Lepels & eetstokjes

Uitgeester

Actieve deelnemer
21 apr 2014
48
0
Uitgeest
Ooit vergeten m'n bestek mee te nemen (ik eet weinig brood, vooral rijst met zooi...), toen ik honger begon te krijgen maar even aan de slag gegaan met een guts en de lintzaag. 30-40 minuutjes later kon ik m'n prutje naar binnen werken!
554156_10151947476064365_847060801_n.jpg


Gemaakt uit esdoorn, onafgewerkt. Dit was vooral een functionele lepel, ruw, snel gemaakt omdat ik 't nodig had. Ontwerp bleek nog wat te wensen over te laten... Veel te diepe kom dus ik moest alsof ik een graafmachine hanteerde m'n eten in m'n mond kiepen. Oeps.

Later afgelopen jaar een wat verfijndere versie gemaakt voor m'n vriendin (krijgt veel van mijn 'experimentjes' cadeau, ha). Wou er graag eetstokjes bij maar dat was een eenmalig iets... Dunne stokjes schaven is niet mijn ding... Lepel ben ik wel erg tevreden over! Amerikaans noten, afgewerkt met een mengsel van bijenwas en kokosolie. Ruikt lekker, dekt redelijk af en wordt als het goed is niet ranzig.
tumblr_n4fzkedn3u1r90m5co1_500.jpg

tumblr_my9ttfWwvb1r90m5co9_1280.jpg
 

Uitgeester

Actieve deelnemer
21 apr 2014
48
0
Uitgeest
Mooi! Wat is lepels maken toch een leuke bezigheid hé, echt genieten.

Heerlijk! Gewoon even zitten met een mes en snijden maar.
Wat gebruik jij voor het snijden? Ik vorm vooral met een spookschaaf, gutsen en zo'n gebogen met van Frost. Moet nogsteeds een mooi zakmes hebben waarmee ik krullen kan maken...
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Ik gebruik eerst de zaag en de beitel voor het echt grove werk en daarna ga ik ook naar de spookschaaf. Ik heb een mes van Hultafors, een gewoon recht mes eigenlijk, maar gebruik dit niet zoveel.
Het hangt er ook vanaf of je in groen hout of gedroogd hout werkt. Ik heb meestal geen toegang tot groen hout. Zo'n gebogen mes gaat in gedroogd hout niet veel kunnen doen denk ik. Een goede guts is onontbeerlijk en een afgerond schraapstaal werkt ook lekker.

Ik moet vooral dringend nog eens een lepel maken :eek:, maar ja, so much to do, so little time...
 

Uitgeester

Actieve deelnemer
21 apr 2014
48
0
Uitgeest
Heb eigenlijk altijd gedroogd hout gebruikt maar dat heeft tot nu toe geen problemen gegeven met het gebogen mes. Bij de noten lepel heb ik alles voorgevormd met een guts en vervolgens het kromme mes goed geslepen en alle sporen van de guts eruit gewerkt.

Vooral voor het laatste vormen van de steel en buitenkant van de kom leek een recht mes me wel fijn. Heb een tijdje eentje van Pfeil van iemand geleend en dan kan je, als de spookschaaf onhandig wordt, mooi glad snijden of zelfs schrapen. Hoe werk jij netjes met de spookschaaf? Vooral met een kleine lepel heb ik gemerkt dat het een beetje onhandig is, lepel inklemmen, spookschaaf er langs, kan nét niet overal lekker bij...
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Ik heb het ook nog niet allemaal onder de knie. Het klemmen van de lepels gaat inderdaad niet altijd even handig. Ik heb even met het idee gespeeld om een shaving-horse te maken (even googlen) om wat handiger met de spookschaaf te werken. Maar toen ben ik begonnen met het slijpen van zagen en scharen. En wat beginnen zwaluwstaarten. Van de hak op de tak dus.
Afwerken met een schraapstaal is best leuk, en een schraper kost bijna niks. Je moet wel leren om ze gebruiksklaar te maken, maar ook dit is niet moeilijk.

De filmpjes van Paul Sellers over het maken van lepels vond ik heel leerzaam en ook de site van Robin Wood is heel goed. Deze laatste heeft ook een boel advies op vlak van gereedschap. Waar veel mensen hun lepels schuren, werkt Robin Wood enkel af met het mes, waardoor de lepels langer mooi blijven.
Alles eens goed bekijken en daarna zelf uitzoeken wat je zelf het beste ligt. Als afwerking gebruik ik walnootolie, een tip van Robin Wood overigens.
 

Uitgeester

Actieve deelnemer
21 apr 2014
48
0
Uitgeest
Plannen voor een schaafbok liggen al twee jaar op het bureau... Haha. Hoewel ik denk dat 't voor lepels minder geschikt is, tenzij je een heel klein bokje maakt.

Paul Sellers pakt het goed aan ja! Zoals hij z'n kommen maakt doe ik het ook, soort van.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.