PDA

Bekijk Volledige Versie : Bouw drumsander

Rizz
24-04-14, 17:46
Hallo daar,

Binnenkort ga ik beginnen aan m'n drumsander. Op verzoek komt hier het bouwverslag. Simpel ding, maar een beproefd ontwerp. Ik zie dan ook geen reden om af te wijken van de tekening, al zijn sommige maten nog wel wat aan verandering onderhevig, maar dat gaat gaandeweg het proces wel goed komen. Krijg nog een handcirkelzaag van m'n vader, anders wordt het zagen lastig. Hij heeft 'm niet meer nodig en mijn zaagtafel is te klein..

Deze wordt het: http://woodgears.ca/sander/plans/index.html

Grootste deel van de materialen heb ik al, maar er staat nog een motor, as, 2 plankjes laminaat, poelies en mdf schijven op het boodschappenlijstje. De schijven worden door een vriend met een cnc machine gemaakt en de rest heb ik of besteld of op het spoor, maar dit gaat nog wel even duren, ga ook nog een weekje op vakantie.. :)

Maar kan beginnen aan het frame, de tafel en de afzuigkap...

Wordt vervolgd!

Athanor
24-04-14, 19:39
Leuk project! Dit ga ik volgen!

Succes! Fons

avos
24-04-14, 19:53
Leuk! Dit ga ik ook volgen. Ben benieuwd waar je de as, poelies etc vandaan haalt en hoe je e.e.a. aan elkaar bevestigt. Ik ben er recent namelijk ook mee bezig (in mijn hoofd..) en wil er ook eentje gaan bouwen. Maar wellicht eerst een v-drum sander.

Rizz
24-04-14, 20:27
Leuk! Dit ga ik ook volgen. Ben benieuwd waar je de as, poelies etc vandaan haalt en hoe je e.e.a. aan elkaar bevestigt. Ik ben er recent namelijk ook mee bezig (in mijn hoofd..) en wil er ook eentje gaan bouwen. Maar wellicht eerst een v-drum sander.

As: https://www.klusspullen.nl/a/246163/obo-buis-staal-25mm-star-zonder-sc?gclid=CIzzzd3syL0CFYbMtAodx3gAmw

De poelie voor aan de motor ben ik nog naar op zoek. Tis lastig om een poelie te vinden van 50mm die ook nog een beetje betaalbaar is en dan moet het bedrijf ook nog maar aan particulieren leveren.. Het moet wel een beperkt budget-project blijven, anders kan ik er net zo goed 1 kopen... Iemand tips?

Edit: Ook de poelie gevonden: http://www.mroshop.com/producten/v-snaarschijven.html

avos
24-04-14, 20:47
Top poelies zien er goed uit. Zou de as niet massief moeten zijn?
Heb je daarnaast al een idee van bevestigen schuurpapier? Velcro of gewoon strak op de rol?

Rizz
24-04-14, 21:08
De stijfheid en stevigheid komt van de schijven, er zitten er 25 op van 18mm, dat gaat echt niet meer buigen.

Bevestiging schuurpapier nog niet over nagedacht. Velcro is wel het handigst, anders heb ik na 3x wisselen geen rol meer over.. Moet ook nog een adresje vinden voor dat en het schuurpapier.. Tips zijn wederom welkom!

Bert2
24-04-14, 21:13
Dit is interessant!! Had er eerlijk gezegd nog niet van gehoord.
Kom maar op met meer!

Wim Kluck
24-04-14, 21:25
Volg met belangstelling.

rickkoorman
25-04-14, 07:28
Tof !!!!

jaap
25-04-14, 07:40
Interessant en fijn dat je het hier wilt delen. Is velcro niet te zacht, dwz veerkrachtig? Als je nauwkeurig op dikte wilt schuren, moet je dan geen "hard" contact hebben van het schuurpapier op de rol, net als bij de grote schijf schuurmachines?

jaap

Rizz
25-04-14, 08:27
Goed argument, maar bij een zelfbouw als deze lijkt me dat je sws goed moet meten iedere keer als je je stuk er doorheen gooit. D.w.z. Is dat niet iets waar je rekening mee kan houden? Bij de commerciŽle machines meet ik ook en ook deze is heel fijn instelbaar..

Maar je zou echt wel een punt kunnen hebben, food for thought! Andere meningen?

houtenklaas
25-04-14, 10:20
Ik heb pasgeleden nog eens die beschrijving (http://woodgears.ca/sander/thickness.html) op Woodgear gelezen. Daaruit kwam naar voren dat met klittenband zelfs beter zou werken dan direct op de rol:

"The Velcro also makes for a little bit of padding. Pat says he initially had the paper attached with double sided tape, but the softness of the Velcro is much better. "

klaas0639
25-04-14, 11:25
Ik loop al een hele poos rond met de gedachte ooit zo'n machine te bouwen. Wat ik "geconcludeerd" heb uit de vele sites en fora die ik er over uitploos is dat je geen systeem a la Velcro moet nemen maar een "plaksysteem". Om de reden die Jaap al aantipt. Maar mijn conclusie is dus niet op enig eigen ervaring gebaseerd.

( hoewel..., ik ben al zo veel van plan; toch volg ik dit met grote belangstelling).

mvg
Klaas

avos
25-04-14, 13:18
Om hier even op door te gaan, bij de V-drum sander (eigenlijk de vlakbank variant van de drumsander/vandikte schuurmachine) wordt juist wel velcro toegepast. Dit omdat het een luchtlaag creŽert tussen rol en schuurpapier waarmee het schuurpapier minder heet wordt en veel langer meegaat. Ook kun je hier moeilijkere oppervlaktes meeschuren. Maar het is dan ook een iets andere machine. Wel interessant om eens op te zoeken.
Ik heb zelf ook al aardig wat gelezen e.d. Had van de zomer in de planning om e.e.a. te gaan bouwen. Weet nog niet of dat een vandikteschuurder (drumsander) wordt of een tafelwalsschuurmachine (v-drumsander)

klaas0639
25-04-14, 14:38
Okay, zal eens breder kijken :-)

mvg
klaas

Rizz
26-04-14, 08:46
Ok, hier gaat het mis in mijn koppie..

De tekening is gebaseerd op een motor met 1750 rpm. Ik heb een motor van 1430 rpm, simpelweg omdat dit de enige motor is die verkrijgbaar is op het moment. De poelieverhouding zal dus anders moeten om de machine sneller te laten draaien.

Gegevens volgens tekening:

Poelie motor: 50mm 1 van deze twee moet groter/kleiner, maar welke? :confused:
Poelie rol: 125mm
Rol: 125mm

Athanor
26-04-14, 08:53
De poelie aan de motor moet dan groter worden. Impliceert ook wel enig verlies aan koppel volgens mij.

Fons

Sjoerd
26-04-14, 08:54
De poelie van de motor zal groter moeten worden, de omtrek moet net zo veel toe nemen als het toerental van jouw motor lager ligt. Volgens mij klopt die redenering....

Rizz
26-04-14, 09:02
ok.. Omgekeerd geredeneerd zou dus de poelie aan de rol kleiner moeten.. Waarom die niet dan?

Athanor
26-04-14, 09:12
Dan is de primaire vraag welke snelheid je de schuurrol wilt geven.

Fons

Rizz
26-04-14, 09:25
Heb een formule gevonden hoe dit uit te rekenen, maar heb niet goed opgelet bij wiskunde vroeger.. Iets wat ook in m'n werk af en toe terugkomt en me achtervolgt...

speed = 2 * Pi * RPM * radius

FPM = 2 * Pi * RPM * radius_in_inches / 12

De reden overigens dat ik die omgekeerde redenering opperde, is omdat in de serie poelies die ik op het oog heb, geen 125mm is te krijgen.. Het gaat in 1 keer van 106mm naar 140mm.

Maar iig bedankt, anders is het gewoon trial en error en wordt het de 106mm

Athanor
26-04-14, 09:33
Ook niet mijn sterkste punt:o

Hier (http://teaching4u.nl/paginas/technieksite/overbrenging/overbrenging.htm) een Nederlandse site met uitleg.

Ook op Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Overbrengingsverhouding) is veel info te vinden.

Fons

Rizz
26-04-14, 09:39
Ook niet mijn sterkste punt:o

Hier (http://teaching4u.nl/paginas/technieksite/overbrenging/overbrenging.htm) een Nederlandse site met uitleg.

Ook op Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Overbrengingsverhouding) is veel info te vinden.

Fons

Thx! Die eerste kan ik wel wat mee.. Ff invullen in de situatie van de tekening en dan voor mijn situatie.. Ik voorspel gefrituurde hersens, maar uiteindelijk lukt het me wel.. :)

Athanor
26-04-14, 09:45
Ik kom op 61 mm voor de poelie op de motor als je op de schuurrol dezelfde snelheid wilt houden.....

Fons

klaas0639
26-04-14, 09:51
Die (gemakshalve afgeronde toerentallen van 1800 en 1500 komen van een 60 Hz (amerikaans) resp 50 Hz europees) systeem. Ik zou me om dit, voor DEZE toepassing, geringe verschil in het geheel niet druk maken. Het is praktisch uitgesloten dat dit de werking wezenlijk nadelig beinvloed. De goede werking is een samenspel van motorvermogen, toerental, diameterverhouding poelies en schuurrol. Toerental en verhouding diameters zijn niet zo kritisch dat 20% verschil een goede werking verhinderen.

Andere factoren zullen een VEEL grotere invloed op het succes hebben.

maar als je voor je gemoedsrust TOCH wilt corrigeren voor dit verschil, wel, pas dan die omtrekverhouding aan. Bijv 20 % grotere diam rol of 20% kleinere poelie op de rol of 20% grotere op de motor. Of..... Nou ja, je mag het ook anders verdelen bijv 10 % grotere motorpoelie en 10% grotere rol. Maakt allemaal niet uit.

En ja door aanpassing van die verhouding beinvloed je het koppel. Maar ook dat maakt niet uit zolang je hetzelfde motorvermogen in watts (pk's) neemt. Afgezien van eenheden is watts (pk's) het product van toerental en koppel.

Overigens meen ik ergens gelezen te hebben dat je denkt aan een motorvermogen van een 0,5 PK; kan het even niet terugvinden. Hoe dan ook, 0,5 PK lijkt me weinig. Ikzelf zal als ik iets dergelijks ga bouwen minstens het dubbele nemen en ook ivm warmteontwikkeling, een wat lagere omtreksnelheid. Een lage omtreksnelheid vergt minder motorvermogen (1pk vind ik nog aan de lage kant, vandaar) en geeft per tijdseenheid minder warmteontwikkeling. (Maar het schuren duurt langer :-)).

hoop dat zo duidelijk is met dat koppel toerental en vermogen.
Verder is het allemaal maar intuitie wat ik hier schrijf (maar wel gebaseerd op een brede achtergrond :-)).

mvg
klaas

Rizz
26-04-14, 10:05
Op een forum waar deze machine besproken wordt, wordt ook geopperd dat de motor krachtiger moet zijn. De bedenker ervan doet het echter met deze motor. Nu is dit een hele eenvoudige om te wisselen.. Heb nu idd een 0,5pk motor aangeschaft. De tijd zal het uitwijzen, het houdt dan min of meer in dat het schuren op dikte in kleinerre stappen moet. Het idee was om 'm te gebruiken vooor de gitaarbouw en dan heb je het over tienden van mm..

Je moet sws geen cm's af willen schuren.. Hij zal vooral gebruikt worden als laatste stap, voor het fijnere werk..

Rizz
26-04-14, 11:00
Die (gemakshalve afgeronde toerentallen van 1800 en 1500 komen van een 60 Hz (amerikaans) resp 50 Hz europees) systeem. Ik zou me om dit, voor DEZE toepassing, geringe verschil in het geheel niet druk maken. Het is praktisch uitgesloten dat dit de werking wezenlijk nadelig beinvloed. De goede werking is een samenspel van motorvermogen, toerental, diameterverhouding poelies en schuurrol. Toerental en verhouding diameters zijn niet zo kritisch dat 20% verschil een goede werking verhinderen.

Andere factoren zullen een VEEL grotere invloed op het succes hebben.

maar als je voor je gemoedsrust TOCH wilt corrigeren voor dit verschil, wel, pas dan die omtrekverhouding aan. Bijv 20 % grotere diam rol of 20 % grotere poelie op de rol of 20% kleinere op de motor. Of..... Nou ja je mag het ook anders verdelen bijv 10 % kleinere motorpoelie en 10% grotere rol. Maakt allemaal niet uit.

En ja door aanpassing van die verhouding beinvloed je het koppel. Maar ook dat maakt niet uit zolang je hetzelfde motorvermogen in watts (pk's) neemt. Afgezien van eenheden is watts (pk's) het product van toerental en koppel.

Overigens meen ik ergens gelezen te hebben dat je denkt aan een motorvermogen van een 0,5 PK; kan het even niet terugvinden. Hoe dan ook, 0,5 PK lijkt me weinig. Ikzelf zal als ik iets dergelijks ga bouwen minstens het dubbele nemen en ook ivm warmteontwikkeling, een wat lagere omtreksnelheid. Een lage omtreksnelheid vergt minder motorvermogen (1pk vind ik nog aan de lage kant, vandaar) en geeft per tijdseenheid minder warmteontwikkeling. (Maar het schuren duurt langer :-)).

hoop dat zo duidelijk is met dat koppel toerental en vermogen.
Verder is het allemaal maar intuitie wat ik hier schrijf (maar wel gebaseerd op een brede achtergrond :-)).

mvg
klaas

Even in navolging hierop: Heb het net even uitgerekend:

Uitgaande van 1750rpm met poelies motor/rol: 50mm/125mm Dan draait de rol met 700 rpm. Vertaald naar mijn machine wordt dat dus 101mm aan de rol als ik een 50mm motorpoelie heb.. (overigens bij 1420 rpm, zag ik net op het typeplaatje)

Als ik deze verhouding niet aanpas, kom ik op 568 toeren aan de rol.. Uit ervaring weet ik dat de machine beter werkt (of iig een commerciŽle machine) met hogere toerentallen, dus ik ben wel erg geneigd het aan te passen..

Oh ja, ik ben net zo eigenwijs als dat ik lang ben.. :)

Maar erg bedankt Klaas0639, je hebt met wel tot inzicht gebracht.. Nu ga ik het ervaren..

klaas0639
26-04-14, 12:33
Nog 1 kanttekeing. Zoals ik schreef wordt de omtreksnelheid bepaald door de verhouding van diameters van de poelies etc. De grootte van de diameter doet er in dat verband niet toe.

MAAR voor het overbrengen van een bepaald koppel is een min. diameter nodig. Te kleine diam. geeft kans op slippen. En een tweede opm.: voor schuren is een paar mm al heel veel (ja ok, hangt van grootte en aard van het oppervlak af).
Zoek even op of een 5 cm diameter poelie voor een 0, 5 of 1 pk motortje met 1500 toeren groot genoeg is. Ook daar kun je eigenwijs zijn maar het helpt weinig :-).

ik volg je vorderingen :-)

mvg
klaas

Rizz
26-04-14, 13:11
Hier kan ik wel wat mee.. Maar dan kan ik maar beter veilig doen en iets groter beginnen.

Als ik het goed begrepen heb is de overbrengingsverhouding als op de tekening 1:2,5 en bij mij, bij hetzelfde toerental aan de rol 1:2 (ongeveer), dus dat betekent dan wel een 67mm poelie aan de motor als ik ook nog rekening hou met je laatste opmerking en dus 140mm aan de rol.. HŤ verdorie, moet ik duurdere poelies kopen.. :( :D

Lagere verhouding betekent wel meer koppel, zou dat niet een beetje verschil kunnen maken?

Zie je wel, zo eigenwijs ben ik nou ook weer niet.. ;)

klaas0639
26-04-14, 14:36
Potverdorie, hier boven in mijn betoogje (:)) over toerentallen een foutje gemaakt. Ondertussen hersteld. Sorry Rizz. Lees het nog even weer door als je er gebruik van wilt maken.

met groet,

klaas

Ps: las net je reactie: this misschien gunstig voor je poelieprijs,, maar niet voor het koppel. En over die eigenwijsheid was een plagerijtje he :-).

Rizz
26-04-14, 16:38
Potverdorie, hier boven in mijn betoogje (:)) over toerentallen een foutje gemaakt. Ondertussen hersteld. Sorry Rizz. Lees het nog even weer door als je er gebruik van wilt maken.

met groet,

klaas

Ps: las net je reactie: this misschien gunstig voor je poelieprijs,, maar niet voor het koppel. En over die eigenwijsheid was een plagerijtje he :-).

Weet ik.. :)

Maar nu gaat het wel een beetje roken, Klaas.. Als ik dus de diameter van de poelie op de rol met 20% verhoog, gaat m'n toerental aan de rol wel erg veel omlaag.. dus dat zou dan worden: 50mm aan de motor, 150mm aan de rol, kom ik op een toerental uit van 473 bij een verhouding dus van 1:3. Ofwel, een vermindering van 33%. Misschien maak ik hier een denkfout, maar dat vind ik wel erg veel..

Ik ga er nog eens over bomen, maar zal binnenkort toch een beslissing moeten maken...

mathieu
26-04-14, 16:54
En een tweede opm.: voor schuren is een paar mm al heel veel (ja ok, hangt van grootte en aard van het oppervlak af).

mvg
klaas
Ik denk dat het eerder een paar tienden van een mm per keer zijn. Ik kan gebruik maken van een grote, professionele machine, en daar is 3/10 mm afname toch wel het maximum. Die machine heeft wel een automatische doorvoer waar de snelheid vast van ligt.

klaas0639
26-04-14, 17:17
Kan het vanavond wel even voor je narekenen als je dat op prijs stelt. Doe ik ook eens een keer wat :-)
Welke omtreksnelheid wil je en welke poeliediameters wil je bij voorkeur gebruiken? (Vanuit kostenoogpunt zo klein mogelijk?; of heb je al een bepaalde poelie?). Welke buitendiameter van de schuurrol wil je?

Laat maar weten. Evt stuur je me een PM.

mvg
Klaas

- - - Updated - - -

Ik denk dat het eerder een paar tienden van een mm per keer zijn.......

precies; en dus is mm's heul veul. :-). En.... Kostbaar en..... tijdrovend.

tuoh
26-04-14, 19:49
Bij een zelfbouw schuurmachine reken je best met een "snij"snelheid van ongeveer 4m/sec, dat is een mooi compromis tussen snelheid en hitteontwikkeling. Dat zou inhouden dat bij een schuurroldiameter van 125mm deze 600tr/min zou mogen draaien. Daar je motor 1430tr/min draait heb je dus een vertragingsratio nodig van 2,3. Dit kan je bijvoorbeeld bereiken met op de motor een riemschijf te plaatsen van 80mm en op de rol eentje van 190mm. Eťn en ander betekend dat je op deze manier een hoger koppel op de rol gaat krijgen;) Dat ga je nodig hebben omdat je tijdens het schuren een grote weerstand gaat ondervinden, zelfs bij een afname van 0,1mm:p

Een hogere "snij"snelheid of "band"snelheid heeft hier weinig zin, sneller schuren gaat niet echt lukken, er gaat enkel meer wrijvingswarmte ontwikkeld worden, dit veroorzaakt in eerste instantie fikse brandsporen op de rol en via de rol ook op het geschuurde oppervlak. Om dit tegen te gaan zou de schuurrol moeten kunnen oscilleren tijdens het draaien, maar dat is moeilijk te integreren in een zelfbouw project.
Bij de bouw zou je zelfs kunnen opteren voor houten V-riemschijven omdat er maar een licht motortje komt op te zitten, kost niks enkel wat moeite.

Mvg,

Andrť

Rizz
27-04-14, 07:57
Tuoh, ook bedankt voor jouw input! En idd, de poelies kunnen idd zelf gemaakt worden, er staat een how to in de tekening zelfs.. Ik had dat even opzij gelegd, maar het lijkt me weer een goed idee nu. Of dan iig de poelie voor aan de as.. Die aan de motor koop ik dan nog steeds.

Waarschijnlijk vandaag een beginnetje maken aan het frame.. Eerst even wat schuren en dan kunnen we gaan schroeven.. Het zou toch wel makkelijk zijn als ik nu een drumsander zou hebben.. :p

Rizz
27-04-14, 19:15
Goed, veel ge-OH'd Nu dan maar 's beginnen.. Het frame is zo goed als klaar. Helaas moet 1 van de bovenste lange liggers er toch weer af. De voorste ligt 1/10mm uit het lood en daar kan ik wel mee leven, maar de achterste lag dik een halve mm uit het lood.. Hmm, echt letterlijk 6x nagemeten, maar toch ergens fout gegaan.. Nou ja, eraf, nieuwe gaten boren en weer opnieuw uitmeten.. Vanavond niet meer, het was ineens nu en ik moet nog eten...

http://i1324.photobucket.com/albums/u602/rizzi33/Sander/Frame_zpsb874dd61.jpg (http://s1324.photobucket.com/user/rizzi33/media/Sander/Frame_zpsb874dd61.jpg.html)

Athanor
27-04-14, 19:57
Zit het probleem niet in de ondergrond waarop het geheel staat? Als je e.e.a. op een andere plek zet is de afwijking misschien wel weer anders.... Lijkt me een mogelijk gevolg van de opbouw van de constructie.

Succes! Fons

P.S. Anders is het misschien handiger om de klampen eerst te lijmen, klemmen erop en met een hamer op de 10e mm op maat tikken. Lijm laten drogen en daarna de schroeven erin. Schroeven zoeken anders toch vaak hun eigen weg.....

Rizz
27-04-14, 20:59
Zit het probleem niet in de ondergrond waarop het geheel staat? Als je e.e.a. op een andere plek zet is de afwijking misschien wel weer anders.... Lijkt me een mogelijk gevolg van de opbouw van de constructie.

Succes! Fons

P.S. Anders is het misschien handiger om de klampen eerst te lijmen, klemmen erop en met een hamer op de 10e mm op maat tikken. Lijm laten drogen en daarna de schroeven erin. Schroeven zoeken anders toch vaak hun eigen weg.....

Ja, de ondergrond is verre van vlak.. Ik heb de korte liggers gemonteerd op een mdf plaat, dus die liggen helemaal vlak met de bovenkant van de staanders. Daarna de afstand gemeten vanaf die korte liggers, Daar staat de rol op, dus als die afstanden gelijk zijn, zou de tafel ook vlak moeten liggen.. Daarna vastgeklemd met zoveel klemmen als ik kwijt kon en iig nog 1 gat kon boren.. Heb de boel overigens liggend op m'n werkbank gemonteerd, zodat de ondergrond niet van invloed kan zijn..

Heb het toch nog ff aangepast en alles zit nu binnen 2/10.. Mooi is anders, maar het zou nu goed moeten zijn. Zit nu met 4 schroeven ieder vast. En heb het gecontroleerd op 3 verschillende plekken in m'n schuurtje.. Ook heb ik degene die de schijven voor me maakt gevraagd om ze iets groter te maken, zodat ik de rol zuiver kan maken met een plank met schuurpapier. Hoop dat het zo goed gaat!

WR1944
27-04-14, 23:41
Zo te lezen zijn de verbindingen alleen geschroefd. Mijn gevoel zegt me dat dit op den duur niet strak vast blijft zitten. Door het werken van het hout krijg je toch een beetje ruimte in de verbindingen. Zoals gezegd zou ik de verbindingen eerst lijmen en dan pas schroeven. Alleen als je diagonale versterkingen aan gaat brengen krijg je meer sterkte.
Je kan de soliditeit redelijk testen door de onderkant ergens aan vast te zetten en er dan aan alle kanten aan te gaan rukken. Als het niet aanvoelt als een huis is de constructie niet pluis. (sorry, dit kwam spontaan op)

Rizz
28-04-14, 07:52
Heb er gister nog aan staan trekken, maar je kan er onder schuilen tijdens een bombardement, dus voor dit moment is het geen probleem... Ik leer door te doen en hier komt mijn onervarenheid toch echt wel flink om de hoek kijken. Nou ja, we zien wel, ik ga nu verder en dan kijk ik hoe het uitpakt als alles erop zit. Mocht het niet goed gaan, begin ik overnieuw met het frame.. Dit was 2 tientjes aan hout en dan is het ook nog voor me gezaagd op lengte..

Rizz
01-05-14, 19:44
Het mag geloof ik niet... De as die ik besteld had, was niet de goeie maat en zo krom als een hoepel.. Daar krijg ik wel een nieuwe voor, maar ik heb geen goeie hoop.. :(

De motor die ik van mp gekocht heb, blijkt ineens 1360 toeren te zijn ipv 1420.. Mail gestuurd, maar was blijkbaar een foutje in de omschrijving, het was altijd deze hoor... Ook niet zo erg, wordt de poelieverhouding iets anders, maar toch

En vandaag was ik bezig met de tafel, dus 2 lagen 18mm multiplex en een laag laminaat, 1 laag multiplex precies op maat gezaagd, wat al een hele kunst is met dat minizaagtafeltje van me, maar hij was zowaar haaks en helemaal recht! Ik denk doe de rest zo dicht mogelijk en dan frees ik alles gelijk.. Alles klaar gezet, stoot ik p.o m'n frees van de werkbank.. Kaputt! Hij doet het nog wel, maar het is een frees met een afneembare voet en hij blijft niet goed vast meer in de voet zitten.. Te onveilig om mee te werken dus dat doe ik dan ook niet..

AAAAAAARRRRRGGGHGHHH!!!!! Zo dat moest er even uit.. Dan alles maar op de hobo bobo manier en proberen een rechte kant eraan te zagen met m'n mini tafeltje, wat zoals ik al zei, een hele toer is.. Niet helemaal naar wens en niet helemaal mooi , maar goed genoeg, ik heb weinig keus.. Geen geld voor een nieuwe frees voorlopig..

Ik werk liever mooi en netjes, maar het mag blijkbaar niet..

Eerst maar een weekje Frankrijk en daarna zien we wel weer verder..

avos
01-05-14, 20:07
Das balen. In dat geval kun je e.e.a. beter even aan de kant leggen en een week later met frisse moed weer beginnen..

Rizz
14-05-14, 22:24
Goed, toch nog even de platen gelijmd en op vakantie gegaan.. Bij terugkomst blijkt dat de platen verre van vlak zijn. Weer geld weggegooid...

Nu zat ik te denken dat trespa vlak is en na wat nalezen blijkt dat het wel werkt, maar mits goed geconstrueerd vlak blijft. Als ik drie van deze platen op elkaar bevestig, dat zal toch wel vlak blijven?

Ik heb deze advertentie (http://www.marktplaats.nl/a/doe-het-zelf-en-verbouw/platen-en-panelen/m807143732-trespa-tafelbladen-80-80-cm-trespa-platen-licht-grijs.html?c=3c1f5dcc18d02a99040ca8de656940d2&previousPage=lr) gevonden, tis vlakbij en goedkoop.. Dat het gebruikt is, maakt mij niet zo uit en ik dacht dat bij de wat kleinere platen minder risico is op doorbuigen..

IdeeŽn hierover?

JOHN LAMERS
15-05-14, 06:49
Indien mogelijk zou ik voor het blad een torsion box maken, 1 plaat trespa met aan de onderzijden houten strips die recht en vlak zijn.
Een plaat heeft minder weerstand tegen doorbuigen, dat is na mijn idee niet sterk / stabiel genoeg.

Groet John

Athanor
15-05-14, 08:49
Het lijkt me wel een project waar je veel van leert! Kost wel wat aan geld en ergernis, dat is minder, maar als je straks een goed eindresultaat hebt bereikt kun je dat snel vergeten! :)

Wat een torsionbox betreft is het belangrijk dat je op het raamwerk waar John het over heeft aan beide zijden hetzelfde materiaal aanbrengt. En de kracht en stabiliteit van een torsionbox ontstaat door het verlijmen. Of dat met Trespa gaat lukken kan ik niet beoordelen.

Fons

Rizz
15-05-14, 09:25
Nou ja, idd.. Heb het zwaar onderschat.. Ik dacht echt, dat doen we even... De leercurve is hier heul stijl. Onder andere de materiaalkeuze. ik wilde gemakkelijk af zijn en een heb daarom een kleine plaat multiplex bij de bouwmarkt gehaald.. Slechte kwaliteit en niet vlak dus.

Heb net even zitten lezen over de torsionbox en ik loop gelijk tegen het probleem aan dat het oppervlak waar je dit op maakt, absoluut vlak moet zijn.. De tafel op de tekening is ongeveer 40 mm dik. Dat betekend dat het raamwerk ergens tussen de 16 en 32 mm hoog wordt, afhankelijk van het plaatmateriaal. Ik heb een leuk zaagtafeltje, maar zelfs dat is lastig te doen. Mocht ik de tafel dikker willen maken, moet ik weer overnieuw beginnen met het frame, want de rest van de maatvoering is gebaseerd op die 40 mm.

Ik heb een trespa freestafelblad (http://www.templatesandjigs.com/other-products/router-table/) van 10mm die al een tijdje ongemonteerd op een redelijk vlak kastje ligt en die is nog vlak, dit heb ik gister gecontroleerd. Vandaar dat ik bij trespa uitkwam. 3x12mm op elkaar op zo'n relatief klein oppervlak, zou, mits de platen in eerst instantie vlak zijn, niet mogen torderen, toch?

Rizz
17-05-14, 17:59
Goed... Uit met het geklooi!! :) Een torsiebox beschouw ik nu nog even buiten mijn mogelijkheden.. Excuus voor de rotzooi, was met wat anders bezig en heb dat ff aan de kant geschoven voor deze plaatjes.. (ik ruim op als ik begin.. :) )

Heb via een vriend wat alu profielen aangeschaft en ben voor de Open dag bij Masave even wezen shoppen voor 2 plaatjes trespa. Moet nog ergens 8 hoekstukjes vandaan halen om de boel aan elkaar te bevestigen. Net even vlak gelegd en laat het maar even acclimatiseren, het heeft de hele dag in m'n auto gelegen en da was best warm!

16744
16745

Rizz
16-06-14, 21:43
Ok, ik weet het ff niet.. Ik wil de trespa platen bevestigen aan het alu frame. Bout en moer is geen optie, dus het moeten parkers worden. Van RVS, heb ik begrepen. Met verzonken kop.

Welke schroeven kan ik daarvoor gebruiken? Zie door de bomen het bos niet meer, om even in houttermen te blijven..

Om het e.e.a. te borgen wil de constructie ook nog verlijmen. Goed idee? En welke lijm?

Bedankt alvast voor het antwoord!

houtenklaas
16-06-14, 22:18
Ik zou alleen lijmen, niet schroeven.

blackarmor
18-06-14, 12:30
lijmen op trespa en alu is niet ideaal . waarom zijn bouten en moeren geen optie ,er bestaan bouten m6 en 8 met een afgeschuinde kop .

klaas0639
18-06-14, 14:22
Ik kan hetl mis hebben hoor maar mij lijkt het dat je nu toch min of meer een soort torsiebox bouwt.
Om deze constructie stijf te krijgen moet de trespa hecht met het alu frrame worden verbonden. Uit dat oogpunt zou lijmen het beste zijn.
Maar is er niet een heel groot verschil in uitzettingscoefficient tussen trespa en aluminium? En heeft trespa misschien ook nog eens een richtingafhankeljke uitzettingscoefficient? Ik heb het niet opgezocht maar ik zou er toch eens naar zoeken op het www.

Overigens nog afgezien van verschil in uitzetting: Is er een lijm die zowel goed hecht op trespa als op aluminium?

mvg
klaas0639

Bijtel
18-06-14, 15:44
Sika (http://nld.sika.com/nl/system/search.html?_charset_=UTF-8&q=trespa&btn_Search.x=0&btn_Search.y=0)heeft een lijm voor trespa op aluminium.

houtenklaas
18-06-14, 15:50
Trespa heeft idd een behoorlijke uitzettingscoefficient. Gaten voor schroeven moeten in trespa 2 mm ruimer dan de schroefdikte worden geboord, om uitzetting/krimp te kunnen opvangen. Trespa kan ook met daarvoor leverbare kit worden gelijmd, maar ik denk dat die kit dan wel in een bepaalde dikte moet worden toegepast om voldoende flexibel te zijn, opnieuw vanwege die uitzetting/krimp.

Monteren met schroeven is dan de oplossing, met inderdaad voldoende ruime gaten. Niet voor niets hebben de schroeven voor trespa een kraag onder de kop. Dan zou je trespa voldoende dik moeten zijn om die schroeven onder het oppervlak te verzinken. De stijfheid moet dan helemaal van je aluminium profielen komen, de trespa platen voegen dan niets meer toe.

Rizz
18-06-14, 16:14
Iedereen bedankt voor het antwoorden.

@blackarmor: Ik kan alleen op de hoeken boutjes kwijt, 't wordt een beetje lastig om in een aluminium profiel te komen om een moertje te plaatsen. Ik heb gister m4 boutjes gehald, maar de moeren passen niet in het profiel. Voor de hoekverbindingen heb ik dat opgelost met vierkante moeren die passen, maar die passen weer niet in dat gedeelte...

Heb even op de Bison-site gekeken en daar kwam Bison-tix uit voor deze verlijming. De temperatuur en luchtvochtigheid is redelijk stabiel in m'n werkhok, dus ik ga de gok wagen. Of zou de SikaTack beter zijn?

En idd, ik heb nu een torsiebox gebouwd, dat klopt, maar 1 die wat makkelijker te realiseren is voor mij. Ik heb simpelweg niet de skills en machines om dit echt strak te krijgen met bv mulltiplex. Dit is precies tot op 0,1mm holling in de lengte (60cm) en 0,05mm in de breedte (50cm). Daar kan ik mee leven..

Blijft een leuk experiment!

Edit: Ik lees net dat de uitzetting idd behoorlijk is, maar ook dat de luchtvochtigheid maatgevend is en juist die hou ik heel constant..

rickkoorman
18-06-14, 16:22
Ben erg benieuwd naar de volgende stap in dit mooie project !!

Rizz
06-07-14, 20:54
Dit heeft een tijdje min of meer stil gelegen, omdat ik een nieuwe baan heb na enige tijd werkloos geweest te zijn, dus daar ging al mijn energie heen. Maar goed, toch weer wat gedaan vandaag!

De tips ter harte genomen en de liggers voor de tafel vervangen, nu eerst gelijmd. Kwam een behoorlijke fout in het proces tegen, dus die kon ik mooi gelijk corrigeren. Dus ook 1 van de liggers voor de drum vervangen. Alles zit nu binnen een tiende en is recht. Handig dat de tafel klaar was, nu kon ik alles daar op uitmeten.

Ook besloten de drum wat hoger te zetten. Nu heb ik een maximale doorvoer van een kleine 5cm ipv 3cm. Een gevolg van de tekening aanhouden. Die gaat uit van balken van 38x89, terwijl ik 44x94 balken heb. Het schijnt dat in de USA de 2"x4" in werkelijkheid dus die eerste maat zijn, hier zijn ze wat groter..

Morgen de liggers vastschroeven. Ook alvast de delen voor de stofkap gezaagd, die ga ik definitief op maat maken als de schijven klaar zijn voor de as. Ze zijn gefreesd door een vriend van me met een CNC, maar daar is iets niet helemaal goed gegaan. Hij was overgestapt op een ander merk freesjes en die zijn ws. iets kleiner dan ze zouden moeten zijn, waardoor het asgat van de schijven nu 3 tienden te klein is. Dat pas ik wel aan, maar stopte me nu even.. Oh, en misschien het feit dat ik mijn buren ook wat rust gun na 9 uur 's avonds.. :)

18041

18042

De ontvochtiger draait overuren als ik aan het werk ben, ik zweet te veel blijkbaar.. :)

Bedankt voor het kijken!

Rizz
07-07-14, 20:15
Kostte wat moeite, maar heb de schijven aangepast. Heeft me m'n vingers gekost, maar het begint ergens op te lijken! :)

18058

18059

jan jansen
10-07-14, 09:08
.. Moet ook nog een adresje vinden voor dat en het schuurpapier.. Tips zijn wederom welkom![/QUOTE]

Ben hem nu ook aan het bouwen en idd een goede tip in deze maakt het makkelijk!

Rizz
12-07-14, 08:30
.. Moet ook nog een adresje vinden voor dat en het schuurpapier.. Tips zijn wederom welkom!

Ben hem nu ook aan het bouwen en idd een goede tip in deze maakt het makkelijk![/QUOTE]

Heb dit gevonden:

http://www.abtec4abrasives.com/abrasive-rolls-with-a-velcro-hook-and-loop-backing-635-c.asp

Al toetje kan je ook Mirka Abranet gebruiken, dat blijft ook aan velcro hangen

jan jansen
21-07-14, 19:35
Ben hem nu ook aan het bouwen en idd een goede tip in deze maakt het makkelijk!

Heb dit gevonden:

l]

Al toetje kan je ook Mirka Abranet gebruiken, dat blijft ook aan velcro hangen[/QUOTE]

Velcro is dat in het nederlands gewoon klittenband?

roeliepoelie
21-07-14, 22:42
Je kunt dit bedrijf anders ook eens bellen http://www.schuurbanden.nl
Ben daar laatst een keer geweest, gigantisch veel schuurpapier, in alle soorten en maten.
Je kunt t zo gek niet bedenken of ze hebben t wel, en anders kunnen ze ook nog op maat papier maken.

Rizz
01-08-14, 21:01
Toch nog wat gedaan voor m'n vakantie volgende week.. Vreselijk druk met werk en sociaal leven, dus het knutselen staat even op een laag pitje.

Ik ga een poging doen om zelf de grote poelie te maken dus eerst schijven maken:

http://i1324.photobucket.com/albums/u602/rizzi33/Sander/20140801_202717_zps475fe7a5.jpg (http://s1324.photobucket.com/user/rizzi33/media/Sander/20140801_202717_zps475fe7a5.jpg.html)

Borgschroef boren:

http://i1324.photobucket.com/albums/u602/rizzi33/Sander/20140801_202926_zpscf08af27.jpg (http://s1324.photobucket.com/user/rizzi33/media/Sander/20140801_202926_zpscf08af27.jpg.html)

vier schijven bij elkaar:

http://i1324.photobucket.com/albums/u602/rizzi33/Sander/20140801_202819_zps18c58cab.jpg (http://s1324.photobucket.com/user/rizzi33/media/Sander/20140801_202819_zps18c58cab.jpg.html)

En deel 1 in de klemmen:

http://i1324.photobucket.com/albums/u602/rizzi33/Sander/20140801_204130_zpsf750bae0.jpg (http://s1324.photobucket.com/user/rizzi33/media/Sander/20140801_204130_zpsf750bae0.jpg.html)

Excuus voor de wat wazige foto's, de lens van m'n telefoon wordt minder.. Zal weer met de camera gaan werken, dat is beter.

Nu nog even uitdokteren hoe ik de hele boel ga aandrijven om de poelie te maken. Op de tekening wordt de v-snaar gebruikt op de kleine schijf, in essentie een draaibank. Alleen, de snaar die ik nodig heb, is langer. Dus of twee snaren kopen, of ik maak het uiteindelijke platform voor de motor dikker, zodat ik nu kan werken met deze hoogte en de snaar die ik nodig heb..

Nog een weekje werken en dan op een welverdiende, vreselijk lange vakantie 11 uur vliegen verderop. :)

Rizz
23-11-14, 21:36
Ok, deze zit bijna in elkaar, ben helaas vergeten foto's te nemen..

Heb ik nog wel een vraagje: Ik dacht me er goedkoop af te maken en een ronde buis te bestellen, maar deze blijkt nu niet helemaal recht te zijn, dus ik ben nu op zoek naar een massieve as. Heb ik bijvoorbeeld dit gevonden:http://www.ijzershop.nl/assenstaal/2921-assenstaal-25-mm-.html

Kan ik er vanuit gaan dat dit wel recht is?

Ik heb bijvoorbeeld ook dit gevonden: http://www.gyzs.nl/blank-assen-staal-25-mm

Het prijsverschil is behoorlijk, kan iemand vertellen waarom? Die laatste is iig onbehandeld, dat is het enige wat ik kan verzinnen..

Iemand nog een suggestie of tip?

WR1944
23-11-14, 23:23
Ik ben een beetje uit de materie maar er bestaat rond materiaal dat geschikt is voor assen. Ongelegeerd kan dat C35 of C45 zijn (ik weet niet of deze aanduiding nog courant is). Het heeft een zekere gegarandeerde diameter en rechtheid volgens normen. Wil je echt nauwkeurig gaan dan kan je voor geslepen assen kiezen maar er bestaat ook getrokken asmateriaal dat voldoende recht is. Je kan de leverancier vragen hoe recht z'n materiaal is, daar zijn normen voor. Je kan vragen of de leverancier je een kopietje mailt van die norm.

Rizz
25-11-14, 22:24
En we hebben een in principe werkend apparaat! Nog wat stelwerk te verrichten, snoeren inkorten en de drum naar de tafel richten en dan mag het klittenband erop... Kortom, details! Maar eerst even wachten op een nieuwe as.. Die ik overigens nog steeds moet bestellen, dus tips zijn nog steeds welkom! Wel gebeld met een leverancier en als ik 'm niet gezaagd laat leveren, mag hij terug, mocht t niet naar m'n zin zijn.. Moet ik alleen wel gaan bedenken hoe ik 'm dan ga inkorten.. Die buis was ik letterlijk in 5 klappen doorheen, maar iets zegt me dat dit wat langer gaat duren met een ijzerzaag.. :p

Foto's zijn niet het allerbeste, maar 's avonds is het licht om te werken lekker, maar voor foto's.. :)

22545
22546
22547
22548
22549

jaap
25-11-14, 23:02
Dat begint er op te lijken Rizz!! Voor een as zou je ook eens kunnen kijken bij een bedrijf dat in hydraulische cilinders doet, b.v. een landbouwmechanisatie bedrijf of zo iets. De plunjers zijn van verchroomd essenstaal en mooi recht, ze hebben vast wel een oude liggen. Ik heb vroeger als draaier bij een bedrijf gewerkt dat dit soort cilinders maakte vandaar.
Ook een klein puntje van kritiek, ik had van een houtbewerker wel wat meer inspanning van het chassis verwacht; ipv alles koud op elkaar schroeven, wat mooie houtverbindingen, wat de stevigheid ook zeer ten goede zou komen.
Ben heel benieuwd naar de werking, dapper om zo de eerste te zijn!

jaap

Athanor
25-11-14, 23:02
De ijzershop levert standaard 2m lengte de andere per meter.

Fons

Rizz
25-11-14, 23:09
Dat begint er op te lijken Rizz!! Voor een as zou je ook eens kunnen kijken bij een bedrijf dat in hydraulische cilinders doet, b.v. een landbouwmechanisatie bedrijf of zo iets. De plunjers zijn van verchroomd essenstaal en mooi recht, ze hebben vast wel een oude liggen. Ik heb vroeger als draaier bij een bedrijf gewerkt dat dit soort cilinders maakte vandaar.
Ook een klein puntje van kritiek, ik had van een houtbewerker wel wat meer inspanning van het chassis verwacht; ipv alles koud op elkaar schroeven, wat mooie houtverbindingen, wat de stevigheid ook zeer ten goede zou komen.
Ben heel benieuwd naar de werking, dapper om zo de eerste te zijn!

jaap

Bedankt Jaap! Dat van die verbindingen ben ik met je eens, maar dat zal dan de eerste keer moeten worden... Tot nu toe klooi ik maar wat aan.. :) Er staat een kastje in de planning waar ik wel wat verbindingen wil gaan toepassen.. De balken hier zijn overigens wel verlijmd, na een tip in ditzelfde topic..

De ijzershop levert standaard 2m lengte de andere per meter.

Fons

Die had ik idd gebeld.. En assenstaal leveren ze gelukkig ook in 1 meter.. Bedankt!

Rizz
26-11-14, 07:53
Ik zat gisteren nog even na te denken over de opmerking van Jaap over de verbindingen en met name het verschil hierin tussen de houtbewerkers en de gitaarbouwers. In de gitaarbouwwereld staat met dit soort dingen de functionaliteit voorop en is het uiterlijk ondergeschikt. Natuurlijk wordt er waardering uitgesproken als het er ook nog mooi uitziet, maar het is minder belangrijk.

Ik merk hier dat het vooral beide moet zijn om waardering te mogen ontvangen. Natuurlijk valt er wat te zeggen in het kader van sterkere verbindingen en daar ben ik het ook mee eens. Ik neem bijvoorbeeld mijn buigijzer projectje.. Ding ziet er niet uit, maar werkt echt heel erg goed en ik kan er de dingen mee maken die wel echt mooi moeten en mogen zijn. Maar esthetiek staat hier voorop en dat blijkt ook uit de schreeuwende afwezigheid van reacties terwijl er zoveel interesse was tevoren.

Met name dit project waren mijn eerste stapjes in de houtbewerkingswereld en dat straalt er ook vanaf. Ik heb, mede door dit forum, al zoveel geleerd in de tijd dat ik hier rondhang, dat ik nu al dingen anders zou doen. Dus zover zijn we al.

Zoals gezegd: Hierna staat er een kastje op het program waarin ik wel wat simpele, maar mooiere verbindingen wil gaan maken. In het kader van evolutie van mijn kunde..

Maar toch fijn dat de topics in ieder geval veel gelezen worden!

JOHN LAMERS
26-11-14, 08:22
Ik denk dat het puntje van kritiek van Jaap ook als een advies gelezen mag worden om de functionaliteit van je machine beter te kunnen waarborgen.
Als de krachten in de machine ook door het hout opgenomen kunnen worden krijg je toch ook een stabieler geheel dan waneer het door een schroefverbinding wordt opgenomen.

Op het wel of niet reageren op een post is geen pijl te trekken, ik heb zelf ook wel es dingen gepost waar maar erg montjesmaat op werd gereageert.
Best jammer als je ergens trots op bent....

Vooral door gaan en zorgen dat de machine voor jouw functioneel is.

Groet John

jaap
26-11-14, 09:23
Beste Rizz, zoals John het verwoordt is het ook bedoeld. Vooral om de constructie te verbeteren, maar zolang de lijmverbindingen houden is jou constructie ook goed. Maar vergelijk het als je een werkbank zo bouwt of met pen/gat en half hout verbindingen, dat maakt een wereld van verschil in functionaliteit.
En dat er af en toe maar heel matig gereageerd wordt herken ik ook wel, ik verbaas me ook wel eens dat een onderwerp over Lidl beitels uit het dak gaat en een ander onderwerp over prachtig houtdraaiwerk of een technisch onderwerp veel minder bekeken wordt. Er is ook een trend dat de kop van het onderwerp voor een deel het succes bepaald. We zijn ook een forum waar wel veel gelezen wordt, maar relatief minder gereageerd, het is een wat ingetogen forum. Ik ben wel eens een forum tegengekomen waar veel vrouwen reageren en die halen met een vijfde van onze bezoekers ruim 10 keer zo veel reacties, bijna een chatboard.

Maar dit is voor mij wel weer eens een gelegenheid om de forummers op te roepen om je waardering voor een onderwerp ook in een reactie te laten merken!!

jaap

Heckemann
26-11-14, 09:50
Bij deze dan. Ik heb dit draadje gevolgd en vind het knap wat je gebouwd hebt. Wat betreft de constructie, ik ben daar heel simpel in: werkt het? Dan is het wat mij betreft prima. Ik heb zelf ook meestal niet de tijd om veel aandacht te besteden aan de uiterlijkheden van mijn zelfgebouwde gereedschap. Dat is ook wel een reden waarom ik veel zaken niet laat zien op dit forum, dat dan weer wel :rolleyes: Als ik het zelf niet om aan te zien vind hou ik het lekker binnen mijn werkplaats :D

Omdat Jaap het voorbeeld van de werkbank aanhaalt: mijn nieuwe werkbank heb ik in een middag gebouwd met behulp van tellerkopschroeven van 30 cm, waarmee een vuren onderstel is geconstrueerd. 40mm multiplex er op, hardhouten randje er om heen, twee schroeven geÔnstalleerd, lijnolie er over, nachtje drogen en in gebruik genomen. Mooi? Nee. Werkt het? Als een tierelier, en nog betaalbaar ook! Zet ik er vol trots foto's van op deze site? Nope. Ergens ook wel weer jammer, want tenslotte is er niks mis met simpel en efficient gereedschap, al ziet dat er wat minder mooi uit. Zo zitten er denk ik veel forummers met werkstukken waarvan gedacht wordt dat het te min is om er over te posten. Misschien toch tijd daar verandering in te brengen met zijn allen.

Last but not least: Spaarzame reacties mijnerzijds zijn te wijten aan een nijpend gebrek aan tijd. Ik probeer veel te lezen, dat lukt nog wel, maar reageren (en zeker uitgebreid reageren) doe ik minder, er gaat me momenteel te veel tijd zitten in het reageren en discussieren. Neemt niet weg dat de waardering voor veel onderwerpen en werkstukken er wel degelijk is.

Weer even on topic: mooi machientje gebouwd Rizz, het nabouwen waard tzt :p

Groet, Rob.

jaap
26-11-14, 11:25
@rob heckeman, zonde dat je geen foto's plaatst van je werkbank. Veel forummers zijn geholpen met een oplossing die werkt en binnen het budget past en een goede werkbank is een prachtig begin van een goede werkplek!
In de geest van ons forum is niks te min om te posten en zijn we nooit te goed om niet iets bij te kunnen leren! Maar je moet ook tegen een beetje opbouwende kritiek kunnen (waarbij de criticus niet per definitie gelijk hoeft te hebben :)), het kan ook altijd beter en of je dat wilt is natuurlijk je eigen keuze.
De rubrieken met de zelfgemaakte werkstukken blijf ik de mooiste vinden van ons forum, iedereen kan wel een stuk gereedschap of hout kopen, maar wat ga je er mee doen. Dat moet respect opleveren, dat ieder op zijn eigen niveau en met zijn eigen spullen lekker aan de gang is en daar plezier aan beleeft!!

Volgend jaar komt er een Open Dag Hout, dan zouden we allemaal een werkstukje mee moeten nemen, als voorlopig resultaat van onze reis als houtbewerker.

En excuses aan Rizz voor het kapen van zijn prachtige onderwerp.

jaap

ps, wat zijn tellerkopschroeven??

Rizz
26-11-14, 11:48
Jaap, het puntje kritiek vat ik ook volledig op als opbouwend. Misschien een leuk detail: De tekening is gemaakt door Matthias Wandel.

En het kapen is ok, ik wilde juist de discussie openen, omdat ik dit vaker zie op dit forum.

In je laatste post verwoord je het heel goed, iedereen heeft z'n eigen niveau en bouwt navenant. Mijn niveau is al hoger geworden sinds ik hier rondhang en is vol in ontwikkeling.

seb
26-11-14, 11:53
Mooi toestel rizz! Persoonlijk heb ik ook geen probleem met de esthetiek, ik zie zoiets als een 'hulpmiddel' om andere dingen te maken, daar zou ik dan ook zo weinig mogelijk tijd willen insteken, want het doel is dan niet van een pronkstuk te maken, maar een hulpmiddel om een pronkstuk te maken. Hulpmiddelen willen je hebben om je te verhelpen, maar zijn niet de hoofdzaak.
Kortom mooie machine, zou hier ook goed staan!

tuoh
26-11-14, 13:57
Anders dan de vorige posters hecht ik wel veel belang aan het uiterlijk, functionaliteit mag niet het enige punt zijn om iets op af te rekenen, of om rekening mee te houden. Een beetje meer zorg besteden aan een werkstuk kost geen extra geld, maar getuigd van liefde voor de materie. Het oog wil ook wat, wie dat niet aanvoelt is in mijn ogen niet goed bezig.

Dit heeft niks met de graad van vakmanschap te maken, de grootste leek kan toch een mooi verzorgd werkstuk ineen breien, maar alles met oog voor detail. Het is mijn ondervinding dat iets wat mooi afgewerkt is meestal ook perfect werkt:D

Commentaren moeten in de eerste plaats eerlijk zijn, van iemand naar de mond te praten word niemand beter, respectvol opbouwende kritiek geven daarentegen daar leert iedereen van.

Mvg,

Andrť

SunRayes
26-11-14, 13:58
Ik probeer altijd een beetje spaarzaam met mijn reacties om te gaan. Want ik ben bang dat ze anders weinig waardevol worden.
Daarom probeer ik er altijd een verhaaltje of en vraag bij te maken.
Ik zou het erg prettig vinden als er een like knop zou zijn om aan te geven dat je het gelezen hebt en dat je het leuk vind.
In whatsapp kan je een duimpje invoegen, maar die staat hier niet bij de smiley's en als ik hem invoeg snapt de forum software het niet.

OT:
Ik vind het een prachtige drumsander worden. Voordat Jaap er over begon was de constructie mij niet eens opgevallen. Maar eerder de rol van de rond gezaagde mutliplex schijven.
Dat is voor mij meer de eye-catcher.
En die as-kogellagers behuizingen vind ik ook bijzonder. Die koop je niet zo maar bij de gamma.

Dus, hier komt het duimpje: ��

Grts, Raymond

Rizz
26-11-14, 15:01
Anders dan de vorige posters hecht ik wel veel belang aan het uiterlijk, functionaliteit mag niet het enige punt zijn om iets op af te rekenen, of om rekening mee te houden. Een beetje meer zorg besteden aan een werkstuk kost geen extra geld, maar getuigd van liefde voor de materie. Het oog wil ook wat, wie dat niet aanvoelt is in mijn ogen niet goed bezig.

Dit heeft niks met de graad van vakmanschap te maken, de grootste leek kan toch een mooi verzorgd werkstuk ineen breien, maar alles met oog voor detail. Het is mijn ondervinding dat iets wat mooi afgewerkt is meestal ook perfect werkt:D

Commentaren moeten in de eerste plaats eerlijk zijn, van iemand naar de mond te praten word niemand beter, respectvol opbouwende kritiek geven daarentegen daar leert iedereen van.

Mvg,

Andrť

Ah kijk, een (h)eerlijk antwoord. Ik ben het er wel en niet mee eens.. Ja, iemand zou zorg moeten dragen voor een mooie afwerking, als het er toe doet. In dit geval is de machine nagenoeg perfect op maat en het was een goede oefening, ik heb er een hoop van geleerd. Dus het is dus in mijn geval wel afhankelijk van m'n niveau en doel.

M'n gitaar is echter een ander verhaal, daar besteed ik de grootste zorg aan. Dat het dan niet altijd even goed lukt, is ook weer te wijten aan m'n kunde..

WR1944
26-11-14, 19:40
Met 35 jaar in het ijzer, en dan voornamelijk scheepsbouw, op m'n teller is m'n eerste aanzet nog steeds de functionaliteit. Het moet werken voor een zo laag mogelijke kostprijs. Zelfs als pensionado moet ik er echt voor gaan zitten om meer ambachtelijke elementen in m'n projecten te verwerken. Zolang het een aanvulling voor de werkplaats is het functionaliteit. Als er dan wat ambachtelijks/estetisch aan wordt toegevoegd is dat meestal om een nieuwe of andere techniek of constructie uit te proberen.
Bij het maken van meubels moet het er wel uit gaan zien als een meubel en niet als een magazijnstelling uit het depot van het Leger des Heils. Daar zijn ambachtelijke verbindingen een essentieel onderdeel van de meubelstijl. Omdat ik vind dat m'n handvaardigheid nog steeds niet op mijn gewenste niveau is probeer ik zoveel mogelijk machinaal te maken verbindingen en bewerkingen in het ontwerp op te nemen. Als je op dat gebied een beetje meer inspanning pleegt kijk je er later met veel meer voldoening op terug. En ook de open monden van de bezoekers geven je een morele opkikker. Dan probeer je jezelf bij een volgend project weer een klein beetje te overtreffen.

Rizz
12-12-14, 20:59
Verdorie, het zit ook niet mee.. :( V-snaar niet goed... Er zit een verdikking in, waardoor de boel staat te schudden op het moment dat ik er spanning opzet.. Hier heb ik de vorige keer niet op gelet, omdat ik met de as bezig was en dit niet als mogelijkheid beschouwde... Net maar een mail gestuurd en hopen dat ze coulant willen zijn en me een nieuwe willen sturen..

Het ding moet af, heb alles binnen en het slechts een kwestie van afbouwen, plakken, richten en schuren.. :mad:

MasaveHout
13-12-14, 07:33
Gewoon volhouden... Het gaat je zeker lukken !! Kunnen we op de volgende barbeque allemaal staan kwijlen bij jouw zelfgebouwde schuurmachine....

tuoh
13-12-14, 08:45
V-snaar eens goed inspecteren, vermoedelijk is die "verdikking" gewoon de las van de snaar. Elke enkelvoudige V-snaar heeft daar last van, en dat geeft wat onrust tijdens het draaien, maar eens de riem op spanning moet dat vibreren weg zijn. Poly-V riemen lopen veel rustiger, niet voor niks dat deze laatste veel toegepast worden op draaibanken.

Rizz
13-12-14, 09:02
Klopt Tuoh, tis precies op de las, het wordt vele malen erger als ik de spanning erop zet. Als ik m met de hand draai komt de motor omhoog precies op dat punt..

Dr. Bob
13-12-14, 22:31
22546
Ik wil precies ditzelfde ontwerp maken in de toekomst (zit al een tijdje in mijn hoofd) maar een terugkerend punt in mijn hoofd is het volgende: De hoogteverstelling zit op 1 punt in het midden. Ik wil die van mij gebruiken om op 0,1 mm precies af te schuren. Hoe stevig is de hoogteverstelling en is de kans op wiebelen (en dus afwijking in dikte) aan de kant bij de invoer niet te groot?

Rizz
13-12-14, 23:12
Ik wil precies ditzelfde ontwerp maken in de toekomst (zit al een tijdje in mijn hoofd) maar een terugkerend punt in mijn hoofd is het volgende: De hoogteverstelling zit op 1 punt in het midden. Ik wil die van mij gebruiken om op 0,1 mm precies af te schuren. Hoe stevig is de hoogteverstelling en is de kans op wiebelen (en dus afwijking in dikte) aan de kant bij de invoer niet te groot?

De hoogteverstelling is een m12 draadeind die op z'n plek wordt gehouden door een moer die in het frame is verzonken. Evt. kan je aan beide kanten van de balk een mier plaatsen voor nog meer zekerheid. Onder de tafel zit een stalen plaatje gemonteerd De achterkant van de tafel scharniert op twee zware deurscharnieren. Daar zit wel wat beweging in, maar daar zou je ook een pianoscharnier kunnen plaatsen. Ik voel geen beweging echter. Mijn tafel is behoorlijk zwaar door de twee platen trespa en het alu frame en dat gaat zeker helpen in de stabiliteit. Het is ook mijn bedoeling om er zo fijn mee te schuren.

Wordt vervolgd! Ik zal de fijne details ook zeker beschrijven. Als je wilt kan ik nog wel even wat foto's plaatsen van de tafelverstelling, dat wordt dan wel even wachten, heb het wat druk de komende dagen..

Rizz
08-02-15, 00:05
Goed, het is al tijdje geleden dat ik van me heb laten horen wb dit project, maar deze is af! :) Kan me nog herinneren dat ik op de vorige open dag van Rick iemand sprak die me op het hart drukte om deze af te maken, want hij zag zoveel projecten sneuvelen... Daar was ik niet zo bang voor, maar niet alles gaat even snel bij mij. Eerst stofafzuiging af, want anders zou ik met deze niet verder gaan, nog met een gitaar bezig, andere dingen en gewoon weinig tijd..

Helaas heb ik van het vlakken van de drum en van het laatste deel van het proces geen foto's.. Ik zal van de week nog even een uitgebreide fotoreportage maken, ter compensatie een filmpje! :)

Zoals ik het nu in een snelle test heb kunnen bepalen, zit alles binnen 0,05 mm van elkaar, dus dat is redelijk precies. Wel blijven doorvoeren, zodra je een keer stopt, zit er een deuk in je werkstuk... En het e.e.a. hangt af van je doorvoersnelheid en stabiliteit van doorvoeren.. Dat betekent een diversiteit aan duwstokjes maken, want zeker met m'n dure gitaarbouwhout is dat geen optie. Maar ik ben zeer tevreden! Schuurpapier van 80 en 120 grit en dat gaat redelijk lang mee. De stofafzuiging pakt 90% mee, dus dat valt niet tegen!

Al met al een geslaagd project, wat open staat voor verbetering en aanpassing, maar het principe werkt goed.. Een doorvoerband zou een mooie uitbreiding zijn..

https://www.youtube.com/watch?v=wp2IMRr51X0

maja158
08-02-15, 09:57
Dag Rizz,

Kort maar krachtig filmpje. Mooi om te zien dat het project afgerond is en functioneert!
Nu het gereed is, zijn er bepaalde zaken, dingen die je een volgende anders, beter, makkelijker zou doen?
De reden van mijn vraag is dat ik er over na zit te denken om ook zo'n apparaat te maken.
Het is jou in ieder geval gelukt en daarvoor petje af.

Groet,
Jan

Rizz
08-02-15, 10:20
Dank je Jan!

Anders: Preciezer proberen te werken.. Toen ik hieraan begon, heb ik er wat minder goed over nagedacht. Hoe zaken aan te pakken, ook hoe ga je met je gereedschap om, alles staat bij mij in de kinderschoenen, dus het was leren "on the fly" De balken voor het frame zijn afgekort bij de zaaghandel, omdat ik daar toen het gereedschap niet voor had. Uiteindelijk heb ik alles kunnen compenseren, maar pas toe ik het hele frame in elkaar had.. En dat is niet de manier. Wel werk je dan aan je oplossend vermogen.. :)

Mijn makke is ook: als het er niet persť mooi hoeft uit te zien, doe ik dat ook niet.. Wel merk ik aan mijn projectjes dat hoe langer ik bezig ben, hoe mooier alles wordt.. Ook breidt mijn arsenaal zich uit en kan ik ook preciezer werken, dat helpt ook..

Ook hier geldt weer: Goedkoop is duurkoop en daar ben ik een aantal keer op pijnlijke wijze achter gekomen, waardoor het e.e.a. me meer geld heeft gekost dan in eerste instantie de bedoeling was.. Voor dat geld had ik een mooie tweedehands Jet kunnen kopen.. :) Tenminste, dat heeft een vriend betaald voor zijn Jet, mazzelaar..

Maar goed, het werkt en nu maar kijken hoe lang hij het volhoudt.. :p

Oh ja: een langere invoer- en uitvoertafel zou wel handig zijn, vooral voor langere stukken hout..

Rizz
26-02-15, 19:55
Ok, De wittebroodsweken van het eerste succes zijn over en ik had er een beetje de balen in.. Op hardhout (Pau Ferro) schuurde hij niet zo lekker, ging veel met horten en stoten, waardoor er om de zoveel cm een deuk in het hout zat.. Alle adviezen hier ten spijt over snijsnelheid, het werkt niet.. Ik had al iemand anders gesproken met eenzelfde creatie, zijn apparaat draaide op 1400 toeren en schuurde als een droom..

Dus ik ben weer gaan speuren en heb een pulley van 67 mm erop gezet en een ander type snaar.. Een xpz ipv een spz snaar.. Ik had in een ander topic hier gezegd dat het een 73 mm pulley was, maar dat klopte dus niet. Ipv 792 toeren aan de rol, draait hij nu 1182 toeren. En veel rustiger, omdat er geen las in het aanloopgedeelte van de snaar zit. Man man, wat een verschil, binnen 5 minuten had ik 5 mm van de plank af en compleet glad.

De tweede les was dat het apparaat het werk moet doen, doordouwen kan wel, maar dan krijg je dus een holle plank.. :confused: Rustiger doorvoeren werkte een stuk beter en uiteindelijk zat ik overal op de plank binnen 15/100..

Les nummer drie was dat de stofafzuiging op deze manier niet goed werkt. De versmalling knijpt echt enorm op dat korte stukkie. Aan m'n afzuiger ligt het niet. Dus ik moet op zoek naar nog flexibelere 100 mm slang en de kap aanpassen. De slang van Tendotools is wel flexibel, maar niet op zo'n korte afstand. Als iemand toevallig nog een cm of 60 heeft liggen waar hij/zij niets mee doet?? Natuurlijk tegen een vergoeding.. :) Of een tip waar dit te kopen, da's ook goe.. :rolleyes:

Nogmaal, iedereen bedankt voor de hulp en adviezen!

burley
27-02-15, 12:49
Ik kwam onderstaand filmpje tegen, ondanks z'n verschrikkelijke film techniek en het twijfelachtige materiaal toch best wel een leuk resultaat moet ik zeggen!

https://www.youtube.com/watch?v=XOQ7blkULlI

klaas0639
27-02-15, 16:06
Zeker. Een heel leuk resultaat. Ik heb me al eerder verbaasd waarom er in zelfbouwmachientjes zo weinig fietstechniek zit. Onderdelen makkelijk verkrijbaar en niet duur.

mvg
klaas0639

jaap
28-02-15, 22:27
Zeker. Een heel leuk resultaat. Ik heb me al eerder verbaasd waarom er in zelfbouwmachientjes zo weinig fietstechniek zit. Onderdelen makkelijk verkrijbaar en niet duur.

Een derailleur ipv een frequentie regelaar, Klaas? ;)

jaap

Rizz
01-03-15, 01:36
Idd een beetje sjabby in elkaar gezet, maar het werkt goed! Nou is een maatje van mij fietsenmaker... :)

jaap
01-03-15, 09:40
Dat hij werkt is wel belangrijk, zo'n schuurmachine staat hoog op mijn verlanglijstje. En jouw zelfbouwproject is reuze interessant, maar ik kijk ook nog wel eens naar een Jet of een HBM. Dat is misschien wat duurder, maar minder voldoening. De gekochte versies hebben wel een automatische doorvoer. Hoe bevalt jou de handmatige doorvoor Rizz en is het moeilijk om een mooi egaal resultaat te krijgen?

jaap

Rizz
01-03-15, 09:59
@Jaap.

Handmatige doorvoer na het opvoeren van de snelheid bevalt goed, zolang je je plank in beweging houdt. Ik heb voor het groffe werk gekozen voor korrel 80 en om die schuursporen er een beetje uit te krijgen, wissel ik voor de laatste tienden nog naar 120. Ik heb het nog niet op m'n prijzige gitaarbouw hout uitgeprobeerd, moet eerlijk zeggen dat ik daar nog een beetje angst voor heb.. :) maar ik zal er toch een keer aanmoeten..

Overigens heeft een vriend van me laatst een jet gekocht voor hetzelfde bedrag wat ik hiervoor heb betaald, ongeveer. Het is allemaal wat duurder uitgevallen dan ik gehoopt had, door een aantal aanpassingen. Leergeld zullen we maar zeggen.. :)

jaap
01-03-15, 10:32
Alle respect dat je het tot een goed werkend geheel gebracht hebt! Welke Jet heeft je vriend gekocht en wat was bij jou de tegenvaller in de kosten?

jaap

Rizz
01-03-15, 13:17
Dank je, Jaap! Hij heeft de Jet 22 44 plus gekocht.. Voor 350 euri..

Voor mij waren de tegenvallers dat ik 2 keer een as heb moeten kopen, de bovenste liggers heb moeten vervangen en nog weer een keer een nieuwe poelie en snaar heb moeten aanschaffen. En er is en paar keer wat fout gegaan met de motorplaat. Als laatste moet ik nu nog de kap aanpassen om een 100mm afzuigslang te kunnen ontvangen. heb wat dingen teveel gekocht enzo.. Ik heb rond de 300 uitgegeven, schat ik zo.. Schuurpapier met klittenband is ook niet echt goedkoop.. Gelukkig was het verspreid over de tijd.. :)

jaap
01-03-15, 13:59
Dat is ook wel een koopje! Daar had ik ook geen seconde over getwijfeld. Komt jou vriend uit Rotterdam?

jaap

burley
01-03-15, 16:43
Ik heb inmiddels de hele bouwserie van de beste man zitten bekijken, hij gebruikt geen schuurpapier met klittenband maar normale schuurband en schroeft dit vast op z'n rol.
Dit omdat bij zijn professionele apparaat dit ook min of meer zo was (daar werd het vast geklemd als ik het goed zag). Wellicht is dit alsnog een optie, al of niet i.c.m. een onderlaag van vilt.

Rizz
01-03-15, 17:41
@Jaap: nope, uit Soest. .

@ Burley: is mogelijk : ik ben benieuwd voor welke oplossing je kiest..

burley
01-03-15, 18:38
Tja, daar ben ik nog niet helemaal uit :)
Ze hebben allemaal zo hun voor en nadelen, maar qua schuurband ga ik denk ik voor de klem/schroefoplossing. Het papier met klittenband is wat mij betreft te lastig te verkrijgen en daardoor ook te prijzig.

Rizz
01-03-15, 18:44
Wat je je wel moet bedenken is of je de padding wel of niet gebruikt. De pro machines hebben ook een padding, maar dan in de vorm van de transportband... en ik was 90 euro kwijt voor 50 meter schuurpapier, 2.5 m per keer. Lijkt me niet te duur. Ja, het is een uitgave, maar je wilt wel kwaliteit voor zo'n machine. Iedere keer weer k om ik er achter dat je op dit soort zaken niet mag beknibbelen, uiteindelijk is goedkoop echt duurkoop...

burley
01-03-15, 21:00
Wat je je wel moet bedenken is of je de padding wel of niet gebruikt. De pro machines hebben ook een padding, maar dan in de vorm van de transportband... en ik was 90 euro kwijt voor 50 meter schuurpapier, 2.5 m per keer. Lijkt me niet te duur. Ja, het is een uitgave, maar je wilt wel kwaliteit voor zo'n machine. Iedere keer weer k om ik er achter dat je op dit soort zaken niet mag beknibbelen, uiteindelijk is goedkoop echt duurkoop...

Zeker! Ben er nog niet uit, zag vanmiddag bij woodwhisperer iets met een heel dun laagje kurk als padding voor een flexibele schuurpad. Maar het zit nog in m'n kop, heb nog geen tekening of iets. Zit dus nog volledig in de informatie vergarende fase :)

Rizz
08-03-15, 21:12
Goed, op verzoek nog wat foto's van het eindproduct:

27319

27320

27321

27322

27323

27325

27324

cocobolo
03-04-15, 13:41
ziet er super uit Richie ! :D

Rizz
04-04-15, 13:56
Thx Marco! En hij doet t geweldig! Mits je een paar regels aanhoudt.. :)

lhoornweg
11-09-15, 15:40
Ziet e functioneel en goed uit! het is misschien dan niet moeders mooiste ontwerp maar zoals je zelf al aangeeft, het moet functioneel zijn.
meestal probeer ik wel zo veel mogelijk "ingewikkelde" constructies en verbindingen te maken om mijzelf te trainen voor het "grote" werk.

Toch heb ik nog een paar vragen, heb je overwogen om een ketting met tandwielen te nemen inplaats van een snaar met poellies?
Lijkt me namelijk dat een tandwiel minder kan oprekken en gaan slippen vergeleken bij een snaar.

Heb de je invoer van het hout aan de onder of bovenkant?

Hoe heb je de rol gefixeerd aan de as?

excuus voor de vele vragen maar ben van plan om er zelf ook een te maken en wil het graag in een keer goed doen.

Rizz
11-09-15, 23:39
Ziet e functioneel en goed uit! het is misschien dan niet moeders mooiste ontwerp maar zoals je zelf al aangeeft, het moet functioneel zijn.
meestal probeer ik wel zo veel mogelijk "ingewikkelde" constructies en verbindingen te maken om mijzelf te trainen voor het "grote" werk.

Toch heb ik nog een paar vragen, heb je overwogen om een ketting met tandwielen te nemen inplaats van een snaar met poellies?
Lijkt me namelijk dat een tandwiel minder kan oprekken en gaan slippen vergeleken bij een snaar.

Heb de je invoer van het hout aan de onder of bovenkant?

Hoe heb je de rol gefixeerd aan de as?

excuus voor de vele vragen maar ben van plan om er zelf ook een te maken en wil het graag in een keer goed doen.

Geen excuus nodig.. :)

Even ik n het kort: Nee, eigenlijk niet overwogen om tandwielen te gebruiken. Dit lijkt me afdoende.. Wat ik wel heb overwogen is een getande riem en poelies, maar dat is wel prjjzig en ik had een budget.

Het hout wordt ingevoerd tussen de tafel en de rol, zoals je.kan zien op de foto's hierboven, of bedoel je dat niet?

Als laatste: de schijven zijn cnc gefreesd en passen daardoor erg strak om de as.. Ze zitten zo vast dat ik niet bang ben dat hij gaat slippen.. je zou het evt kunnen fixeren met schroefjes oid..

Het enige waar ik spijt van heb is dat ik geen sterkere motor heb gekozen.. Hij mist toch wat power..

Meer vragen beantwoord ik graag!

lhoornweg
14-09-15, 07:19
@ Rizz klinkt goed!

Wat ik bedoel met de invoer is, je hebt het blad zodanig gebouwd met scharnieren dat deze schuiner gaat staan naarmate je dunner wilt gaat schuren. nu is mijn vraag, als deze schuin staat, voer je het hout dan van onder in of van boven?

tevens, wat heeft het grapje van dat frezen van die schijven ongeveer gekost? is zit zelf namelijk te denken om de schijven dmv een gatenzaag te zagen en daarna op de as te fixeren met een aantal pennen maar vraag me af of dit ook echt goedkoper is gezien een 150/200 mm gatenzaag nogal aan de prijs is.

Wat voor motor zou je liever hebben gehad tevens wat voor kostenplaatje moet ik ongeveer rekenen voor zo'n motor?

Rizz
14-09-15, 07:52
Ah, op die manier.. De scharnieren zitten aan de uitvoerzijde, wat inhoudt dat hoe dunner de machine staat ingesteld hoe hoger hij aan de invoerzijde staat, dus in het kort: van boven.. :)

De schijven hebben me niets gekost, wederdienst. Hoeveel dat werkelijk moet kosten, geen idee..

Ik heb nu een half pk motor, zou liever 1 tot anderhalf pk willen hebben. Tweedehands zo rond €50-75. Toerental zo rond de 1500. De rest kan je aanpassen met je poelies. Hou de aanbevolen snijsnelheid hoger, het gaat gewoon beter dan en je hebt minder kans op deuken en vertraging met het er doorheen duwen van je hout. HŤt grote nadeel van geen automatische doorvoer hebben..

JokkeWood
15-09-15, 09:58
Als je tandwielen gebruikt krijg je een levensgevaarlijke machine. Als er iets vast komt te zitten, slipt een riem. Een stalen tandwiel zaal de boel gewoon kapottrekken. De meeste machines werken met een riem op de aandrijfas om deze reden.

Rizz
07-11-15, 09:53
Nog even een update en een headsup voor iedereen die deze machine wil bouwen: Gebruik geen zelfklevend klittenband!

Een tijdje geleden was ik ruwe vuren planken aan het schuren. Min of meer een belastingtest, kijken hoe ver ik kon gaan. Nou, niet zo heel ver blijkt.. De lijm van het klittenband is warm geworden en heeft op meerdere plekken losgelaten. Daarbij zijn er bobbels ingekomen. Eerst begreep ik niet waarom de schuurkwaliteit achteruit ging en m'n schuurpapier kapot ging, met best wel even een linke situatie. Scheurend schuurpapier met 900 toeren is geen prettige beleving. Gelukkig is m'n cilinder (en ik) niet beschadigd...

Tijd voor een nieuw ontwerp. Ik ga proberen nieuw klittenband te bevestigen met een tacker en het zo te proberen. Daarnaast dien je de schuurtijd te beperken. Het is natuurlijk geen vandiktebank, het is slechts bedoeld om een paar tienden te verwijderen en iets vlak te maken. Ook denk ik dat het mdf met de warmteontwikkeling uit gaat zetten en krimpt als het weer afkoelt, laat staan de kunststof backing van het klittenband. Nu weet ik ook waarom pro machines een stalen rol hebben en de demping uit de doorvoerband halen.. :)

Een wijze les iig!

woody
16-11-15, 09:11
Hallo Rizz,

Ik ben mezelf ook aan het oriŽnteren op de bouw van een drumsander / Breedbandschuurmachine , Al neig ik zelf meer naar het ontwerp van Woodentoolman in combinatie met die van Stumpynubs en Simon Heslop op YouTube.
dit heeft als reden dat ik bij verschillende filmpjes de argumenten hoorde of terug las dat de tafel wat wiebelig is, en moeilijk parallel te krijgen is aan schuur rol, Hoe ervaar jij dit?
verder vond ik de doordachte manier van verstel mogelijkheden bij de machine van Stumpynubs ideaal.
Hier een aantal snelle tekeningen van de hoogte verstelling
38605

38606

38607

Ik heb laatst via marktplaats twee motoren gekocht (1,5pk 220v/380v 2850 rpm) en had al een geschikte frequentie regelaar liggen.
De bedoeling is nu om een motor toe te passen in de breedbandschuurmachine, en met de andere mijn draaibank (een zelfbouw machine van de broer van mijn opa) om te bouwen.
De frequentie regelaar wil ik dan door middel van een stevige stekker verwisselbaar maken voor beide machines.

De machine zelf wil ik opbouwen door middel van betonplex, sterk duurzaam slijtvast.

Voor de schuur rol denk ik aan 2 optie's
enerzijds een MDF schuur rol zoals die van jou, vanwege de uniforme dichtheid van het materiaal.
anderzijds
de machine van Stumpynubs maakt gebruik van een schuurrol gemaakt van een dikwandige pvc pijp, dit bracht mij tot het idee om de pijp te vullen met cement O.i.d. om de rol zo een flinke massa mee te geven vanwege de mogelijke vliegwielwerking. Zou jij dit als zinvol ervaren?

De aandrijving van het materiaal wil ik door middel van 2 aandrijfrollen doen, Een bekleed met grof schuurpapier, en een bekleed met rubber (van een binnenband O.i.d)
aangedreven door een ruitenwissermotor.

Ik ben benieuwd wat jou kijk op de bovenstaande ideeŽn en combinaties is.

Met vriendelijke groet,
woody

3dmazter
16-11-15, 10:18
De rol niet vullen met iets
Stel dat ie uit ballans raakt.
Hoe ga je dat balanceren?
Zou gewoon dikwandige pijp nemen

Rizz
16-11-15, 11:58
Daar ben ik het dan wel mee eens. Het wordt lastig om de pijp uniform te vullen met een beton. Daar zou je dan het beste zelfverdichtend beton voor nemen, maar dat is bijna niet te doen voor een leek.. Dat is ook niet in kleine hoeveelheden kant en klaar verkrijgbaar. Vergeet ook niet dat beton best zwaar is. 2,4kg/liter.

De tafel en rol aan elkaar gelijk maken doe je met een vlakke plank met schuurpapier. Die haal je er onderdoor totdat ze gelijk aan elkaar zijn. Ik heb zware deurscharnieren genomen, daar zit geen speling in, dus ik ervaar geen wiebeligheid..

Pel
16-11-15, 12:27
Voor de bevestiging van het schuurlinnen of papier, de schuurrollen die baptist verkoopt hebben een mooi systeem om het schuurlinnen te klemmen, maar of dat over een grotere afstand ook werkt weet ik niet? Ik heb ze voor een ander forumlid Ronny63 geadviseerd (foto) op de vraag hoe de binnenkant van een schaaltje te schuren .

Groet Pel.