitendiameter van de ringetjes resp 8 en 10 mm.

Ik heb natuurlijk al gezocht op het www en vind wel holle/bolle sluitringen die dienen om bouten te gebruiken in niet evenwijdige vlakken (oef dat is niet erg duidelijk omschreven). Hoe dan ook: het is het niet.

Ja, voor een metaalbewerker is dit een "onbekend" probleem of een fluitje van een cent. Die heedt een metaalfreesje waar hij die gaatjes gewoon even een vlakke bodem mee geeft. Maar ik ben houtbewerker en heb vrijwel uitsluitend wat handmachientjes en een boorstaander. In elk geval geen machines om metaal echt te bewerken. Of kun je een freesje in een boormachine proppen en werkt dat ook?

Laten doen? Ik wil zoveel mogelijk zelf oplossen en doen:-).

En oh ja... Waarom ik die koppen wil verzinken? Vind ik mooier staan in een constructietje.


met vr. groet,
klaas0639

Wim Kluck
14-05-14, 22:21
Is dit geen oplossing een meerfasenboor http://www.vanommen.nl/info.php?page=subcat&id=1&lang=nl

klaas0639
14-05-14, 22:37
Huh, Wim.... Ik wist niet eens van het bestaan af van die boren. Dit is niet EEN oplossing. Dit lijkt me DE oplossing :-)

dank
klaas0639

oh, oeps, ik ben te snel blij geloof ik. De tophoek van de tweede fase is niet twee keer 90 graden dus 180 graden wat ik eerst dacht, maar totaal 90 graden :-(.

dus... This het niet vrees ik.

mans
14-05-14, 23:22
die staan er toch ook bij?
16677

WR1944
15-05-14, 02:43
Met een boor van het Kreg potgaten systeem krijg je ook een gat met vlakke bodem. Het is natuurlijk wel de vraag of de maat klopt.
http://www.kregtool.com/Kreg-Jigreg-Mini-Prodview.html
Als je denkt dat dit een oplossing kan zijn kan ik de maten van de boor opmeten. Ik kan er momenteel even niet bij.

Wim Kluck
15-05-14, 07:05
Volgens mij moeten die er ook bij staan. Waar je wel naar moet vragen is of ze voor staal zijn.

chevy66
15-05-14, 08:55
ik los dit op door eerst het gat van 5mm te boren,daarna neem je de boor die je nodig hebt voor de dop, zeg 11mm.Daar slijp je twee platte snijkanten aan en in het midden laat je een rondje staanvan 5mm wat in je voorgeboorde gat past. Voor inbusbouten kan je passende potboren kopen, maar voor zeskantbouten is het gat te klein ten opzichte van de boutmaat.Als je de gaten al geboort hebt, kan je de boor gewoon vlakslijpen om de bodem vlak te boren.

klaas0639
15-05-14, 09:04
Het lijkt me dat Kregboor te groot is voor M4 en 5 . En is denk ik niet voor staal?

@ Joopvommen, ja ook daar was ik te snel. Maar de "Morsekonus-schacht" is een probleem. Maar ik zal daar verder zoeken. Wellicht is ook gewone schacht daar te krijgen.

en Chevy, ik zal er een boor aan "opofferen", maar snijdt een domweg vlakgeslepen boor wel? (Terzijde: ja, ik gebruik inbus)

klaas0639
15-05-14, 09:32
ahhhh, ik zie op mijn echte pc dat mijn ipad maar een deel van de site liet zien. vandaar dat ik de 180 graden en gewone schacht boren van van ommen miste (en het was laat gisteravond :-) ).
Ja.... van Ommen heeft de boren die ik zoek.

Dank heren. Toch maar mooi dit forum. Ik word nog schijndeskundig.

met groet,
klaas0639

chevy66
15-05-14, 11:09
Ja een boor met een 180graden punthoek snijt hetzelfde als een boor met 120graden, alleen centreert hij niet. Je slijpt de boor gewoon
eerst vlak, en daarna slijpje de vrijloopkanten. Als je klaar bent slijp je gewoon weer een 120 graden punt aan je boor, is hij 6mm korter.
Het hard van de boor isniet zo belangrijk, omdat dit over het reeds geboorde gat valt.

klaas0639
15-05-14, 11:44
Chevy66, je slaat me wel hoog aan hoor. Ik heb nog nooit een boor geslepen.
Maar er is hoop. Heb net bij Baptist mooie slijphulpstukken van Tormek gekocht om mijn houtbeitels te slijpen op de bankslijpsteen. Mooie gelegenheid om ook eens te proberen een boortje te slijpen :-).

met groet,
klaas0639

TH0M
15-05-14, 13:11
Moest even nadenken over wat je bedoeld. Wij noemden dit (vroeger) een potgatboor ofwel Verzonken cilinderkop. Zie onderaan de volgende pagina: http://www.kepser.nl/?pid=68

WR1944
16-05-14, 01:19
Omdat dit forum over houtbewerking gaat had ik in eerste instante aan hout gedacht en daarom de Kreg boor in de strijd geworpen. Maar in staal wordt het een heel ander verhaal. Voor gaten waar een boutkop of een moer in moet passen wordt een potgatboor gebruikt of een vlakke frees, afhankelijk van de afmetingen. Voor jouw M4 en M5 moeren zou ik me geen zorgen maken om een vlak verzonken gat te maken. Gebruik een passende boor voor de kop om te beginnen. De centerpunt van het boorgat gebruik je om met een kleinere boor het gat verder te boren. Als je een zwaardere constructie maakt met dikkere bouten zal je voor de krachtenverdeling wel een vlak oplegvlak moeten maken om geen buiging te introduceren. Dan komen die holle/bolle ringen om de hoek kijken.

klaas0639
16-05-14, 08:33
Ja WR1944, ik denk dat mijn constructietje het niet zal begeven als ik het potgat boor met een boor met tophoek van pak-um-beet 120 graden.
Het is mijn conditionering door een 1000-jarige techn opvoeding en milieu die maken dat die hoek "wringt" :-). Maar ik ben wel gaan aarzelen toen ik nut en prijs van een meerfasenboor tegen elkaar afwoog :-). Nee, ik grijp dit aan om zelf (voor het eerst in mijn leven) een boor te slijpen. (Ik mag dan een tech achtergrond hebben, ik heb geen "vak" geleerd)
Zeker nu ik pas mooie hulpstukken van Tormek kocht (weliswaar voor mijn houtbeitels, maar dat weet die boor niet) is dat leuk om te proberen.
This er nog niet van gekomen; ben even druk met mijn cursus houtbewerken.

mvg
klaas0639