Frezen met 4mm met domino 500

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Iemand ervaring met het frezen met de frees van 4mm met de dmoino? Van daag begonnen aan de mftc van Benchworks, hij beschrijft dat de multiplex van 12mm verbonden is met domino's van 4mm. In mijn assortiment was de domino van 4 3cm lang. Dat lukte dus niet! Het freesje van 4mm dat bij mijn set supo's zit is amper 1.5cm lang, veel te kort dus om te kunnen gebruiken.
Heb ik dan een uitzonderlijk kort freesje van 4mm? Of hoe doen jullie dat?
Ik heb uiteindelijk de frees en domino's van 5mm gebruikt, maar bijkomend probleem, hoe stellen jullie de diepte in voor in 12mm dikte? De laagste (minst diepe) stand is 12mm, daarmee freesde ik net door de plaat.

- - - Updated - - -

Ja , sorry, moest het bij de elektrische gereedschap geplaatst hebben...
 

jjjlll

Actieve deelnemer
De standaard 4 mm domino's zijn ongeveer 18mm lang, dus je hebt 9 mm +wat extra ruimte nodig om in te frezen. Dat gaat makkelijk, ik heb even gemeten, de dominofrees steekt ongeveer 18 mm uit in de diepste stand van de dominofrees (28 mm stand).
Dat zou dus geen probleem moeten geven
Joep
 

Jeevanbee

Actieve deelnemer
11 mei 2013
231
0
Doetinchem
Kun je niet een extra plaatje monteren om op de gewenste diepte uit te komen? Hierdoor laat je het lijken alsof je met dikker materiaal werkt.

Ps. Heb zelf geen domino maar ik zou verwachten dat zoiets de oplossing kan zijn.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
De 4mm frees is een latere upgrade van de domino, die is korter dan de andere om niet te breken, maar daarom komt de diepte instelling niet overeen met wat je afleest.
Ik ken het niet vanbuiten maar je moet de diepte 1 of 2 instellingen dieper zetten dan wat je uiteindelijk wil. Eerst gewoon eens nameten hoe ver ze uitsteekt en zien of het ok is.

Ik heb de standaard beuken dominos gebruikt van 4mm, die zijn inderdaad zo'n 18mm lang, dus steken 9mm in elke helft. Ik wist niet dat de sipo's langer waren?
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
euhm... ja... net even nagemeten, sorry, ben een beetje stom stom stom geweest. De sipotjes van 5 in het bakje van de sipotjes van 4 gedaan... Kga mij een bril moeten kopen denk ik... Deze van 4 zijn inderdaad 18mm, dat kon dus lukken... Maar het is toch goed gekomen, de kist net uit de klemmen gehaald en alles zit nu vast met sipos van 5mm.
Dank je voor de reacties, jammer dat ik zo'n blunder geschoten heb.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Haha,
enfin, het resultaat telt, en dat is goed.
het is trouwens niet verboden om domino's af te zagen als ze te lang zijn, dus je krijgt het altijd passend

Tjah, dat kon ook... Kan ook zo van die momenten hebben dat niets logisch lijkt...
 

WR1944

Oud hout
De 4 mm dominofrees is 10 mm korter dan de overige frezen. Zoals gezegd is dit om sterkteredenen. Bij de diepte moet je een stand instellen die 10 mm dieper gaat. Bij de 4 mm versie van de domino's is de lengte 20 mm. Het gat moet dus 10 mm diep zijn. Als je de Domino op 20 mm instelt zit je goed. De domino's zijn altijd iets korter dan de nominale maat op de verpakking om een luchtkamertje op de bodem te hebben omdat een vloeistof (lijm) slecht te comprimeren is.
Hier is de uitgebreide handleiding via de FOG.
http://www.waterfront-woods.com/festool/Domino_DF_500.pdf
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Thanks voor de tip WR!!!

ik heb de seneca adapter zodat ik de 4mm frees ook op de XL700 kan zetten.

scheelt weer een hoop hoofdbrekens als je weet dat je de kortere 4mm frees dus even moet compenseren!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.