festool invalzaag typenummers

ert82

Actieve deelnemer
3 mei 2014
45
0
Ik vroeg me af of iemand wat helderheid kan verschaffen over de diverse typenummers van de festool invalzaag. Daarvan is er de:
TS 55 R
TS 55 REBQ
TS 55 REBQ-PLUS en de TS 55 REBQ-PLUS-FS (met name van deze twee, heb ik zelf het idee dat het om dezelfde zaag als hierboven gaat, maar dan met geleider, alleen niet altijd wordt PLUS met FS opgevolgd dus wilde dat voor de zekerheid nog even checken).

Met andere woorden, is er een verschil tussen die nummers en zo ja wat? Of is het verschil uiteindelijk alleen met/zonder rails. O ja, ik wil een nieuwe zaag kopen, geen tweedehands, en ik begreep dat dit de 'nieuwste' nummers zijn, vandaar dat ik hier bij uit kom. Hopelijk kan iemand wat duidelijkheid geven!
 

LMM

Actieve deelnemer
16 jul 2012
270
1
Groningen
de R is volgens mij het nieuwe type van de TS-55 die vorig jaar? uitkwam

de E heeft iets met electronica te maken geloof ik

van de B en de Q staat de ene voor een systainer bij de aankoop, je kunt hem ook in doos kopen en de ander voor een geremde versie dacht ik

de plus weet ik zo niet en de FS staat idd voor een lineaal die incluus is bij de aankoop
 

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
350
10
Rotterdam
Standaard zaag is de TS 55 R.
EB staat voor Electronic Brake wat betekend dat de zaag bij overbelasting blokkeert zonder terugslag.
Q staat voor Quick wat een snoer met Plug-it connector inhoud.
Plus staat voor levering in een Systainer.
FS staat voor levering met een zaagliniaal, meestal FS1400/2.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Wat neel zeg. Alleen de levering van de liniaal is bij mijn weten altijd een FS1400/2. De FS800/2 komt alleen met de frees en met de MFT tafel.

Als je de zaag als inval wil gebruiken ontkom je niet aan een liniaal, dus ik zou de aanbiedingen met de liniaal in de gaten houden! :)

Oh ja, welkom op het forum. :)
 

ert82

Actieve deelnemer
3 mei 2014
45
0
Super! dank jullie wel, hier kan ik zeker wat mee! En ik volg het forum al een tijdje, erg interessant en ik zal vast in de toekomst nog best weleens jullie hulp nodig hebben!
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Let er ook even op dat de versie "EBQ" is uitgevoerd met een motorrem.

Die zorgt ervoor dat je zaagblad lekker snel stilstaat en je de boel dus snel veilig kunt weg leggen. Zagen zonder zo'n rem die blijven heel lang doordraaien.

Kijk ook maar eens naar een slijptol, hoe lang die doorjakkert.
 

RvB

Actieve deelnemer
13 feb 2012
151
0
@neel..

Tis niet helemaal wasr wat je zegt.. E staat voor electronic( dit staat voor variabel toerental of intelligente niet controleerbare electronic
En B staat voor Brake.. Zoals bij de ts55r Ebq, cs 70 EB, KS 120 EB, etc of1010 ebq etc
De nieuwe EHL 65 EQ bv, heeft wel electronic, maar geen toerentalknop, ook geen brake, maar wel plugit..
 
Laatst bewerkt:

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Dat klopt, maar het valt mee, in ieder geval bij m'n ATF55 E. Hij loopt wel degelijk langer door dan m'n ATF55 EB en m'n TS55EBQ (hou maar op, lang verhaal waarom ik er in hemelsnaam 3 heb), maar het is niet dat hij een minuut uitloopt. Het is zeker prettiger als het erop zit onder een zaagtafel, maar los voegt het mijn inziens meer toe bij een cirkelzaag. De invalzaag verdwijnt toch in de behuizing als het goed is.

Als je er 1 gaat kopen, neem dan zeker een EB/EBQ/REBQ uitvoering (2e hands of nieuw).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.