Spijker kistje

Botte Bijl

Actieve deelnemer
16 dec 2011
202
0
Finland
Mijn buurman bracht me (de overblijfselen) van een kistje waarover hij me vertelde dat deze gebruikt werden om spijkers in op te bergen. Er zijn bij mensen alhier op zolder nog veel van deze kistjes, die vaak van generatie op generatie gaan. Vanzelfsprekend is ieder kistje net iets anders, naar gelang de maker en dat waren er veel. Overeenkomst is dat ze een handvat hebben en natuurlijk is dit het meest fragiele onderdeel van de bak en is kapot bij negen van de tien bakken. M'n buur wil graag zo'n kist aan zijn zus cadeau doen dus ben ik gister bezig geweest met het kissie. Het handvat is met de lintzaag gezaagt en met forstner boren geboord om vervolgens met een sjabloon uitgefreesd te worden zodat je (ik) er drie vingers in steken kan. Ook de ronding is op met de freestafel vervaardigd en de niet te bereiken hoeken zijn met een beitel en wat schuurpapier afgewerkt. De bodem heb ik ingelegd maar heb er geen foto's van. (heb het bakkie al bij de buur afgeleverd) Zwaluwstaarten heb ik met de zaagtafel gedaan en met een beitel afgewerkt. (ben een held op sokken wanneer volledig met de hand gestoken ;)) Buur vroeg ook of ik vakverdelingen kon maken. Deze liggen er met frictie in en zijn eenvoudig te verwijderen wanneer gewenst. Ook hier helaas geen foto's van. Zonder de vakverdeling in het bakkie bedoel ik. Whatever, hier de foto's die ik wel gemaakt heb :rolletjes: Oh ja, afgewerkt met bijenwas.

IMG_6466.jpg

IMG_6466.jpg

IMG_6467.jpg

IMG_6469.jpg
 

Bijlagen

  • IMG_6471.jpg
    IMG_6471.jpg
    62,2 KB · Weergaven: 456
  • IMG_6471.jpg
    IMG_6471.jpg
    25,9 KB · Weergaven: 458
  • IMG_6466.jpg
    IMG_6466.jpg
    25,2 KB · Weergaven: 459
  • IMG_6467.jpg
    IMG_6467.jpg
    24,3 KB · Weergaven: 459
  • IMG_6468.jpg
    IMG_6468.jpg
    24,4 KB · Weergaven: 458
  • IMG_6469.jpg
    IMG_6469.jpg
    23,7 KB · Weergaven: 457
  • IMG_6470.jpg
    IMG_6470.jpg
    23,7 KB · Weergaven: 461
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.