Splinterrand aan multiplex gezaagd op zaagtafel, wat doe ik fout?

jeroenr

Nieuw lid
15 jan 2014
11
0
Hallo allemaal,

Ik ben van plan om binnenkort een badkamerkast te gaan maken van watervast verlijmd berken multiplex. Om vast wat te oefenen met de techieken die ik wil gaan gebruiken, ga ik eerst een wijnrekje maken. Ik heb daarvoor een stuk berken multiplex (voor zover ik weet niet watervast verlijmd) wat ik nog had liggen gepakt. Ik heb een Bosch PTS-10 zaagtafel aangeschaft en heb daar wat oefenstukjes van allerlei soorten hout en plaatmateriaal mee gezaagd. Dat ging allemaal prima.

Nu ben ik met het multiplex begonnen en dit is het resultaat:
IMAG0362.jpg
verschrikkelijk gerafeld / gesplinterd dus. Nu vraag ik mij af wat ik verkeerd doe...

Ik heb zelf een aantal ideeen:
- Het is gewoon pruthout en ik moet geen Praxis-hout meer kopen (was ik sowieso niet van plan voor de badkamerkast)
- Mijn zaag is bot (dat zou niet moeten bij een nieuwe zaag, ware het niet dat ik bij de oefenstukjes per ongeluk een stukje aluminium heb doorgezaagd - zou de zaag daar tegen moeten kunnen?)
- Ik doe iets verkeerd met doorvoeren, te hard of te zacht of de verkeerde kant op duwen?
- Mijn zaagblad (48T denk ik) is niet geschikt voor multiplex

Kan iemand mij op weg helpen?

Alvast bedankt,
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Als je dwars op de vezelrichting van de buitenlaag zaagt dan krijg je nagenoeg altijd splinters aan de onderkant. Het is wat minder bij een scherp zaagblad met veel tanden, maar de kwaliteit van de multiplex speelt geen grote rol denk ik. Er zijn vlak-daktand zaagbladen voor meubelplaten om te vermijden dat die onderaan afbrokkelen, maar ik weet niet of deze ook helpen bij multiplex.
Als ik multiplex zaag of fineer dan gebruik ik systematisch de voorritser op de paneelzaag, bij jouw geen optie.
Wat kan helpen is eerst 1-2mm diep zagen en daarna doorzagen, dan doe je een voorritser na. Je kan misschien ook een "zero clearance" insert maken, een houten inlegplaat rond je zaagblad die een gleuf heeft die exact even breed is als het zaagblad, zo is de onderkant van de plaat ondersteunt en kan het minder uitbreken.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Heb je het resultaat ook ook aan de andere kant, of ziet dat er wel goed uit?

En als ik naar het resultaat kijk, dan lijkt er een beetje op dat de plaat klappert tijdens het zagen, klopt dat?
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
je kunt je te zagen materiaal ook beschermen door er extra plaat erop te leggen en dan door beide platen heen te zagen.

ik heb een mafell met een goede splinterbescherming maar om de onderkant extra te beschermen leg ik mijn te zagen plaat vlak op een stuk MDF zodat ook de onderkant splintervrij blijft.

edit: sorie.......niet goed gelezen, je hebt een zaagtafel en geen invalzaag, dom van me
 
Laatst bewerkt:

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
Een paar tips:
- voorzagen: Dat houdt in eerst een hele ondiepe zaagsnede maken.
- de zaagtafel voorzien van een zero clearance als dat kan.
De zaag zelf moet scherp zijn en niet meer dan maximaal 3 tanden boven het materiaal uit steken en niet te hard duwen.
Succes
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Ja, dan wordt het toch de oplossing van BenchWorker proberen. Ik herken dit extreme uitbreken niet uit ervaring en ik ben niet van het laffe met zagen. :) Maar op de tafel en met de invalzaag krijg ik het niet zo erg met een 48 tanden blad..

Ik kijk net nog eens naar het plaatje en aan een kant is het een stuk minder erg. Je zou nog eens een strookje kunnen zagen en dan goed zorgen dat de plaat netjes op de tafel ligt en blijft.
 

jeroenr

Nieuw lid
15 jan 2014
11
0
Let er ook op dat de zaag niet te ver boven de plaat uitsteekt. En uiteraard duw je niet te hard. De zichtzijde doe je aan de bovenkant.

Zaag heb ik ca. 5mm boven de plaat uitsteken.

- - - Updated - - -

Een paar tips:
- voorzagen: Dat houdt in eerst een hele ondiepe zaagsnede maken.
Dat kan niet zonder het spouwmes te verwijderen en dat wil ik niet.
- de zaagtafel voorzien van een zero clearance als dat kan.
Bosch levert die niet en ik kan ook geen andere leverancier vinden die zoiets voor de PTS-10 levert. Zelf maken zou dan de enige optie zijn.

De zaag zelf moet scherp zijn en niet meer dan maximaal 3 tanden boven het materiaal uit steken en niet te hard duwen.
Zou de zaag bot geworden kunnen zijn van een klein stukje aluminium zagen?
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Nou, dat zou best kunnen, dat bot worden van een stukje aluminium. Dat hangt erg af van de kwaliteit van het blad. :)

Ik zou nog een strook zagen van het multiplex en van wat anders, een vuren meubelplaat o.i.d.
 

jeroenr

Nieuw lid
15 jan 2014
11
0
Ik kijk net nog eens naar het plaatje en aan een kant is het een stuk minder erg. Je zou nog eens een strookje kunnen zagen en dan goed zorgen dat de plaat netjes op de tafel ligt en blijft.
Waar ik in ieder geval aan zit te denken is om te kijken of de insert wel op dezelfde hoogte zit als de rest van de tafel... ik kan me, na het lezen van de reacties, voorstellen dat ruimte tussen de plaat en de insert het rafelen verergert en ik meen me te herinneren dat toen ik de zaag een maandje geleden voor het eerst uitprobeerde ik een tijdje met die hoogte aan het rommelen ben geweest, maar 'm niet helemaal goed kreeg. Op het momen kan ik het niet uitproberen want hij staat in een doos omdat ik nog geen werkplaats heb (over 2 maanden is mijn nieuwe huis klaar en daar heb ik een - bescheiden - werkplaats), tot die tijd moet het even in de tuin. Ik zal van het weekend eens kijken of ik even wat dingen kan proberen.

- - - Updated - - -

Nou, dat zou best kunnen, dat bot worden van een stukje aluminium. Dat hangt erg af van de kwaliteit van het blad. :)
Ik zal voor alle zekerheid een nieuw blad kopen, mocht dat geen verschil maken heb ik alvast een nieuw blad, ooit zal ik dat toch nodig hebben.
Ik zou nog een strook zagen van het multiplex en van wat anders, een vuren meubelplaat o.i.d.
Ander hout gaat wel goed. Ik heb wat stukjes vuren en hardhout en ook een spaanplaat meubelplaat geprobeerd en dat ging allemaal prima...
 

Jeevanbee

Actieve deelnemer
11 mei 2013
231
0
Doetinchem
Slechte kwaliteit multiplex? Als de andere materialen geen problemen geven lijkt het blad me nog scherp genoeg.

Ik heb laatst een hele serie multiplex gezaagd met 24 tanden en ik vond het uitbreeksel nog zeer acceptabel. Er was namelijk bijna niets zichtbaar.
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Aan de onderzijde van je stuk over de lijn waarover je gaat zagen gewoon een stuk papiertape kleven over de volledige lengte. Zo doe ik het voor fijn werk dat geen vertanding mag vertonen.
Werkt ook voor meubelplaaten.

Kan het ook zijn dat dit geen multiplex, maar triplex is? Hoe dikker de lagen, hoe groter de versplintering...
 

jeroenr

Nieuw lid
15 jan 2014
11
0
Nog even een update voor de geïnteresseerden:
Ik heb een nieuw zaagblad gekocht, 60 tanden dit keer en nu is het resultaat zo goed als perfect. Blijkbaar toch mijn zaagblad bot gemaakt met het per ongeluk doorzagen van een stuk aluminium...

Nogmaals iedereen bedankt voor de reacties.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Mooi! Probleem opgelost dus en je hebt een extra blad. Dat is ook altijd fijn. Ik zou die wel even laten slijpen. ;) Hoewel ik me het wel afvraag in hoeverre dat zin heeft aangezien je voor een tientje ook een nieuwe hebt bij Ecotools..
 

zzoemie

Actieve deelnemer
18 dec 2013
66
0
8770 Ingelmunster, België
Een tip met een gouden klip,
zet alles in alsof je de plaat wil zagen
zet je zaagdiepte op 1 mm en haal je plaat erdoor in tegengestelde richting (= voorritsfunctie)
zaag nu je plaat

resultaat, geen splinters
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.