Waarom een cirkelzaag i.p.v. een invalzaag

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Ik heb al een aantal keer hier op het forum voorbij zien komen dat mensen cirkelzaag willen. Opzich niets mis mee natuurlijk, ieder z'n ding, alleen kan ik me geen reden bedenken waarom ik een cirkelzaag zou willen i.p.v. een invalzaag, anders dan de prijs.

Kunnen jullie mij met al jullie wijsheid uitleggen waarom mensen, los van de prijs, een cirkelzaag zouden willen? Persoonlijk vind ik cirkelzagen ondingen en ik wordt heel blij van de liniaal en de inval mogelijkheid van de invalzaag. Maar ik ben wel erg benieuwd naar beweegredenen om een cirkelzaag te willen hebben! :)
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Met massief merbau schulpen gaat invallen niet, de zaag sloeg de eerste keer dat ik dat probeerde de stop achteruit van de geleiderail,
dan schrik je wel even. De invalzaag gaat nu dus voor het hout naar beneden en dan vooruit het hout in en dat kan
net zo goed met een cirkelzaag.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Met massief merbau schulpen gaat invallen niet, de zaag sloeg de eerste keer dat ik dat probeerde de stop achteruit van de geleiderail,
dan schrik je wel even. De invalzaag gaat nu dus voor het hout naar beneden en dan vooruit het hout in en dat kan
net zo goed met een cirkelzaag.

Nee, OK, dat is dus iets wat een inval niet kan, maar een cirkelzaag kan dat ook niet. (Wel een mental note ervan gemaakt dat mij dat niet gebeurd.:)) En dat een invalzaag ook kan schulpen weet ik. Dat was het punt ook niet. ;)
 

tuoh

Oud hout
Een bepaalde machine koop je niet voor de leute maar om er specifieke klussen mee te kunnen doen. De aard van het werk bepaald de machinekeuze. Idem dus bij cirkelzagen, met de klassieke machine kan je meer diverse klussen aan dan met zo een invaldinges, zo simpel is het het. Als de prijs dan ook nog gunstiger uitvalt is het helemaal een pre.

Sommige machines vragen nu eenmaal kennis van zaken om het onderste uit de kan te kunnen halen, daarom is het nog geen onding, het is dus enkel geen allemansvriend:p


Mvg,

André
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Yup, wat tuoh zegt.

Ik gebruik de circelzaag vooral voor halfhoutverbindingen te maken (tuinmeubilair, houten constructies, etc) en er mijn grote platen al gedeeltelijk in stukken te zagen om ze op de paneelzaag te kunnen leggen.

Mijn invalzaag wordt enkel maar gebruikt eigenlijk om platen onmiddellijk op de juiste lengte te zagen, wat ik zowiezo al weinig doe. Hiervoor is een paneelzaag net iets handiger en preciezer.

Niettemin zou ik geen 1 van de 2 zagen kunnen missen.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Een bepaalde machine koop je niet voor de leute maar om er specifieke klussen mee te kunnen doen. De aard van het werk bepaald de machinekeuze. Idem dus bij cirkelzagen, met de klassieke machine kan je meer diverse klussen aan dan met zo een invaldinges, zo simpel is het het. Als de prijs dan ook nog gunstiger uitvalt is het helemaal een pre.

Sommige machines vragen nu eenmaal kennis van zaken om het onderste uit de kan te kunnen halen, daarom is het nog geen onding, het is dus enkel geen allemansvriend:p


Mvg,

André

Daarom zei ik ook dat ik het een onding vind. Mening. ;) Maar je geeft wel aan dat voor specifieke zaken een cirkelzaag beter geschikt is, maar niet welke. Dat is dus precies wat ik weten wil, waarvoor zijn ze nodig/onmisbaar etc.

't Is overigens een serieuze vraag, niet een topic om cirkelzagen af te branden. Ik ben oprecht benieuwd. :)
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Met massief merbau schulpen gaat invallen niet, de zaag sloeg de eerste keer dat ik dat probeerde de stop achteruit van de geleiderail,
dan schrik je wel even. De invalzaag gaat nu dus voor het hout naar beneden en dan vooruit het hout in en dat kan
net zo goed met een cirkelzaag.
Als iets de eerste keer niet lukt, wil dat niet altijd zeggen dat het niet kan.

Jaap
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Yup, wat tuoh zegt.

Ik gebruik de circelzaag vooral voor halfhoutverbindingen te maken (tuinmeubilair, houten constructies, etc) en er mijn grote platen al gedeeltelijk in stukken te zagen om ze op de paneelzaag te kunnen leggen.

Mijn invalzaag wordt enkel maar gebruikt eigenlijk om platen onmiddellijk op de juiste lengte te zagen, wat ik zowiezo al weinig doe. Hiervoor is een paneelzaag net iets handiger en preciezer.

Niettemin zou ik geen 1 van de 2 zagen kunnen missen.

En waarom dan een cirkelzaag voor halfhoutverbindingen en niet de inval? Daarmee kan het toch net zo goed, of zie ik dat verkeerd? (Even een verwijzing naar m'n vorige post, het is oprechte interesse, niet cirkelzaag bashen.)
 

DaanMulder94

Nieuw lid
23 apr 2014
12
0
Ik heb bij een aannemer met festool en makita invalzagen gewerkt. De festool is hiervan uiteraard de betere. Bij een aannemer waar de machines dagelijks (mis)bruikt worden zie e dat er geen nette geleider te vinden is. Mede daardoor vind ik het vaak vervelend om hiermee te werken, als je de zaagsnede aan de verkeerde kant van de lijn moet hebben moet je alweer gokken hoe je de liniaal neerlegt en uiteindelijk ben je naar mijn zin daar ook veel te lang mee bezig. Privé heb ik een gewone cirkelzaag van DeWalt waarmee ik veel prettiger, sneller en zeker net zo recht uit de hand zaag. Een invalzaag met liniaal heeft zeker zijn voordelen maar ook zijn nadelen! Denk alleen dat dit per persoon zal verschillen
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Als iets de eerste keer niet lukt, wil dat niet altijd zeggen dat het niet kan.

Jaap

Dat klopt, maar het invallen in dik merbau gaat niet fijn, je voelt constant de terugslag van de machine
als je deze langzaam het hout in drukt, en als het zaagblad dan ook nog wordt vast geklemd in de zaagsnede
krijg je ineens de klap naar achteren.:mad:
 

WR1944

Oud hout
Naar mijn idee moet je een invalzaag alleen draaiende het hout in laten zakken als je ergens in het midden een zaagsnede wilt hebben. Bijvoorbeeld als je een luik in de vloer wilt maken. In alle andere gevallen lijkt het me onzin en bovendien gevaarlijk om aan het begin van een plank of plaat de reeds draaiende zaag in het hout te leten zakken. Beter is het de zool van de draaiende zaag op het hout te laten rusten, de zaag in te laten vallen tot die stevig op de eindstop drukt en dan pas het hout in te gaan. Persoonlijk zou ik niet graag uit de vrije hand een cirkelzaag, al dan niet inval, zonder een vorm van geleiding langere snedes laten maken. Tenzij de gezaagde kant er totaal niet toe doet moet je bij uit het handje zagen flink wat zwabbers bijwerken. Met een geleider hoef je alleen de zaagsporen glad te maken.
Een invalzaag heeft sowieso m'n voorkeur omdat het uitdraaiende zaagblad na het uitschakelen in het huis verdwijnt en zo ook het zaagblad beter beschermd tegen beschadigingen. Als ik zie hoe ze hier met de Skils (de cirkelzagen op de bouw worden hier vaak Skils genoemd, ook al zijn ze van een ander merk) te keer gaan krimpt m'n maag ineen. Dat zo'n zaagblad nog tanden heeft is me een raadsel.
 
Laatst bewerkt:

DaanMulder94

Nieuw lid
23 apr 2014
12
0
ik deel je mening over het aanzetten en op toeren laten komen voordat je de zaag in het werk zet. als je dit niet doet creeer je niet alleen een erg gevaarlijke situatie maar kan je erop wachten dat je je zaag in de geleider zet met als gevolg een stomp blad en een verragte geleider...

ik moet zeggen dat ik uit de hand normaal kan zagen zonder zwabbers.. ook bij net werk. misschien gewoon gewenning? op de bouw worden machines vaak (mis)bruikt dat ben ik absoluut met je eens! alles moet snel en er wordt niet de moeite genomen om het juiste gereeedsschap goed te gebruiken..
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Een cirkelzaag heeft toch altijd een beschermkap die terugklapt? Daar leg je hem op. Zo'n zaag kan neem ik aan ook op een geleider (misschien niet bij elk merk?) Er kan verder nog een verschil zijn in stofafzuiging, door de dichte kap van een invalzaag. Al kan zo'n kap ook gemaakt worden rond een cirkelzaag.

Ik heb een cirkelzaag die ook kan invallen, dus halverwege hout beginnen kan ook veilig. Ik zie dus verder geen redenen waarom ik een invalzaag zou willen hebben.
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Wat ik tegenwoordig vaak zie op locatie is dat ze de beschermkap van de cirkelzagen of weg halen of vast zetten met een tierep
omdat de beschermkap vaak bij het begin blijft hangen onder het materiaal.
mijn inziens gevaarlijk, als je de zaag bij het uitdraaien dan weg zet kan je raden wat er gebeurd.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Een cirkelzaag heeft toch altijd een beschermkap die terugklapt? Daar leg je hem op. Zo'n zaag kan neem ik aan ook op een geleider (misschien niet bij elk merk?) Er kan verder nog een verschil zijn in stofafzuiging, door de dichte kap van een invalzaag. Al kan zo'n kap ook gemaakt worden rond een cirkelzaag.

Ik heb een cirkelzaag die ook kan invallen, dus halverwege hout beginnen kan ook veilig. Ik zie dus verder geen redenen waarom ik een invalzaag zou willen hebben.

Nou, volgens mij is een deel van de definitie van een invalzaag dat hij vanuit zijn rustpositie (0mm) in kan vallen naar de ingestelde diepte en bij een cirkelzaag dat je de diepte van te voren vastzet. Je kan die verstelling natuurlijk los zetten en dan valt ie soort van in. Alleen moet je dan de kap naar achteren zetten, de zaag op de juiste plek zetten, starten en de zaag naar beneden duwen. Het punt is dan dat je geen einddiepte kan instellen zoals bij een invalzaag wel kan.
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Ik heb al een aantal keer hier op het forum voorbij zien komen dat mensen cirkelzaag willen. Opzich niets mis mee natuurlijk, ieder z'n ding, alleen kan ik me geen reden bedenken waarom ik een cirkelzaag zou willen i.p.v. een invalzaag, anders dan de prijs.

Kunnen jullie mij met al jullie wijsheid uitleggen waarom mensen, los van de prijs, een cirkelzaag zouden willen? Persoonlijk vind ik cirkelzagen ondingen en ik wordt heel blij van de liniaal en de inval mogelijkheid van de invalzaag. Maar ik ben wel erg benieuwd naar beweegredenen om een cirkelzaag te willen hebben! :)

Ik gebruik bij mijn cirkelzaag (Bosch GKS 65 CE) ook gewoon geleiderails? Heb je geen inval voor nodig hoor :)
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Je kan hier ook de vraag opkeren: waarom een invalzaag en geen circelzaag?

Er is maar 1 groot verschil: het 'invallen' (logisch) in het hout. Voor de rest is er niet zo veel opmerkelijk verschil. Alleen die extra functie maakt de invalzaag zo aantrekkelijk.
En eigenlijk gebruik ik dat invallen niet heel veel.
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Prijs vooral, ik betaalde voor de 65 CE, ontworpen door Mafell, inclusief L-boxx en 2 linialen van 1600mm slecht 350 euro. En dan heb je een 1800 watt beest!
Voor die sporadische keer dat ik moet invallen, kan dat ook met een cirkelzaag, iets lastiger maar wel prima te doen. Gewoon de diepteinstelling los draaien en laten zakken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.