Handgreep in hout freezen

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
146
Enkhuizen
Dit lijkt verdacht veel op een honingkamer (voor de Belgen onder ons een honingzolder).
Ben je ook imker?
 

Antonius

Nieuw lid
6 mei 2014
3
0
Hallo Pieter
Ja, ik ben ook imker. Dit is een honingkamer. Maar hoe krijg ik die handgreep er in gefreesd, want niemand weet dat of wil het niet vertellen. Op internet kan ik het nergens vinden en om er nu een plankje op te schroeven is helemaal niks.
Groet Antonius
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Je doet dit via een freesmachine met een verstelbare freeskop zoals wij het hier in België noemen.
Het zal wel wat minder ronding geven, maar wel iets schuiner aan de uiteinden.
Met een 10, à 15 graden instelling moet dit lukken.
Zie hier de frees.
5.jpg
 

Antonius

Nieuw lid
6 mei 2014
3
0
Dank voor je tip. Maar die dingen zijn wel heel duur. Maar dan moet ik een freesmachine hebben. Ik heb een bovenfrees van Bosch. Kan het daar mee? Of met de boormachine in de boorstandaard?
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.106
239
Goeree-Overflakkee
Kort gezegd kan je het ook met een bovenfrees doen, met twee frezen, een rechte en een halfronde (of iets dergelijks):

Volgens mij krijg je dan een andere gleuf. Op de foto bovenaan zie je dat de zijkant is afgerond. Met deze combi wordt de zijkant recht.

Dit frezen met een bovenfrees kan niet. Maar op de foto lijkt er een naad te zitten aan de bovenkant van de greep. Plankje uit twee delen, en na het frezen monteren. Dan kan het wel. Je hebt dan maar één frees nodig, de halfronde. Uiteraard even een mal maken.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Volgens mij krijg je dan een andere gleuf. Op de foto bovenaan zie je dat de zijkant is afgerond. Met deze combi wordt de zijkant recht.

Dit frezen met een bovenfrees kan niet. Maar op de foto lijkt er een naad te zitten aan de bovenkant van de greep. Plankje uit twee delen, en na het frezen monteren. Dan kan het wel. Je hebt dan maar één frees nodig, de halfronde. Uiteraard even een mal maken.

Ik denk ook dat de oplossing van Bijtel het gewenste resultaat geeft. Wel zou ik er over denken om de onderkant van het bovenste plankje te voorzien van een sponning zodat je grip hebt. Anders heb je een vlakke kant met weinig grip.
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
Leuk, ik ben met hetzelfde project bezig en ik heb bedacht om een mal te maken en de frees onder een hoek op de kast te zetten. Hierbij moet de getoonde handgreep benadert kunnen worden.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Ik zit nog eens naar de foto te kijken, en als je je verveeld zou je de verbindingen nog met vingerlassen of zwaluwstaarten kunnen maken. Dat maakt het wel een stuk sjieker dan met die schroeven. :D
 

jeti

Actieve deelnemer
22 apr 2014
33
2
Of doe het met een steekbeitel en een guts, mocht het paneel al in elkaar staan (cfr. tip van Beitel)
Trouwens je weet nooit hoe het vuren zal reageren op je frees ... splinters? even onoplettend en frees je toch tegen de draad in ... of verbranden wanneer je te traag gaat om deze splinters te vermijden ...
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
146
Enkhuizen
Er bestaat ergens een YouTube-filmpje waarin te zien is hoe zoiets gemaakt kan worden mbv een cirkelzaag die bewogen wordt over een hulpstukje (helling).
Ik kan het niet meer terugvinden, maar ik meen dat het hier ook op het forum ooit geplaatst is.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.