Zelfbouw hulpmiddelen

SamR

Actieve deelnemer
5 jan 2014
62
0
Roeselare
Beste forumleden,

We hebben al veel handige zaken zien passeren op het forum waarvan we denken, dat is handig.

Maar welke zaken die je zelf gemaakt hebt zou je totaal niet meer kunnen missen in de werkplaats?
Ik heb het dan over eventuele mallen/hulpmiddelen?

Ik ben eens benieuwd wat voor handige juweeltjes hier de revue zullen passeren.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Ik heb geen foto, maar ik heb een malletje op het werk om zo de schroefgaten in de lade bakken te boren. De schroefgaten zijn vervolgens om het front op de lade te bevestigen. Het malletje is ook geen hoogwaardig standje; een strip trespa van een cm of 15 a 20 cm lang en 6 cm breed met om de cm een 4mm gaatje. Boven aan de strip zit een blokje die ik op boven op de lade leg. Zo zitten de schroefgaten altijd op dezelfde plaats en scheelt immens veel aftekenen.
 

WR1944

Oud hout
De meeste hulpstukken maak ik voor eenmalig gebruik of voor een paar keer. Het enige hulpstuk dat ik een tijdje gebruikt heb was een quick and dirty freestafeltje omdat ik nog geen echte freestafel had. Dat apparaat is ondertussen ontmanteld en gedeeltelijk hergebruikt.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Mijn eerst gedachte was dat het hier een stortvloed van leuke ingenieuze hulpstukken zou komen. Dat lijkt nog niet te gebeuren en het is waarschijnlijk inderdaad zo dat de meeste hulpstukken voor eenmalig gebruik waren en weer "verdwenen" zijn. Ook bij mij is dat het geval en bovendien zijn bij mij meer dan de helft van de hulpstukken ondoelmatig gebleken :). Leerzaam, dat weer wel.
De enige hulpstukken die blijvend bleken, waren een zaagplankje en futselplank volgens het recept Sellers. Weinig opzienbarend, wel nuttig.

mvg
klaas0639
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Ik heb wat hulpstukken gemaakt om scharnieren en slotkasten te frezen. Niet heel bijzonder, wel erg handig. Verder ben ik er ook wel achter dat voor één klus het al handiger kan zijn om een mal te maken: het gaat dan heel nauwkeurig en in één keer goed.

En verder een hulpstuk staan om op gipsplaten van 1.2m breed lijnen te trekken waar de schroeven moeten komen. Een lat met drie gaten voor potloden erin. Dan schroef je niet mis ;)
 

WR1944

Oud hout
Ik heb toch een klein hulpmiddeltje gevonden dat ik zo nu en dan gebruik. Het is een cirkelmalcenterpunt voor de bovenfrees. Het is uiterst simpel maar het werkt goed. De enige verbetering zou zijn om een fijner puntje te gebruiken in plaats van het messing schroefje.

P1010089q.jpg

P1010088q.jpg

P1010087q.jpg

P1010086q.jpg
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Ik heb iets vergelijkbaars als dat van Wim gemaakt. Ik heb alleen direct in de rail-geleider geboord. Ik heb uiteindelijk twee gaatjes gemaakt. In het ene zit een schroef met rechte schroefdraad (eerst een centergaatje boren), in het andere gat een spaanplaatschroef (gewoon om het puntje heen draaien.

Ik heb het al eens eerder gepost (met nog maar 1 gat, dat voor de rechte schroef).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.