Slijpen van rechte steekgutsen

jeti

Actieve deelnemer
22 apr 2014
33
2
Allen,

Ik heb een natslijpmachine van Holzstar waar alle accessoires van Tormek ook vlotjes op passen. Ik had interesse in de SVD-185 Tormek Gouge Jig. Wanneer ik filmpjes (http://www.youtube.com/watch?v=UC1w8kLvo14) over het gebruik van deze tool bekijk, stel ik vast dat men steeds houtdraaigutsen als voorbeeld neemt of eventueel gebogen gutsen. Wanneer mijn ruimtelijk inzicht me niet in de steek laat, lijkt het me onmogelijk om de snee/vouw van de rechte guts in haar originele vorm te behouden bij het gebruik van deze tool. Heeft iemand hier ervaring mee?
Hoe slijpen jullie je (rechte) steekgutsen?

Alvast dank voor je reactie.
Vriendelijke groet,
Jeti
 

jeti

Actieve deelnemer
22 apr 2014
33
2
Dank voor je reactie ArtHarg.
In dat filmpje worden 'fingernail shaped turning gouges' geslepen. Die vorm is nuttig bij houtdraaien. Die vingernagelvorm is (denk ik) onvermijdelijk bij het gebruik van deze tool. Voor gewone rechte steekgutsen heb je liefst (ik toch :)) een 'recht-afgeknipte-nagel-vorm'. Ik bedoel daarmee dat wanneer je de guts vertikaal op zijn snee op tafel zou zetten, dat deze snee volledig het tafeloppervlak zou raken (of toch bijna). Met deze tool kan je die vorm alleen bekomen wanneer deze gutsen gebogen zijn. Die gebogen gutsen tonen ze ook wanneer ze het hele rijtje afgaan.
Voor de duidelijkheid: met een rechte steekguts bedoel ik bvb dit: http://www.baptist.nl/houtbewerkers...tsen-serie-6-7-8-9-11/pfeil-guts-14-mm-6-14mm-. Ik noem het een 'steek'guts om het onderscheid te maken met gutsen voor houtdraaien.
 

jeti

Actieve deelnemer
22 apr 2014
33
2
OK. Dankjewel Wim.
Ik merk nu bij het lezen van een andere topic dat ik mogelijk het woord steekguts verkeerd gebruik. Blijkbaar is dit een guts met de vouw vanbinnen (dus aan de holle zijde, hetgeen men op mijn school (blijkbaar) verkeerdelijk vermetguts noemt. Ik zou dus vermetguts moeten schrijven, dus een guts met de vouw aan de bolle zijde. BTW: wanneer iemand een goed adresje kent waar men steekgutsen verkoopt, laat maar weten. Deze zijn eerder zeldzaam, maar zeer handig voor het maken van een doorstoken krul aan de stemschroevenkast van een viola da gamba bvb. Zie foto links boven http://www.cmbpuurs.be/07_1_fotos_nl.php?photoID=11
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Weet je dat ik er helemaal niet op gelet heb. Volgens mij is een steekguts met de vouw aan de binnenzijde. Deze zijn op de Tormek niet te slijpen. De vermetguts is ook te slijpen met hulpstuk svs50. Je kan het ook vrij uit de hand doen.
 

jeti

Actieve deelnemer
22 apr 2014
33
2
Dankje Wim.
Ik zag vanmiddag een handleiding over de SVD-185. Daarin werden de beitels opgesomd die met behulp hiervan geslepen kunnen worden. De rechte guts staat er niet bij.
Het voordeel van de SVS-50 is dat je de slijphoek goed beheerst. Uit de hand lijkt me dat moeilijker. De vraag is of je niet makkelijk zelf iets kan maken van hardhout of zo. Voor een rechte guts heb je immers enkel een V-vormige steun nodig en een schroef die de beitel vast zet.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Een gewone Europese houtdraaiguts is eigenlijk een dikke gewone guts dus volgens mij ook goed te slijpen op de svd. Je moet bij het slijpen op de svd niet te ver doordraaien anders zijn de hoeken weg. Fijn voor het draaien maar niet voor steken met een guts.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Hallo Jeti,

Het beste hulpmiddel bij het slijpen van rechte gutsen met de Tormek, en gelijken, is het simpelste hulpmiddel: Tormek SV32

Deze heeft echter een beperking: smalle hele diepe gutsen, zoals houtsnijgutsen nr 11 bijvoorbeeld, kunnen niet ver genoeg doorgedraaid worden om over de hele vouw geslepen te kunnen worden. Burijnen gaan er wel in. Vroeger hadden ze er andere waarmee onbeperkt kon doorgedraaid worden , maar die was niet goed gebouwd en kon scheuren.

Op de website van DHV staat bij de toebehoren van de waterslijpmachine van het merk Jet " Spaninrichting voor zeer klein gereedschap 0755483 € 15,00 "
Hiermee kunnen alle rechte gutsen , beitels en burijnen, geslepen worden zolang ze erin passen. Er kan onbeperkt mee doorgedraaid worden.

Te vinden op deze link , tussen de accessoires http://www.vdhbv.nl/houtbewerkingsmachines/slijpmachines/jet-natslijper-jssg-10m/

groeten
ornament
www.houtsnijden.eu
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.165
350
Etten-Leur
Hoi,

ik gebruik een leunspaan... of uit de hand. op een polijst/slijp machine die baptist verkoopt (geen tormek). van paar mm breed tot 60mm. ik heb wel de Tormek accesoires daarbij maar gebruik die niet zo heeeel vaak.

groet, Hans
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.