Lintzaag

addysign

Nieuw lid
26 apr 2013
5
0
Mijn 2e hands gekochte lintzaag was toe aan een nieuw zaaglint, zo heb ik deze erop gezet.
Maar nu zaagt hij met ribbels,het ziet er uit als houtnerven.
Hoe komt dit, heeft dit met spanning te maken of is er iets niet goed afgesteld?
Ik heb de spanning zo gezet dat er speling opzit van 1 ,2 mm.
De lintzaag loopt goed in het midden op de wielen.
Het is voor mij een geheel nieuwe machine, dus heb ik geen idee of dit normaal is.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Het is wat lastig antwoord te geven hoeveel 1.2 mm speling is als je niet aangeeft hoe je dat meet, dus iets meer details over de machine (wieldiameter, vermogen), het zaaglint (breedte, dikte, tanden) en het hout + nerfrichting waarin je zaagt zouden experts helpen je een goed antwoord te geven.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Als je merk en type van het zaag lint kan aangeven. Zo niet foto van de tanden en even het aantal tanden per inch tellen. OOk dikte en soort hout vermelden. Schulp je of is het afkorten? Ik zie net dat het meeste en nog wat andere vragen al door jurriaan zijn gesteld.
 

addysign

Nieuw lid
26 apr 2013
5
0
Mijn lintzaag is een Electra Beckum BAS 316 G WNB, wieldiameter 31 cm. Zaaglint is een eenvoudige, merkloos, uit de plaatselijke slijpwinkel. 3 tanden op een cm. 15mm breed.
Ik heb een eiken stoelpoot over de lengte gezaagd, wat overigens prima ging, bij MDF geeft hij ook van die ribbels.
IMG_1956.jpg IMG_1954.jpg
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Alle lintzagen geven ribbels, maar afhankelijk van hoe ver de tanden naar links/rechts gebogen zijn zal je die feller zien. Bij een versleten lint heb je dit minder door slijtage en doordat de tanden langzaam aan terug naar het midden plooien.
Hoe meer kleine tanden hoe gaver de snede, maar ook hoe trager je zaagt en zulke linten slijten vermoedelijk sneller.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.