Gleditsia triacanthos kandelaar met koper en quarts

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Op een van onze tours door de hardhout bossen van Oost Ontario vonden we de Mica mijn die we aan het zoeken waren, niet meer in gebruik en hard te vinden, het had veel Mica en Grafiet geleverd maar was niet rendabel meer, de mijn was jaren geleden al gesloten.

Dit was in de zomer en warm weer, maar het ijs was nog steeds aanwezig, op een natuurlijk gevormde kuil in de rotsen, zo’n 6 of 7 meter diep, met een van dik hout gemaakte kist die op het ijs stond, dat was een goede koolkast daar beneden, aan de rand van die opening/kuil stak een hard rots boor uit de rotsen en een trap stond daar om naar beneden te gaan, wij hadden touw bij ons en gebruikte dat om naar beneden te klimmen, het was koud daar beneden, waar wij op het ijs stonden met een paar centimeters water er op, verder niets te zien, zo terug naar boven en rond kijken, er lag nog allerlei spul, stalen assen en ander materiaal, niet waard om het er uit te halen bij de mijnwerkers, zo het was gewoon daar gelaten, dit is vrij typisch, en Ik heb staal van verlaten mijn plaatsen dat ik gebruik om dingen te maken, som zwaar materiaal dat Ik en mijn zonen in gebruik hebben als aambeeld.

Er was veel gekleurd kwarts en en ook nog drill cores (boor kern ??) die ze maken om te zien waar wat zit in de rotsen, sommige mooie rotsen en drill cores gingen mee naar huis, moest wel een idee hebben om de cores te gebruiken, en dat is hoe ik op deze kandelaar kwam.

Ik heb van koper de schaal en kop geforseerd op de draaibank, het kwarts gepolijst en de voet van Honey Locust (Gleditsia triacanthos) gedraaid, de core in de voet en het koper aan de core vast gezet met epoxy (2 componenten lijm?)

Candle copper quarts.jpg Copper quarts Honey Locust.jpg Pillar in foot.jpg Tray & pillar.jpg Candle foot.jpg
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Heel prachtig en die mooie verhalen die daar aangekoppeld zijn zijn fantastisch.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Het arriveren is niet zo mooi als de tocht om er te komen, als je weet wat ik bedoel ;)

Er zijn dikwijls herinnering verbonden aan bepaalde stukken, een van de redenen dat ik van bijna alle stukken foto’s maak, als die stukken verkocht zijn, komt dat toch weer terug als Ik de foto’s weer bekijk.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.669
2.554
Gaanderen
Leo dat koper, maak je dat door middel van metal spinning? Speciaal gereedschap? Hoewel een origineel model vind ik dat er te veel verschillende materialen zijn toegepast. Ik vind hem te druk. Dit is een persoonlijke smaak en heeft niets met de kwaliteit van je werk te maken.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Leo dat koper, maak je dat door middel van metal spinning? Speciaal gereedschap? Hoewel een origineel model vind ik dat er te veel verschillende materialen zijn toegepast. Ik vind hem te druk. Dit is een persoonlijke smaak en heeft niets met de kwaliteit van je werk te maken.

Smaken verschillen Wim, dat is natuurlijk geen probleem, of zoiets,------- als iedereen dezelfde smaak had, dan had iedereen mijn grootmoeder willen trouwen ;)

Ja metal spinnen, heb ik een paar keer gedaan, heb mijn eigen gereedschap daarvoor gemaakt, weer een heel ander soort werk dan hout bewerken, maar gaan heel goed samen IMO in mijn opinion :)

Koper tin en aluminium zijn vrij makkelijk te bewerken, al hoewel je een zwaardere bank moet hebben en wat speciaal gereedschap, google is je vriend hiervoor.

deze bal heb ik in twee helften gemaakt, Ik heb ook aluminium gesponnen, maar je moet er wel doodzacht aluminium voor hebben.
Copper ball ornament.jpgCopper brass & aluminum.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.