sponning frezen met spindel frees

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Hallo,
Meestal maak ik sponningen met een bovenfrees, alleen nu moeten ze een slagje groter. Is dit te doen met een universele freeskop (één voor wisselmessen) of is het de moeite waard om te investeren in een speciale sponning freeskop (zo één met van die mesjes bovenop). Het zal voor mij niet vaak voorkomen dat ik grotere sponning maak.
Het betreft sponningen in ronde vormen. De handschaaf is dus helaas geen optie en ook samenstellen van delen is niet ideaal.

Ik weet dat ik zelf ook testjes kan doen, maar door tijdgebrek wordt dit wat lastig::(
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Een en ander zal afhangen van de grootte / diepte van de sponning en de beschikbaarheid van overeenkomstige 'flu-mesjes'
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Toevalliog afgelopen weekend gespeeld met mijn Festo freeskop om sponningen te maken. Die festo freeskop had ik ongebruikt op de kop getikt en past prima op de zware bovenfrezen die 12mm aan kunnen en uiteraard wel in een freestafel monteren!

Ik kan de freeskop nu even niet zo snel op internet terugvinden. Ik vermoed dat hij niet meer gemaakt wordt door Festool er staat dan ook nog Festo op.... dat gaat nog beloven om er nieuwe keermesjes voor te vinden als ze versleten zijn.... Volgens heeft de freeskop een diameter van 50mm en is 30 hoog. Rustig de OF2000 op standje 2 gezet en ging echt als boter!
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Ik gebruik een gewone uni freeskop, omdat ik die heb. Zolang de flumessen scherp zijn en de aanvoersnelheid niet te hoog, krijg ik nette sponningen, maar ze hebben voor zichtwerk wel een schuurpapiertje nodig. Het voordeel van een uni freeskop is dat je hem voor meerdere dingen kan gebruiken. Een echte sponningkop zal vermoedelijk een gladder resultaat geven, maar ik heb er zelf geen ervaring mee.
 

tuoh

Oud hout
Voor een occasionele klus is de aankoop van een rechte frees met voorsnijders wat te veel van het goede. De klus kan ook geklaard worden met een universele freeskop, wel met dien verstande dat de randen niet zo strak gaan gefreesd zijn, er is kans op enige afbrokkeling. Dit komt omdat die universele koppen geen voorsnijders hebben. Denk er ook aan dat sponningen frezen in ronde vormen geen alledaagse klus is, toch niet op een verticale freesmachine. Weet waar je aan begint zou ik zeggen.
Mvg,


André
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Dank voor de reacties. Ik ga het proberen met de universeel kop.
Dat je voorzichtig moet zijn had ik al ondervonden. Bij ronde vormen hapt de frees veel meer dan ik normaal ervaar. Ik ben er ook best wel van geschrokken en heb daarom vandaag maar even een paar van de Bessey spanners gehaald (toggle clamps). Ik wil een slede maken om mijn handen ver van de frees weg te houden en zo veilig gecontroleerd te kunnen werken.
Deze frees blijft toch wel het meest gevaarlijke apparaat dat ik heb. Ik werk er ook niet zo graag mee, maar soms zijn er geen andere mogelijkheden.
 

tuoh

Oud hout
Een verticale freesmachine is inderdaad veruit de gevaarlijkste machine in de business, de machine vraagt respect, een gedegen kennis en plenty ervaring om er op een vlotte manier mee te kunnen werken. Nu is dat "vlot" het sleutelwoord hier, het is namelijk een machine die zelfvertrouwen vraagt van zijn bediener. Aarzelingen worden al eens afgestraft, wat dan weer het vertrouwen van de gebruiker niet vergroot, etc.... Dat word dan een vicieuze cirkel waar men moeilijk uit raakt.
Hoe meer men de machine gaat gebruiken hoe vertrouwder het ding gaat aanvoelen, wat dan weer de kennis en het zelfvertrouwen van de gebruiker opkrikt:p Op termijn ga je dan de meest lastige klussen gedaan krijgen.
De verleiding is in het begin heel groot om de machine zo min mogelijk te gebruiken, maar dat is de verkeerde reflex, zo krijg je nooit de nodige voeling met het apparaat. Begin bij het begin zou ik zeggen, rechte sponningen, profielen, invalwerk, etc.. dit zijn de basishandelingen die gaan maken dat je vertrouwd word met de machine. De volgend stappen zijn dan al heel wat minder groot. Het is een potentieel gevaarlijke machine maar ook een heel veelzijdige machine waar je snel mee kan werken, meestal veel sneller en beter dan met een bovenfrees bijvoorbeeld.
Ik zou zeggen, investeer wat tijd in de machine, dat komt er later dubbel en dik terug uit.

Mvg,

André
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
Maar weet waar je mee bezig bent, de verticale frees is geen machine waar je ongestraft mee kunt expermiteren.
Zomaar een paar vraagjes die je kunt stellen voor deze klus?

Heb ik een rondfrees beveiliging?
Een aanloopstuk?
Wat is de veilige plaatsing van de handen?

Oftewel weet waar je aan begint.
Ik werk er zelf heel graag mee, pak de bovenfrees pas als het niet met de verticale frees gaat.
maar heb met mijn gezel diploma machinaal houtbewerken en 30 jaar ervaring wel een beetje kennis van deze materie.
Ooit begonnen als meubelmaker / machinaal houtbewerker en zo via opleiding en ervaring doorgegroeid van werkvoorbereider naar ontwerper.
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Tja, zoveel ervaring daar kan ik niet tegenop.
Ik heb de machine (in mijn geval het aanbouwdeel van scheppach) nu ongeveer drie jaar in mijn bezit. In die tijd heb ik er een serie keukendeurtjes op gemaakt en een paar radiator ombouwen.
In alle gevallen met de universele freeskop en het was allemaal recht freeswerk.
Voor dit ronde werk maak ik gebruik van een aanlooplager + de uni-kop met rechte messen en een mal. Ik heb zo'n kijkglas/kap boven de freeskop hangen.
De bolle kant van de rondingen freest eigenlijk wel prima, alleen de holle kanten hapte nogal en daardoor ging mijn gevoel van veilig werken weg. Ik hoop dat het met de (nog te maken) slede beter gaat.
Alternatieven heb ik niet. De bovenfrees heeft gewoon niet capaciteit genoeg, en bovendien is het lastig om de stukken te klemmen.
 

tuoh

Oud hout
Dat happen heeft een paar mogelijke redenen:

- het relatief lage toerental van de machine
- te grote afname in één beweging
- te snelle doorvoer
- messen te stomp
- meer snijkanten op de frees

Bij het rond frezen gaat de frees altijd een deel tegendraads en een deel met de draad mee gaan frezen, dat is nu eenmaal eigen aan een gebogen vorm. Bij het tegendraads frezen gaat het hout deels uitbreken, dat geeft het "happige" gevoel.
Hoe kan je dit vermijden, of toch een flink stuk tegengaan? Gewoon frezen in meerdere gangen = het hout gaat minder de neiging hebben om uit te breken omdat de frees minder afneemt.

Kan er niet gefreesd worden in meerdere gangen verhoog dan het toerental, meer snedes per sec. geeft een vlottere verspaning en gaat het uitbreken tegen. Dit is niet altijd mogelijk, sommige machines hebben een vast toerental.

Een frees met vier snijkanten gaat een mooier resultaat geven dan eentje met twee snijkanten, of bij een machine met een lager vast toerental kan een frees met meer snijkanten het eindresultaat verbeteren.

Bij tegendraadse stukken voer je minder snel door, gaat ook het uitbreken verminderen. Ideaal is natuurlijk een combinatie van deze tips, dan krijg je een quasi spiegelglad resultaat.

Als ik spindelfreeswerk uitvoer werk ik altijd met vlijmscherp gereedschap, de spanen die er dan af komen zijn zo fijn als wol;) Schuurpapier heb ik zelden nodig nadien.

Mvg,

André
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Thanks Andre!

Ik heb mijn spindel ook met respect behandeld. Inderdaad niet teveel in een keer afnemen. Nu had ik een sponning van ongeveer 9 bij 9 mm en dat leek me prima om in één gang te doen op een beschaafd laag toerental van de bovenfrees (standje 2 van de OF 2000) het resultaat was ook schoon van brandsporen en geen probleem met uitbreken oid. Wel iedere keer aan het eind van de sponning de boel aangeduwd met een stuk opofferingshout om uitbreieken op die plek te voorkomen.

En ik ben sinds dit ding van festool gebruikt te hebben wel geinteresseerd in meer koppen die eventueel op een zware bovenfrees passen. Een stationaire verticale frees zal er bij mij nooit komen (geen plaats).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.