Flex invalzaag

Huppel

Nieuw lid
15 apr 2014
19
0
Beste,

Heeft er iemand ervaring met de Flex CSE 55T invalzaag?
Festool heeft mooi en goed spul, maar Flex vind ik er ook zeer goed uitzien.

Het gaat dus om deze: KLIK

Hoor graag jullie mening.

Groet!
 

Bram Hermans

Actieve deelnemer
20 dec 2012
80
0
Hombeek (Mechelen), B.
Ik heb zelf een slijpschijf van Flex. Die doet het heel goed. Bij mijn weten maken ze topkwaliteit. Maar ik denk dat ze zich meer richten op de bouwsector dan op fijne houtbewerking.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Hmm, die ziet er inderdaad netjes uit. Hij doet me denken aan een Mafell, qua looks en qua prijs. :) Ik vind 'm nogal fors aan de prijs, gezien wat je erbij krijgt.

Ik vergelijk dan bijvoorbeeld met dit: http://www.toolnation.nl/machine/fe...-2x-liniaal-fs1400-2-2x-koppelstuk-70012.html

Dan heb je voor €150,- minder een extra liniaal erbij, met koppelstukken. En (persoonlijk) een prettiger container (T-LOC).

Dit zou ook nog een optie kunnen zijn, scheelt €100,-: http://www.toolnation.nl/mafell-mt5...al-f160-stanley-sportmes-veiligheidsbril.html
 

Huppel

Nieuw lid
15 apr 2014
19
0
Ik kan een nieuwe zaag voor ongeveer de helft kopen.
Op het net is er echter weinig over te vinden.

Vandaar mijn vraag of iemand er ervaring mee heeft..

Groet!
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Ik kan een nieuwe zaag voor ongeveer de helft kopen.
Op het net is er echter weinig over te vinden.

Vandaar mijn vraag of iemand er ervaring mee heeft..

Groet!

Ah, dat had je er in het begin niet bijgezegd. ;) Maar Flex is wel degelijk een A merk, wat dat aangaat zal het zeker goed zijn. Alleen het is voor mij qua gebruik een onbekende en ik kan er net als jij weinig tot niets over vinden.

Sander van GereedschapPro heeft wel een grote invalzagentest gedaan, maar daar zat ie ook niet tussen helaas. Ik weet wel dat hij een tijdje Flex in het assortiment heeft gehad, wellicht kan je hem een mailtje sturen om te vragen of hij er ervaring mee heeft. Mijn ervaring is dat hij niet te rot is om te antwoorden. :)
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Ik denk dat de flex bij Mafell gemaakt wordt, net als de Bosch. WIj hebben een saneerfrees en een stofzuiger van flex en dat is professioneel spul. In die stofzuigers gaan dezelfde filters als in een hilti stofzuiger, die zullen ook wel ergens uit dezelfde fabriek rollen.
 

Huppel

Nieuw lid
15 apr 2014
19
0
Zou de geleide rails dan ook uitwisselbaar zijn met Bosch/ Mafell?
De rails van Flex zijn vrij prijzig.

Groet!
 

Huppel

Nieuw lid
15 apr 2014
19
0
Zojuist van Toolnation bericht gehad dat deze rail één op één uitwisselbaar is met de Bosch FSN en de Mafell rails.
Snelle reactie van Toolnation! Top!

Verder weet ik dat de Mafell zaag ook op de Festool rail past. Of dit voor de Flex zaag geldt durf ik niet te zeggen.

Verder niemand ervaring met deze zaag?

Groet!
 

PT Cruiser

Actieve deelnemer
8 mei 2013
56
0
Ik heb op een beurs (tools and tools) een jaar geleden een invalzaag van flex gezien. Welk type het was weet ik niet meer.

Wat ik er van onthouden heb:
Op het model dat gedemonstreerd werd, was geen mogelijkheid te vinden om de speling op de geleiderail weg te nemen. Ook de demonstrateur wist niet of dit mogelijk was. Ofwel was het iemand die geen kennis van de machine had (maar wat doe je dan op die stand?) ofwel was er toen geen mogelijkheid om de speling weg te nemen.
 

ewoudk

Actieve deelnemer
16 apr 2013
305
9
Bollenstreek
Hij lijkt sprekend op mn Mafell, alleen dat de as van t zaagblad te zien is is anders, bij mn mafell is het huis om het zaagblad helemaal gesloten(behalve natuurlijk aan de onderkant ;-))
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Zijn er ondertussen nog ervaringen met de Flex invalzaag?
Ik heb een mooie cadeaubon gekregen, maar in die winkel verkopen ze geen Bosch, Festool of Makita. Hitachi ziet er niet uit waardoor er enkel Flex of Metabo overblijft.
Ik ga er van uit dat Flex deze machine niet zelf ontwikkeld heeft en bouwt, dit is namelijk niet hun echte doelgroep.
 

Huppel

Nieuw lid
15 apr 2014
19
0
De zaag heb ik enkele keren gebruikt. Met en zonder liniaal prima te gebruiken.

Wat me zoal opviel:

- Een vrij stugge veer die voorkomt dat de zaag in het hout valt (naar beneden). Deze had wat mij betreft best wel wat soepeler mogen zijn. Ik heb nog nooit met een Festool gezaagd, maar voor mijn gevoel is die wat soepeler. Dit kan natuurlijk ook nieuwigheid zijn.

- Op de liniaal werkt de zaag echt fantastisch! Soepel en zonder enige speling. Mocht er speling zijn, dan is dat niet te verhelpen aangezien er geen stelmogelijkheid op de zaag zit (kan dus ook niet kapot gaan). De zaag is helaas niet op de liniaal van Festool te gebruiken (die zijn goedkoper én 2e hands te verkrijgen).

- Aangezien Flex nog vrij onbekend is, zijn er overigens ook weinig (2e handse) onderdelen te koop helaas.

- Stofafzuiging werkt gewoon goed ivm de dichte behuizing.

- Zaag is prima te verwisselen (wel goed opletten dat deze goed vast gezet wordt)

- Flex lijkt niet op de Festool zaag, maar wel enorm op de Mafell zaag.

- Kleine extra's zoals kijkglaasje, optisch einde van de zaag (inkeping in de zool), etc.



Mijn indruk tot nog toe: Erg robuuste no-nonsens zaag


Ik ben niet zo'n schrijver dus zal ik ongetwijfeld dingen zijn vergeten. Schroom niet om het te vragen.



Groet!




Zijn er ondertussen nog ervaringen met de Flex invalzaag?
Ik heb een mooie cadeaubon gekregen, maar in die winkel verkopen ze geen Bosch, Festool of Makita. Hitachi ziet er niet uit waardoor er enkel Flex of Metabo overblijft.
Ik ga er van uit dat Flex deze machine niet zelf ontwikkeld heeft en bouwt, dit is namelijk niet hun echte doelgroep.
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Think twice!

Het viel mij direct op dat Flex in haar uitingen niets zegt over meubelplaten, mulitplex en massief hout.
Even goed lezen leert dat het toerental daar ook niet toereikend voor is (wel goed voor gips enzo).

Ik verwacht dat je niet dezelfde schone snede haalt in bijvoorbeeld multiplex als met een andere invalzaag.
 

Huppel

Nieuw lid
15 apr 2014
19
0
Massief eiken : perfecte zaagsnede
Triplex : geen splinters
Gips : niet geprobeerd

Toerental is regelbaar en de zaagsnede is natuurlijk afhankelijk van het zaagblad..

Groet!
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Massief eiken : perfecte zaagsnede
Triplex : geen splinters
Gips : niet geprobeerd

Toerental is regelbaar en de zaagsnede is natuurlijk afhankelijk van het zaagblad..

Groet!

Dat lijkt positief. Het grote verschil in toerental (een festool kan bijna 2x zo snel draaien, blijf ik opvallend vinden.
Daarmee valt deze zaag duidelijk uit de toon bij de concurrentie.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Inderdaad merkwaardig dat het toerental een stuk lager is dan Mafell (6250) en Festool (5200). Bovendien is het wel een erg dure zaag in vergelijking met bijvoorbeeld Makita of Bosch. Eerst eens langs gaan en kijken wat er beschikbaar is of besteld kan worden.
Ondertussen even op de website gekeken en daar staat Protool ook tussen de merken die ze verdelen.
 
Laatst bewerkt:

Huppel

Nieuw lid
15 apr 2014
19
0
Als ik eerlijk ben zou ik zelf de zaag niet kopen voor de nieuwwaarde. Destijds kon ik de zaag kopen voor een zeer aantrekkelijke prijs.
Daarom heb ik deze zaag gekocht.
Het is echt een oerdegelijke zaag (ik vergelijk het met Hilti) maar als ik moest kiezen zou ik voor de veel goedkopere Festo gaan.

Voor Metabo zou ik niet gaan. Erg wisselende ervaring met Metabo gehad in het verleden namelijk..

Groet!
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Het zal voorlopig geen invalzaag worden. Gisteren heeft mijn compressor zijn laatste lucht uitgeblazen en en is naar de schroothoop verhuist. Het was zo een goedkoop ding en de zuiger lag volledig puin. De bon zal dus worden gebruikt voor een vervanger.
Maar toch bedankt voor de tips.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.