zaagslede / cross cut sled

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
Had bij de aankoop van mijn Harvey zaagtafel al direct het idee om een zaagslede te maken. Min of meer als vervanging van de roltfafel die ik er niet bij genomen had. Maar met name ook omdat het voor kleine stukken erg prettig werkt. Veilig, secuur en snel. Op termijn uit te breiden met allerlei hulpmiddeltjes, om te klemmen en bijv. ook hoeken te kunnen zagen. Er staan tal van voorbeelden op internet, heb het e.e.a. ter inspiratie gebruikt.

IMG_0818.jpg

Het onderstel gedeelte van de geleider is te vervangen, cq wat te verschuiven voor een zero clearance zaagslede wanneer dit wat mocht verruimen.

IMG_0819.jpg

IMG_0820.jpg

de slede hangt wanneer niet in gebruik aan de zijkant van de tafel. Heb een blokje hout gemonteerd wat zorgt dat de slede er niet afvalt, maar ook tegelijkertijd een stop is wanneer de slede in gebruik is om niet te ver door te zagen. Met de extra bescherming bij de zaagsnede (inmiddels de zijkanten ook dicht gemaakt, staat nog niet op de foto) komt de zaag er aan de achterkant niet doorheen. Wel zo veilig.
Tevens op de foto te zien de in/uit klapbare verlengtafel. Werkt ook erg prettig.

IMG_0822.jpg
 
Laatst bewerkt:
A

Athanor

Guest
Mooie oplossing hoor, als je snel en nauwkeurig wilt werken een onmisbaar hulpmiddel bij deze zaag lijkt me.

Complimenten! Fons
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Tof !! Ik denk dat deze zaagslede zelfs een betere oplossing is dan de zaagslede die meegeleverd kan worden bij de machine. Bevalt de zaag goed ?
 

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
1
Dat ziet er goed uit! Is-tie ook te gebruiken met het zaagblad schuingesteld, of ga je daar nog apart iets voor maken? Happy sawing!
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Mooi! Zat er toevallig gister naar te kijken om zelf te frutselen. 1 ding wat mij opviel aan deze is de dubbele geleider. Ik heb meerdere bouwfilmpjes en artikelen gelezen waarin ze het toch vaak op 1 geleider houden ivm werking van het hout door de seizoenen.. Zou dat echt een groot issue kunnen zijn? Ik heb maar een klein zaagtafeltje..
 

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
@Rick, de zaag bevalt echt super. Het is zo fijn een zaag te hebben die gewoon haaks blijft, een goede geleider, moeiteloos een balk beuken van 6cm schulpt, heel stabiel is/niet trilt. Rem op de motor is ook fijn. Kortom ik ben er echt heel blij mee.
@bri, ik zou hem ook onder versterk kunnen gebruiken maar dan ben ik mijn zero clearance zaagsnede kwijt.... Kortom dat ga ik niet doen. Dat wordt of een aparte daarvoor. Zat zelf ook nog te denken om de slede om te draaien. Dus de achterkant dan als voorkant, de zaagsnede zit namelijk niet in het midden, dan zou ik de slede ook hiervoor kunnen gebruiken. Maar ik kijk het even aan
@Rizz 1 geleider zou ook kunnen. Twee is stabieler (de tweede kan ook langs de rand van de zaagtafel als je maar 1 track hebt) Ik ben voor werking niet zo heel bang en mocht het gaan gebeuren heb je er bij 1 ook last van. De bedoeling is dat er echt geen speling in de geleider zit. Bij twee kun je juist nog iets smokkelen, door ze aan de binnenzijde iet speling te geven. (loopt dan strak tegen de buitenzijde)
Mocht ik wel last van werking krijgen dan gaat het hout er onderuit en neem ik een geleider van incra. Helemaal perfect af te stellen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.