Wasmachine/centrifugemotor ombouwen naar schotelschuurmachine??

crossbow1958

Actieve deelnemer
22 dec 2013
92
0
Tiel
Beste Allemaal, wie heeft er wel eens een wasmachine of centrifugemotor omgebouwd tot schotelschuurder? Ik vind zelf een schotelschuurder erg handig en ik heb een motor liggen. Ik heb al gezocht op internet maar kan geen goede beschrijving vinden. Als het makkelijk te realiseren is wil ik ook het toerental regelbaar maken ook dat lijkt me slim.
mochten jullie ideeen hebben dan mag je ze hier kwijt:rolleyes:. Bouwervaringen zijn natuurlijk nog meer welkom. Ik hoor graag van jullie? Als het onzinnig is wat ik wil hoor ik het ook graag natuurlijk:cool:.
met vriendelijke groet, Crossbow1958
 

WillemLimmen

Actieve deelnemer
21 feb 2013
141
1
Okay dan, een bouwervaring.. Als 12-jarige met een vriendje een slijpsteen op een centrifugemotor geplaatst. Vrijwel direct na de stekker in het stopcontact te hebben gedaan volgde een soort 'explosie´. Nadat we bijgekomen waren van de schrik bleek de slijpsteen verdwenen en zaten (waarschijnlijk zitten) de resttukken van de steen een paar centimeter diep in een houten plafond balk..

Ik zou dus zeggen, niet aan beginnen..
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Tja, 'niet aan beginnen' is wel een beetje kort door de bocht. Ik denk dat je met een frequentieregelaar (MP?) en dan iets langzamer aanlopen van de motor best wat moois kan bouwen. Of, als het een oude(re) wasmachine betrof, met een mechanische programmaklok, met behulp van deze klok en wat schakelingen uit het inwendige van de machine. Ik denk dat je op een elektroforum meer kans maakt op ervaringen dan hier, of zoek eens wat rond op het www met 'wasmachinemotor'.
 

Botte Bijl

Actieve deelnemer
16 dec 2011
202
0
Finland
Toerental regelbaar klinkt theoretisch goed maar wat er aan torque overblijft heb ik dan weer geen verstand van maar zal een heikel punt kunnen zijn.
Een youtube zoek actie laat (in eerste oog opslag) zien een grasmaaier, vaatwasser en verscheidene andere motoren. Een wasmachine motor zal vast ook wel in dit rijtje te breien zijn. Weet je het toerental waarop je huidige motor draait? daar kom je vast al een stuk verder mee!

Succes

https://www.youtube.com/results?search_query=diy+disc+sander
 

frans A

Actieve deelnemer
18 sep 2011
169
1
waddinxveen
wasmachine motors draaien nogal hard,
en is 1 fase en 1fase fequentie regelaars zijn heel prijzig
dat is wat er in mij op kwam.

groeten frans
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Moderne (goede) wasmachines worden meer en meer uitgerust met kooolborstelvrije motortjes (kooiankermotoren). Heel betrouwbare onderhoudsvrije motoren. Het zijn de motoren met het bekende toerental van afgerond 3000, 1500 of 750 omw per minuut . Dit toerental is bepaald door de netfrequentie Ze zijn in principe goed in toerental te regelen met een frequentieregelaar.( let wel: in principe, ook de enkelfasige maar vooral daar is het een relatief kostbare voorziening).

De motortjes met koolborsteltjes (zoals nog in veel wasmachines, zeker de oudere en in bijv. handboormachines ) zijn ook in toerental te regelen . Maar van je boormachine met een regelbaar toerental weet je dat het toerental wel heel erg afhankelijk wordt van de belasting. Beheerst langzaam laten draaien is praktisch niet mogelijk, tenzij zo'n motortje wordt uitgerust met een gesloten regelsysteem (dwz: een sensor meet het werkelijk toerental en vergelijkt dat met een gewenst toerental. Als het lager wordt wordt automatisch de spanning verhoogd tot de gewenste waarde is bereikt, als het hoger dreigt te worden wordt de spanning door het systeem automatisch verlaagd). Ik ben dit soort regelsystemen in dit soort machines nog nooit tegengekomen.

Freq regelingen werken in dit opzicht beter.


Wat de gesprongen slijpsteen betreft:
Waarschijnlijk is daar een seriemotortje gebruikt ( een motortje waarbij de veldwikkeling in serie staat met de ankerwikkeling). Bij dit soort motoren is het toerental extreem afhankelijk van de belasting. Onbelast "slaan ze op hol". O.a. stofzuigers hebben zo'n motor. Daar is het niet gevaarlijk. Daar is de motor vast gekoppeld aan de luchtpomp.

Zelf zou ik nooit uit gaan van een motor en daar een apparaat om heen bouwen. . Je wilt een apparaat met bepaalde eigenschappen en zoekt daar een motor bij.


En tenslotte: waarom zou je van een schuurschijf het toerental willen regelen?


mvg
klaas0639
 

robduke

Nieuw lid
1 jan 2014
14
0
utrecht nl
ik heb al jaren een 1/4 pk motor met een toerental van 800 pr als je sneller gaat verbrand je hout waar je bij staat
ik schuur er vloerdelen mee
ik heb de motor vast gezet op de werkbank een klos op de as gelijmt met daar op een bijna ronde schijf van
multiplex alles uitlaten harden de volgen de dag voor zichtig alles afgedraait tot de motor rustig liep
ik heb een schijf van 20 cm daar lijm ik een stuk schuurband op met houtlijm korrel 40
(een schuurband die een parketlegger gebruikt ook bij boels tekoop)
als de lijm is uitgehard knip je met een grote schaar rond de schijf
is de schuurschijf glad en vol trek je het er af ,met een bijtel even de lijm er af draaien schoon
voor de volgen de schuurschijf
ik heb hem al jaren
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Een goedkope houtdraaibank van marktplaats heeft vaak als laagste toerental iets van 600 toeren.
Mooie snelheid voor een schuurschijf.
Ik heb zo,n draaibank hiervoor staan, die moet dus nog omgebouwd worden
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Robduke geeft een mooi voorbeeld hoe het kan. Voorzichtigheid is wel op zijn plek. Mijn opa had vanaf jonge leeftijd een glazen oog........
ongelukje met een draaibank.
 
Laatst bewerkt:

crossbow1958

Actieve deelnemer
22 dec 2013
92
0
Tiel
Beste Allemaal, dat is nu het leuke van dit forum. Je krijgt tenminste valide antwoorden. Allereerst de waarschuwende informanten, we zijn het eens. Het verhaal van de slijpschijf is nu juist de reden waarom ik nadenk over een regelbaar toerental. Later kwam daar het verhaal van te snel en teveel schuren bij, dat levert verbrand hout op.
ik weet dat wat ik wil kan maar ik wil het wel goed en veilig, daar zijn de filmpjes illustratief voor. Ik kon ze niet vinden deels door een verkeerde zoekterm. Ik had moeten zoeken onder disc sander.
dank voor jullie hulp en voor het verder op weg helpen en voor de waarschuwende woorden. Ik ben nu met 2-en.
ik kan hier voorlopig verder mee. Nu eerst maar eens achterhalen wat er op de motor staat en wat de motor wel of niet kan. Kijk als de toerentalregeling te complex of te duur wordt weet ik ook wat ik er mee kan, doorgeven aan een liefhebber o.i.d.
met vriendelijke groet, Evert
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.