Hout drogen in een oven

WR1944

Oud hout
Over hout drogen is al veel geschreven, zelfs in een magnetron. Maar ik heb toch een praktische vraag.
Sinds m'n moerbeiboom omgekapt is beschik ik over een verzameling stamdelen van zo'n 30 tot 40 cm lang. M'n idee is hier van doosjes of soortgelijke artikelen van de gaan maken. Bij een eerdere poging heb ik een stamdeel gekloofd in min of meer taartpunt vormige stukken en die in m'n werkplaats leten drogen. Zo nu en dan schaafde ik een vlakke kant aan een brok zodat ik wat later kon zien of het hout nog vervormde.
Mijn vraag is of het mogelijk is om het droogproces te versnellen door het in een oven te stoppen. De thermostaat gaat van 200F tot 500F en dat is in beschaafde eenheden ca 93C tot 260C. Is hout drogen een optie in een electrische oven en zoja, bij welke temperatuur voor hoelang bij welke dikte van het hout. Het hout staat nu achter in de tuin onder een dekzeil waar de wind vrijelijk onder door kan blazen.
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
Volgens mij gaat het proces van het drogen dermate ongelijk dat je tijdens het drogen scheuren kunt krijgen en hetzelfde als je het hout erna gaat verwerken. Het vocht zal ongelijk verdeeld blijken en dat gaat niet goed.
 

SamR

Actieve deelnemer
5 jan 2014
62
0
Roeselare
Je zal waarschijnlijk ongelofelijk snel barsten in het hout krijgen, dit inwendig, aan de kopse kanten en aan het oppervlak.
Industrieel gedroogd hout, wordt ook regelmatige bevochtigd tijdens het droogproces. Als je wil kan ik je hiervan wat informatie bezorgen.
Je zou de stukken eventueel ook in een droge ruimte (bijvoorbeeld leefkamer of keuken) waar toch een "constante" temperatuur en luchtvochtigheid aanwezig is.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Steven,
er is onlangs een bijscholing (26 maart '14) geweest in Waregem over het drogen van hout bij de firma houthandel CRAS.
Deze heb ik gedaan en was heel boeiend hoor. We hebben de ovens binnengegaan en het ganse systeem werd grondig uitgelegd.
Ik heb hiervan een boek cursus gekregen wat je waarschijnlijk zal interesseren.
Hij is nu op mijn school en ze zullen hem inscannen, maar wanneer dit zal gebeuren weet ik nog niet.
Als hij ingescand is en het bestand is niet te groot om door te sturen, wil ik het u wel bezorgen.
Ik informeer me morgen eens hoe de stand van zaken is.
Groetjes Didier
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
@Wim: drogen in de oven, geen idee, het lijkt me dat het dan al snel een te droge omgeving wordt waardoor scheuren snel ontstaan. Ik heb wel wat ervring met het koken van hout (mooie stukjes goudenregen gekregen en dan wil je snel een werkstukje teruggeven). In een oude soeppan een paar uur op laag vuur laten pruttelen, daarna buiten onder een afdakje laten drogen, na een week of twee kleine dingetjes van gedraaid (eierdopjes, servetringen, waxinelichthoudertje). Dat ging prima, geen vervormingen of scheuren. Het waren wel kleine stukjes, het dikste deel was ongeveer 20x10 cm (7,87x3,94") :cool:

Je kan dit allicht eens proberen met een klein stukje?

Groet, Rob.
 

WR1944

Oud hout
Het gekloofde hout heeft de vorm van taartpunten die op het dikste deel zo'n 3 tot 5 cm dik zijn. Bij het kloven probeer ik een reeds ontstane scheur te gebruiken als beginnetje. Ik heb een eenvoudige vochtigheidsmeter besteld. Zodra die binnen is ga ik wat meten en er proeven mee doen. Dan ga ik wat stukken aan één kant vlakken en zien in hoeverre de zaak vervormt bij welke behandeling.
Watch this space. ;)
 
ik stop soms schalen in de magnetron als ik ongeduldig ben.
30 seconden erin,20-30 minuten laten afkoelen en dit 10-15 keer achter elkaar ofzo
dit werkt eigenlijk vrij goed heb ik gemerkt, naderhand is het hout zo goed als droog(laat ze meestal toch nog eventjes gewoon drogen) en er ontstaan geen tot nauwelijks scheuren eigenlijk:)
gewoon een beetje experimenteren met kleine stukken
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Voor draaien is de makkelijkste manier om de tijd van drogen te verkorten (zonder professionele kiln/drooger), omdat het hout veel dunner is en dat het ruimte heeft om te vervormen, maar langzaam drogen is nog steeds de boodschap.

Het probleem met hout in dikkere maten drogen is meervoudig, sap en kern hout hebben verschillende hoeveelheden van vocht in het, waardoor het sap-hout meer krimpt dan het kernhout maar kan dat niet en dus barst, een ander probleem is dat het buitenste hout eerst moet drogen voordat het sap van het kernhout er uit kan, en weer is er het verschil van droger hout dat krimpt en ander dat het niet doet/kan, dus het scheurt, volgende probleem is dat het einde van het hout heel makkelijk het vocht verliest maar verder in niet, alweer het zelfde probleem van scheuren en splijten.

Dan is er het verschil dat hout wel dunner word maar niet korter, dit geeft problemen met sommige dingen zoals deksels van dozen, die eerst passen en dan weer niet of scheuren omdat het krimpt terwijl het andere stuk dat niet of minder doet, met plat hout werk kan dat ook een problemen opleveren als daar geen rekening mee word gehouden.

Ik heb al voor vele jaren het drogen van mijn voor gedraaide schalen en projecten in een papieren zak gedaan, met bijna 100% succesvol drogen zonder splijten.

Als ik van groen hout een schaal draai geef ik de want ongeveer 10% dikte van de doorsnee van de schaal, de schaal draai ik in een keer zonder te stoppen, (als ik een kopje koffie ga drinken word er eerst een plastieken zak omgedaan) de schaal word dan in een bruin papieren zak gestopt en die word weggezet op een koele plaats waar de zon er niet aan komt en waar geen verwarming of wind/trek is.

Waarom werkt dit ??, zo gauw dat hout in de zak gaat begint het te drogen en de lucht in de zak word zo vochtig dat het niets vochtiger kan worden (saturated), nu trekt dat vocht in het bruine papier van de zak, en dan gaat de vochtigheid in lucht van de zak omlaag en het hout kan weer vocht verliezen, enz enz.

Ik kijk de eerste dagen wel om te zien dat er geen schimmel op komt, gebeurd dat dan veeg ik het droog in gaat het in een nieuwe zak, dit proces heb ik al jaren toegepast en werkt voortreffelijk voor mij.

Microwave drogen heb ik een paar keren gedaan, eerst paar keren het hout kreeg scheuren en een begon te roken, was aan het branden aan de binnenkant van het houten verkoold, stink met een vrouw die daar helemaal niet over te spreken was, nooit meer in haar microwave !!

Ik vond er een bij de vuilnis staan en gaf hem een goede beurt en een nieuwe zekering en hij werkt nog steeds, maak mijn koffie opnieuw warm, dikwijls een paar keer voordat ik hem op heb.

Enkele jaren geleden had ik een Esdoorn die afbrak, en ik had daar heel wat schalen van gedraaid, kwam op het idee om te proberen of ik er enkele gedeeltelijk kon drogen in de microwave, de rest ging gewoon in de bruine zak en de gedeeltelijke gedroogde na het drogen ook in de papieren zak, na een paar weken werden ze allemaal uit de papieren zakken gehaald, de normaal gedroogde schalen waren fijn, maar de gedeeltelijk gedroogde in de microwave hadden allemaal scheurtjes zoals je in de foto kan zien, voor mij was dat de laatste keer dat er een werkstuk in de microwave gaat, ik wacht liever wat langer voor een stuk dat niet geschuurd is dan heb het er een die na all de moeite om hem vlugger droog te krijgen, er scheuren of barsten in heeft.

De scheuren heb Ik gevuld met metaal poeder.

voorgedroogd.jpg


 
Laatst bewerkt:

WR1944

Oud hout
Ik ben begonnen om de gekloofde stukken moerbei wat te fatsoeneren. Beide kanten vlak ik eerst enigszins en ik verwijder de witte buitenkant. Als dat witte gedeelte droog is wordt het vrij hard en brokkelig. Ik laat het enkele maanden liggen om droger te worden en dan kan ik ook zien of het hout redelijk vlak gebleven is. De vochtigheidsmeter is ondertussen binnen gekomen en lijkt me redelijk nauwkeurig te zijn. M'n werkbank wees 7 tot 8% aan en een net geschaafd stukje moerbei kwam tot 45%. Dat kan redelijk kloppen want de krullen voelden flink vochtig aan.
P1011766q.jpg

En dit is de meter.
http://www.coleparmer.com/Assets/manual_pdfs/37803_81_User_Manual.pdf
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Ik ben begonnen om de gekloofde stukken moerbei wat te fatsoeneren. Beide kanten vlak ik eerst enigszins en ik verwijder de witte buitenkant. Als dat witte gedeelte droog is wordt het vrij hard en brokkelig. Ik laat het enkele maanden liggen om droger te worden en dan kan ik ook zien of het hout redelijk vlak gebleven is. De vochtigheidsmeter is ondertussen binnen gekomen en lijkt me redelijk nauwkeurig te zijn. M'n werkbank wees 7 tot 8% aan en een net geschaafd stukje moerbei kwam tot 45%. Dat kan redelijk kloppen want de krullen voelden flink vochtig aan.

En dit is de meter.
http://www.coleparmer.com/Assets/manual_pdfs/37803_81_User_Manual.pdf

Gespleten hout is veel minder aan buigen en verdraaien onderhevig dan gezaagd hout, een plank zoals getoond word kan gedroogd worden met weinig kans van splijten als de einden goed zijn sealed (afsluiten) maar genoeg tijd moet gegeven worden om did te doen zonder splijting/scheuren.

De einden zijn nog steeds het meeste gevoelig hier.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Van wat ik van mijn houthandelaar gehoord heb, steken ze dat weken lang in die ovens, en er zit een zekere know how aan verbonden. In Frankrijk laten ze het langer in de oven en drogen ze het trager waardoor het hout stabieler is achteraf. Als ik bij hem Frans hout neem dan weet ik dat ik dat meteen kan gebruiken zonder problemen. De keren dat ik hout nam dat in de Benelux of in Duitsland gedroogd was moest ik het zelf een paar weken laten rusten in een warme plek en horen naar een concert van gekraak en barsten in de vorming.

In de landbouw kennen wij hetzelfde effect, om graan te oogsten moet het minder dan 6% vocht bevatten. Maar het moet vooral ook rijp zijn. Door extreme hitte en droogte kan het onder de 6% gaan zonder rijp te zijn. Als je het dan oogst dan gaat het later in de silo's terug vocht uit de lucht opzuigen en gaan naar 8-10% en dan krijg je problemen met schimmels en insecten.
 
Laatst bewerkt:

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Van wat ik van mijn houthandelaar gehoord heb, steken ze dat weken lang in die ovens, en er zit een zekere know how aan verbonden. In Frankrijk laten ze het langer in de oven en drogen ze het trager waardoor het hout stabieler is achteraf. Als ik bij hem Frans hout neem dan weet ik dat ik dat meteen kan gebruiken zonder problemen. De keren dat ik hout nam dat in de Benelux of in Duitsland gedroogd was moest ik het zelf een paar weken laten rusten in een warme plek en horen naar een concert van gekraak en barsten in de vorming.

In de landbouw kennen wij hetzelfde effect, om graan te oogsten moet het minder dan 6% vocht bevatten. Maar het moet vooral ook rijp zijn. Door extreme hitte en droogte kan het onder de 6% gaan zonder rijp te zijn. Als je het dan oogst dan gaat het later in de silo's terug vocht uit de lucht opzuigen en gaan naar 8-10% en dan krijg je problemen met schimmels en insecten.

Er is hier in Canada en de USA al lang veel studies gedaan in verband met het drogen van hout op commercieel niveau, niet alleen bij industrie maar bij regering and Universiteiten ook.

Het gebruik van Kilns is de meest gebruikte vorm (Ik vind OVEN niet het gepaste woord, maar word schijnbaar gebruikt voor KILN) waar hout word gestoomd en verhit om het sneller te laten drogen en de spanningen uit het hout te verdrijven, en ja dat is meer dan alleen techniek, de verschillen in elke kiln and de houtsoort plus waneer het gekapt is (vocht verschil) maakt het meer een art van kiln bestuur/control.

In het algemeen word het hier aanbevolen om hout van een paar dagen tot enkele weken in de werkplaats te laten zitten zodat het verschil in vochtigheid tussen het hout and werkplaats gelijk komt, er is altijd wel een verschil, zelfs in het leggen van massief houten vloeren word het dikwijls in het huis gezet en na een paar weken pas geïnstalleerd by de betere zaken.


Ik heb een excerpt hier (in het engels, sorry) dat uitlegt wat de problemen zijn en wat er gebeurd terwijl het hout droogt, Ik hoop dat het helpt om te begrijpen van hoe en wat etc. in hout drogen met hulp van stoom en hitte.

drying and control.jpg

how wood dries and why it can split doing so.jpg
 
Laatst bewerkt:

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
Steven,
er is onlangs een bijscholing (26 maart '14) geweest in Waregem over het drogen van hout bij de firma houthandel CRAS.
Deze heb ik gedaan en was heel boeiend hoor. We hebben de ovens binnengegaan en het ganse systeem werd grondig uitgelegd.
Ik heb hiervan een boek cursus gekregen wat je waarschijnlijk zal interesseren.

Hallo Didier,
Ik ben bezig aan de bouw van een zonnedroogoven (solar kiln).
DSCN2023.jpg
DSCN2024.jpg
De constructie is bijna voltooid en ben nu de ventilatoren en de regeltechniek aan het bestuderen.
Bedoeling is om dit via zonnepanelen en 12V sturing te realiseren.
Ik probeer zoveel mogelijk recuperatiematerialen te gebruiken.
Vermits ik een leek ben, maar dat toch allemaal zelf wil uitdokteren, is alle info welkom.
Zo ook info in verband met droogtechnieken.
Vandaar mijn vraag of je de cursus nog hebt ingescand?
en of ik deze eens mocht inkijken?
Groeten
jan
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.