Verstek(hand)zaag

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Hallo,

Iemand ervaring met van die "hand"verstekzagen? Ik zie het niet zo goed zitten om een elektrisch model te kopen en dacht aan zo'n handtoestel. Het gaat me immers om het in verstek zagen, maar dan wel "dubbel"verstek. Is dat haalbaar met dergelijk toestel?
Ik wil binnenkort 2 eiken deuren maken en zou zo'n toestel kopen om de verstekken te maken waar de horizontale delen (plinten denk ik) in de verticale delen (stijlen denk ik) komen. Ik zou met de bovenfrees een vormpje frezen, maar net dat vormpje zou dan perfect in het verstek moeten gezaagd worden... Ik zou dus ook op een zaaghoogte van +-12cm zitten. Is dat haalbaar met dergelijk toestel?

Alvast bedankt voor reactie!
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.689
2.567
Gaanderen
De zaaghoogte weet ik niet uit mijn hoofd. Ulmia is de Rolls-Royce onder de verstekzagen tweedehands goedverkrijgbaar en ook de onderdelen. Verder zijn nobex en de zagen van perfect 3 ( zaaghoogte max 120mm breedte bij 45 gr 110mm )goede kwaliteits verstekzagen.
 
Laatst bewerkt:

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Bij mij staat een Nobex, werkt prima. Dubbel verstek kan wel maar alleen met bredere stukken. Het zaagblad zet je dan onder een hoek en het hout ook, dmv gleuven in de tafel. Dat werkt eigenlijk wel goed, maar in de praktijk gebruik ik het zelden omdat ik toch meestal smalle stukjes in dubbel verstek nodig heb. Dat doe ik dan toch weer op de afkortzaag en schaaf het dan bij.

Voor de Nobex zijn erg mooie zaagbladen te krijgen, Japanse zetting maar dan duwend, niet trekkend. Werkt razendsnel.

Nobex heeft verschillende modellen met zaaghoogtes van 120 tot 200 mm (zeg ik uit mijn hoofd, maar Google weet dat precies!).

Groet, Rob.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Bij mij staat een Nobex, werkt prima. Dubbel verstek kan wel maar alleen met bredere stukken. Het zaagblad zet je dan onder een hoek en het hout ook, dmv gleuven in de tafel. Dat werkt eigenlijk wel goed, maar in de praktijk gebruik ik het zelden omdat ik toch meestal smalle stukjes in dubbel verstek nodig heb. Dat doe ik dan toch weer op de afkortzaag en schaaf het dan bij.

Voor de Nobex zijn erg mooie zaagbladen te krijgen, Japanse zetting maar dan duwend, niet trekkend. Werkt razendsnel.

Nobex heeft verschillende modellen met zaaghoogtes van 120 tot 200 mm (zeg ik uit mijn hoofd, maar Google weet dat precies!).

Groet, Rob.

Je hebt het over een verstekzaag, met frame?
Zoiets?
Noblex PromanSaw_large.jpg

Heb er nog nooit een gezien die in dubbelverstek kan.
Heb je er bv een afbeelding van?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.