Diamant slijpsteen van Baptist

Nick18

Actieve deelnemer
17 jun 2013
161
15
Beste forummers,

Ik zoek een betaalbare methode om mijn beitels en schaafbeitels te slijpen.
Tot nu toe doe ik dat met de zgn. scary sharp methode (nat/droog schuurpapier) en daarna afwetten op leer, het resultaat is daarmee zeer goed. Alleen gaat het schuurpapier gemakkelijk kapot zeker met smalle beitels of speciale vormen van beitels.

Ik heb interesse in een diamantsteen, helaas zijn de DMT of Eze-lap boven mijn budget.
Hebben jullie ervaring met de voordelige (+/- 50 euro) dubbelzijdige 400/1000 diamant steen van Baptist?

Ik zie er een review bij staan van Roeland Brekelmans, ik hoop dat hij ook even kan reageren ik ben namelijk benieuwd wat zijn ervaring is na een paar maanden.

Het gaat mij om:
- Gaat de slijpsteen lang mee (althans voor een hobbyist?), worden de diamanten steeds fijner?
- Kan ik na de korrel 1000 duizend afwetten op leer of geeft de diamant steen te diepe krassen?
- Roest de steen als je gewoon water/zeepsop gebruikt?
- Hoe vlak is de steen?
- Is de houder van de steen bruikbaar?

Alvast bedankt, ik ben benieuwt!
Nico
 
Laatst bewerkt:

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Beste Nico,
Ik heb de steen nu bijna anderhalf jaar en hij bevalt uitstekend, gebruik hem zeer intensief(dagelijks).
Zoals bekent bij het eerste gebruik is de diamandsteen zeer agressief na een aantal keren neemt dit af hij word dus niet fijner.
Het is een fijne steen voor snel slijpen na korrel 1000 kun je gewoon afwetten op arkansas of belgisch brok enof leer.
Als je glassex gebruikt zal je steen niet roesten soms willen de metaaldeeltjes die op de steen achter blijven wel roesten, gewoon met een gummetje wegpoetsen en bij hardnekkige vervuiling een mini koperborsteltje(staal) gebruiken. Je kunt deze setjes in blister goedkoop kopen.
De steen is voor zijn prijs geweldig en de houder voldoet goed.
Mijn steen is vlak genoeg voor net slijpwerk, heb snel wat fotootjes gemaakt.

IMG_2039.jpg Vuile steen korrel 1000

IMG_2040.jpg Schone steen korrel 1000

IMG_2043.jpg Vuile steen met roestdeeltjes korrel 400

IMG_2044.jpg Schoon korrel 400

IMG_2045.jpg Zijde 400 in de breedte

IMG_2046.jpg Zijde 400 inde lengte

Het is zeker zijn geld waard alleen de houder los kost al 20 euro en tot nu toe blijft de steen scherp en fijn afnemen echt een aanrader dus.

Voor het zeer fijn afwerken koop er dan een Naniwa workstone bij 1000/3000 kost ongeveer 34 euro bij Knives and Tools een lekkere grote steen (gebruik hem ook in mijn cursussen)

succes!

Roeland
 

Nick18

Actieve deelnemer
17 jun 2013
161
15
Beste Roeland,

Bedankt voor je uitgebreide reactie en de foto's, hier kan ik wat mee!

Het lijkt dus een goede koop te zijn. Heb je geen last van de "ruiten" i.c.m. met smalle beitels
van bijv. een ploegschaaf? Ik heb dat namelijk wel ervaren met de wiebertjes van een goedkope diamantsteen,
maar die wiebertjes waren wel dieper. Ik gebruik nu ook glassex tijdens het slijpen dus dat is mooi.

Fijn zijn ook de tips die je geeft voor het schoon houden/maken van de steen! Zo leer ik nog eens wat :)

Ik heb goede verhalen gelezen over de Naniwa stenen, alleen met water lijkt me zo lastig en een bende (moet je ze voorweken?)
en worden ze niet snel hol? Maak je ze weer vlak met deze diamantsteen?

Had me trouwens vergist in de datum van je review, je hebt de steen al een jaar langer in gebruik dan ik dacht.
 
Laatst bewerkt:

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Gebruik de 400/1000 ook maar alleen voor de eerste aanzet en/of een oneffenheid wegwerken op de beitel. Daarna worden de steek en schaafbeitels verder geslepen op Japanse waterstenen van shapton 1000 en 8000 grain. De 1000 shapton maakt beduidend minder slijpsporen dan de diamant 1000.

De shapton stenen hoef je niet voor te weken en wordt zelfs afgeraden. Het geklieder valt dus mee, gewoon wat water er over is voldoende.

De diamant 400/1000 alleen vind ik onvoldoende om een perfect geslepen beitel te krijgen wat niet wegneemt dat het een prima prijs/kwaliteit tool is die zeker een plek verdient naast je andere slijp gereedschap.
 
Laatst bewerkt:

Nick18

Actieve deelnemer
17 jun 2013
161
15
Bedankt voor je reactie. Helaas vallen de Shaptons buiten mijn budget ook moeten deze stenen regelmatig gevlakt worden?
Ik hoopte hier juist geen last van te hebben door diamantstenen te gaan gebruiken.
Denk je niet dat het een optie is om van diamant 1000 naar het wetleer over te stappen? Ik gebruik zo'n "strop" nu al naar tevredenheid.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Ik gebruik de diamant slijpblok van de Aldi in combinatie met een soort slijppasta van Babtist.
Kosten totaal ongeveer €15
Ik wil het wel zaterdag wel mee nemen naar Rick in Zwolle zodat je het kan zien, als je tenminste ook gaat.
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
@Nick: Mijn broer heeft deze slijpsteen in gebruik. Wetten tot 1000 en vervolgens naar leer overstappen is perfect. Er wordt eindeloos veel geschreven over slijpen en over hoe scherp iets echt moet/kan zijn. Feit is dat je zelfs met een 3 euro steen uit een bouwmarkt en afwetten op leer scherp genoeg kan slijpen. Je scheert zo de haren van je handen.
Als je nog twijfelt kan dit filmpje een goede hulp zijn: https://www.youtube.com/watch?v=UbAo4RpM7oM

De slijpsteen van Baptist zal zowat het beste zijn dat je prijs/kwaliteit kan vinden. Vooral op de lange termijn. De slijpblok van de Aldi (of andere) gebruik ik ook. Goed voor grof werk, vooral bij stevig misbruikt gereedschap. Deze gaat helaas niet zo lang mee, maar je kan er zeker in combinatie met leer en slijppasta mooie resultaten mee halen.

Mijn advies: de steen van Baptist kopen, en na een langere tijd voor je zelf evalueren of je nog bijkomende stenen nodig hebt.
 

Nick18

Actieve deelnemer
17 jun 2013
161
15
@de Haan: ik denk dat ik die Aldi steen ook heb maar dan de variant van de Lidl. Dat is toch een vierzijdige diamant blok
met gekleurde "wiebertjes" in de platen? Zie mijn eerste bericht voor de problemen die ik ondervind bij het slijpen van smalle
beitels (die heb ik veel bij mijn Record 405 combinatieschaaf). Verder werkt die steen best aardig maar is wel roestgevoelig en
te klein voor schaafbeitels.

@Reinoud: ik ga ook graag pragmatisch om met het slijpen van beitels, voor mij is dat de minst leuke activiteit, ik ben liever bezig
met de echte hobby, het slijpwerk moet dus het liefst snel en zonder rommel gebeuren. Met het slijpen op schuurpapier ben ik nog
nooit verder gegaan dan 2000 vaak zelfs maar 1200, ik wet wel altijd af op leer. Ik heb ook niet het gevoel dat het scherper moet van mij.
Het filmpje van Sellers kende ik al, het is leuk om te zien hoe hij de "magie" van het slijpen wegneemt (al zal ikzelf nooit stoppen bij 250).

Ik zoek dus geen beter slijpresultaat maar gewoon een vervanger voor m'n schuurpapier zodat ik nog korter met slijpen bezig kan zijn,
want tijdens een flinke klus moet dat toch best vaak (vooral bij hout met knoesten). Of ik heb gewoon te veel schaven... :eek:

Bedankt voor de reacties tot zover! :D
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Bij diamantstenen is het zo dat de duurzaamheid van de diamantsteen de prijs bepaalt. Diamantstenen zijn bedekt met industriediamant. Bij de goedkope stenen is er een behoorlijk verschil in vorm en grootte tussen de onderlinge deeltjes. Bij de duurdere stenen zijn ze veel gelijkvormiger. Dan is het zo dat bij het slijpen de beitel steeds tegen de deeltjes aanstoot die er - vooral bij de goedkopere stenen - boven uitsteken en die deeltjes breken dan van de plaat af. Dan wordt de steen zoals eerder vermeld ‘fijner ‘ maar verliest ze wel steeds meer slijpdeeltjes waardoor ze sneller ‘bot’ wordt. Bij de duurdere stenen zullen er door de tijd heen veel minder deeltjes uitbreken en zal de ‘korrelgrootte’ van de steen ook langer hetzelfde zijn. Vanwege de slijtage raad ik ook altijd aan dat je niet met het scherp naar voren slijpt maar altijd met het scherp vooraan naar achteren slijpt. Dan doe je dus langer met een diamantslijpsteen. Verder moet je ook niet veel druk uitoefenen op het te slijpen gereedschap. Voor het wetten, raad ik geen leer aan, of welk ander materiaal dan ook wat je in kunt drukken. Daarmee zou je een vorm rond kunnen polijsten als je dat teveel doet. Goldpast van Flexcut aangebracht op tekenpapier wat is gelijmd op een dik stuk MDF is perfect voor het afwetten. Gebruik je leer dan moet dat heel dun – geperst – zijn of je moet er maar kort op wetten en tussendoor weer slijpen.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Voor diegene die er belang bij hebben, ik geef een aantal demo's/workshops slijpen op het open huis van MASAVE HOUT.
Aan de orde komen oa scary sharp methode, slijpen op waterstenen, slijpen op diamand stenen, slijpen op zandsteen, het vlakken van de diverse stenen en het afwetten/afstroppen van snij gereedschap met behulp van synthetische stenen, natuurstenen(arkansas corticule belgisch brok etc.) en op leer, op mdf met polijst pasta.
Ook bv het slijpen van vlakbank messen op bv natuursteen met behulp van zilverzand.

Tot zaterdag.

Roeland
 
A

Athanor

Guest
Leuk vooruitzicht! Vooral dat experiment met zilverzand intrigeert me:confused:

Fons
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Het hier eerder aangehaalde filmpje van Paul Sellers wordt, lijkt mij, behoorlijk onderuitgehaald door een ander filmpje van hem https://www.youtube.com/watch?v=vvTcReENk9g, daar laat hij zien hoe je een schaafbeitel slijpt op drie verschillende diamantstenen, niet de goedkoopste, waarna hij vervolgens gaat afwetten met green chromium oxide welk een grit heeft van ongeveer 0.50 microns. Verder is het zo dat ik nog nooit ergens gelezen heb dat men beitels zou moeten slijpen tot bijvoorbeeld korrel 15000. David Charlesworth heeft en keer een artikel geschreven om te demonstreren hoe je met diamantpasta kunt wetten om aan het eind van het artikel te benadrukken dat dit voor normaal meubelmakersslijpwerk gewoonweg zinloos is omdat je het scherp wat je zou bereiken zeer snel kwijt raakt. Hij adviseert om te slijpen tot 4000 hooguit 6000 en kijk eens hoe mooi en goed David schaaft, werkelijk geweldig.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Fons dat is geen experiment zo sleep men vroeger ook al!
@dopeling hij haalt zich zelf niet onderuit hoor! Ik zelf slijp voor het gewone werk tot korrel 3000 (naniwa watersteen) maar meestal is grit 1000 op m'n diamandsteen en goed afwetten voldoende. Voor het echte fijne werk slijp ik met behulp van de cortiule grit ligt tussen de 5000 en 9000 mijn steen schat ik op zo'n 6500.
Het echt scheermes scherpe is er al na een paar minuten snijden af! Voor mij is het echt zinloos om tot bv 15.000 grit te slijpen, maar als je je ontspanning er in vind gewoon doen, net zoals lekker schaven om het schaven!

Roeland
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Inhakend op. Vanmiddag een ander route gevolgd met een aantal bahco steekbeitels. 400/1000 diamant en afwerken/wetten op een Viking slijpsteen grof/fijn. Ja de steen die verantwoordelijk is voor veel medailles.

Werk snel en het resultaat is prima. Neemt niet weg dat ik m'n schaafbeitels blijf afwerken op 8000 grit.
 
A

Athanor

Guest
Fons dat is geen experiment zo sleep men vroeger ook al!
Roeland
Dat vermoeden had ik al, maar als je dergelijke technieken naar deze tijd brengt is het voor mij wel weer een experiment:D

Ben erg benieuwd!

Fons
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Roeland;110343... @dopeling hij haalt zich zelf niet onderuit hoor!... Roeland[/QUOTE zei:
Toch spreekt Sellers zichzelf m.i. enigszins tegen, in een andere post heeft hij het over het afbrokkelen van A2 staal, als gevolg van de grovere structuur tov van O1 staal.
Hij merkt duidelijk het verschil, hij moet meteen harder duwen.
Nu is het afbrokkelen van A2 staal met het blote oog voor mij niet te zien (ik heb 120% zicht) terwijl de krassen van een 250 grit steen vele malen grover zijn.
En tuurlijk kun je met een beitel geslepen op 250 grit schaven, ik kan ook met een schroevendraaier een gat hakken... Ideaal is anders.

Overigens zijn er (waarschijnlijk kapitaal krachtige) mensen die als test verschillende diamantstenen tegen elkaar hebben gewreven om te kijken welke het meest duurzaam is.
De stenen van DMT vraten de concurrentie op, wil niet zeggen dat andere stenen slecht zijn natuurlijk .
 

Nick18

Actieve deelnemer
17 jun 2013
161
15
Ik heb de knoop doorgehakt en de volgende stenen besteld:
De diamantsteen 400/1000 en een (budget) natuur wetsteen korrel 6000 daarnaast heb ik nog m'n Flexcut Gold polijstpasta.
De natuur wetsteen (is het wel een natuursteen, geen samengestelde?) is een experiment, ik kon het niet laten.
Ik denk dat ik die steen niet hoef onder te dompelen maar gewoon even besproeien.

Ik laat jullie waarschijnlijk nog deze week mijn resultaten zien/weten. Ik heb nog een oud blokschaafje van de vrijmarkt
die ik op kan knappen, en nog vele andere (schaaf)beitels die geslepen mogen worden.
 

Nick18

Actieve deelnemer
17 jun 2013
161
15
Bij diamantstenen is het zo dat de duurzaamheid van de diamantsteen de prijs bepaalt. Diamantstenen zijn bedekt met industriediamant. Bij de goedkope stenen is er een behoorlijk verschil in vorm en grootte tussen de onderlinge deeltjes. Bij de duurdere stenen zijn ze veel gelijkvormiger. Dan is het zo dat bij het slijpen de beitel steeds tegen de deeltjes aanstoot die er - vooral bij de goedkopere stenen - boven uitsteken en die deeltjes breken dan van de plaat af. Dan wordt de steen zoals eerder vermeld ‘fijner ‘ maar verliest ze wel steeds meer slijpdeeltjes waardoor ze sneller ‘bot’ wordt. Bij de duurdere stenen zullen er door de tijd heen veel minder deeltjes uitbreken en zal de ‘korrelgrootte’ van de steen ook langer hetzelfde zijn. Vanwege de slijtage raad ik ook altijd aan dat je niet met het scherp naar voren slijpt maar altijd met het scherp vooraan naar achteren slijpt. Dan doe je dus langer met een diamantslijpsteen. Verder moet je ook niet veel druk uitoefenen op het te slijpen gereedschap. Voor het wetten, raad ik geen leer aan, of welk ander materiaal dan ook wat je in kunt drukken. Daarmee zou je een vorm rond kunnen polijsten als je dat teveel doet. Goldpast van Flexcut aangebracht op tekenpapier wat is gelijmd op een dik stuk MDF is perfect voor het afwetten. Gebruik je leer dan moet dat heel dun – geperst – zijn of je moet er maar kort op wetten en tussendoor weer slijpen.
Ik realiseer me pas net dat je de man achter Baptist bent, ik heb de (voordelige) diamantsteen al besteld ik ga er maar van uit dat de kwaliteit voldoende is :eek:
Ik kan het mis hebben maar op de filmpjes van Roeland denk ik te zien dat hij wel met het scherp van de beitel naar voren slijpt? En toch geen problemen met
de levensduur?
De tip van het tekenpapier op een stuk MDF vind ik een hele goede en ga ik zeker proberen! Moet het papier regelmatig vervangen worden?

Voor diegene die er belang bij hebben, ik geef een aantal demo's/workshops slijpen op het open huis van MASAVE HOUT.
Aan de orde komen oa scary sharp methode, slijpen op waterstenen, slijpen op diamand stenen, slijpen op zandsteen, het vlakken van de diverse stenen en het afwetten/afstroppen van snij gereedschap met behulp van synthetische stenen, natuurstenen(arkansas corticule belgisch brok etc.) en op leer, op mdf met polijst pasta. Ook bv het slijpen van vlakbank messen op bv natuursteen met behulp van zilverzand.
Leuk, ik denk er steeds meer over om zaterdag ook langs te komen... Is het interessant als ik de bestelde natuursteen ook mee neem?
Welke polijstpasta gebruik jij?
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Hallo Nico,

Niet denken maar gewoon komen OPEN HUIS MASAVE HOUT met heel veel (mede) houtbewerkers!
Had de steen ook al in het oog maar bij de beschrijving staat enkele minuten in water verzadigen dus geen echte natuursteen maar een samengestelde steen. Maar ik wil hem graag even in de handen houden en bekijken meenemen dus.
Een prettige steen die je alleen maar wat nat moet maken is de Spyderco 302 gritt 2500 (fijn) heeft een hardheid van 9,2 (diamand is 10) deze slijpstenen zijn er in drie soorten medium(grit 1200), fine(gritt 2500) en extra fine(gritt 4000) ik heb dus de fine het is een zeer harde keramische steen die mooi afneemt(ik neem hem zaterdag ook mee) je hoeft tussen het slijpen door dus niet te vlakken enkel schoon te houden, ideaal voor steek en snijgutsen dus, heb de steen zelf nog niet hoeven vlakken. De stenen worden in Amerika gemaakt en zijn in Nederland verkrijgbaar bij Knives and Tools. Redelijk betaalbaar medium en fine kosten € 49,95 per stuk en de extra fine € 69,95.

Als slijp pasta gebruik ik Flexcut gold maar ook de blauwe en bruine slijppasta en koper polisch en voor nog fijner zilver polisch. De laatste 2 stinken wel wat chemisch maar werken uitstekend op bv leer of MDF.

Hopelijk tot zaterdag,

Roeland
 

Nick18

Actieve deelnemer
17 jun 2013
161
15
Hallo Roeland,

Je motiveert me wel :D

Waarom mijn experiment met deze steen?
Ik denk dat dit de befaamde/beruchte "chinese 12k stone" is zoals hij op internet wordt genoemd.
Deze steen wordt waarschijnlijk ook in de USA (o.a. http://www.woodcraft.com/product/2004920/6180/natural-water-stone-8-x-234-x-114.aspx ?)
verkocht als grit 12000, wat hij niet is, gebruikers denken ook dat de steen rond de 6000 grit zit (idem als Baptist zegt).
Het is een harde steen en daardoor wat slijtvaster maar wel moeilijker te vlakken (wat wel nodig schijnt te zijn bij aanschaf).
Er zijn veel enthousiaste gebruikers die de steen niet voorweken maar slechts inspuiten voor gebruik, ook Baptist zegt dat dit kan.

Ik denk (en hoop) dat dit wel een natuursteen is uit de Guangxi mijnen in China. Geen idee hoe ik dat ga uitvinden.

Let op: dit alles is slechts gebaseerd op mijn gevoel, ik ben in ieder geval benieuwt!

Heeft iemand deze steen al in gebruik?

Edit: de reden dat ik je vroeg naar de slijppasta is dat ik nog wel een soort erbij zou willen hebben die sneller/meer afneemt dan
de Flexcut Gold maar dat heb ik tot op heden nog niet kunnen vinden, zelfs de (lijkt het) simpele groene variant niet.

Ben benieuwt wat je allemaal gaat showen zaterdag!
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.