vlak-vandiktebank beitels na één keer schaven beschadigd

dulcinea

Actieve deelnemer
10 dec 2011
156
1
Houten
Sinds enige tijd heb ik wat steigerhout in de tuin liggen om er een ligstoel van te maken. Omdat het nogal wat schaafwerk met zich mee zou brengen heb ik een kleine vandiktebank gekocht. De machine is niet eerder gebruikt geweest. Ik had op de site van Baptist een review gelezen en op grond daarvan deze machine aangeschaft. Machine gisteren geïnstalleerd. Eerst een cycloon stofzuiger gemaakt (zie ander topic) en daarna eerst een paar latjes geschaafd, dat ging probleemloos. Daarna een balk genomen en de zijkant geschaafd. Toen ik daarna de balk bekeek, had ik geen mooi schaafbeeld. Beetje ribbelig. Daarna het mes gaan bekijken en daar zag ik allemaal hapjes uit de beitel.

Het gaat om merantiebalken van 10 bij 4,5. Heb de smalle kant geschaafd.

Wat zou de oorzaak kunnen zijn. Ik zal er een paar foto's bij plaatsen.

Dat een beitel niet het eeuwige leven heeft snap ik, maar dat deze al zo snel zo beschadigd is, is wel een teleurstelling.

Het hout was niet kurkdroog. De mosaangroei had ik van te voren met een schrapper verwijderd.

Ik hoop op een verklaring. Heb verder geen ervaringmet dergelijke machines.
 

Bijlagen

  • 20140429_155709.jpg
    20140429_155709.jpg
    60,1 KB · Weergaven: 355
  • 20140429_155722.jpg
    20140429_155722.jpg
    86,4 KB · Weergaven: 356

tuoh

Oud hout
Kalkinsluitsels bij Meranti of vuil hout? verontreinigd met zand of mortelresten? De foto is niet scherp genoeg maar zijn de snijkanten nu omgeplooid of zijn er stukjes uit het mes? De kwaliteit van het beitelstaal kan ook te wensen overlaten natuurlijk. Te zachte legering of zelfs geen HSS.

Als het geschaafde hout geen verontreinigingen had ligt de oorzaak duidelijk bij inferieure messen. Zou een paar deftige vervangmessen bestellen (HSS+18%cobalt) bij een gerenomeerd bedrijf (Leitz, Leuco, etc.) Dat gaat een stuk vlotter werken:D Over welk merk van machine gaat het hier?

Mvg,

André
 

dulcinea

Actieve deelnemer
10 dec 2011
156
1
Houten
André, bedankt voor snelle reactie. Het hout was inderdaad niet brandschoon, maar ook niet zo vuil en zeker geen hard vuil, dat ik dit resultaat verwacht had. Het gaat om een kleine machine een Spero SP85. Er zijn nu kleine stukjes uit het mes. Wel zonde na één keer schaven.
 

avos

Post veel
10 nov 2008
776
117
omg Haarlem
IK denk idd ook inferieure kwaliteit van de messen. Daarnaast niet te veel in 1 keer afnemen, vooral niet met dit soort machientjes. Beter 5 keer een klein beetje schaven dan 2 keer grotere afname. Ook voor het schaafbeeld.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik had het vroeger soms ook voor dat ik lijnen kreeg in het schaafbeeld ook al controleer ik altijd het hout op steentjes of nietjes. Steigerhout, of hout dat buiten op de grond gelegen heeft is het gevaarlijkste. Als het maar een paar lijnen zijn dan kan je dat tijdelijk verhelpen door één van de twee, of twee van de drie messen wat naar links/rechts te schuiven, dan krijg je weer een glad schaafbeeld.

Nu dat ik een felder heb met allemaal kleine hss mesjes heb ik na bijna een maand nog geen enkele beschadiging, vroeger had ik binnen de week lijnen.
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Wel een beetje raar dat de helft van het stukje met dat gebruikt is ( ongeveer 2 cm ) beschadigd is en de andere helft niet.
Aan het stof op het bed kun je precies zien tot waar het mes gebruikt is.
Het lijkt er ook erg op dat op de plek waar de stukjes zijn uitgebroken het materiaal van het mes iets is verbogen.
Dat wijst denk ik wel op mindere kwaliteit staal.

Ik zou de raad van Andre opvolgen en een setje goede messen aanschaffen.
Die gaan langer mee en hoef je niet zo vaak te slijpen.

Groet John
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.061
106
Zitten hierop geen hm wisselmessen? Je moet ze volgens mij kunnen omkeren..
er zitten herslijpbare messen in net als in de woodstar PT85
het zal toch vervuilt hout zijn, met nieuw hout mij nog nooit gebeurd, op het normaal bot worden na.
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Lijkt me ook niet echt meranti dat je aan het schaven bent. Ik denk eerder aan afzelia... Bewerkt moeilijker dan meranti.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.071
394
ik denk eerder aan bankirai ook omdat het tuinhout is.
schuif je geleider een stukje op meer naar links en gebruik eerst deze beitel voor de rest
 

dulcinea

Actieve deelnemer
10 dec 2011
156
1
Houten
Ik was inderdaad al blij, dat het maar een smal stukje van het mes beschadigd is. Ik zal inderdaad eerst de geleider nogwat omzetten of een balkje er tegenaan, dan ga ikeerst de rest van de beitel gebruiken.

Het hout is niet van origine tuinhout, maar bij een jachthaven in gebruik geweest als onderdeel van de steigers.
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
Het hout is niet van origine tuinhout, maar bij een jachthaven in gebruik geweest als onderdeel van de steigers.

Ok dan kun je er vanuit gaan dat het gaat over vervuild hout, fijne steentje, zand enz. geven dit resultaat op je beitels, dit is bijna niet te voorkomen, bij dit soort werk niet je goede scherpe beitels gebruiken.
want je kan ze daarna meteen laten slijpen (tenminste het deel dat je gebruikt hebt bij het schaven)

Het is een gebruikelijke methode bij de vlakbank om me bij scherpe beitels te beginnen met de geleider in de achterste stand en dan zodra de beitel daar bot is hem een stukje naar voren te schuiven, en zo door te gaan tot heel de beitels bot zijn. tenminste zo word het in de meubelindustrie meestal gedaan.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.