Combinatiemachine

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Hallo,
Mijn werkplaats is 3x8 meter. Hierin staan op dit moment kleine stationaire machines van kity.
Helaas moet ik vanaf begin volgend jaar mijn werkplaats delen met een aanhangwagen (de huidige stalling vervalt). Nu kan ik natuurlijk als ik grote dingen ga maken de aanhanwagen naar buiten rijden, maar het feit blijft dat de werkplaats flexibel moet worden.
Na wat wikken en wegen zit ik eraan te denken om mijn grote werkbank (3,5 meter lang) te halveren :( en om mijn losse machines te vervangen door een combinatiemachine op wielen :? .
Op dit moment loopt er een actie voor een Robland HX310 PRO (een fors bedrag hoor) en daarbij kan ik mijn huidige machinepark gunstig inruilen.
Vragen:
Is een combinatiemachine in gebruik handig? (ik ben altijd bang geweest voor het ombouwen)
Heeft iemand ervaring met de betreffende robland, of een vergelijkbare machine?
Mijn werkplaats is maar 3 meter breed, is dit voldoende voor een dergelijke machine?
gr,
gandel
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Hallo Gandel.
Een ook bij mij bekend probleem: te weinig ruimte.
Mijn schuur is 3.50 x 6 meter.
De robland was mij toch nog te groot en schafte ik daarom een MiniMax C26 Genius aan bij H&M in Sneek. Afm: 0.70 x 1.20 m.
Functies: zagen, fresen, vlakken, vandikte en langgat met drie afzonderlijke motoren op 230V en verrijdbaar.
Ik gebruik hem meest voor zagen (verstek) en schaven. De langgat kan vastgemonteerd worden.
Dus alleen ombouwen voor de frees, die uit het gietijzerenblad omhoog gedraaid wordt.
Zie ook de foto's op mijn website - rubriek nieuwsfoto's.
Veel succes met je zoektocht!
vr.gr. Jan Pranger.
http://www.arstorno.nl
 

Geertg

Actieve deelnemer
5 okt 2008
285
0
Lembeke
Veel hangt af van de vorm van je werkplaats en wat je waarmee wilt doen vind ik lintzaag,tafelzaag, afkortzaag, massief hout , plaatmateriaal?
Ik heb zelf een langwerpige werkplaats, en heb gekozen voor alles afzonderlijk.
Alles staat in de lengte richting georiënteerd. De schaafbank aan de ene kant tegen een muur en de vandikte tegen een andere muur.
Lintzaag staat ook tegen de muur maar redelijk centraal omdat ik er bool blanken op verzaag en dus veel plaats (tot 3m) achter mijn lintzaag nodig heb.
Voor afkorten van zwaarde planken gebruik is een afkortzaag,preciezer werk probeer ik met de handzaag en futselpank.
Ik heb ook een tafelzaag maar die moet eruit : voor plaatmateriaal is ze te klein, voor afkorten van lange planken niet handig en past ze niet in de ruimte indeling, ze staat dus in de weg.

Voor massief hout gaat dit goed , voor plaatmateriaal is mijn werkplaats de hel :) .


Voordeel is dat ik nu ruimte heb in het midden van mijn werkplaats, , mocht ik een combinatie machine genomen hebben zou ik nooit de ruimte hebben die ik nu heb. Ik zou steeds rondom de machine moeten lopen , nu loop ik naar de machines en heb nog plaats over om het werkstuk zelf te plaatsen.

Voordeel is ook, ben je niet tevreden over een bepaalde machine of kan je iets op de kop tikken dan kan je de machine vervangen en de andere doorverkopen.

Edit: een aanhangwagen is natuurlijk niet de beste vriend in de werkplaats... Weet natuurlijk niet hoe jouw situatie is en hoe de aanhangwagen eruit ziet, standaard model? Heb je een hoge garage of standaard? Anders zou je de aanhangwagen nog de hoogte kunnen in hijsen? Of een werkttafel waar de aanhangwagen onderdoor rolt? Wat wordt het meeste gebruikt de aanhangwagen of de werkplaats?

Edit2 : mjn fantasie slaat helemaal op hol :shock: : je maakt een werktafel waar de aahangwagen onderdoor rolt, in de werktafel integreer je de (kleine) tafelzaag,type makita,dewalt, eventueel via draagbalken. je zorgt gewoon dat de aanhangwagen met de laadklep naar beneden als 1ste de garage ingaat, zo schuift de aanhangwagen onder je tafelzaag. Met een grotere gaat dit natuurlijk ook ,maar dan rolt de aanhangwagen tot tegen de tafelzaag. Zo heb je een stationaire tafelzaag en werkbank in één???

Met wat creativiteit kom je er zeker uit.
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
gandel69 zei:
Hallo,
...jaar mijn werkplaats delen met een aanhangwagen (de huidige stalling vervalt). Nu kan ik natuurlijk als ik grote dingen ga maken de aanhanwagen naar buiten rijden, maar het feit blijft .............gandel
Ha Gandel, even een andere invalshoek als het over ruimte gaat.
Als je die aanhangwagen niet te vaak gebruikt, is het dan mogelijk dat ding op zijn zijkant te zetten en tegen de wand te plaatsen. Voor dat soort activiteiten moeten kantelbeugels te koop zijn. Oplossing?
 
A

Athanor

Guest
Hallo Gandel,

Ik ken het probleem, niet van die aanhangwagen, maar van een Robland in een garage van 3,5x7 m. Dat is mede de reden dat ik mijn werkplaats heb uitgebreid. Maar ik ben zo gelukkig daar de mogelijkheid voor te hebben. Zie topic: http://woodworking.nl/viewtopic.php?f=10&t=223. Ik heb een LX310; dat is het oudere model met swingarm en roltafel. De swingarm heb ik gemakkelijk demontabel gemaakt, die hing dus vaak aan de wand in de oude situatie. De Robland is een goede machine, waarbij ik alleen de afstellingen wat lastig vind om goed op instelling te houden. Dat vraagt wat meer tijd om regelmatig te checken en bij te stellen. Maar met wat hulpmiddelen is een heel eind te komen. Ik heb daar elders in een topic al eens wat van laten zien. De verplaatsbaarheid van de Robland is te doen, maar met het rolwiel-stel is het wel een heel gesjor en heen en weer schuiven om de machine op een andere plek te krijgen. Ik moest hem meestal in de breedte verplaatsen om enerzijds ruimte aan de zaagkant te hebben en anderzijds ruimte voor het schaven te maken. Het probleem van de Robland vind ik dat de vlakbankbladen bij het vandikteschaven openklappen en de machine breder maken zodat je er steeds met een bocht omheen moet lopen. In een duurder model Robland dan waar jij over praat is dat opgelost net zoals bij de Hammer en Felder machines. Ik ga waarschijnlijk nog eens een set zwaardere zwenkwielen onder de machine plaatsen.

Ik zou als ik nu de keuze zou maken me afvragen of ik niet beter een losse vak-vandikte bank met langgatboor en Cirkelzaag(combi?) kon nemen. Vooral de freesunit gebruik ik zelden. Daar zijn voor het niet te zware werk ook goede oplossingen te vinden zoals Jaap onlangs heeft laten zien met zijn bovenfreestafel. Ook Minimax zou dan op mijn alternatievenlijst staan.

Veel info is ook in het volgende topic te lezen: http://woodworking.nl/viewtopic.php?f=1&t=261&st=0&sk=t&sd=a

Onderstaand nog een aantal foto's van de oude situatie.

Fons






Attached files
 

Hubert.

Actieve deelnemer
21 mei 2008
300
0
Krimpenerwaard
Ik heb een werkplaats van 2.6mx3.8m waar ik een vlak/vandiktebank, een freesbankje en een zaagtafel heb staan, allen verrijdbaar. Het is erg krap maar het gaat wel ;)
 

goud-van-hout

Nieuw lid
14 okt 2009
18
0
Athanor zei:
Het probleem van de Robland vind ik dat de vlakbankbladen bij het vandikteschaven openklappen en de machine breder maken zodat je er steeds met een bocht omheen moet lopen. In een duurder model Robland dan waar jij over praat is dat opgelost net zoals bij de Hammer en Felder machines.

Hoi Fons,

Zelf heb ik de NLX-310 maar het openklappen van de bladen geschied hetzelfde als bij de LX uitvoering dat hebben ze bij Robland volgens mij nog niet aangepast op andere (nieuwe)modellen

@ Gandel,

Het ombouwen van zaag naar bijv schaaf of vlandiktebank is gemakkelijk en snel te doen.
Zelf vind ik dat het ombouwen van zaag naar frees wel voor verbetering vatbaar is bij Robland t.o.v van Felder.Robland bevalt me al 10 jaar prima in het dagelijks gebruik(betrouwbaar),ook een reden dat ik bij de laatste vervanging weer voor een Robland en niet voor Felder heb gekozen ondanks dat ik wel gecharmeerd was van de Felder combi

groet,
albert

edit; je hebt gelijk Fons,bij de nieuwste modellen klappen ze naar binnen had ik nog niet gezien ;)
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Ik heb de informatie over de combinatiemachines eens doorgenomen. Qua budget is het eigenlijk allemaal veel te hoog gegrepen voor mij. Ik zal de investering niet terugverdienen.
Maar in gebruik lijken dergelijke machines mij toch wel handig. Vooral als ik de verhalen over de Hammer combi lees. Als ik er dan ook nog eens een behoorlijke roltafel bij neem kan ik fatsoenlijk grote platen mdf verwerken. Dat is nu vaak een probleem.
Alleen, mijn grote vraag blijft. Past het in mijn werkplaats?
In de lengte zal het geen probleem geven, maar mijn werkplaats is maar 3 meter breed.

Hoeveel ruimte heb je rond de machine nodig om lekker te kunnen werken?

Een langgatboor hoeft er voor mij niet aan te hangen, maar ik ben bang dat ook zonder die unit de machine te fors is voor mijn werkplaats.

(overigens beschik ik over 380 v)
 

guido

Actieve deelnemer
3 aug 2008
220
0
www.guidokauer.nl
Ik heb de c3-31 van hammer met grote oplegtafel. zodra ik weer in de werkplaats ben (is helaas niet aan huis) zal ik eens opmeten wat confortabel zou zijn. Ik schat in dat 3 meter net te weinig is maar ik laat je het nog weten.

gandel69 zei:
Ik heb de informatie over de combinatiemachines eens doorgenomen. Qua budget is het eigenlijk allemaal veel te hoog gegrepen voor mij. Ik zal de investering niet terugverdienen.
Maar in gebruik lijken dergelijke machines mij toch wel handig. Vooral als ik de verhalen over de Hammer combi lees. Als ik er dan ook nog eens een behoorlijke roltafel bij neem kan ik fatsoenlijk grote platen mdf verwerken. Dat is nu vaak een probleem.
Alleen, mijn grote vraag blijft. Past het in mijn werkplaats?
In de lengte zal het geen probleem geven, maar mijn werkplaats is maar 3 meter breed.

Hoeveel ruimte heb je rond de machine nodig om lekker te kunnen werken?

Een langgatboor hoeft er voor mij niet aan te hangen, maar ik ben bang dat ook zonder die unit de machine te fors is voor mijn werkplaats.

(overigens beschik ik over 380 v)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.