maximale overspanning

stefke

Actieve deelnemer
21 mrt 2009
251
11
Hoi,

ik ga een terrasoverdekking maken in eik zoals de engelse bijgebouwen ongeveer.
De staande zowel als de liggende balken zijn allen 15cm x 15 cm.
Nu is mijn vraag of één van de forumleden mij kan vertellen wat de maximale overspanning zou kunnen zijn in deze afmeting.Ik begin tegen een muur met een staander van 15, daarop de ligger van 15 ondersteund door een "curved beam" en dan 4.4 meter overspanning tot aan de volgende staander, maar ook weer ondersteund door een "curved beam".Zou dit doenbaar zijn zonder de kans te hebben om doorzakkingen te krijgen ,in de loop der tijd.
Zo maak ik vier stuks verdeeld over een breedte van 6.8 meter.Hier bovenop komen dan duimse eiken planken, dan wpb en hierop dan roofing.Alle opmerkingen en suggesties hierover zijn uiteraard welkom.

groeten
Stefke ;)
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
De balkenschuif waar Seek naar verwijst is erg goed voor het berekenen van draagkrachten. Ik zou uitgaan van een berekening van de gehele overspanning exclusief de gebogen steunen. Zie die maar als 'versiering'.

Er is in de balkenschuif echter limitaties. Hart op hart afstanden tusssen de balken kunnen niet groter zijn dan 60 cm. En met 6,8m en 4 balken kom je op ruim 2 meter hart op hart afstand tussen de balken. Dat is veels te ruim voor een dakterras. Ook al liggen er duimsdikke planken op. Verder kent de balkenschuif geen balken van 15 bij 15cm

Hoewel ik wel vermoed dat je met die constructie van jouw in je gedachte met wat grotere hart op hart afstanden kan werken. Ik zou toch even een constructeur zoeken en om een berekeningsadvies vragen. Ik neem aan dat je niet spontaan een etage lager wil zitten op je dakterras :mrgreen:
 

meubelmaker29

Actieve deelnemer
1 jan 2010
167
0
overspanningen zijn heel makkelijk te berekenen.
Je gaat gewoon uit van 5cm per strekkende meter.
Jij gebruikt eiken balken van 15 x 15 cm daar zou je met deze theorie dus 3 meter kunnen pakken, als je daar ook nog een gebogen balk onder maakt kan het zeker meer hebben dus doorzakken in jou geval. NEE dat gebeurt niet.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Dat is wel een heel simpele benadering. Stel dat de balk niet 15 bij 15 is maar 7 bij 15. Gaat je logica van 3 te overspannen meters dan nog steeds op? een balk van 15 bij 15 is een stuk steviger dan een balk van 7 bij 15.
 

stefke

Actieve deelnemer
21 mrt 2009
251
11
hoi even een misverstand uit de wereld helpen :

@Zuma:
het is bedoeld om een overdekt terras te hebben en niet om te gebruiken als dakterras dus enkel om onder te zitten en niet erop. ;)
 

stefke

Actieve deelnemer
21 mrt 2009
251
11
ik kan ook niet de sterkteklasse van Eik ,C20,invullen op die schuifbalk.
dus heeft er misschien iemand een soort van rekenblad of formule hiervoor laat ook maar haren dan. Alvast bedankt ;)
 

meubelmaker29

Actieve deelnemer
1 jan 2010
167
0
Zoals het er staat is de 15 x 15 de onderslag ik ga ervanuit dat hier een balklaag overheen komt.
Is dit niet het geval dan zou ik maar een helm opzetten als je onderzit want dan zakt alles door als je een normale balklaag hanteert kun je uitgaan van 5 cm per meter en dan h.o.h 61 cm uit elkaar.(plaatmaat)
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Aha de gedachte van jouw is dus dwars op de eikenbalken nog een balkenlaag te leggen. Ik zei al tegen Stefke dat de hart op hart afstand van de 4 eikenbalken te groot is (groter dan 2m). Ook al wordt het dak niet gebruikt als dakterras moet je wel rekening houden met een flinke load. Denk alleen al aan dakverzwaring om de dakbedekking niet te kunnen laten opwaaien en dan nog eens aan een lading sneeuw. Verder kan ik mij voorstellen dat je er af en toe op wil staan voor werkzaamheden....

Stefke wil niet met platen werken maar met sroken duimsdik hout. Dat is behoorlijk steviger dan platen. Toch adviseer ik Stefke om meer dan 4 balken te gebruiken om die hart op hart afstand te verkleinen als hij er geen extra balkenlaag overheen wil doen. Hoeveel extra even om advies vragen bij een constructeur. Ik gok met 1 a 2 extra balken dat je er wel bent.
 

stefke

Actieve deelnemer
21 mrt 2009
251
11
En wat als ik 20 x 20 zou nemen?
Wegens estetische redenen wil ik eigenlijk niet meer dan vier balken en ook geen ondersteuning in het midden.
Dat idee van die helm lijkt mij nog het meest praktisch maar wat bij warme zomerdagen he ;)
Dit wordt nog een moeilijke beslissing dus.
Of er moesten andere constructieve oplossingen zijn.
 

meubelmaker29

Actieve deelnemer
1 jan 2010
167
0
20 x 20 maakt niet uit de overspanning is gewoon te groot.
Je zult echt met een balklaag moeten werken.
Maar wat is het probleen om met een balklaag te werken?
Of je maakt van de eikenplanken een plafond eronder of je freest aan de balken een mooi kantje en laat ze in zicht
h.o.h 61 is normaal met duims planken zou je iets ruimer kunnen gaan zitten maar het scheelt maar een halfe cm met 18 mm platen (underlayment, of o.s.b platen.)
met duims planken zou je op 70 a 75 cm kunnen gaan zitten maar vast niet ruimer.
 

woody

Actieve deelnemer
10 dec 2008
243
1
Oss
Hallo,

zou je toevallig een voorbeeld / schets, met wat je in gedachten hebt bij willen voegen

bvd,
Gert-Jan / Woody
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Stefke wil dus niet meer dan 4 zichtbare draagconstructies hebben.

Een oplossing is dan:
4 draagconstructies met 15*15 balken en daarover dwars de duimsdikke planken. vervolgens bovenop die duimsplanken (gewoon met de ligrichting van de duimsplanken mee dus ook dwars op de hoofddraagconstructie) grenen of vuren balken leggen met hart op hart 61cm. Ze hoeven niet zo zwaar te zijn omdat ze maar iets meer dan 2m overspannen (de tussenruimte tussen de hoofddraagconstructie). Op die grenen of vuren balken underlayment vast zetten. De dakconstructie afwerken met de duimsdikke planken als boeiborden. En dan tenslotte de roofing met grint.

Met de balkenschuif kan je prima bereken wat je nodig hebt om die overspanningen van ongeveer 2,25m te overbruggen bij een dak met balast (grint of daktegels tegen het opwaaien). Grenen is meestal per def. C24. Vuren komt in C24 en C18.

Voor C24 hout heb je bij een hoh van 60cm en een overspanning van 2,25m minimaal 38 x 140 mm (geschaafd hout) nodig.

voor C18 hout heb je minimaal heb je gek genoeg ook maar minmaal 38 x 140 mm (geschaafd hout) nodig volgens de balkenschuif.

Probleem blijft echter of die 4 stuks 15 bij 15 balken wel zwaar genoeg zijn om alles te dragen. Ik kan daar geen vinger achterkrijgen via de balkenschuif. 20 bij 20 is uiteraard weer sterker. Maar ik heb het vermoeden dat het een zware gok blijft ook met 20 x 20. Eiken is namelijk niet sterker dan grenen, Eiken is ook gewoon C24. voor een overspanning van 4,5m met een C24 balk van 70 bij 220 wordt nog steeds een hoh afstand van maximaal 60cm geadviseerd.

Voor draagkracht over grote overspanningen is de hoogte van de balken erg van belang. Ik heb het vermoeden dat je veel zwaardere balken dan 20 bij 20 moet gebruiken wil je er maar slechts 4.


Een heel andere oplossing is bovenop de staanders van de 4 eiken hoofddraag constructies 2 zware I balken te leggen. Ergo 4 dragers, duimsdikke planken en daarop de 2 stalen I balken vastleggen. Tussen de I balken kan je dan vuren of grenen balken hoh 60 zetten die ook de overspanning van 4,5m kunnen overbruggen. Volgens de balkenschuif moet dat 70 * 220 zijn. Neem dus I balken die sterk genoeg zijn om 2,25 (de tussenruimt tussen de staanders) te overbruggen en de belasting van 1/8 van het gewicht van het dak (incl. ballast en toeslag voor een flinke laag sneeuw) te kunnen dragen.

Het kan ook heel anders maar dan ben je je uiterlijk doel kwijt: Werken met stalen I balken (hebben grote draagkrachten, carports verzwaard met grint zijn vaak van dergelijke constructies gemaakt.
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
zuma zei:
Dat is wel een heel simpele benadering. Stel dat de balk niet 15 bij 15 is maar 7 bij 15. Gaat je logica van 3 te overspannen meters dan nog steeds op? een balk van 15 bij 15 is een stuk steviger dan een balk van 7 bij 15.
Ik was er een aantal weken uit maar nu ben ik weer eens aan het kijken op ons forum.
Meteen een interessante discussie en voor mij reden tot meedoen.
Bij overspanningen is de hoogte van de balk maatgevend voor de sterkte (doorbuiging).
Het vervelende van heeeeel smalle balken is dat ze torderen, ze blijven niet stabiel of je moet ze zijdelings steunen.
Zo zou je met een multiplex eierdoosconstructie van voldoende hoogte een sterke draagconstructie hebben (de weerstand tegen doorbuiging neemt toe met de derde macht van de hoogte).
De simpelste manier om juiste balkmaten te vinden is naar bestaande constructies te kijken.
Als je er aan wilt rekenen moet je toch wat ervaring hebben met mechanica (elasticitetismodulus, traagheidsmomenten, gelijkmatige-/puntbelasting, oplegging of inklemming, e.d.).
 

meubelmaker29

Actieve deelnemer
1 jan 2010
167
0
de eikenbalken van 150 x 150 moet je zien als onderslag (net als bij gebinten)
Het zou een beetje zonde zijn om ook nog stalen balkens te gebruiken.
Als je tussen de eikenbalken 150 x 150 een maat hebt van 2.25 m kun je het beste gewoon een 50 x 100.(als je ook nog grind aanbrengt zou ik een iets zwaardere nemen maar waarom grind?)
Als je nou de onderslag neemt en hier de 50 x 100 legt (h.o.h 61 cm) daaroverheen je dakplaten(underlayment of o.s.b, o.s.b is stukken goedkoper en daar je bitumen overheen.
Je zou dan aan de onderkant een plafond kunnen maken van je eiken planken.
Je hele pakket is nu 100 + 18mm(dakplaat)+bitumen(ca 1,5cm incl onderbedekking) ongeveer tussen de 13 en 14 cm dan neem je nog een opstand van een centimeter of 10 dan heb je boeien nodig van ongeveer 25 cm.
Je zou wel balkens (volgens balkenschuif) van 38 x 140 kunnen gebruiken maar je zult zien dat je op de naden van de platen heel weinig vlees (vakterm) hebt om ze vast te krijgen.
Dakplaten(vloerplaten) zijn nooit 100% haaks en even groot dus als je iets verloopt dan zit je al
Als je eerst je duimsplanken aanbrengt zul je op de kop einden een balk moeten gebruiken waar je je balklaag dan weer tussen maakt.
In beide gevallen is het constructief perfect en daar zal je niets mee gebeuren.
 

stefke

Actieve deelnemer
21 mrt 2009
251
11
ok even updaten.
ik heb toestemming verkregen om aan de voor en achterzijde ook een balk van 150 x 150 te gebruiken en dan Optie 1: over heel deze constructie dan balkjes van 100 x 100 te leggen met een zo groot mogelijke hartafstand. en dan hierop de eiken duimse planken en dan wpb en roofing.Is dit dan misschien een betere oplossing ? Of Optie 2 :eerst de eiken planken en hierover de 100 x 100 met een hartafstand van 60 en dan de wbp.In dit geval hoeven het geen eiken balkjes te zijn en kan ik naar vuren gaan in de voorgestelde maat 50 x 100. In feitte primeert het uitzicht van een zo groot mogelijk eiken vlak, dus als dit afdoende is opteer ik hier voor optie 2.
 

meubelmaker29

Actieve deelnemer
1 jan 2010
167
0
Tja je moet verder zelf weten hoe je het maakt maar om de kosten te drukken zou ik geen 100 x 100 gebruiken 50 x 100 hiervoor kun je gewoon vuren voor gebruiken en als je dan vingergelaste balkens neemt zijn vaak nog goedkoper.
Het makkelijkste is om de eikenplanken er later onder te maken, je kunt dan eventueel nog spotjes aanbrengen of iets dergelijke.
Ik las ook dat je wbp wilt gebruiken als dakplaat, je moet het zelf weten maar underlayment is stukken goedkoper en je ziet er niets van weer
 

stefke

Actieve deelnemer
21 mrt 2009
251
11
@ meubelmaker wat is underlayment?

welke uitvoering ik ga gebruiken zal ik nog bekijken , die spots zijn in elk geval een mooi idee.
de hamvraag blijft of deze werkwijze wel voldoende sterk is om doorhangen te vermijden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.