aandrijfrol vertand vandiktebank

maartenvd

Nieuw lid
10 jan 2014
8
0
Beste techneuten,
Hierbij eerst een foto van mijn cirkelzaag waar ik enkel maanden geleden een vraag over heb gesteld ivm rechtse draad. Het probleem is volgens jullie advies opgelost met een dubbele moer. hij loopt en zaagt goed. zie foto.

Ik heb nu een probleem met de aanvoer van het hout in mijn vandiktebank. Gaat heel stroef. Boel uit elkaar gehaald en zal e.e.a opnieuw moeten afstellen. Kan iemand mij vertellen hoe ik de vertanding op de aandrijf rol weer scherp kan krijgen. Ik heb het idee dat de aandrijf rol het hout onvoldoende doorgeeft of de drukbalken staan te strak. De vertanding is driehoekig met de de bovenzijde vlak, dus eigenlijk een trapezium. Ik hoop dat de foto's het e.e.a. duidelijk maken.
Alvast bedankt voor eventuele reacties
Maarten van Doeselaar.
 

Bijlagen

  • fotos 5-5-2014 030.jpg
    fotos 5-5-2014 030.jpg
    89,7 KB · Weergaven: 201
  • fotos 5-5-2014 031.jpg
    fotos 5-5-2014 031.jpg
    98,2 KB · Weergaven: 203
  • fotos 5-5-2014 032.jpg
    fotos 5-5-2014 032.jpg
    89,7 KB · Weergaven: 202
  • fotos 5-5-2014 033.jpg
    fotos 5-5-2014 033.jpg
    74,8 KB · Weergaven: 200
  • fotos 5-5-2014 034.jpg
    fotos 5-5-2014 034.jpg
    86,9 KB · Weergaven: 199

kreidler

Actieve deelnemer
1 aug 2013
181
0
Lochem
Poets anders eens je blad met glijmiddel,als ik veer douglas schaaf heb ik dat ook.
Hars maakt de boel ruw en schuift het hout moeilijk door de machine.

Pascal
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Wat anders dan de afstelling, ik zie volgens mij een paar smeernippels zitten. Heb je de vetspuit daar al opgehad om ze door te smeren?
 

maartenvd

Nieuw lid
10 jan 2014
8
0
bedankt voor de reacties.
Ik heb het blad helemaal schoongemaakt, de onderrollen lopen soepel en er is voldoende gesmeerd. Glijmiddel op het blad is een optie. Welk glijmiddel gebruik jij voor het blad Pascal??

- - - Updated - - -

mijn vraag blijft als ik de getande rol wil slijpen, scherper maken hoe doe ik dat ????
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Zelfs een gloednieuwe machine zal snel blokkeren als je er niet regelmatig een glijmiddel op doet, de groeven in de eerste rol spelen geen gigantische rol aangezien de uitvoerrol glad is en die op het einde het hout er alleen door kan duwen.
Kan ook zijn dat de veren die de rollen naar beneden duwen (die zijn er toch?) versleten zijn.

Heb je al geprobeerd de tafel te ontvetten en insmeren met een glijmiddel? Paraffine werkt goed als je geen speciaal product hebt, ook een kaars erover wrijven doet wonderen.
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Glijmiddel, had hetzelfde probleem. Dacht ook dat het aan de aandrijfrol lag. Na wat zoeken op internet en dit forum heb ik het blad met fijn schuurpapier (korrel 400 of zo) en daarna met glijmiddel ingesmeerd. Het was gelijk over met het niet doorvoeren, de balken vlogen er doorheen.
Dus zou eerst dat proberen.
Maar omdat je de rol er toch af hebt, een middel om hars op te lossen er op spuiten, in laten weken en dan met een staalborstel alles goed schoonmaken.
Of met een staalborstel op een boormachine.
Daarna goed insmeren met siliconen spray(glijmiddel), dan moet dat toch voldoende zijn.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Glijmiddel, had hetzelfde probleem. Dacht ook dat het aan de aandrijfrol lag. Na wat zoeken op internet en dit forum heb ik het blad met fijn schuurpapier (korrel 400 of zo) en daarna met glijmiddel ingesmeerd. Het was gelijk over met het niet doorvoeren, de balken vlogen er doorheen.
Dus zou eerst dat proberen.
Maar omdat je de rol er toch af hebt, een middel om hars op te lossen er op spuiten, in laten weken en dan met een staalborstel alles goed schoonmaken.
Of met een staalborstel op een boormachine.
Daarna goed insmeren met siliconen spray(glijmiddel), dan moet dat toch voldoende zijn.

Niet om te miepen, maar is siliconen spray niet een no-no als je daarna het hout nog wil schilderen?
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Persoonlijk vind ik de getande aandrijf rol er goed uitzien en denk dat de groeven/punten niet scherper behoeven te zijn.
Ik denk net als BenchWorks dat het probleem misschien in de aandrukafstelling (veren?) zit.
Succes met het verloop, Mvg.
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Persoonlijk denk ik ook dat het wel eens te maken zou kunnen hebben met het doorvoerblad. Tanden zijn idd meer dan scherp genoeg, 't zou zonde zijn daar jouw tijd in te steken. Zoals Benchworks al aangeeft: de laatste rol is een gladde rol en die voert het hout ook door...

Ik gebruik ook altijd siliconenspray, om de zoveel tijd staan daar busjes van in de Aldi.

Tot nog toe geen problemen gehad met de afwerking, wel altijd goed schuren natuurlijk.
Je hoeft er ook geen dikke laag op te leggen, je kunt het overtollige zelfs afwrijven, maakt nog steeds een wereld van verschil.

Succes ermee! Ik knap zelf ook graag oude machines op, eens ze in orde staan heb je oerdegelijk materiaal voor heel weinig geld!

Groeten,
Steven
 

kreidler

Actieve deelnemer
1 aug 2013
181
0
Lochem
Ik gebruik meestal wd40,werkt goed.na een aantal planken ff sprayen en weer gaan met die banaan.
 

timmertje

Nieuw lid
12 mei 2014
14
0
Om je bladen glad te houden gebruik ik altijd woodslide van wurth dit lost ook eventuele hars resten op en stof kleeft er niet aan.
Beschermt ook tegen roest
 

FRED

Nieuw lid
4 nov 2009
22
0
Siliconenspray vind ik echt troep... WD is kruipolie... Ik gebruik altijd silbergleit, één pot en je kunt jaren vooruit.
Overigens gebruik ik silbergleit ook als droog smeermiddel op rolwagens en bijvoorbeeld voor de geleidingen van de langgatboor. Heel dun aanbrengen en zeer goed uitpoetsen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.