{longterm-project]Vragen mbt veranda/buitenkamer-aanbouw aan huis

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Hey guys,

Om meer ruimte in huis te creëren en de tuin wat meer bij het huis te betrekken wil ik een aanbouw tegen het huis zetten welke een mix vormt tussen een veranda/overkapping/tuinkamer/serre-achtig iets.
In dit topic wil ik graag mijn ideeen en uitwerking laten zien en jullie kennis raadplegen als ik tegen dingen aanloop waar ik niet uitkom.

Hier zie je de woonkamer waartegen de uitbouw moet gaan komen. Links de dubbele naar buiten openslaande deuren met rechts het grote raam. Om nog voldoende licht inval te houden wil in de uitbouw uitvoeren in een plat dak met minimaal 3 grote rechthoekige lichtkoepels.
Woonkamer binnen.jpg


Als eerste zou ik graag de vraag willen stellen wat de maximale overspanning is van een eiken balk met een kopmaat van 20x20cm. Het huis is namelijk 5 meter breed en dan weet ik of ik een extra verticale balk halverwege moet zetten of dat ik zonder die extra tussenbalk naar een veel dikkere balk moet gaan kijken.

Ik hoor graag van jullie

groet

Maarten
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Om een beetje idee te geven van de sfeer heb ik hier wat foto's van de tuinkamer van een vriend van ons. Deze is een kleine 7.5x3.5 meter. Ik heb ruimte voor 5x3meter.

De dichte eiken achterzijde wordt dus in mijn geval de achterzijde van het huis.
 

Bijlagen

  • 1.jpg
    1.jpg
    83,8 KB · Weergaven: 670
  • 2.jpg
    2.jpg
    51,1 KB · Weergaven: 672
  • 3.jpg
    3.jpg
    85 KB · Weergaven: 670
  • 4.jpg
    4.jpg
    87,2 KB · Weergaven: 672
  • 5.jpg
    5.jpg
    87,1 KB · Weergaven: 668
  • 6.jpg
    6.jpg
    90 KB · Weergaven: 672
  • 7.jpg
    7.jpg
    84,3 KB · Weergaven: 670
  • 8.jpg
    8.jpg
    97,9 KB · Weergaven: 672

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Dat ziet er heel mooi uit. Als het uwe groter is, dan kunnen alle forumleden eens langs komen om het te inspecteren.
Ik heb gezien dat er iemand op de forum de leden wil samenbrengen om wat naderbij een praatje te slaan en dit zou een mooie locatie zijn hoor.
Je hoeft zeker niet veel te doen hoor. De Belgen zijn zeker tevreden met een zevengangen menu.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
hahahahahaha :)

let wel, deze staat dus bij een vriend van mij hoor, ik wil deze dus gaan nabouwen.

Het wordt een iets kleinere versie, namelijk 5 x 3 meter.
 

tuoh

Oud hout
Bij Eik met kopmaat 200 x 200mm zou ik niet wijder gaan dan 3m à 3,5m overspanning, dit bij een gewoon plat dak. 5 meter overspanning vraagt om een middenstaander. Eik op die sectie's gezaagd is altijd groene eik, die moet dus drogen in het werk. Tijdens het drogen kan het hout soms serieus vervormen, dus zelfs als je een sectie gebruikt die wel die totale afstand kan overbruggen is de kans op vervorming groot.

Als je uit esthetisch oogpunt één overspanning wil zou ik eerder opteren voor een Douglas balk, eentje van 250mm x 250mm kan die klus zeker aan, als de verdere opbouw niet te exotisch is tenminste. Laat de zaak dus eens doorrekenen door een bouwkundige.

Mvg,

André
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Bedankt Andre,

dan pak ik een extra staander, op zich helemaal geen probleem.

Het dak wordt niet veel anders dan die balkenlaag zoals in het voorbeeld.
Dat is ongeisoleerd, ik wil het wel gaan isoleren maar er komt dus géén verdere opbouw op zoals een etage en géén functie als dakterras.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
zo, even een kleine foto update maar even.

Na een kleine pauze met wat uitzoekwerk (materiaal, formaten, uitzettekeningen en schetsen) ben ik inmiddels bijna klaar met het storten van de poeren met daarin draadeinden met de stelplaatjes waarop de palen komen te rusten.

Ik heb met de allergoedkoopste meubelplanken van 200mm breed de veranda van +/- 4 x 5 meter uitgezet om zo exact te kunnen bepalen waar ik mijn poeren moest graven en waar mijn draadeinden moesten komen.
 

Bijlagen

  • 3small.jpg
    3small.jpg
    82,4 KB · Weergaven: 436
  • 2small.jpg
    2small.jpg
    86 KB · Weergaven: 436
  • 1small.jpg
    1small.jpg
    98,1 KB · Weergaven: 437

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Nou heb ik nog 2 vragen :)


1. Gordingen tbv plafond.

Ik wil douglas gordingen plaatsen waarop ik mijn plafond wil laten rusten. Deze gordingen rusten in een uitfrezing in de eiken balk. Omdat ik een "badkuip" wil creeren voor de regenopvang en -afvoer kan ik geen hele hoge gordingen plaatsen.
De te overspannen lengte is 4 meter. Ik kan de gordingen om de 40 cm plaatsen. Welke kopmaat gording moet ik nemen als ik nog op het plafond wil kunnen lopen om met een ladder de dakgoot van mijn woning te kunnen leeghalen?
Er worden ook 3 kunststof daklichten geplaatst van 2x 1 meter, op 3 plaatsen zullen de gordingen dus 1 meter uit elkaar liggen.


In de tekening kun je zien hoe ik de gording wil plaatsen en ook ruimte nodig heb zowel onder als boven de gording ten opzichte van de eiken balk van 200x200

Kan ik uit met een gording van een kopmaat 100x50mm ?

- - - Updated - - -

vraag 2

Hoe boor ik het beste gaten van zo'n 100 - 150 mm diep in de kopse kanten van de palen waar het draadeind in past?

Moet ik dat doen met een slangenboor, gaat dat het beste? ik heb helaas alleen de beschikking over een OF1010 en een paar boormachines, geen grote stationaire houtbewerkingsmachines.
 

Bijlagen

  • schema gording in eiken balk.jpg
    schema gording in eiken balk.jpg
    20,2 KB · Weergaven: 535

mans

Post veel
12 feb 2012
1.061
106
balklaag 7.5x17.5, inkrozen in een balk van de zelfde afmeting.
ten behoeve van de daklichten een raveling maken.
want een meter is wel erg ver uit elkaar.
raveling.JPG
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Joop, bedankt voor je bijdrage.

die 75x175 krijg ik echter moeilijk geplaatst. zoals in het plaatje wil ik dat onder de gording nog een stuk eik overblijft (dat moet ook wel omdat anders de gording niet in de uitfrezing kan rusten) maar ook aan de bovenzijde om een badkuip te creeer zodat regenwater opgevangen kan worden en naar de dakdoorvoer geleid kan worden.

Kun je misschien ook nog toelichten hoe ik 2 balken van dezelfde afmeting "in elkaar kan krozen" dat snap ik niet helemaal.
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
attachment.php
Ben ik de enige met opmerkingen over dit plaatje?

1) Tenzij ik de tekening verkeerd interpreteer, ligt de ganse dakconstructie in die sponning vd eiken balken. Maar dan ligt dus het hele dak op pakweg 5cm eik? Dat gaat toch uitscheuren?

2) Een 'badkuip' voor regenwateropvang is uiteraard nodig/handig, maar in de tekening lijkt het opstaande randje erg klein. Ga je op deze manier wel voldoende verval hebben opdat het water uberhaupt afloopt?

Jimbo
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.106
239
Goeree-Overflakkee
Ik zie het al: niet gehinderd door enige kennis :confused: Sorry hoor, ik zie nu al zoveel rariteiten/fouten dat ik me afvraag of het wel verstandig is dat je dit zelf gaat bouwen. Die poeren zijn bv. al niet goed.

Ken je niet iemand met bouwkundige kennis die je hiermee kan helpen?
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Die poeren zijn bv. al niet goed.
Wat is een poer :eek:? De betonnen sokkels rond de draadstangen? Zo ja, wat is er dan mis mee? Buiten het feit dat ze eventueel zouden kunnen opvriezen door hun trapeziumvorm (ik ~denk~ dat ze wel diep genoeg zitten hoewel er niet echt een referentiemaat op de foto zichtbaar is om dat correct in te schatten), heb je me opgezadeld met de idee dat ik iets ergs voor de hand liggends aan het missen ben ;).
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Met wat voor beton heb je gestort? Ik zie namelijk geen plastic eronder.
Dat gaat goed met snelbeton, maar met gewoon beton is het vocht zo weg en dat heeft beton weer nodig voor het chemische proces...
Daarnaast lijkt het alsof het betonijzer op de bodem in het gat staat, dat gaat ook niet goed. Of heb je er een stuk stoeptegel onder liggen?

Dat truukje met die meubelplaat vind ik wel een goede trouwens! Had hier een hoop gezeik gescheeld als ik het eerder had gezien ;) .
 
Laatst bewerkt:

mans

Post veel
12 feb 2012
1.061
106
Kun je misschien ook nog toelichten hoe ik 2 balken van dezelfde afmeting "in elkaar kan krozen" .

met een plaatje dan maar.
deze aan de muur
strijkbalk.jpg
deze er in laten lopen
balkkop.jpg
ik neem aan dat het een schone balklaag is, anders zijn balkschoentjes eenvoudiger.
 
Laatst bewerkt:

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Ben ik de enige met opmerkingen over dit plaatje?

1) Tenzij ik de tekening verkeerd interpreteer, ligt de ganse dakconstructie in die sponning vd eiken balken. Maar dan ligt dus het hele dak op pakweg 5cm eik? Dat gaat toch uitscheuren?

2) Een 'badkuip' voor regenwateropvang is uiteraard nodig/handig, maar in de tekening lijkt het opstaande randje erg klein. Ga je op deze manier wel voldoende verval hebben opdat het water uberhaupt afloopt?

Jimbo

Hoi Jimbo,

1)
Dat interpreteer je juist. Per gording frees ik de kopmaat uit zodat deze in de een sponning valt. Dat is exact dezelfde montage zoals in de voorbeeldplaatjes van de veranda op de eerste pagina die door een houtbouwbedrijf is geplaatst.
De vraag of dat uitscheurt..daar weet ik het antwoord niet op. Ik neem aan van niet aangezien ik weet dat het houtbedrijf deze methodes in zowat elke veranda van hun toepast.

2)
daarom stelde ik juist de vraag of ik uitkan met gordingen van 100 mm hoog. Met 100mm houd ik 30mm sponning onder de gording over en 70mm boven de gording voor mijn "badkuip".
van die 70mm gaat nog eens 20mm plafondplanken en een laagje EPDM af, dus ik houd een badkuipdiepte over van +/- 50mm.
Zojuist heb ik mijn bestaande berging gekeken, die opstaande rand is 40mm en bij hevige regenval staat daar bij lange na niet zo'n laag water op. Dus ik kan zelfs nog wat "badkuipdiepte" opofferen om te zorgen dat mijn sponning 40mm eiken onder de gording heeft tegen mogelijk uitscheuren.



Wat is een poer :eek:? De betonnen sokkels rond de draadstangen? Zo ja, wat is er dan mis mee? Buiten het feit dat ze eventueel zouden kunnen opvriezen door hun trapeziumvorm (ik ~denk~ dat ze wel diep genoeg zitten hoewel er niet echt een referentiemaat op de foto zichtbaar is om dat correct in te schatten), heb je me opgezadeld met de idee dat ik iets ergs voor de hand liggends aan het missen ben ;).

Yup.....de betonnen sokkel is de poer waar Bijtel op doelt.

Ik denk dat Bijtel doelt op het feit dat de draadstangen onder het maaiveld liggen. Het is echter de bedoeling om, na het waterpassen van de gewenste hoogte, het stuk draadeind en de stalen stelplaat waar de paal op komt te rusten, nog een smal sokkeltje te gieten.


Met wat voor beton heb je gestort? Ik zie namelijk geen plastic eronder.
Dat gaat goed met snelbeton, maar met gewoon beton is het vocht zo weg en dat heeft beton weer nodig voor het chemische proces...
Daarnaast lijkt het alsof het betonijzer op de bodem in het gat staat, dat gaat ook niet goed. Of heb je er een stuk stoeptegel onder liggen?

Dat truukje met die meubelplaat vind ik wel een goede trouwens! Had hier een hoop gezeik gescheeld als ik het eerder had gezien ;) .

Hoi Okke,

ik heb gestort met beton van Beamix (Beamix 100 SUper Sterk).


Onder het beton ligt keurig netjes folie zoals het hoort en ook de mee gestorte wapening heeft voldoende dekking rondom van het beton.

De meubelplaattruuk heb ik verzonnen omdat mijn eerste draadeind helaas niet helemaal deadcenter van de paal gestort kon worden doordat de fundering van het huis in de weg zat :(
Ook was het heel simpel om zo de draadeinde exact verticaal te krijgen.

- - - Updated - - -

met een plaatje dan maar.
deze aan de muur
Bekijk bijlage 17971
deze er in laten lopen
Bekijk bijlage 17972
ik neem aan dat het een schone balklaag is, anders zijn balkschoentjes eenvoudiger.

Super, bedankt voor je uitleg. Dat is ook een hele fraaie methode!

Heb ik nog een paar vraagjes daar over. Jimbo was bang voor het uitscheuren van de eiken sponning. Speelt hier hetzelfde probleem niet?

Ik heb nog een aanvulling gedaan op je tekening, is de hart op hart afstand in jouw voorbeeld de standaard 60cm? Om de hoeveel cm zou je die vastschroeven op de eiken ligger? Heeft de strijkbalk de zelfde kopmaat als de gording die erin valt?


strijkbalk.jpg
 
Laatst bewerkt:

mans

Post veel
12 feb 2012
1.061
106
Heb ik nog een paar vraagjes daar over. Jimbo was bang voor het uitscheuren van de eiken sponning. Speelt hier hetzelfde probleem niet?

Ik heb nog een aanvulling gedaan op je tekening, is de hart op hart afstand in jouw voorbeeld de standaard 60cm? Om de hoeveel cm zou je die vastschroeven op de eiken ligger? Heeft de strijkbalk de zelfde kopmaat als de gording die erin valt?


Bekijk bijlage 18063
de balklaag heeft dezelfde afmeting als de strijkbalk
60 hart op hart
hoezo eiken ligger, je strijkbalk bevestig je aan je achtergevel.
dan beschot er op, en een regel van 5x7 op z'n kant voor de opstand.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Ik heb een eiken ligger aan de achterzijde omdat de veranda losstaat van mijn huis ;-)

Het is niet mijn bedoeling om de veranda aan het huis te monteren, dan moet mijn hele kunststof achtergevel eruit.

Wel zorg ik ervoor dat aan de bovenzijde de dakbedekking onder het kunststof beschot komt zodat er tussen het huis en de veranda geen regen kan komen, op die manier kunnen de deuren ook bij regen lekker open blijven.
Tussen de staanders en het huis plaats ik dichtband zodat ook de zijkanten afgesloten zijn van regen etc.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.106
239
Goeree-Overflakkee
Nog even wat toelichting op mijn vorige post. Een poer wordt anders gewapend: Ø8-150 in drie richtingen. En als je stort in de grond, moet er rondom folie zitten, dus niet alleen eronder. Maar voor zo'n aanbouw maakt men normaal gesproken een vorstrandfundering.

Het wordt dus een open overkapping. Er komt een dak op (dus geen plafond). Ik adviseer je om dit dak toch te isoleren. Dan warmt het minder snel op en heb je aan de binnenzijde waarschijnlijk minder condens. Het detail met de eiken balk is niet correct. Je kan volgens mij niet dakbedekking meteen daarop branden. En zoals gezegd moeten de dakbalken minimaal 70x170mm zijn bij een overspanning van 4m en hoh 400. Een verticale balk heet overigens een kolom. Het praat wat makkelijker als je de juiste termen gebruikt.

Als de overkapping vrij komt te staan, moet je zorgen dat het geheel stabiel is. Anders valt ie om. Ook de aansluiting met de woning is belangrijk, als deze waterdicht moet zijn. Hier wordt heel vaak bezuinigd, met als gevolg dat je met problemen blijft zitten. Door metselwerk komt veel water. Teken alle details goed uit.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.