Starten met uithollen, war doe ik fout ?

CarolusB

Actieve deelnemer
13 mei 2013
33
0
Ik ben nu een maand of twee aan het draaien op mijn HBM450 bankje en het bevalt me prima. Het tussen de centers draaien gaat steeds beter dus ik dacht laat ik eens aan uithollen beginnen. Eerst heb ik wat filmpjes op Youtube bekeken en daarna aan de slag. Op zich gaat het prima zodra de beitel/guts eenmaal aan het snijden is maar ik heb een probleem met het starten. Ik draai van buiten naar binnen en zodra de guts de kopse kant van het hout raakt hapt deze en/of slaat in een grote spiraalvorm naar buiten. Duw ik de guts met enig geweld het hout in dan gaat het goed. Dit laatste lijkt me echter niet juist, heeft iemand een idee wat ik fout doe ?
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
KUn je een foto van uw beitel en de houding van uw beitel eens fotograferen zonder dat de draaibank draait? Het probleem kan misschien duidelijk worden.
 

CarolusB

Actieve deelnemer
13 mei 2013
33
0
Ik heb nog even wat op Youtube rond zitten neuzen en het probleem gevonden. Ik hield de beitel niet ver genoeg naar binnen gericht, in dit filmpje
https://www.youtube.com/watch?v=5Y6iPwq7_VQ
is op 1:12 minuut precies te zien wat er bij mij gebeurde. Ik ga het morgen nog eens proberen. Dank u in ieder geval voor het meedenken !
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Ik heb nog even wat op Youtube rond zitten neuzen en het probleem gevonden. Ik hield de beitel niet ver genoeg naar binnen gericht, in dit filmpje
https://www.youtube.com/watch?v=5Y6iPwq7_VQ
is op 1:12 minuut precies te zien wat er bij mij gebeurde. Ik ga het morgen nog eens proberen. Dank u in ieder geval voor het meedenken !

Een vlug vraag/antwoord, als je kops hout gebruikt/draait ?? begin in het midden en werk naar buiten, en een spindle guts werkt beter voor dit.


Het beste punt om te BEGINNEN, met jouw gouge/guts is in het midden/center met de guts aan z’n zij als je het hout in de meer normale manier houd, je kan ook eerst een kantje maken met een schraper.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Voor de geïnteresseerden: op 17 mei a.s. zal ik bij Rick op de demodag laten zien hoe dit uithollen moet en hoe je voorkomt dat de beitel "uitglijdt". Zonder een kantje te maken met een schraper. Dit geeft een ruw beeld omdat je de nerf anders dan bij snijdend draaien beschadigt - dat door schuren later moeilijk is te herstellen. Mijn programma die dag: openbare les waar jezelf ervaart wat houtdraaien is- dus zelf doen onder begeleiding - daarnaast speciale technieken als uithollen en voor de kleintjes (ik bedoel kinderen en niet de houtdraaiers haha) natuurlijk een gratis tolletje.
Tot 17 mei a.s bij Rick in Zwolle.
vr.gr. Jan Pranger.
www.arstorno.nl
 
Het is iets meer dan allen de beitel naar binnen richten. De stand van de beitel bij de start en dan in juiste positie brengen om te gaan snijden. Christiaan jorg heeft dit uitgebreid laten zien op de Demo dag van Radius. Ik zou als ik jou was naar Jan Pranger gaan kijken, want die weet ook precies hoe het moet. De filmpjes in YouTube zijn niet altijd even duidelijk.
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Ik denk dat ik op 17 mei niet weg te slaan ben bij de bank van Jan! :)

Het mannetje op het filmpje is geen kops hout aan het uithollen. Bij "kops" hout uithollen van binnen naar buiten draaien, bij "langs" hout van buiten naar binnen...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.