Acer saccharum=Sugar Maple = Noord Amerikaanse Esdoorn

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Een paar jaar geleden terwijl ik even bij vrienden binnen liep, de discussie kwam op het verlies van een mooie grote en oude suiker Esdoorn die eens bij hen tegenover hun huis stond, bij een kleine oude man in de voortuin van zijn klein oud huisje, op een was er een stuk van de top uitgebroken met een late zware sneeuw storm, dit was al jaren eerder gebeurd.

Een “Tree-surgeon” had de man verteld dat die boom heel gevaarlijk was, en hem omgepraat , zodat hij de boom kon kappen, voor good geld, de vrienden waren erg kwaad over wat er gebeurd was, maar ze hadden toen een stuk van de boom gevraagd, en die was in hun tuin geplaatst, dit was toen all 10 jaar eerder gebeurd en dat kleine oude houten huisje was al lang weg en dat kleine oud mannetje was er ook niet meer, al dit was 10 jaar eerder gebeurd.

Toen kwam de vraag of ik misschien een schaal uit dat hout kon draaien, Ik had het stuk eens goed bekeken en zei dat ik het zou proberen, maar dat het al ver weg was en vol met wormen zat.

Dit was de schaal/schotel die Ik er van gemaakt heb, er was niet veel hout over dat nog redelijk hard was, het had actieve wormen er in, wat opmerkelijk was, was dat er twee verschillende grootes van wormen in zaten, maar afzonderlijk, niet door elkaar, je kunt dat zien, Ik heb er veel werk mee gehad, er was een plaats dat eigenlijk te ver weg was, ik had er Tung olie in laten trekken en toen gewacht tot dat hard was, toen afgewerkt en enkele keren met Tung olie ingesmeerd, en uit-vrijven keer after keer omdat de olie uit die openingen blijft komen, eindresultaat is beter dan Ik verwachte, en de lady vrienden waren in hun nopjes er over :D

Ongeveer 25cm met plante wortel sporen en slaap.
Wormy Maple inside.jpg Wormy Sugar Maple.jpg Wormy Sugar Maple bottom.jpg
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Wow...weer een schoonheid.... Uit 2008 ? Is de schaal nog vervormd in die tijd ?

Thanks Rick, Ja in 2008 gedaan, Ik geloof niet dat hij vervormd is, en heb het niet meer gezien later, en deze vrienden leven nog steeds in London, 1700 KM van hier.
In mijn ervaring, dit soort hout vervormd niet veel, het droogt en word dunner, maar minder omdat het all lang gezeten heeft en het ook niet twist/vedraait, voor dezelfde redenen geloof ik.

Zeer geslaagd Leo, het is mijn ding.
Mooie structuur.

Dank je Jacob :), Deed mij ook wel iets, was ook verbaast dat de planten wortels al in het hout gegroeid waren :cool:

Ook een eenvoudige vorm kan erg mooi zijn. Wederom erg geslaagd.

Thank you Wim :), met moeilijk hout houd je de vorm eenvoudig, dat werkt best.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.