Houten Appel meer dan 50 jaar geleden gedraaid in Nederland.

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
In 1960 tot 1966 hebben Anny en Ik de nodige spulletjes gekocht en gemaakt voor ons voorgenomen huwelijk en vertrek naar Canada, dit was een van die dingen, we hadden ons bestek gekocht en voor de fruit mesjes heb Ik deze Appel gedraaid, had het hout van de houtzagerij Van De Voort gekregen voor het stellen van een grote horizontale lintzaag die ze gekocht hadden en gesteld was, ze konden er niet mee zagen omdat het niet vlak zaagde.

Huub Van de Voort was een goede vriend en ik reed bij de zagerij, was een Zondag middag, waar hij me vertelde van hun probleem, Hij en Ik naar de nieuwe zaag, gevraagd wat er fout ging, en Ik had al gauw gezien wat het probleem was, half uur later proef gedraaid en het werkte zoals het moest, volgende dag toen ik terug ging om polshoogte te nemen was dat hout een van de dingen die Ik kreeg, het was goudgeel toen maar Kees, Huub’s broer vertelde dat het koffiebruin zou worden, en het is die kleur, naam van het hout ben ik vergeten, het is tropisch hard hout.

Het was een heel karwij om de sleuven te zagen waar de messen in moesten staan, ik heb er een 12mm gat ingeboord nadat het Appel profiel was gedraaid en toen een metaal zaagblad vermaakt zodat ik de sleuven kon zagen, daarna een “Apple stem” gesneden en die er ingezet, dit is hoe hij er nu uitziet.

Apple with fruit knifes.jpg Fruit knifes in wooden apple.jpg
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Mooie appel, leuk idee. Vind het knap dat je die sleuven voor de messen zo strak gekregen hebt.
Is de houtsoort Iroko?
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Mooie appel, leuk idee. Vind het knap dat je die sleuven voor de messen zo strak gekregen hebt.
Is de houtsoort Iroko?

Dank je wel Bjorn, hé ik heb een kleinzoon die Bjorn heet, leuk, niet een alledaagse naam hier.

Ik had er echt wel veel werk mee om de sleuven te zagen, Ik had een bijna nieuw zaagblad voor een metaal raamzaag die gebroken was, die had ik zover lager gemaakt (slijpen) dat hij in de opening kon, ook had ik de zijkanten van de tanden vlak geslepen zodat het niet een brede sleuf zaagde, maar het is erg hard hout en daarom was het veel werk.

Ik heb er geen idee van wat het voor hout is, Ik geloof dat de houtzager zij dat dit hout werd gebruikt bij de goudsmid om ringen te forceren/spinnen, en dat is waarom hij een stam daarvoor had liggen.
Is Iroko goudgeel nieuw ?? en word dan later donker bruin ??

Mijn vriend Huub is al jaren geleden aan kanker overleden, en Ik weet niet of zijn oudere broer nog leeft, die is minstens 85 als hij nog in leven is, ben er langs gereden laatste keer dat Ik in Nederland was, zag alleen de zonen van Huub.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Dat verkleuren is wel een kenmerk van iroko, en ook van de foto lijkt me dat het iroko is. Ik ken iroko vooral van trappen.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Er mooi kunstwerkje, zeker ook omdat je gaat nadenken over "hoe heeft ie dat nou voor elkaar gekregen?". Er leuk en intrigerend!
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Dat verkleuren is wel een kenmerk van iroko, en ook van de foto lijkt me dat het iroko is. Ik ken iroko vooral van trappen.

Ik heb opgezocht wat Iroko hout is, en Ik heb dat hout ooit gedraaid, wij noemden het Afrikaans Teak, Het hout van de Appel is geen Iroko, het is ook veel zwaarder dan Iroko, het zinkt als een baksteen in water, terwijl Iroko zo’n 650 tot 750 kg per cube is, zo nogal wat lichter.

Zo we hebben nog steeds een unknown/onbekend hout soort here, jammer :(
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Er mooi kunstwerkje, zeker ook omdat je gaat nadenken over "hoe heeft ie dat nou voor elkaar gekregen?". Er leuk en intrigerend!

Wow...mooi verhaal met een even mooi product


Thanks guys, en nu weet je hoe it gemaakt kan worden, en met een Sawsall zou het misschien wel makkelijker zijn om de sleuven te zagen :D :cool:

- - - Updated - - -

Er mooi kunstwerkje, zeker ook omdat je gaat nadenken over "hoe heeft ie dat nou voor elkaar gekregen?". Er leuk en intrigerend!

Wow...mooi verhaal met een even mooi product


Thanks guys, en nu weet je hoe it gemaakt kan worden, en met een Sawsall zou het misschien wel makkelijker zijn om de sleuven te zagen :D :cool:
 

poemibol

Actieve deelnemer
28 apr 2011
96
0
49
Bavel (NL)
Mooie appel Leo netjes gemaak en mooi verhaal die gedraaide appel van je is al dik 10 jaar ouder als dat ik zelf ben. Over een appeltje voor de dorst bewaren gesproken.... grt Pat
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Mooie appel Leo netjes gemaak en mooi verhaal die gedraaide appel van je is al dik 10 jaar ouder als dat ik zelf ben. Over een appeltje voor de dorst bewaren gesproken.... grt Pat

Thanks Pat, oh look at al the years you still have ahead of you, Ik bedoel wat je all gehad hebt, zijn nu alleen herinneringen, en ja appeltjes voor de dorst moet je niet teee lang bewaren, ze kunnen uitdrogen of erger :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.