Bovenfrees 200 - 300 Euro_ 2014

MacRob

Nieuw lid
5 mei 2014
16
0
Hallo mede houtbewerkers!

Mijn Kinzo bovenfrees heb ik uit frustratie (en uit veiligheids oogpunt) weggegooid en wil nu een bovenfrees aanschaffen in een iets hoger segment. Ik heb al een aantal posts bekeken over de aanschaf van bovenfrezen, maar ben er nog niet uit. Daarnaast denk ik dat je met regelmaat een nieuwe discussie moet starten omdat merken met steeds met nieuwe modellen komen en soms beter of slechter worden in vergelijking met voorgaande modellen.

Ik verwacht de bovenfrees met regelmaat te gaan gebruiken, voor het maken van meubels. Niet echt het zware werk en ook niet dagelijks, gewoon hobby. Ik wel er eigenlijk maximaal 300 euro aan besteden. Wie kan mij tips geven waar ik op zou kunnen selecteren? Ik heb al een accuboor en schaafmachine van Makita, bevalt me goed. Hun instap bovenfrees heeft echter geen variabel toerental en is maar 900 Watt. Zou ik hier genoeg aan hebben?

Graag jullie reactie, Alvast bedankt
Rob
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Hoi Rob,

Welkom op het forum! ;)

Wat je vraag aangaat, als je niet vies bent van 2e hands spullen dan zou ik persoonlijk naar een Festool OF1010 kijken. Ik ben er zelf erg over te spreken en je kan, als er behoefte aan is, ook nog een Basis of CMS module bijkopen icm met een tafel zodat je 'm ook stationair kan gebruiken.

Let wel, ik ben een Festool en Mafell fan en dus bevooroordeeld. :)
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Rob om met het laatste te beginnen alleen bij grote frezen draai ik het toerental lager verder alleen als ik brandsporen zie. Advies is lastig maar bij de bekende merken zit het wel goed met de kwaliteit. Verschillen zitten in stofafzuiging vermogen en de verkrijgbaarheid van toebehoren. Een korte maar niet volledige opsomming de walt Bosch blauw makita metabo en festool zijn goede machines. Zelf heb ik al twintig jaar een festo of 900 e. Voor uit de losse hand. En een zware triton voor onder mijn freestafel. Ik weet nu hoe fijn een zware frees werkt. Deze zou ik niet als losse machine gebruiken ik vind hem te zwaar 6 kilo. Meerdere frezen is makkelijk maar niet noodzakelijk. Denk anders eens aan een tweede hands festool of 1010 .
 

MacRob

Nieuw lid
5 mei 2014
16
0
Bedankt voor de reacties tot nu toe. Ik ben wat huiverig voor tweedehands en zou liever nieuw kopen. Ik heb nu een kleine selectie gemaakt, Makita RP1110C, Hitachi M8V2 en Dewalt DW615.
Ik verwacht niet direct dat ik de frees stationair ga gebruiker, wel wil er er een keer een geleiderrail bij kopen.
 

MacRob

Nieuw lid
5 mei 2014
16
0
Ik kan niet zo veel vinden over triton... Heb wel gelezen dat men een zwaar model graag onder een tafel monteert, wat bij mij de indruk wekt dat dit merk misschien niet geschikt is voor het fijnere werk. Ik sta open voor alternatieven, dus laat maar horen als je een tip hebt qua model.
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Frees niet stationair gebruiken heb ik ook vele jaren gedacht. Maar een zelfgemaakte freestafel voor mijn Makita was een geweldige hulp bij het bouwen van mijn werkbank......
Die Makita heb ik vele jaren, zo ongeveer 25. Lijkt erg op de genoemde 1110. Was ik eraan mis is de softstart.
 

FoRMaTC

Actieve deelnemer
21 jun 2011
187
5
Purmerend
ik heb de middelste versie van triton en ik heb ook een makita (rp0900k).
Wat ik merk bij Triton is dat er overal over na gedacht is, zoals draaien aan de knop voor diepte instelling, fijnafstelling, asblokering als de frees helemaal ingedraait is en nog een paar dingen.
Niet te vergeten de prijs.
En ja je kunt hem onder een freestafel hangen.
Ik gebruik de frees dus uit het handje maar ook onder de tafel (de rp0900k staat nog steeds te koop)

- - - Updated - - -

Wat me te binnen schiet is wat ik echt niet fijn vond aan de rp0900k (ik weet niet of de RP1110C dat ook heeft) is dat je de frees moet indrukken om zo de hoogte te bepalen.
Nu glijdt het niet helemaal geweldig (ook na schoonmaken en insprayen) en dat wekte bij mij irritaties op vandaar de keus naar een triton
 

MacRob

Nieuw lid
5 mei 2014
16
0
Wat een tips! Ik raak na wat leeswerk nu erg gecharmeerd van de Triton. Geweldig om ook jullie ervaringen met makita te lezen. Ik heb goede ervaring met een schaafmachine en uiteraard accuboor van Makita, dus was een beetje die kant op aan het denken. Laatst ook met afgeragte Dewalt gewerkt, softstart was fijn, niet meer soepel indrukken was irritatie. Daarmee valt de RP0900 van makita dus denk ik wel af. Waar zou ik triton kunnen kopen? Nogmaals dank voor alle tips. Gr Rob
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Enige minpuntje dat ik bij de OF1010 kan bedenken zijn de kopieerringen.

Ik heb voor een projectje aardig wat moeten wisselen tussen freesjes en kopieerringen en zelfs als hobby-ist werdt ik knettergek van dat ge-eikel met die centreerdoorn.

Voor de rest, topmachine! Lekker licht van gewicht, superhandelbaar, goede afwerking, stofafzuiging top (icm CTL 26) hoop vermogen, etc.....
 

ArieXI

Actieve deelnemer
20 jul 2012
46
2
De aanbieding bij Toolstation had ik ook gezien. Ik had nog gemaild of bij de TRA001 die hoogteverstelhendel er wel bij zat voor als je 'm onder een freestafel hangt (stond namelijk niet bij de accesoires op hun site) en of ze een 8mm spantang er bij konden bestellen. Ik kreeg als reactie: "de Tritonfrees is niet geschikt voor onder de freestafel"... De 8mm spantang konden ze schijnbaar niet bij de leverancier bestellen. Ik denk dat de mevrouw van de klantenservice zich nog niet zo heel erg heeft verdiept in de apparaten die ze verkopen...
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Mijn ervaring met Toolstation is ook dat je moet weten wat je wilt, vooral niet teveel om advies vragen. Prima prijzen en prima orderpickers achter de balie, maar meestal geen ervaren klussers of bouwvakkers helaas. Dan moet je bij Toolnation of GereedschapPro zijn.
 

Davee

Actieve deelnemer
1 dec 2011
142
0
Brabant
De aanbieding bij Toolstation had ik ook gezien. Ik had nog gemaild of bij de TRA001 die hoogteverstelhendel er wel bij zat voor als je 'm onder een freestafel hangt (stond namelijk niet bij de accesoires op hun site) en of ze een 8mm spantang er bij konden bestellen. Ik kreeg als reactie: "de Tritonfrees is niet geschikt voor onder de freestafel"... De 8mm spantang konden ze schijnbaar niet bij de leverancier bestellen. Ik denk dat de mevrouw van de klantenservice zich nog niet zo heel erg heeft verdiept in de apparaten die ze verkopen...

Heb een maandje terug de frees gekocht bij toolstation. De hoogteverstelhendel zit erbij, ze hebben alleen de tekst op hun site nog niet aangepast. (zeiden ze me toen aan de telefoon..)
De spantang heb ik via GereedschapPro gekocht.

Ziet er prima uit die frees, en is geschikt voor onder een tafel. Dat is ook de reden dat ik deze gekocht heb. Nog niet meegewerkt, tafel is nog niet klaar..

Als losse gebruik ik de festool OF1010. Super machine.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Je kan natuurlijk ook voor het middelste model van de Triton (de MOF001) gaan. Op deze site http://www.tritontools.com/nl-NL/Model/MOF001 zie je trouwens het een en ander aan reviews.

Wij werken op het werk veel met deze; http://www.toolsxl.nl/dewalt-dw609-...y-p-211.html?gclid=CMqFlavHl74CFQgKwwoddysA4g en we gebruiken hem niet alleen om kanten te frezen maar ook om gelijk te frezen of sponning te frezen. Ja het is meer werk met instellen, maar de manier waarop je deze frees vast houdt is er een als geen ander. Hier zit geen verstelbaar toerental op.
 

MacRob

Nieuw lid
5 mei 2014
16
0
De Dewalt DW621 heeft inderdaad wel een mooi systeem voor de stofafzuiging. Maar de prijs ligt wel 120 euro hoger dan de Triton MOF001. Het is wel de beste van Dewalt voor mijn toepassing denk ik. Ik zit dan ook te denken aan dit middelste model van de Triton. Wat ik mij nog wel afvraag is de hanteerbaarheid voor het frezen uit de hand / met geleider. Ik ben niet direct van plan een freestafel te maken. Klein schuurtje, wel verhuisplannen maar tot die tijd weinig ruimte voor stationaire apparatuur.
Heeft er nog iemand ervaring met de triton MOF001 als bovenfrees en niet onder een tafel gemonteerd? Ik las dat het wennen was en niet direct erg logisch allemaal... maar eenmaal gewend is het een fijn aparaat?

groet, Rob
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Als je vastbesloten bent om de Triton te kopen, dan heb ik niets voor je. Maar de Festool OF 1010 is een heel fijn apparaatje in de losse hand kan ik uit ervaring vertellen. :) En je kan er later ook nog een CMS of Basis tafel met module bij kopen.
 
Laatst bewerkt:

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Samengevat wil je een stapje hoger dan de kinzo. Zoekt een frees die je gaat gebruiken voor meubels met de vermelding niet al te zwaar werk en niet dagelijks. Hoofdzakelijk als hobby. Deze frees set lijkt me ideaal en blinkt uit in veelzijdigheid. Valt slechts 7 euro boven je budget.

Gebruik zelf een OF 1400 uit de hand en in de cms module. Met de hand vind ik hem soms te lomp. Dan ga je met een zware triton echt geen (handmatig) plezier beleven.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.