pralineschaaltje op voet

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Hier stel ik pralineschaaltje voor via een foto die ik had opgemerkt via GOOGLE AFBEELDINGEN. Deze werd opgeslaan op mijn pc, maar had daar weer geen naam van wie de eigenaar was.
Ik heb mijn zoektocht succesvol kunnen vervullen.
De eigenaar werd gecontacteerd via zijn website en vandaag kreeg ik nog een positief berichtje terug.
De eigenaar is Hans Scholte

Hier zijn toestemming dat ik per mail kreeg.

Dag Sirjacobs,
Natuurlijk mag dat. Ik waardeer het dat je een verwijzing naar je bron(nen) geeft, dat wordt door houtdraaiers naar mijn mening te weinig gedaan.
Ik ben benieuwd wat voor schaal je hebt gemaakt.
Met vriendelijke groet,
Hans Scholte

Ik ben hem heel dankbaar om mijn creatie hier te mogen plaatsen. Er werd nog een bijhorende artikel bijgevoegd door Hans met de bewerkingsvolgorde hoe hij zijn presenteerschaal op voet (zoals hij het genoemd heeft).
In dit artikel doet Hans een bijzonder vermelding naar zijn echtgenote toe.
Dat wil ik ook zeker benadrukken met zijn woorden.
Mijn echtgenote heeft zeker bij zo’n gebruiksvoorwerp inspraak.

Nu mijn voorstelling van het pralineschaaltje op voet.
De 3-delige staander is aframosia samengesteld met een laagje beuk er tussen. Het hangende kelkje of hoe je het ook kan noemen is beuk.
Het schaaltje is abachi. Alles werd geschuurd tot korrel 400 en afgewerkt met SCHELLAWAX.
Voor de 3-delige staander heb ik enorm moeten nadenke over de techniek om dit te realiseren.
Vandaag kon ik een vergelijk maken met de bewerkingsvolgorde van Hans Scholte. Deze is in vergelijking met wat ik heb gedaan.
P4200956.jpgP4200958.jpgP4200959.jpgP4200960.jpgP4200955.jpg
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.554
Gaanderen
Netjes gedaan. Alles strak. Op de eerste foto dacht ik de vorm van de schaal klopt niet. Mijn uitgangspunt was dat moet rond zijn. Bij het bekijken van de andere foto's zag ik dat er drie hoeken in zitten. Dus niet meteen aannemen dat alles rond moet zijn.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Gaaf schaaltje! Maar even iets anders… wat voor een afwerking heb je op je tafel?
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Ik heb een aantal foto's getrokken toen ik ermee bezig was, maar op een zeker ogenblik ben ik het vergeten om nog details te fotograferen.

Hier enkele foto's.

Hier besefte ik dat het niet correct ging zijn en ben opnieuw beginnen nadenken.
PB060465.jpg
Tweede poging van nadenken met het goede resultaat (geen lijm aandoen).
PC280646.jpgPC280655.jpgPC280657.jpg
De volgende stappen heb ik helaas niet gefotografeerd.
Na deze stappen hier, doe je de spanbanden af en draai je gewoon uw stukken met lijm aan.
Eenmaal droog, heb ik de kleine beuken stukjes ingelijmd , maar daarvoor werd er met de lange gatboormachine enkele sleufgaten ingeboord.
Daarna weer tussen de centers plaatsen en terug de buitenkant op vorm draaien. Opgelet, plaats dan de smalste kant naar uw motorkant om achteraf een bril te kunnen plaatsen
Een tip hierbij is een lamp plaatsen op het te draaien deel zodanig dat de binnen gedraaide vorm zich duidelijk vertoont. Opletten aan het onderste deel dat je niet te dun gaat.
Eenmaal de buitenvorm, neem je de schuivende centerblok weg en plaats je een bril om het gat langs de onderkant te maken. Je moet daar niet te veel wegnemen omdat het al volledig hol is.
hier is het onderstelletje dan klaar.
Dan begin je aan het schaaldeeltje. Dit is eigenlijk een cirkel verdeeld in 3 gelijke delen.
Hieronder een tekening, maar is niet op ware grote.
Bekijk bijlage schaaltje.pdf
De gele stroken zijn voorlopige opvullingslatten uit een minder waardige houtsoort. Na het draaien worden deze voorlopige latten weer uitgezaagd en de 3 kleine delen worden weer aan elkaar gelijmd.
Zo heb je uw speciaal schaaltje. Er is dan achteraf een kelkvormig stukje gedraaid en erin geplaatst.
Dat is heel kort uiteengezet.
Hopelijk is het duidelijk.
Deze manier komt praktisch overeen met wat Hans Sholte toegepast zonder van hem iets af te weten.
Ik heb zijn bijdrage gekregen en ik zal toestemming vragen om zijn uiteenzetting erbij te plaatsen.
 
Laatst bewerkt:

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Berichtje van Hans Scholte gekregen met de melding dat zijn stappenplan geplaatst mag worden.

Voor alle duidelijkheid wist ik niet van een zelfgemaakte stappenplan van Hans Scholte.

Hier zijn pdf-versie die mijn hier bovenstaande versie zal aanvullen.
Bekijk bijlage presenteerschaal.pdf
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
@ Renault: de afwerking van mijn tafel is een HPL. Indien je het nummer wenst, moet ik het morgen opzoeken op school.
@ Roald: ik zal uw raad wat betreft opgeslagen afbeeldingen eens toepassen en hopelijk lukt het zoals u het aangeeft.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Aha stiekem vermoedde ik het al. Nog nooit een massief of gefineerde afwerking in die kleur gezien. Nr opzoeken hoeft niet hoor, het was een interesse vraag. Toch bedankt!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.