PDA

Bekijk Volledige Versie : Werkbank voor ambachtelijk houtbewerken

Nick18
28-04-14, 20:11
Omdat ik de laatste tijd veel plezier heb aan het werken met handgereedschap moest er ook een geschikte, degelijke werkbank komen, schaven op een workmate is echt waardeloos.
Na het zien van al die mooie "Roubo" werkbanken en wat bouwverslagen op dit forum wilde ik ook zoiets.
Na een bezoekje aan Rick voor wat mooie stukken hout voor de zogenaamde legvise en de sliding deadman (help me eens aan een nederlandse term :D) lijkt het me leuk om de voortgang met jullie te delen.

Vooraf: ik ben een amateur en dit is mijn eerste serieuze project uitgevoerd met handgereedschap, hiervoor gebruikte elektrisch gereedschap, veel schroeven en allerlei hoekverbindingsmateriaal, nu moet alles grotendeels traditioneel.
Ik wil ook leren van het bouwen van mijn eerste, echte werkbank en ik hoop dat jullie mij daarbij kunnen helpen. Ook wordt dit een project met een beperkt budget (ik besteed mijn geld liever aan een echt werkstuk) en wordt voornamelijk van vurenhout gebouwd.

De vurenbalken van het blad zijn verlijmd en de onderkant (hier de bovenkant) is al vlak geschaafd.
Aan de poten zijn de pennen gezaagd en de pennen gaan volledig door het blad heen. Het blad wil ik eigenlijk niet permanent monteren aan het onderstel.
De "schouders" van de pennen moeten nog netjes aan gaan sluiten.
16079
16080
16081

De korte ligger tussen de poten zal worden vastgelijmd (heeft een korte pen) en de lange ligger wordt demonteerbaar met hardhouten wiggen.
16082
16083

De mooie stukken Masave-mahonie voor de legvise en de sliding deadman.
16084

Verder nog wat proeven gedaan met de bankhaken die ik straks wil gaan gebruiken, werkt prima in een gat van 3/4 inch in een balk van
bijna 10x10cm (de poten van de werkbank).
16085

Voor o.a. dit (veelal vintage) gereedschap ben ik de bank aan het bouwen. Helaas van de meeste "tools" geen voor-en-na foto's gemaakt.
16086

Geen idee hoe snel dit project gaat verlopen maar het heeft ook geen haast. Ik houd jullie op de hoogte!

Klaas
28-04-14, 20:58
Mooi project, ziet er ook goed uit! Ik heb hier en bij Paul Sellers ook het een en ander gezien, het is dat ik een mooie beuken bank heb maar anders had ik er serieus over gedacht om er zelf een te gaan maken. :) Heb je er overigens bewust voor gekozen om er geen verzonken gereedschapsbak / tooltray in te maken?

coko
28-04-14, 21:07
Mooi project en ook een leuke verzameling gereedschap!
Houtbewerken zonder stroom geeft mijzelf veel meer voldoening (niet dat ik elektrisch minderwaardig vind overigens).

Eigenlijk zou iedereen zijn eigen werkbank moeten maken, de mijne komt van MP :rolleyes:, kon voor dat geld nog niet eens de helft van het benodigde (beuken) hout kopen, laat staan de hardware.

caso
28-04-14, 21:11
hoi Nick,

Ik heb vorig jaar ook een roubo werkbank gemaakt met legvise en sliding deadman, is super leuk om te maken en levert wekelijks plezier om aan te werken. Succes en veel plezier!

Cas

Ad Beumer
28-04-14, 21:15
Leuk, nog een 'echte' werkbank!
Dapper, die doorstekende poten. Ik heb het niet aangedurfd.

Als ik kijk naar de hoeveelheid krullen op de vloer dan ben je erg precies met het verlijmen of je veegt vaker dan ik. :)

klaas0639
28-04-14, 21:15
Leuk project en vast ook nog heel leerzaam.

wat zie ik daar links voor op de laatste foto? Een aftekenmesje? Welk type/merk?

mvg
Klaas

Nick18
28-04-14, 21:55
Wat een leuke reacties weer!

:)Heb je er overigens bewust voor gekozen om er geen verzonken gereedschapsbak / tooltray in te maken?
Ja ik ben best wel fan van Paul Sellers toch vind ik zijn werkbank niet echt handig. Ook de tooltray is voor mij niet handig omdat de werkbank al
niet zo groot is (200x70cm) en aan de muren van mijn kleine werkkamer magneetstrips komen voor mijn gereedschap, binnen
handbereik dus.

@caso en Ad Beumer:
Ik heb jullie beide draadjes doorgeworsteld, bedankt voor het verslag! Ad: is jouw werkbank nog helemaal afgemaakt uiteindelijk?
Zoek je nog schaafsel? Maak je geen zorgen er staan hier nog een paar vuilniszakken vol :D

wat zie ik daar links voor op de laatste foto? Een aftekenmesje? Welk type/merk?
Dat is een zogenaamde striking knife van Veritas met een apart verhaal. Het is een cadeautje van fine-tools.com: ik had samen met
wat andere spullen een Veritas dual marking gauge (kruisstaal) gekocht maar kreeg in plaats daarvan dit VEEL goedkopere
markeermesje. Ik heb dus best ontevreden gebeld en ze beloofden me het kruisstaal zsm te versturen en of ik het mesje weer even
terug kon sturen. Toen heb ik ze kunnen overtuigen dat een tevreden klant best belangrijk is en mocht ik het mesje houden.
Prima service :D (... En fantastisch mesje...)

Groeten,
Nico

Beens
28-04-14, 22:37
Ziet er goed uit!

Reinoud
29-04-14, 09:41
Waw, dit gaat weer een leuk projectje worden. Wat een knappe verzameling handgereedschap heb je daar trouwens. Ik kon meteen zien dat je een fan bent van Sellers. Ik herkende de Thor hamer meteen. Bevalt die een beetje? Ik werk bijna dagelijks met de zware koperen Thor hamers en die zijn heel erg goed.

Nick18
30-04-14, 07:12
Ik herkende de Thor hamer meteen. Bevalt die een beetje? Ik werk bijna dagelijks met de zware koperen Thor hamers en die zijn heel erg goed.De Thor hamer bevalt erg goed, ligt prettig in de hand (het zwarte kunststof vond ik eerst erg ruw maar blijkt tijdens gebruik goed grip te geven, het gewicht is ook prima. Ook is deze hamer heel goedkoop.
Ik volg Paul Sellers zeker niet in alles hoor, anders zou ik ook alleen een Stanley nr4 gekocht hebben :eek: Heb wel veel van hem geleerd...

klaas0639
30-04-14, 08:40
Dat is een zogenaamde striking knife van Veritas ...... (... En fantastisch mesje...)

Groeten,
Nico

Mooi dingetje. (Mooie dingen vallen direct op :-))

klaas0639

rendew
01-05-14, 13:48
He Nick18 hoe staat er verder mee !!!!!!!!

Movie , foto's we zijn nieuwsgierig !!!!

Nick18
01-05-14, 21:41
Haha geduld... ;) De bouw van de werkbank gaat niet zo snel, natuurlijk vanwege de beperkte tijd maar ook omdat ik
plezier heb in het bouwen van deze werkbank.

Maar er is wel iets gebeurd hoor. Ik ben begonnen aan de ligger tussen de andere poten, helaas was de ligger niet goed gezaagd
door de houthandel (te smal) dus dat moet opnieuw maar ik ben wel begonnen met het hakken van de gaten in de poten.

Afgetekend met de dubbele kruisstaal van Veritas (wat werkt dat prettig):
16211

Uithakken met een gewone beitel:
16212
16213

Daarna met m'n vintage Stanley 71 1/2 (uit 1906-1910) op de juiste diepte gebracht:
16214

En het resultaat:
16215

Omdat de ligger nog niet goed is moet dit verder even wachten helaas.

- - - Updated - - -

Ik kon niet wachten met het schaven van het stuk Masave-mahonie voor de zogenaamde sliding-deadman :D
Het begin is er...

Eerst diagonaal met m'n tot "scrub" schaaf omgebouwde nr4:
16216

Daarna met de Stanley nr 7 en vervolgens even gekeken hoe mooi de zoetschaaf dit mahonie kan schaven (prachtig/genieten :D)
16217
16218
16219

Tot de volgende update!
Nico

Bert2
01-05-14, 21:49
Leuk dit te volgen Nick! Heb zelf net mijn werkbank af. Ook een eerste project. Benieuwd hoe je het verder aanpakt.
mooi setje schaven heb je, envy....
Bert

Nick18
01-05-14, 22:06
mooi setje schaven heb je, envy....
Ach helaas heb ik geen "before-after" foto's want de hier afgebeelde schaven waren bonken roest en
hebben veel tijd (en citroenzuur :p) gekost om ze in deze staat te krijgen.
De grondschaaf kwam via ebay voor €14 excl verzendkosten en de nr3 van marktplaats voor €20.

De beitel komt trouwens van de Lidl :cool:

Enne: ik probeer jouw werkbank niet te evenaren, lukt me toch niet...

Chris1994
01-05-14, 22:14
Hallo Nico,

De laatste tijd knap ik ook mishandelde/geroeste schaven op. Hierbij gebruik ik ook citroenzuur.

Mijn vraag is: hoe heb je die handvatten zo mooi gekregen?

Mvg, Chris

Bert2
01-05-14, 22:33
ik probeer jouw werkbank niet te evenaren, lukt me toch niet...
Dat kan sterk meevallen. Wat mij betreft gaat het erom dat jezelf een fraaie werkbank maakt die ok voor jou is!
wellicht ben je ook een stuk jonger dan ik als opa. Denk dat ik er niet snel weer 1 maak, hooguit voor iemand die me na staat " straks" als pensionada:)

Nick18
01-05-14, 22:41
Mijn vraag is: hoe heb je die handvatten zo mooi gekregen?
Eerst evt. afbijtmiddel dan schrapen en schuren. Vervolgens beits (mahonie of teak o.i.d.) daarna schellak (ongeveer 3x), de beits
en schellak zijn beiden van het merk Rustin's. Als de schellak goed is uitgehard maak ik het dof met staalwol (schellak glimt erg)
daarna gebruik ik bijenwas en boen dat een aantal keren flink. Deze methode geeft voor mij de mooiste (beperkte) glans en ook na een jaar
gebruik van de schaven nu blijft het mooi, hooguit af en toe uitboenen of evt. extra bijenwas.

Succes!
Nico

Ps: de Stanley nr4 die je hier ziet heb ik nog niet opgeknapt, deze is voor het grove werk (scrub).
De handvatten van deze schaaf zijn afgewerkt met gewone lak (denk ik) en dat vind ik dus niet prettig en mooi.
Bij flink gebruik voelt het "zweterig" :p en het oogt goedkoop bijna als plastic.

Chris1994
01-05-14, 22:45
Bedankt Nico!

rickkoorman
02-05-14, 07:04
Tof !! Masave-mahonie ;) Leuk dat je toch hier het project geplaatst hebt....altijd leuk om te zien wat een ieder aan t maken is, zo kunnen we veel van elkaar leren !!

Reinoud
02-05-14, 10:10
Dat ziet er goed uit. Mooi setje gereedschap inderdaad. Vooral de grondschaaf vind ik fantastisch. Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat je een behoorlijke schaaftechniek hebt opgebouwd.

meron
02-05-14, 10:45
Mooi werk en cool dat je het met de hand doet. Dat je de gaten niet eerst deels uitboort en vervolgens met de beitel netjes uithakt, zit daar een idee achter?

Nick18
03-05-14, 22:20
@meron:
Ja, de gaten van van het blad heb ik wel eerst geboord omdat deze door en door zijn en heel groot. De gaten in poten zijn maar 3cm diep en
omdat ik geen kolomboormachine heb is het voor mij lastig om die diepte goed te krijgen, het risico is gewoon wat groter dan dat ik het volledig
uithak. Die diepte komt zo precies omdat er nog een regel naast komt in de poot (de dwars- en langsregels zitten op dezelfde hoogte).

Nick18
03-05-14, 22:32
Vanmiddag weer lekker wat kunnen doen.

Ik ben bezig geweest met de volgende korte regel tussen de poten. Ook moest ik de regels nog op maat zagen
en netjes haaks schaven.

Het aftekenen van de pen:
16293

Na het insnijden met het mesje maak ik een "zaagwal" met een beitel zodat ik makkelijker recht kan zagen
en het hout niet splintert:
16294
16295

Waarna het zagen kan beginnen, wat zaagt zo'n oude Disston nog verassend goed:
16296
16297

Daarna zaag ik de pen niet verder maar splijt ik het hout waarbij ik rekening hou met de splijtrichting, dus niet direct
op de afgetekende lijn beginnen met splijten:
16298
16299
16300

Vervolgens moet de pen nog iets bijgewerkt worden en op de exacte "diepte" worden gemaakt, dat doe ik eerst met een beitel,
daarna de grondschaaf en dan passen in het gat en eventueel iets bijwerken met een schouderschaaf:
16301
16302

(Maximale aantal foto's bereikt dus dan maar een nieuw bericht :D)

Nick18
03-05-14, 22:41
16303

En het past al behoorlijk goed:
16304

Vervolgens ben ik begonnen aan de lange regel tussen de poten waar ook een wig doorheen moet komen.
Eerst een gat door de poten gemaakt en even voorgeboord.
Was gelijk een kans om mijn handboren van de vrijmarkt eens te testen:
16305
16306

Mijn Makita accuboormachine vind dit vast niet leuk maar ik was verbaasd dat het boren met de hand zo makkelijk
en snel ging, ook hebben de gaten veel minder splinters. Vergelijk het maar:

Elektrisch:
16307

Handboor:
16308

Ik heb geen foto's gemaakt van het zagen van de lange pennen (waar de wig doorheen moet komen) aan de regel maar wel hoe ik deze
mooi parallel aan de regel heb gemaakt. Ik heb even een grote grondschaaf gefabriceerd (dit truckje komt van Paul Sellers):
16309
16310
16311

Nick18
03-05-14, 22:48
Vervolgens de regel even gepast. Past prima door de poot:
16312

Nu nog het maken van een gat voor de wig. Eerst een gat geboord onder dezelfde hoek als de wig heeft (ongeveer 7 graden)
Bijna gelukt :p:
16313

Vervolgens met een beitel uithakken:
16314

En het resultaat:
16315
16316

Met de korte regel ook even aan de poot gemonteerd:
16317

Lijkt een sterke verbinding te zijn met de wig en het heeft als voordeel dat ik de werkbank ooit weer kan demonteren.
Ik ben ook tevreden met het resultaat nu hopen dat het bij de andere 3 poten ook lukt (het was niet eenvoudig).

Bert2
03-05-14, 23:00
Mooi verslag Rick.

Athanor
04-05-14, 09:24
Dat ziet er mooi uit! Goed hè die slangenboren!

Fons

Nick18
04-05-14, 09:29
Dank je Fons. Die slangenboren zijn inderdaad fantastisch ik had dat niet verwacht.
Binnenkort maar eens allemaal ontroesten en een paar slijpen als ik er een vijl voor heb.
Ik zoek nog wel een goede booromslag, ik heb er drie maar ze hebben veel speling of
de boor zit scheef in de bek.

RichardDrempt
19-05-14, 08:32
Ga zo door met dit fantastische topic!

Ik heb bijna de moed verzamelt om er elf aan te beginnen....

Bert2
19-05-14, 08:57
heb bijna de moed verzamelt
Doen Richard!!! Geweldig gevoel om zo'n project te doen en het resultaat te zien!!!
Zeker ook het handwerk met schaaf en beitel, iets waar ik niet eens aan dacht voorheen, door dit form is dat veranderd. Zie ook de boeiende discussie bij onze Belgische vrienden, naar aanleiding van het mooie kistje wordt er veel gepost over het "ambachtelijke" : www.woodworking.nl/showthread.php?10869-Kistje-met-schuine-zwalustaarten&goto=newpost

Zie ook graag hoe dit project verder gaat!

Nick18
19-05-14, 11:11
Ga zo door met dit fantastische topic!

Ik heb bijna de moed verzamelt om er elf aan te beginnen....
Ik zou zeggen, doen!

Zie ook graag hoe dit project verder gaat!
Komt goed! Nu nog weinig nieuws te melden om de volgende redenen:
- Het werk is meer van hetzelfde (volgende regel, volgende wig etc.) Niet interessant dus.
- Wat andere zaken die tussendoor kwamen.
- De fantastische houtdag/opendag in Zwolle :D

Ik ben nu bezig met de laatste lange ligger (alleen de pennen nog te doen) en ik moet nog 2 wiggen maken dan is het
onderstel af en wordt het weer interessant/nieuw!

RichardDrempt
19-05-14, 13:20
Nou kan ik er natuurlijk niet meer onderuit ;)

Tijd om de japanners weer op te duiken :D

Nick18
27-05-14, 22:26
Ondertussen is er weer het e.e.a. gebeurd, ik heb alle regels en wiggen afgemaakt en nu wordt het langzaamaan tijd om het onderstel te gaan monteren.

Eerst moet er nog een groef aan de onderkant van het blad worden gemaakt waar straks de 'sliding deadman' door gaat schuiven.
Dit heb ik gedaan met mijn Record 405 (geweldige schaaf!) op een wat vreemde manier. Normaal zakt de schaaf met de schaatsen
in de groef die wordt gemaaktmaar nu blijven de schaatsen (en de dieptestop) op dezelfde hoogte maar laat ik de beitel voorzichtig
steeds verder zakken zodoende kon ik mooi een groef met twee eindes maken (omdat de sliding deadman tussen twee poten komt).
De schaatsen heb ik dus net naast de beitel geplaatst.

17057

Alleen het begin moet af en toe met een beitel worden opgeschoond.
17058

Uiteindelijk steekt de beitel dan een flink stuk onder de schaaf uit:
17059

De groef heb ik vervolgens afgewerkt met de grondschaaf:
17060

17061

17062

Vervolgens ben ik begonnen met het monteren van de korte regels aan de poten. Ik heb deze verlijmd en er ook nog pennen doorgeslagen,
door de kleine offset in de pengaten trok de pen en gat verbinding mooi samen.
17063

17064

17065

rendew
27-05-14, 22:47
Mooi hoor !!!!!

Zulke projecten wil ik ook in de toekomst maar dat durf ik nu nog niet aan .
Wil eerst kleine dingetjes doen zoals bijv het kissie want ik moet eerst nog de grootste " vijand " verslaan........ mijzelf (de chaotische neurotische zenuwenlijer ).
Aan het chaotische kan ik wat aan doen ruim tegewoordig steeds tussentijds op hoe minder rotzooi hoe beter ;-)

Bram Sibma
27-05-14, 22:56
Kijk daar worden we vrolijk van! erg mooi project en ook mooi gereedschap!

WR1944
28-05-14, 02:10
Dat wordt een hele mooie werkbank. En ook het hout ziet er mooi uit. Ik voel me nog niet goed genoeg om met duurdere houtsoorten aan de gang te gaan en zit nog in de vurenhout-periode. Ik heb echter wel wat kleinere zaken gedaan in eiken en daar kijk ik nog steeds met veel plezier naar.
Dat tussentijds opruimen helpt inderdaad en dat doe ik eigenlijk ook te weinig. Ik maak het oppervlak vrij dat ik denk nodig te hebben en zie dan wel.

ewoudk
28-05-14, 07:34
Word heel mooi!

Fijn ook om al je detail foto's met uitleg over je werkwijze te lezen erg leerzaam.

Ik ben heel benieuwd naar het eind resultaat.

Nick18
28-05-14, 08:17
Mooi hoor !!!!!

Zulke projecten wil ik ook in de toekomst maar dat durf ik nu nog niet aan .
Wil eerst kleine dingetjes doen zoals bijv het kissie....
Ik draai het gewoon om, eerst deze werkbank en dan het kissie II (het hout daarvoor is al binnen). ;)

...mooi gereedschap!
Ben ik stiekem ook best trots op hoor!

Dat wordt een hele mooie werkbank. En ook het hout ziet er mooi uit. Ik voel me nog niet goed genoeg om met duurdere houtsoorten aan de gang te gaan en zit nog in de vurenhout-periode.
Misschien begrijp ik je niet helemaal goed maar dit is gewoon (ruw) vurenhout hoor! Het is zelfs grotendeels b-keuze, maar door de juiste delen te gebruiken en veel aandacht te besteden aan het schaven ziet het er nog mooi uit ook.

Reinoud
28-05-14, 08:41
@rendew: Zo'n werkbank is volgens mij een heel pak éénvoudiger dan het kissie. Met alle ervaring die je ondertussen hebt van het kissie, kan jij volgens mij met je ogen dicht zo'n werkbank maken.
Omdat de afmetingen groter zijn heb je meer speling. In vurenhout kan het ook minder kwaad als je wat foutjes maakt, een nieuw stuk hout is lang zo duur niet :) Het is ook niet voor niks dat Paul Sellers dit als eerste project gebruikt. Gewoon de filmpjes van Sellers nog eens bekijken, dan eens gluren bij The English Woodworker en vervolgens zelf wat aan het tekenen gaan.

@Nick: Dat ziet er een gezellige boel uit! Heerlijk om dat oude gereedschap in actie te zien. Het zien er trouwens stuk voor stuk knappe verbindingen uit. Ik volg dit topic met heel veel plezier. Doe zo voort! :D

Seek
28-05-14, 12:15
Mooi werk Nico! En leuk om al dat mooie gereedschap aan het werk te zien.

WR1944
28-05-14, 18:27
................. Misschien begrijp ik je niet helemaal goed maar dit is gewoon (ruw) vurenhout hoor! Het is zelfs grotendeels b-keuze, maar door de juiste delen te gebruiken en veel aandacht te besteden aan het schaven ziet het er nog mooi uit ook.

Het hout ziet er een stuk knapper uit dan het constructievuren (Douglas) waar ik m'n bank mee gemaakt heb. Als ik zou moeten gaan selecteren op knoestenvrij hout dan ben ik uren bezig en moet dan nog de helft verstoken op de BBQ.;)

Wim Kluck
28-05-14, 21:05
17073

Mochten er nog liefhebbers zijn van een roubo werkbank hier een metrische bouwtekening en werkomschrijving in duits.
Afkomstig van fine-tools.com ook hier te downloaden http://www.fine-tools.com/roubo-hobelbank.html

Wel de foto's plaatsen.

Nick18
30-06-14, 11:11
Helaas heb ik, door langdurige problemen met mijn internet verbinding en omdat het bouwen aan de werkbank gewoon veel te leuk was, al even geen update meer gepost hier. Maar die komt eraan, hopelijk vanavond nog. De werkbank is klaar!

rendew
30-06-14, 11:43
Top Nick18 , ga er vol bewondering naar kijken mooie foto's plaatsen (you tube filmpje mag natuurlijk ook he :p )

Nick18
30-06-14, 22:16
Daar gaat 'ie dan :D Eerst even de foto's, filmpje komt misschien later nog eens...

De sliding deadman, het schaven van de bovenkant die straks in de groef onder werkblad gaat schuiven:
17855

17856

17857

De groef aan de onderkant van de sliding deadman uitgehakt:
17859

17860

17861

Bezig met de geleider van de bankschroef, een afgeslepen verfkrabber voldoet prima als pen!
17862

17863

Het gat voor de spindel van de bankschroef:
17864

17865

Nick18
30-06-14, 22:23
Het gat in de poot voor de geleider even wat versterkt met blokjes hardhout:
17866

De moer van de spindel wil ik graag verzonken hebben in de poot:
17868

17869

Het boren van de gaten in de sliding deadman (even elektrisch want ik heb geen 3/4 inch auger boor):
17870

17871

17872

Het begint wat te worden!
17873

17874

De werkbank wordt al gebruikt om de bankschroef (leg vise) vorm te geven...
17875

17876

Nick18
30-06-14, 22:31
Leer geplaatst tussen de leg vise en de werkbank:
17878

Alles in de lijnolie:
17879

17880

17881

17882

Het eindresultaat (ja ik ben trots :D)
17883

17884

17885

Aparte streep door het (sipo?) mahonie? De doorgaande pennen door het werkblad hadden iets strakker gemogen
maar dan wil de werkbank misschien nooit meer uit elkaar (ging nu al lastig in elkaar).
17886

17887

Nick18
30-06-14, 22:36
17888

17889

17890

17891

17892

17893

Zo ongeveer 100 jaar leeftijdsverschil tussen werkbank en schaaf :)
17894

Helaas zijn niet alle werkzaamheden vastgelegd op foto maar zo hebben jullie toch een indruk.
Binnenkort komen er nog actie foto's of misschien filmpjes als de lijnolie helemaal is ingewerkt!

rendew
30-06-14, 22:41
Fantastisch !!!!!!!!

Alle reden om trots te zijn !!!!! http://www.woodworking.nl/images/icons/icon14.png

Laat de camara lopen wil het wel in actie zien !!!

O Peatey
01-07-14, 07:07
Klasse man, petje af.

de Haan
01-07-14, 07:37
Vakwerk

schrijnwerker
01-07-14, 11:51
Topper!

Vener
01-07-14, 19:11
Dat is een hele nette werkbank. Die van mij is van sls hout en multiplex. Wel met scandinavische klemm (zo'n L-klem). Maar ik merk wel dat vuren hout eigenlijk te veel meegeeft. Jouw werkbank geeft we inspiratie om een degelijker exemplaar te gaan bouwen.

René

Willems Ontwerp
02-07-14, 16:52
Zeer netjes gedaan !

WR1944
03-07-14, 19:06
Dat is een mooie werkbank geworden. Daar mag je apetrots op zijn. Mijn werkbank is van douglas pine en ziet er veel minder verfijnd uit. Maar ik ben blij dat ik hem heb. Het voordeel van mijn "gewone" uitvoering is dat ik er zonder bedenkingen op werk met alle beschadigingen vandien. Character building zullen we maar zeggen. ;)

SunRayes
13-02-15, 12:28
Mooie werkbank!
Hoe bevalt ie tot nu toe?