PDA

Bekijk Volledige Versie : Zwaluwstaartverbindingen hulpgereedschap

jeti
30-04-14, 11:59
Heeft iemand ervaring met (of een mening over de zin en de onzin) van bvb de
Veritas® Dovetail Saw Guide System? Zie bvb http://www.mehr-als-werkzeug.de/product/712466/Veritas-Dovetail-Saw-Guide-System-18.htm.
Het lijkt me wel iets dat de reproduceerbaarheid van je zwaluwstaartjes verhoogt, maar de vraag is of het wel zijn centjes waard is.
Er zijn reviews over te vinden op het web, maar vaak is dit ook wel een soort van reclame.

ArtHarg
30-04-14, 12:32
Ik heb een mening :-) Het verhoogt de reproduceerbaarheid van de hoek waaronder je de zwaluwstaarten zaagt. Maar ten eerste is die voor veel toepassingen niet belangrijk en ten tweede kan je dat uit de hand goed genoeg krijgen als je netjes aftekent en zaagt. Het hulpstuk helpt je niet bij de spatiėring van de zaagsnedes en variatie daarin is nog zichtbaarder dan variatie in hoek. Het helpt je niet bij het op de juiste diepte zagen en ook niet bij het netjes verwijderen van het afvalhout.

Dus ik denk dat je de €47.50 voor die jig beter kunt uitgeven aan een paar planken grenen en eiken om het aftekenen, zagen, uitsteken en samenvoegen van de verbinding een keer of 100 te oefenen.

golddigger
30-04-14, 13:26
voor de kracht van de verbinding is het iig niet nodig om dovetails te maken....

jeti
30-04-14, 14:29
@ArtHag en @golddigger
dank voor jullie mening. Die snijdt hout! :)

- - - Updated - - -

ik bedoelde uiteraard ArtHarg :)

mans
30-04-14, 14:30
voor de kracht van de verbinding is het iig niet nodig om dovetails te maken....
kun je dat ook even uitleggen.

Bert2
30-04-14, 21:18
Helemaal eens met ArtHarg. Ik besteed geen euro's aan dit soort hulpmiddeltjes. Met een zweihaak op gevoel gaat het ook prima, zagen hoeft niet eens erg nauwkeurig, van het lijntje afblijven en bijstreken met een scherpe beitel. Niet dat ik veel ervaring heb hoor maar bij mijn werkbank en bovenkast ging dat, onbescheiden gezegd, wel prima.

rickkoorman
01-05-14, 07:03
Persoonlijk ben ik helemaal gek van allerlei leuke hebbedingetjes....dit is dan ook echt een hebbedingetje maar zelfs voor mij lijkt deze redelijk overbodig:o:o

Gewoon een stapeltje plankjes pakken....lijntjes trekken en dan een kwestie van kilometers maken !!! De eerste verbindingen zullen nog ruim genoeg zijn om als fietsrek te fungeren maar al erg snel zal je al mooie strakke verbindingen kunnen maken. Zo is het in ieder geval bij mij gegaan.

Bert2
01-05-14, 11:19
kun je dat ook even uitleggen.
Ik ben ook benieuwd wat golddigger hier bedoeld (voor de kracht van de verbinding is het iig niet nodig om dovetails te maken....)

Huib
02-05-14, 10:00
Beter om te investeren in een goede zaag, kruishout en beitels. Die kan je overal voor gebruiken. Verder is het een kwestie van gewoon doen en niet al te bang zijn om je zaag in het hout te zetten. Deze week mijn tweede serie zwaluwstaarten gemaakt in grenenhout. Moet een hangkast worden voor gereedschap.

Afteken hulp. Ooit ergens gekocht voor een paar euro.

16229

(rip) Zaag erin

16230

Hakkuh

16231

Resultaat kan nog beter maar ben tevreden. Leuke van het met de hand doen boven machinaal is dat je kan zien dat het handwerk is ;)

16232

mans
02-05-14, 15:32
Ik ben ook benieuwd wat golddigger hier bedoeld (voor de kracht van de verbinding is het iig niet nodig om dovetails te maken....)
dat weet hij zelf waarschijnlijk niet, aan zijn post geschiedenis te zien.:rolleyes: