PDA

Bekijk Volledige Versie : Laserapparaat keuze

workingwithwood
27-04-14, 19:28
Hallo,

Ik ben op zoek naar een laserapparaat. Geen idee wat goed is of wat goed genoeg is.

Ik zou er over een afstand van 30m mee willen werken (tuin).
Misschien een lijn heel laag over de grond. Moet hij dan op z'n kop kunnen?
Voor bijv tegelen, zou je willen dat je twee lijn haaks op elkaar hebt.
Enz.

Heeft iemand een goed advies?

André

Wim Kluck
27-04-14, 21:40
André misschien een overbodige opmerking maar een laserlijn of stipje isop die afstand niet met het oog waarneembaar. Je gebruikt een ontvanger die je op een baak zet. Hij geeft een piepje als de ontvanger op de juiste hoogte zit. Vanuit dit punt meet je terug. Er zijn types die een haakse lijn kunnen projectoren. Toch is 30 mtr. best ver voor een dhz apperaat maar zo nauwkeurig hoeft het toch niet voor straatwerk.

MaartenS
28-04-14, 07:47
is huren geen optie?

workingwithwood
28-04-14, 22:29
Bedankt voor de antwoorden.

Er zijn veel werkzaamheden waarbij een laserapparaat goede diensten kan bewijzen. Ik denk aan in huis en in de tuin (vandaar die 30 m).
Ik had niet gedacht aan iets met zender en ontvanger.
Iets huren vind ik geen optie. Ik wil het gebruiken op een moment dat het mij uitkomt en zolang het mij uitkomt.

Er wordt zoveel aangeboden. Moeilijk om daar wat uit te kiezen.
30 m is ook wel veel gevraagd, maar over welke afstand blijft de lijn nog redelijk scherp?

André

MaartenS
29-04-14, 07:34
goed kijken naar de specificaties, er wordt vaak aangegeven hoeveel de afwijking is.

een afwijking van 1mm betekent 1mm op 1 meter!!!! Ik ben nogal geschrokken van de afwijking van die dingen.

op 30 meter kun je misschien beter een doorzichtige siliconenslang gebruiken bij de lokale koi-vijver-benodigheden-boer halen. Lekker oldskool maar nauwkeuriger dan 30mm foutmarge op die afstand.

Er zijn zelfs peilbuizen op de markt die je op je gewone tuinslang aan kunt sluiten.

https://www.google.nl/search?hl=nl&q=waterpas%20slang&gbv=2&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi

workingwithwood
29-04-14, 08:07
@MaartenS

Dat idee van die peilbuizen is zo gek nog niet. Ik heb ooit zelf eens wat gemaakt en daarmee een vijverrand horizontaal gemaakt. Dat was nog een heel gedoe. Je kiest een vast uitgangspunt en dat mag niet meer veranderen. Dat gebeurde bij mij dus wel! Dan mag je eigenlijk geen water verliezen want als dat gebeurt kun je nog wel waterpas werken, maar niet meer op hetzelfde niveau. Goed aldoende leer ik van zoiets en het is uiteindelijk redelijk goed gekomen.

Goed, als ik nu de goede spullen koop in plaats van zelf maken en meteen goed begin dan moet het in de tuin inderdaad wel lukken met zo'n slang. Hoewel . . . . Je kunt niets met een slang als je geen kuil hebt. Bijv. voor het vlak maken van een vast stuk grond. Je zou dan een greppel moeten maken of misschien meerdere.

Blijft over dat ik iets goeds voor binnen zou willen hebben. Daarin is ook zo veel keuze.
Één ding vraag ik mij altijd af, hoe stel je een laserapparaat precies horizontaal/waterpas. Bij de geringste afwijking heb je over een meter toch al meer dan een mm scheefstand?!?!

André

ArtHarg
29-04-14, 08:39
Met peilbuizen moet je ook uitkijken als je temperatuurverschillen hebt tussen de uiteinden. Er staat hier (http://forums.finehomebuilding.com/breaktime/construction-techniques/water-level-vs-transit-vs-laser) een interessante discussie over.

MaartenS
29-04-14, 08:41
Wat je kunt doen is in plaats van de diepte in met een greppel juist een paal pakken met een markering op precies 1 meter ofzo.

dan waterpas je op 2 punten die markering af en als beide palen exact hetzelfde niveau aangeven dan heb je de punten waar de palen op rusten ook waterpas met elkaar natuurlijk.

Zo werkt waterpassen met landmeten namelijk ook. Je meet bijv de hoogte positie van een asfaltspijker op de grond met een baak. Die baak lees je af en zo weet je het hoogteverschil tussen 2 punten. Meestal begin je met landmeten namelijk op een punt waarvan de officiele hoogte bekend is tov NAP, maar dat terzijde.

Bijtel
29-04-14, 09:52
Er zijn verschillende soorten lasers. Voor hoogtemetingen gebruik je een roterende laser met een ontvanger. Dat is dus geen apparaat die een lijn produceert. Tegelzetters gebruiken wel een lijn-laser, maar die werkt buiten dus niet. Ik heb voor mijn werk een laser-afstandsmeter, en buiten werkt die vaak slecht (vooral bij grotere afstanden en zonnig weer).

Ik vind de doe-het-zelf apparaten niet goed genoeg werken. En een professionele kost dan weer te duur.

Ik gebruik ook wel eens een roterende laser. Dat zijn wel mooie apparaten. Ook tweedehands en op veilingsites vrij prijzig. Let erop dat er batterijen / accu's ingaan die vaak leeg zijn als je hem nodig hebt :rolleyes:

In een tuin kan je ook een lijn spannen en er een 2m lange waterpas langs houden. Is nauwkeurig genoeg.

MaartenS
29-04-14, 09:54
@MaartenS

Dat idee van die peilbuizen is zo gek nog niet. Ik heb ooit zelf eens wat gemaakt en daarmee een vijverrand horizontaal gemaakt. Dat was nog een heel gedoe. Je kiest een vast uitgangspunt en dat mag niet meer veranderen. Dat gebeurde bij mij dus wel! Dan mag je eigenlijk geen water verliezen want als dat gebeurt kun je nog wel waterpas werken, maar niet meer op hetzelfde niveau. Goed aldoende leer ik van zoiets en het is uiteindelijk redelijk goed gekomen.

Goed, als ik nu de goede spullen koop in plaats van zelf maken en meteen goed begin dan moet het in de tuin inderdaad wel lukken met zo'n slang. Hoewel . . . . Je kunt niets met een slang als je geen kuil hebt. Bijv. voor het vlak maken van een vast stuk grond. Je zou dan een greppel moeten maken of misschien meerdere.

Blijft over dat ik iets goeds voor binnen zou willen hebben. Daarin is ook zo veel keuze.
Één ding vraag ik mij altijd af, hoe stel je een laserapparaat precies horizontaal/waterpas. Bij de geringste afwijking heb je over een meter toch al meer dan een mm scheefstand?!?!

André

Ik snap je trouwens niet over dat probleem dat als er water uit je slang gaat je niet meer kunt waterpassen. Ik vermoed dat je het systeem niet helemaal juist door hebt.
als je twee punten waterpast en je gooit daarna water uit de slang en vult hem opnieuw de volgende dag, dan zijn je 2 waterniveaus gewoon waterpas met elkaar hoor, hoeveel water er dan ook in zit.

Als je een vast punt wilt nemen dan hoef je niet je waterpas daar aan vast te binden ofzo, je kunt ook een streep nemen op de muur ofzo en dan kun je de slang weghalen en later weer opnieuw waterpassen.

het nivelleren van de laser doet het apparaat zelf.

workingwithwood
29-04-14, 09:59
@ArtHarg

Ja eerlijk gezegd had ik dat ook al bedacht. Ik had op een gegeven moment rubber kurken op de einden van mijn slang gedaan. Een kant zat in de zon. Ik schreef al dat het redelijk goed is gekomen maar perfect werd het niet.

Maar goed als je dit weet en de klus een beetje voorbereid dan moet het kunnen met een slang.

@MaartenS
Inderdaad, van boven af werken. Dat is natuurlijk de oplossing.

Iemand nog goede tips voor een laserapparaat voor algemeen gebruik? Binnen en waar mogelijk voor buiten.

André

Wim Kluck
29-04-14, 16:52
Bedankt voor de antwoorden.

Er zijn veel werkzaamheden waarbij een laserapparaat goede diensten kan bewijzen. Ik denk aan in huis en in de tuin (vandaar die 30 m).
Ik had niet gedacht aan iets met zender en ontvanger.
Iets huren vind ik geen optie. Ik wil het gebruiken op een moment dat het mij uitkomt en zolang het mij uitkomt.

Er wordt zoveel aangeboden. Moeilijk om daar wat uit te kiezen.
30 m is ook wel veel gevraagd, maar over welke afstand blijft de lijn nog redelijk scherp?

André
Er is geen laser die buiten bij daglicht op die afstand zichtbaar is. Vandaar de ontvanger.
De afwijking is de maximaal toelaatbare afwijking. 1mm per meter geven ze op dit betekent dat de laser op elke afstand 3 cm mag afwijken. Zelf heb ik dit een keer bij de hand gehad (was toen nog winkelier) ding 2 X retour gestuurd en toen kwam de aap uit de mouw. Hier heb ik dus geen zaken meer mee gedaan. Maar over het algemeen zijn de betere best nauwkeurig en denk ik dat de afwijking op dertig meter binnen enkele mm blijft.

workingwithwood
29-04-14, 20:11
Ok de laser stelt zichzelf in. Met een soort ingebouwde waterpas dus?

Als je water verliest uit de slang (ik had de bovenkanten open) dan werk je uiteraard nog wel waterpas, maar op een lager niveau. Tenzij. . . . . je de slang de slang aan de referentiezijde omhoog schuift. Ik had niet meteen door wat er gebeurt was en kwam dus te laag uit.

André

MaartenS
30-04-14, 07:18
Hoe dat precies werkt weet ik niet maar volgens mij zijn alle laserwaterpassen "automatisch nivellerend", wat dus betekent dat de laserstraal waterpas is.

ah juist, ik snap meteen wat je bedoelt, dat is vervelend idd.

- - - Updated - - -

De afwijking is de maximaal toelaatbare afwijking. 1mm per meter geven ze op dit betekent dat de laser op elke afstand 3 cm mag afwijken.

huh? kun je die eens uitleggen?

als een laser op 1 meter 1mm afwijkt en je leest die laser op 10 meter af dan zit je op 10mm fout. Hoe kom jij aan die 3 cm?

ps: Kluck als in Ijzerhandel Kluck? Zo ja, machtige winkel, heb ik vele uurtjes rondgescharreld voor schroefjes, ditjes, datjes. Wat een topzaak, zo'n ijzerhandel moet er in elk dorp zitten!

Wom
30-04-14, 10:50
Ik gebruik er eentje van laserliner, niet de goedkoopste maar doet wel zijn werk en is in veel gevallen een handige hulp. Voor buiten of in zonnige situaties heb heb je idd de ontvanger nodig.
Afwijking bedraagt 2mm op 10 meter, daar kan ik mee leven.
http://www.gereedschappelijk.be/laserliner-autocross-laser-3c-rx-powerbright-set.html

vg

Wom

Wim Kluck
30-04-14, 12:31
Hoe dat precies werkt weet ik niet maar volgens mij zijn alle laserwaterpassen "automatisch nivellerend", wat dus betekent dat de laserstraal waterpas is.

ah juist, ik snap meteen wat je bedoelt, dat is vervelend idd.

- - - Updated - - -

huh? kun je die eens uitleggen?

als een laser op 1 meter 1mm afwijkt en je leest die laser op 10 meter af dan zit je op 10mm fout. Hoe kom jij aan die 3 cm?

ps: Kluck als in Ijzerhandel Kluck? Zo ja, machtige winkel, heb ik vele uurtjes rondgescharreld voor schroefjes, ditjes, datjes. Wat een topzaak, zo'n ijzerhandel moet er in elk dorp zitten!

Ja dat was ik ( en de rest van de familie)
De afwijking berekening zal wel door iemand uit de politiek berekend zijn. Lees en huiver. Maximale afwijking 30x 1 mm is drie cm. Deze afwijking geldt voor het gehele meetbereik. Ik zal niet zeggen hoe ik reageerde maar de vertegenwoordiger is nooit meer langs geweest. Klant geld terug want met een dergelijke afwijking kan je niet werken.

- - - Updated - - -

Even een opmerking bij zelfnivilerend dit is beperkt tot 5 graden schuin ( ik zeg het aantal graden even uit het hoofd)

MaartenS
30-04-14, 12:43
Ja dat was ik ( en de rest van de familie)
De afwijking berekening zal wel door iemand uit de politiek berekend zijn. Lees en huiver. Maximale afwijking 30x 1 mm is drie cm. Deze afwijking geldt voor het gehele meetbereik. Ik zal niet zeggen hoe ik reageerde maar de vertegenwoordiger is nooit meer langs geweest. Klant geld terug want met een dergelijke afwijking kan je niet werken.

- - - Updated - - -

Even een opmerking bij zelfnivilerend dit is beperkt tot 5 graden schuin ( ik zeg het aantal graden even uit het hoofd)

Okay duidelijk, maar jij zei namelijk dat er 3 cm op ELKE afstand is, dat kan natuurlijk niet kloppen, 3cm afwijking is dan alleen op 30 meter bij 1mm/m.

@Kluck; grappig je hier te treffen, zoals ik al zei, heerlijke zaak waar je voor bijna alles terecht kon.

@zelfnivellerend, dat klopt ja......je moet hem niet 30 graden schuin houden, dan werkt de nivelering niet, als het apparaat bijna waterpas staat dan nivelleert het apparaat de laser zelf.

ArtHarg
30-04-14, 13:07
Maximale afwijking 30x 1 mm is drie cm. Deze afwijking geldt voor het gehele meetbereik. Ik zal niet zeggen hoe ik reageerde maar de vertegenwoordiger is nooit meer langs geweest.

En terecht. Maar je bent er ook snel klaar mee: Je constateert bijvoorbeeld dat het apparaat op minder dan 30m afstand 3cm afwijkt. Kom er verder niet aan en ga op 30m meten. Afwijking is daar groter dan 3cm, dus apparaat is buiten spec.

klaas0639
30-04-14, 14:32
@ArtHarg. Lijkt logisch. Maar blijkbaar zit de afwijking voornamelijk in de ontvanger, die kennelijk volgens deze spec niet beter hoeft te zijn dan 30 mm max.

Mvg
klaas0639

jee
30-04-14, 14:33
Ik weet niet welke laserwaterpassen jullie bekijken, maar het zullen dan toch maar el cheapo's van den aldi of zo zijn. Afwijking 1mm per m?
Ik gebruik de mijne elke dag (futech) om ganse keukens enz mee waterpas te zetten. Afwijking 1 mm op 10m. Mijn beste investering ooit.
Sommige modellen werken met pendelmodule, het principe van een schietlood. Daar hangt je lasertje aan die projecteert. De duurdere zijn dan weer gemotoriseerd.

ArtHarg
30-04-14, 15:16
@Klaas0639 Dat zou betekenen dat je een detector zou hebben die over een diameter van 3cm het signaal 'waterpas' geeft? Dat zou echt bagger zijn. Dan geloof ik nog eerder dat ze de laser niet goed genoeg kunnen focusseren...

Wim Kluck
30-04-14, 21:40
Maarten dat was wat de leverancier beweerde op een meter mocht volgens zijn gegevens de afwijking drie cm zijn. Volslagen belachelijk natuurlijk. Deze zienswijze heb ik nog een keer gehoort van een leverancier van multimeters. Deze ging uit van max meetbereik 240v afwijking 0,5% maar als je 12 volt moet meten is volgens deze zienswijze 13.2 v ook nog toellaatbaar.Dit merk stond niet bekend als rommel.

jee
30-04-14, 21:55
Maarten dat was wat de leverancier beweerde op een meter mocht volgens zijn gegevens de afwijking drie cm zijn. Volslagen belachelijk natuurlijk. Deze zienswijze heb ik nog een keer gehoort van een leverancier van multimeters. Deze ging uit van max meetbereik 240v afwijking 0,5% maar als je 12 volt moet meten is volgens deze zienswijze 13.2 v ook nog toellaatbaar.Dit merk stond niet bekend als rommel.

12 volt met 0.5 % foutmarge is 12.06 volt. !?

MaartenS
01-05-14, 07:43

okay, nu snap ik je, dat was dus de bewering van die kerel, ik dacht dat je een rekenfoutje maakte. Opgelost, bedankt.

Wim Kluck
01-05-14, 20:43
12 volt met 0.5 % foutmarge is 12.06 volt. !?

0.5% van 240 volt is 1.2 volt. Jij denkt normaal maar als je een probleem niet wilt oplossen verruim je de marge.

workingwithwood
05-05-14, 20:26
Er is geen laser die buiten bij daglicht op die afstand zichtbaar is. Vandaar de ontvanger.

Als je nou zo'n apparaat hebt en je wilt eens wat in de tuin (niet professioneel dus), dan ga je toch in de schemer aan het werk.
Of denk ik te simpel.

André

Wim Kluck
05-05-14, 21:37
Er zijn mensen die graag 's avonds of. ' nachts werken. Ik behoor hier niet toe. Je moet ook nog terug meten en dan moet je de volgende dag maar afwachten of een onverlaat niet iets heeft weggehaald. Ik spreek uit ervaring.

workingwithwood
10-05-14, 19:40
Oké, nou ik bedoel maar in principe. Ik ben geen professioneel klusser of bouwer. Bij mij gaat het om huis en tuin.

Ik vind dus dat het kan. Je kunt in de schemer werken om toch de laserstraal te kunnen zien.

André

Scheppie
11-05-14, 08:34
Leuke discussie maar nou weten we nog niet welke we moeten hebben volgens mij ;-)

designer-john
11-05-14, 11:14
Heeft er Iemand ervaring met de Blauwe Bosch GLL 3-80 kruislijnlaser.
Ik wil hem gaan gebruiken voor interieur toepassingen.

BenchWorks
11-05-14, 11:48
Ik heb de Bosch GLL 2-50 gekocht bij toolnation om mijn verbouwingen te doen, super handig zo'n kruislijn laser. De GLL3-80 heeft op papier als verschil dat hij op 360 graden werkt waar de 2-50 op 180 graden. Bij mij is dat nooit een probleem geweest. Let ook dat het bereik van de 3-80 tweemaal zo ver is, maar dat is berekend in diameter, en niet in straal. Het bereik vanaf de machine is even ver en precies als de 2-50.

Ik gebruikte hem binnen maar met sterk daglicht zonder problemen tot 20m om tot de mm juist te meten, een witte duimstok helpt om de lijn makkelijk te vinden.
Voor gebruik binnen ga je zelden het 80m bereik nodig hebben van de 3-80 denk ik zo.

designer-john
11-05-14, 12:44
@benchworks, bedankt voor deze info, als deze op 20 meter nauwkeurig is, dan kan ik er ook alles mee doen voor mijn toepassingen.

brt
11-05-14, 19:41
Heb onlangs de gll3-80 ontvangen van toolnation (Ga volgende maand chape & vloer leggen in garage). De bosch reeks leek mij vrij goed wat betreft de prijs-kwaliteit verhouding.... Ik heb de 3-80 gekozen omdat hij 3 lijnen van 360° haaks op elkaar heeft, wat wel leuk is om binnen een en ander uit te lijnen en waardoor je hem ook als vloerlaser (2lijnen haaks op elkaar op de vloer) kunt gebruiken. Is natuurlijk dadelijk een stukje duurder... De prijs viel dan weer heel erg mee in vergelijking met bv. Futech ofzo...
Als je echt meer precisie wil moet je naar een model dat in plaats d.m.v. met een peneleenheid , d.m.v. stelmotoren genivelleerd wordt, maar dan zit je met prijzen boven de 1000 euro. Dan gaat het van 0.2mm per meter naar 0.1mm per meter als maximale afwijking.... Is volgens mij niet nodig voor doorsnee interieur of ruwbouwtoepassingen...

workingwithwood
14-05-14, 15:44
@Scheppie, De laser op z'n kop. 'Welke moeten we nu hebben'.

Ik had zelf mijn oog ook op blauwe bosch laten vallen, maar een keuze maken valt niet mee.
Wat denken we van de Makita modellen?

André

Marloes
17-06-14, 15:53
Goedemiddag,

Mijn naam is Marloes Middelkamp en ik werk voor Trotec Laser. Lasertechniek wordt veel gebruikt voor houtbewerkingen. Mochten er vragen zijn met betrekking tot de mogelijkheden, dan hoor ik dat graag:-).

WR1944
17-06-14, 19:39
Goedemiddag,

Mijn naam is Marloes Middelkamp en ik werk voor Trotec Laser. Lasertechniek wordt veel gebruikt voor houtbewerkingen. Mochten er vragen zijn met betrekking tot de mogelijkheden, dan hoor ik dat graag:-).

Het gaat hier om lasers zoals die gebruikt worden om verticale en horizontale lijnen te projecteren. Het bewerken van hout met lasers is een lichtelijk andere tak van sport. Bedankt voor het attenderen op je bedrijf en mogelijkerwijs komt het één van de leden nog een keer van pas in de nabije toekomst.

wupsie
17-06-14, 21:24
Inhoudelijk voegt deeze reactie niets toe aan deze draad, de enige overenkomst is het woord laser, en thats it.
Volgens mij is dit dus spam, mag dat??
Vind het zelf wat brutaal, doet mij ook een beetje denken aan ongevraagde faxen met reclame :)

Goedemiddag,

WR1944
17-06-14, 23:35
Ik kijk er wat vriendelijker tegenaan en houd het op een beetje onnozelheid en een beetje hart voor de zaak waar je werkt.

mans
18-06-14, 00:29
Ik kijk er wat vriendelijker tegenaan en houd het op een beetje onnozelheid.
zou het komen omdat ze blond is.:D

WR1944
18-06-14, 01:47
Dat kan je misschien wel denken maar om dat zo en plein public rond te bazuinen is niet erg fijngevoelig. Voor de goede orde: ik ken de dame in kwestie niet en ik heb ook geen banden met het vermelde bedrijf.

ArtHarg
18-06-14, 08:50
Goed, om weer een oeverloze discussie over spam/geen spam, hoort hier wel/niet, omgangsvormen e.d. te voorkomen stel ik voor om Marloes' post naar "Houtbewerkers stellen zich voor" c.q. "Commerciële advertenties" te verplaatsen en over te gaan tot de orde van de dag.

Tenzij Marloes natuurlijk een manier weet om met een Trotec laser op 30m afstand op een millimeter nauwkeurig een markering in een stuk hout te branden. Zou wel als voordeel hebben dat het ook in de volle zon goed zichtbaar is :)

mans
18-06-14, 13:58
Dat kan je misschien wel denken maar om dat zo en plein public rond te bazuinen is niet erg fijngevoelig.
nee je hebt gelijk, je kunt marloes beter zo als jij, betichten van onnozelheid.

ps: sorry marloes

Athanor
18-06-14, 17:38
Proef ik hier wat scherpte in het gesprek, lichte irritaties misschien? Mannen niet tegen elkaar opstaan omwille van een wat naïeve marketing poging van een (inderdaad blonde) marketing manager van deze club.... Iedereen moet soms wat leren dus.... Niet happen!!!

Fons

wupsie
18-06-14, 21:02
Is het volle maan?? :) :)

Robert Hardwoodie
24-06-14, 20:10
Marloes lijkt mij een leuke dame :p

Durf het haast niet te zeggen, maar bij de aldi als lidl zijn deze week lasers in de aanbieding.
Niet helemaal volgens de specs die TS nodig heeft, maar voor eens iets te laseren wellicht best aardig.

10m bereik, zelf nivellerend, op 3poot statief max115cm, afwijking van 0.5mm/m, voor 40 euro.
Alhoewel een waterslang als peilbuis goedkoper en preciezer is lijkt me.

hoe moet ik die afwijking interpreteren? Want 5mm op 10m zal voor veel DHZ zaken best acceptabel zijn toch?

klaas0639
24-06-14, 22:23
Ook hier zou weer bedoeld KUNNEN zijn dat op elk punt binnen tien meter de afwijking van een rechte lijn maximaal 5 mm MAG zijn.

Zo'n definitie van de spec is niet ongebruikelijk. Ofschoon.....

Laten we als voorbeeld een voltmeter nemen met een volle schaal van 100 volt en een nauwkeurigheid van 1%. Daar is die 1 procent gerelateerd aan de volle schaal. Dwz dat de meter aan zijn spec voldoet zolang de afwijking op elk punt van de schaal niet groter is dan 1 volt. Voor onze lasermeter is zo'n definitie natuurlijk weinig praktisch. En de presentatie van de spec ( 0,5 mm per meter) suggereert ook dat een relatieve fout is bedoeld . Dus als het een leuke fabrikant is zal hij hopelijk ook een relatieve fout bedoelen. Maar tja, dat weet je niet.

Mvg
klaas0639

crossbow1958
28-06-14, 08:20
Hoi, er staat of komt er nu een te koop bij de Lidl, lijkt me de moeite van kijken waard, kwaliteit durf ik weinig van te zeggen maar kun je natuurlijk uit proberen door te ijken op een muur o.i.d. Veel succes, Crossbow1958

klaas0639
28-06-14, 14:51
Ook hier zou weer bedoeld KUNNEN zijn dat op elk punt binnen tien meter de afwijking van een rechte lijn maximaal 5 mm MAG zijn.

Zo'n definitie van de spec is niet ongebruikelijk. Ofschoon.....

Laten we als voorbeeld een voltmeter nemen met een volle schaal van 100 volt en een nauwkeurigheid van 1%. Daar is die 1 procent gerelateerd aan de volle schaal. Dwz dat de meter aan zijn spec voldoet zolang de afwijking op elk punt van de schaal niet groter is dan 1 volt. Voor onze lasermeter is zo'n definitie natuurlijk weinig praktisch. En de presentatie van de spec ( 0,5 mm per meter) suggereert ook dat een relatieve fout is bedoeld . Dus als het een leuke fabrikant is zal hij hopelijk ook een relatieve fout bedoelen. Maar tja, dat weet je niet.

Mvg
klaas0639

Een kritische reactie op mijn eigen bericht.
Wat ik hier schreef is natuurlijk wartaal. Onzin is het. Moet te laat op de avond zijn geweest :-).
(ik had het bericht willen verwijderen maar weet niet hoe, vandaar deze manier)

klaas0639

ArtHarg
28-06-14, 15:15
Nou, onzin is het niet. Halve onzin :) Als jij een voltmeter hebt met een bereik van 100V die tot op 0.01V meet maar een digitaal display in hele Volts, dan is de weergegeven waarde op elk punt in zijn bereik nauwkeurig tot op ±0.5V. Dat noemen ze "maximaal 1/2% volle schaal". De relatieve fout is bij lage voltages veel groter.

Je hebt niet alleen te maken met de nauwkeurigheid van meten, maar ook met die van aflezen. Bij die lasermeter heb je met drie fouten te maken: hoe horizontaal loopt de bundel, wat is de afmeting van de bundel op 10m en wat is de nauwkeurigheid waarmee het oog het midden van de bundel kan bepalen. Als het oog 5mm is, dan is het toch echt zo dat die meter nooit nauwkeuriger dan ±5mm de horizontaal kan vaststellen, op elk punt van die tien meter.

klaas0639
28-06-14, 17:02
Oh.. ik weet het allemaal wel hoor :-). Maar mijn stukje leverde geen enkele bijdrage door zijn wartaligheid. En ook nog een ongelukkige vergelijking met die voltmeter. Dieper ga ik niet; ik hou niet van stof. :-).

Zou me niet verbazen als die lidl meter het nog redelijk doet ook.

met vr groet,
klaas0639