Wie heeft ervaring met de bouwtekeningen van John Welsford, de Navigator

crossbow1958

Actieve deelnemer
22 dec 2013
92
0
Tiel
Besten, ik ben voornemens met de Navigator van John Welsford aan de slag te gaan. Wie heeft daar ervaring mee? En wie wil die ervaring delen? Mag van alles zijn.
ik doe een voorzetje:
zijn de tekeningen goed van kwaliteit, ik lees dat er tekeningen in Engeland circuleren die fouten bevatten.
opzetten spantenraam hoe zorg ik er voor dat de spanten en haaks op de hartlijn en verticaal op het vlak staan.
welke houtkwaliteit is minimaal vereist. Ik schilder de boot na afloop dus een foutje in het hout is niet erg.
ik hoor graag van jullie?
met vriendelijke groet, Crossbow1958
 

tuoh

Oud hout
Mooie klus gaat dat worden. Kende het ontwerp niet, Google gelukkig wel:p Veel van die ontwerpen zijn perfect uit te voeren in (marine) hechthout. Afwerk gebeurt dan best met Epoxy + glasmat.

Mvg,

André
 

Nerflander

Actieve deelnemer
5 feb 2011
291
6
Steenwijk
Hoi.

www.bootbouwer.nl zal je dan zeker wel bekend zijn?
Gelet op je vragen over het spantenraam denk ik, dat je gebaat zou kunnen zijn bij goede begeleidende literatuur.
Dan kan ik je één zeer hartelijke aanbeveling doen: Greg Rössel, Building small boats.
Ik heb zelf een jolletje gebouwd (foto's elders op deze site te vinden), en dit boek van Rössel is echt geweldig inzichtgevend en behulpzaam.

Veel succes, en je weet het: we zijn hier dol op foto-verslagen!
 

crossbow1958

Actieve deelnemer
22 dec 2013
92
0
Tiel
Dank voor jullie positieve reacties. Zodra ik aan de gang ga zal ik foto's maken en proberen te plaatsen. Ik zal het boek van greg rossel eens op zoeken. Ik ben nu bezig in How to build glued-lapstrake wooden boats van John Brooks en Ruth Ann Hill. Ik heb de tekeningen van de Navigator via de bootbouwer verkregen. Groeten, Evert
 
De tekeningen van John Welsford zijn niet echt accuraat, ze bevatten veel fouten.
Deze opmerking heb ik van mijn vriend De Bootbouwer.
Betere tekeningen zijn die van Iain Oughtred. deze zijn zeer uitgebreid en bevatten alle info om de boot goed te bouwen.
Misschien nog beter zijn de CAD-tekeningen van Francois Vivier. Deze zijn zeer hoogstaand.Er worden zelfs CNC gefreesde pakketten van geleverd; net als die van Iain Oughtred.
Misschien een cursussen uitslaan? Boot opmeten en uitslaan op ware grootte? September 2014 in Den Helder bij bootbouwschool.nl.
Groeten
Bert van Baar
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.