PDA

Bekijk Volledige Versie : Zelfbouw hulpmiddelen

SamR
13-05-14, 11:08
Beste forumleden,

We hebben al veel handige zaken zien passeren op het forum waarvan we denken, dat is handig.

Maar welke zaken die je zelf gemaakt hebt zou je totaal niet meer kunnen missen in de werkplaats?
Ik heb het dan over eventuele mallen/hulpmiddelen?

Ik ben eens benieuwd wat voor handige juweeltjes hier de revue zullen passeren.

dehoutdraaierij
14-05-14, 21:51
Nou dat loopt echt storm zie ik!

Hier is mijn Schwalbenschwanzbackenanweisgerät

1667316674

SamR
15-05-14, 08:32
Wat is dat juist? Ik me niet echt iets inbeelden waarvoor je dit zou kunnen gebruiken

dehoutdraaierij
15-05-14, 13:40
Tijdens het draaien van een schaal tekent dit de grote en de kleine bekkenmaat (chuck) af op de onderkant van een schaal ingespannen in een draaibank.
op 1:35 min in dit filmje (https://www.youtube.com/watch?v=ZVf6CZ8IVSU) zie je het gebruikt worden.

Wim Kluck
15-05-14, 16:28
Bij mij komt : deze video is niet beschikbaar in je land.

Renault
15-05-14, 17:56
Ik heb geen foto, maar ik heb een malletje op het werk om zo de schroefgaten in de lade bakken te boren. De schroefgaten zijn vervolgens om het front op de lade te bevestigen. Het malletje is ook geen hoogwaardig standje; een strip trespa van een cm of 15 a 20 cm lang en 6 cm breed met om de cm een 4mm gaatje. Boven aan de strip zit een blokje die ik op boven op de lade leg. Zo zitten de schroefgaten altijd op dezelfde plaats en scheelt immens veel aftekenen.

WR1944
16-05-14, 01:28
De meeste hulpstukken maak ik voor eenmalig gebruik of voor een paar keer. Het enige hulpstuk dat ik een tijdje gebruikt heb was een quick and dirty freestafeltje omdat ik nog geen echte freestafel had. Dat apparaat is ondertussen ontmanteld en gedeeltelijk hergebruikt.

klaas0639
16-05-14, 08:45
Mijn eerst gedachte was dat het hier een stortvloed van leuke ingenieuze hulpstukken zou komen. Dat lijkt nog niet te gebeuren en het is waarschijnlijk inderdaad zo dat de meeste hulpstukken voor eenmalig gebruik waren en weer "verdwenen" zijn. Ook bij mij is dat het geval en bovendien zijn bij mij meer dan de helft van de hulpstukken ondoelmatig gebleken :-). Leerzaam, dat weer wel.
De enige hulpstukken die blijvend bleken, waren een zaagplankje en futselplank volgens het recept Sellers. Weinig opzienbarend, wel nuttig.

mvg
klaas0639

Bijtel
19-05-14, 10:57
Ik heb wat hulpstukken gemaakt om scharnieren en slotkasten te frezen. Niet heel bijzonder, wel erg handig. Verder ben ik er ook wel achter dat voor één klus het al handiger kan zijn om een mal te maken: het gaat dan heel nauwkeurig en in één keer goed.

En verder een hulpstuk staan om op gipsplaten van 1.2m breed lijnen te trekken waar de schroeven moeten komen. Een lat met drie gaten voor potloden erin. Dan schroef je niet mis ;)

WR1944
20-05-14, 19:47
Ik heb toch een klein hulpmiddeltje gevonden dat ik zo nu en dan gebruik. Het is een cirkelmalcenterpunt voor de bovenfrees. Het is uiterst simpel maar het werkt goed. De enige verbetering zou zijn om een fijner puntje te gebruiken in plaats van het messing schroefje.

16836

16837

16838

16839

houtenklaas
20-05-14, 23:07
Ik heb iets vergelijkbaars als dat van Wim gemaakt. Ik heb alleen direct in de rail-geleider geboord. Ik heb uiteindelijk twee gaatjes gemaakt. In het ene zit een schroef met rechte schroefdraad (eerst een centergaatje boren), in het andere gat een spaanplaatschroef (gewoon om het puntje heen draaien.

Ik heb het al eens eerder (http://www.woodworking.nl/showthread.php?2950-loopbakfiets-voor-kleinzoon) gepost (met nog maar 1 gat, dat voor de rechte schroef).