Zwaluwstaartverbindingen hulpgereedschap

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Ik heb een mening :) Het verhoogt de reproduceerbaarheid van de hoek waaronder je de zwaluwstaarten zaagt. Maar ten eerste is die voor veel toepassingen niet belangrijk en ten tweede kan je dat uit de hand goed genoeg krijgen als je netjes aftekent en zaagt. Het hulpstuk helpt je niet bij de spatiëring van de zaagsnedes en variatie daarin is nog zichtbaarder dan variatie in hoek. Het helpt je niet bij het op de juiste diepte zagen en ook niet bij het netjes verwijderen van het afvalhout.

Dus ik denk dat je de €47.50 voor die jig beter kunt uitgeven aan een paar planken grenen en eiken om het aftekenen, zagen, uitsteken en samenvoegen van de verbinding een keer of 100 te oefenen.
 

jeti

Actieve deelnemer
22 apr 2014
33
2
@ArtHag en @golddigger
dank voor jullie mening. Die snijdt hout! :)

- - - Updated - - -

ik bedoelde uiteraard ArtHarg :)
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Helemaal eens met ArtHarg. Ik besteed geen euro's aan dit soort hulpmiddeltjes. Met een zweihaak op gevoel gaat het ook prima, zagen hoeft niet eens erg nauwkeurig, van het lijntje afblijven en bijstreken met een scherpe beitel. Niet dat ik veel ervaring heb hoor maar bij mijn werkbank en bovenkast ging dat, onbescheiden gezegd, wel prima.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Persoonlijk ben ik helemaal gek van allerlei leuke hebbedingetjes....dit is dan ook echt een hebbedingetje maar zelfs voor mij lijkt deze redelijk overbodig:eek::eek:

Gewoon een stapeltje plankjes pakken....lijntjes trekken en dan een kwestie van kilometers maken !!! De eerste verbindingen zullen nog ruim genoeg zijn om als fietsrek te fungeren maar al erg snel zal je al mooie strakke verbindingen kunnen maken. Zo is het in ieder geval bij mij gegaan.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Beter om te investeren in een goede zaag, kruishout en beitels. Die kan je overal voor gebruiken. Verder is het een kwestie van gewoon doen en niet al te bang zijn om je zaag in het hout te zetten. Deze week mijn tweede serie zwaluwstaarten gemaakt in grenenhout. Moet een hangkast worden voor gereedschap.

Afteken hulp. Ooit ergens gekocht voor een paar euro.

zwaluwhaak.jpg

(rip) Zaag erin

zwaluwzaag.jpg

Hakkuh

zwaluw beitel.jpg

Resultaat kan nog beter maar ben tevreden. Leuke van het met de hand doen boven machinaal is dat je kan zien dat het handwerk is ;)

zwaluwstaart.jpg
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.061
106
Ik ben ook benieuwd wat golddigger hier bedoeld (voor de kracht van de verbinding is het iig niet nodig om dovetails te maken....)
dat weet hij zelf waarschijnlijk niet, aan zijn post geschiedenis te zien.:rolleyes:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.