''hollowing rig''

malefe

Actieve deelnemer
29 sep 2009
88
0
hallo
even een vraagje;
voor het uithollen van werkstukken boor ik een gat in men werkstuk en hol dan verder uit met een guts.
nu is men vraag zo een ''hollowing rig'' hoe werkt dit en hoe maak ik zoiets tekeningen of voorbeelden welkom
met vriendelijke groeten
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Hallo Malefe.
Uitholgereedschap is er in diverse ontwerpen: Munro hollower, Jo Winter (diverse), Martelhaak.
Of zie de discussie op het Duitse Forum (http://www.drechsler-forum.de) over het gebruik van een aangeslepen HSS staalboor. Die heb ik zelf al geruime tijd geleden gemaakt en je kunt er redelijk mee uithollen.
Het is echter de vraag of je dit echter moet willen: voor elk probleem een ander stuk gereedschap gebruiken.
Boren: zet de beitel in het midden, til hem iets omhoog en duw tegen het hout. Gevolg een mooi gat als basis om uit te hollen.
Om dieper te gaan: leg de vouw tegen het uit te hollen gedeelte en kantel de beitel naar links, waardoor het bovenste deel van de beitel begint te snijden en ga verder naar binnen.
PAS OP!!!!!!!!. Dit vergt ruime oefening en is niet zonder risico, dit zgn. over de kop draaien.
Zelf zou ik kiezen voor professionele houtdraailessen, waarbij je optimaal leert omgaan met enkele beitels en daar (bijna) alle vormen mee leert draaien.
Op mijn site vind je onder links de site van Jo Winter en zijn uitdraaihaken. Als je handig bent kun je ze zelf maken.
Veel succes.
Jan Pranger.
http://www.arstorno.nl
 

Hans Scholte

Actieve deelnemer
Hi Malefe,

ik denk dat met een 'hollowing rig' een installatie bedoeld wordt waarbij het uitholgereedschap aan een stang (boring bar) is bevestigd, die opgesloten is en meestal over twee leunspanen loopt. Een systeem met twee draaipunten wordt ook wel gebruikt.
Zeer bekend is Lyle Jamieson.
JHollowing-HEAD.jpg

Hier een link naar een zelfbouw systeem op zijn website:

Hier nog een voorbeeld van een elleboog systeem:
tn_IMG_0120.JPG


Zelf heb ik een Jamieson kloon.
Ik beschouw dit als gereedschap voor houtdraaiers met een ruime ervaring in het uithollen.

Hans
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.