Draaibank en FEMI 640

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Staat hier in de buurt een FEMI 640 te koop. ( vlak- en vandiktebank)
http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=47950248&searchclickthrough=true
Iemand bekend met het merk/ model?

Ikzelf ken het merk niet, maar misschien dat er iemand heel goede ervaringen heeft met het merk.
Anders ga ik voor nieuw, van bijvoorbeeld Güde.

Iemand een oordeel over de draaibank die er ook staat??

( overigens heb ik een beetje gelogen met 'in de buurt'. 't Is altijd nog 2uurtjes rijden hier vandaan, dus 'effe' kijken is niet makkelijk )
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
146
Enkhuizen
Ho stop, geen Gude kopen, dat is de achterdeur uit.
De merken zeggen me beide niets, maar eea ziet er op het oog niet slecht uit.
Kijk of de draaibank 'kisproof' is, dwz als je beide centers bij elkaar brengt, de puntjes ervan niet meer dan 1 mm van elkaar staan; ze moeten dus matchen.
Zo te zien een Tjechische machine. Op zich kwamen daar goede spullen vandaan.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Dank tip van de draaibank is een goeie! ( had dat bijna zelf kunnen bedenken maar had dat dus niet....)
De draaibank zelf is 'norsk produsert' kicken een hoop mensen op. Maar de motor komt inderdaad uit Tsechie, en de andere onderdelen komen ook ergens vandaan. Contructiebedrijf heeft het onderstel misschein gemaakt en de boel in elkaar gezet. Maar hij ziet er inderdaad degelijk uit.

De Femi: het lijkt italiaans te zijn, als plaatjes googled kom je in een adem de Zipper tegen en in mijn ogen ziet ie het er hetzelfde uit als de Güde, Einhell enz...
Zou me niet verbazen als ie uit de zelfde chinese deur komt als al die anderen.

Is er een speciale reden dat Güde wordt afgeraden?
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Het betreffende modelletje van Güde kom je onder een aantal merknamen tegen. Iedereen die ik spreek en die ervaring heeft met zo'n ding hoor ik hetzelfde zeggen: het werkt wel, maar.... En dan volgt een rijtje nadelen en onvolkomenheden, voornamelijk betreffende instellingsmogelijkheden of eerder het gebrek daar aan, degelijkheid en levensduur, kracht, et cetera. Ik ben absoluut geen tegenstander van goedkoop gereedschap als je het maar af en toe gebruikt, maar in dit geval is goedkoop echt duurkoop, vrees ik.

Geen speciale reden (voor mij althans, de meningen verschillen daar nog wel eens over :)) dus om Güde af te raden, maar wel dit modelletje vlak en van dikte bank.

Groet, Rob.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Oké, da's duidelijk.
Zal even kort uitleggen wat mijn bedoeling is/was.
Mijn keuze was eigenlijk gevallen op de Güde GMH2000 van diktebank en de GAH1300 vlakbank.
Naar mijn idee heb je beide zaken meestal vrijwel gelijktijdig nodig. ( of kort achter elkaar ) gezien mijn luiheid zie ik op tegen het steeds ombouwen.
Ik zie nu dat de GAH1300 uit het assortiment gaat. Ik heb niet vaak mazzel dus dat is mijn lot:(

Omdat ik FEMI niet kon 'hoopte' ik hier te horen dat Femi het origineel is van al de kopien van einhell, güde enz enz.
Maar vermoedelijk komt femi dus uit dezelfde stal.

Kijk wel even of ik er aan toe kom om naar de draaibank te gaan kijken. Zit wat krap in mijn tijd.

Ik ben ook niet vies van goedkoop gereedschap. Met een beetje opletten ( en ervaringen van fora zoals dit ) kan je het kaf van het koren scheiden.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Luie mensen zoeken slimme oplossingen ;)

De twee apparaten die je noemt ken ik niet, zullen ongetwijfeld goed zijn. Een combi valt overigens best mee en neemt natuurlijk minder ruimte in beslag. EN is goedkoper.

Ben benieuwd wat het uiteindelijk wordt.

Groet, Rob.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.669
2.554
Gaanderen
Ook ik heb niet veel goeds gehoord over gude. De prijs die was goed maar als het een k.. machine is ben je dat snel vergeten. Verder deel ik de mening van o peaty over de draaibank.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Mmmhh... Güde gaat afvallen. En ik vond de kleur nog wel zo mooi.
Wat zijn beter alternatieven, zonder direct in de giga prijzen te lopen?
2e hands is nauwelijks een optie, want de spoeling is dun hier en de afstanden (te) groot.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Heb maar gekozen even verder te borduren op dit draadje.
Ten eerste de uit de beginpost genoemde spullen zijn hier niet terecht gekomen.
Heb de beste man een mail gestuurd, geen antwoord gekregen. Dan ben ik het eigenlijk al snel zat. Als ze niet antwoorden op mail, dan willen ze dat je belt. Op zich prima, maar als je dan komt dan blijken de antwoorden op vragen 'niet zo bedoeld' ( meest gebruikte noorse woord: misforståelse.)

Kortom ben dus nog op zoek naar een vlak- en vandiktebank

Zoals eerder gemeld en nu weer eens bewezen:2e hands is nauwelijks een optie, en ik twijfel nog tussen twee kleine machientjes zoals eerder genoemd.
Wat bruin eventueel ook kan trekken is een machine met type aanduiding PT260. http://moeco.mamutweb.com/subdet80.htm
Eigenlijk vind ik 't wat duur, maar ik heb toch het idee dan een vlak en vandiktebank wel een belangrijk deel van de uitrusting is.
Dus ook hier is de vraag: kent iemand dit apparaat?
Helaas is het plaatje niet heel duidelijk.
Ik heb het bedrijf in ieder geval om wat meer info gevraagd.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Dat plaatje lijkt erg op een machine die hier in Nederland door Huvema op de markt wordt (werd?) gebracht, volgens mij zag ik hem ook onder andere merknamen. Over de kwaliteit kan ik verder niks zeggen, ken de machine niet in het gebruik.

Groet, Rob.

PS: kijk hier eens: http://www.hbm-machines.com/producten/houtbewerking/vlak-en-vandiktebanken Veel van de machines die je bij HBM ziet worden internationaal onder andere merknamen aangeboden en ze zijn redelijk van kwaliteit. De kleinste vlak vandiktebank van HBM (en dus ook van andere merken) is niet echt geweldig maar de 10"en 12" banken zijn niet slecht voor hun geld, er valt goed mee te werken heb ik gehoord van gebruikers.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Heb van dat bedrijf mail terug gekregen dat ik even moet bellen ....... aaaarrggghhh.
Heb maar vriendelijk geantwoord dat mijn noors te slecht is om te bellen. ( wil iemand uit bergen niet op zijn ziel trappen, maar die hebben daar een dialect wat de rest van de noren niet begrijpt;) )

Nog maar een avondje zitten lezen in mijn moerstaal op dit forum en het is duidelijk ik ben niet de enige die twijfelt welke vlak/vandiktebank hij moet aanschaffen.
Ik slaap er nog maar een nachtje over, heb gelukkig geen haast.
Misschien ook even in Zweden kijken wat er te koop is... wordt vervolgd.
 

starterXL

Actieve deelnemer
15 okt 2010
180
0
Amsterdam
www.furnidure.nl
Inmiddels al iets wijzer geworden?

liep in Duitsland tegen een Woodstar PT85 aan voor €199,- nieuw.
Navraag gedaan i.v.m. garantie, maar Scheppach die in duitsland verantwoordelijk is voor Woodstar (en Kity???) geeft aan dat bij problemen de machine terug moet via de handelaar in Duitsland.
Beetje link dus.

Geloof trouwens dat de Kity PT8500 zelf €150,- is momenteel in Duitsland
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Hee, da's een oud draadje ;)

Ik ben kort na deze draad tegen een 2e hands vlak/vandiktebank aangelopen. Ik kan de draad hier op het forum niet zo snel terug vinden, maar het is dit apparaat:
http://moeco.mamutweb.com/subdet8.htm
Uiteraard kan je zoeken op het typenummer om een begrijpelijkere taal te vinden :)
Ik de UK kom je ze veel tegen.
Helaas heb ik nog weinig tijd gehad om er serieus mee te stoeien. Wel wat test stukjes gedaan, en ik heb het volste vertrouwen in het ding.

Een draaibank heb ik nog niet. En ben er ook nog niet uit wat het zal gaan worden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.