Prunus serotina, wilde zwarte kers.

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Eindelyk heb Ik deze schaal afgewerkt, deze en een stel meer had ik "rough turned" (voor gedraaid ??), maar deze had een profiel that ik later niet uit kon staan, maar meeste van deze groep was op een plank gezet waar ik niet makkelyk by kon, zo out het oog uit het hart, ze zaten daar 15 jaar later nog steeds toen we verhuizden, (1700km NW) heb een fotos gemaakt van al soort dingen, als herineringen.

Dat is de schaal :)
That is the bowl.jpg

Gelukkig was de wand dik genoeg en kon ik er een betere vorm van maken, hy is ongeveer 30cm Doorsnee, heb hem een paar keer met Tung olie ingesmeert over enkele dagen tyd, en toen laten zitten voor 4 weken (Wy waren op stap) daarna opgepoetst (gepolyst?)

Black Cherry bowl.jpg Black Cherry bowl 1.jpg Black Cherry bowl ottom.jpg
 

poemibol

Actieve deelnemer
28 apr 2011
96
0
49
Bavel (NL)
This bowl is a beauty !!! By the way the wood of my "Inlandse walnootschaal" was of a fresh cut three that is being drying over 3 years now beside my house i dont think its rot althoug there are some traces off fungus (slaap) in the wood. Grts Patrick
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Compliment. Top schaal.

Dank je Wim :)

Voor gedraaid is de juiste term. Ik vind het een mooie schaal, en heel mooi afgewerkt.

Dank je wel Nico Ik waardeer de info :D

Nette schaal! Gebruiken ze in Canada inches of zijn ze van de metrische kant?

Dank je Renault, officieel is Canada metrish, maar veel dingen zyn nog steeds in Imperial, zoals bouw materialen, sommige willen alles in mm meten :rolleyes:, anderen alleen imp. zoals 2”x4” en 4’x8’ etc., het helpt niet dat we veel met de US handelen, dan zyn er ook nog veel mesen die nooit metrish geleerd hebben en niet willen veranderen, voor my maaky het geen verschil, ik gebruikte in Nederland inches en mm, staal en pypen kwam toen nog allemaal in inch maten.

This bowl is a beauty !!! By the way the wood of my "Inlandse walnootschaal" was of a fresh cut three that is being drying over 3 years now beside my house i dont think its rot althoug there are some traces off fungus (slaap) in the wood. Grts Patrick

Patrick thanks, that log has been drying for three years, als er fungus in zit is het aan het rotten, alhoewel juist het begin, maar ik kan get zien en ik weet van ondervinding dat dit het draaien moelyker maakt, je moet dan heel fyne laagjes er af draaien en je gouge in the best snydende positie houden, en natuurlyk vlymscherp.

Ik heb hier een paar fotos die laten zien dat je soms met je beste inspanning tog nog geen prefectie kunt behalen, maar misschien toch de moeite waard of misschien niet, je leert er altyd van.

Dit hout is een soort populier (Trembling Aspen)=(klaterhout?) zacht en los hout, dus geen hard hout, ik zaagde deze boom om omdat hy gevaarlyk stond, en in een rotte toestand was, hy kon op myn opslag gebouw vallen, toen ik hem in stukken zaagde zag ik dat er nogal wat zwarte linen in zaten, spalting noemen ze dat hier (slaap?) ik had dit soort hout nog nooit gedraaid en wilde did toch wel eens proberen.

Keek voor het beste stuk dat niet te rot was en draaide er deze schaal van, ik kon het niet glad draaien, zelfs met een skew aan de buitenkant was het nog niet zo goed en slechter aan de binnenkant omdat ik daar een gouge moest gebruiken, en toch vind ik hem de moite waard, maar zeker niet perfect :)

Spalted Aspen bowl.jpg Spalted Aspen.jpg Spalted Aspen bottom.jpg
 

poemibol

Actieve deelnemer
28 apr 2011
96
0
49
Bavel (NL)
Leo, this spalting bowl also is beautiful i think it has something special with al the fungus and black lines inside the wood. Niet alles moet te gemakkelijk zijn om te maken toch.... ik begrijp dat er tegenwoordig ook middelen zijn waarmee je spalted ofwel hout met slaap voor en/of tijdens het draaien kan behandelen waarmee het rotte beschimmelde hout beter op zijn plaats blijft zitten en makkelijker te bewerken is ( soort conserveermiddel). Heb daar zelf geen ervaring mee mischien dat andere forumleden hier iets over kunnen vertellen en welk middel dit is? Grt P
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Google eens op houtverharder. Ik zag het op de site van willy vanhoutte. Ook is cactus juice een middel. Dit moet echter met een vacuumdrukvatgebeuren. Het hout wordt vol geschuimd (niet geheel het juiste woord) en als het uitgeborreld is gaat het in de oven. Op engelse sites is onder stabilizing wood wel het een en ander te vinden.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Leo, this spalting bowl also is beautiful i think it has something special with al the fungus and black lines inside the wood. Niet alles moet te gemakkelijk zijn om te maken toch.... ik begrijp dat er tegenwoordig ook middelen zijn waarmee je spalted ofwel hout met slaap voor en/of tijdens het draaien kan behandelen waarmee het rotte beschimmelde hout beter op zijn plaats blijft zitten en makkelijker te bewerken is ( soort conserveermiddel). Heb daar zelf geen ervaring mee mischien dat andere forumleden hier iets over kunnen vertellen en welk middel dit is? Grt P

Thanks P, de spalted bowl is OK, ja daar zyn verhardings middelen, van gemakkelyk tot moelyk en duur, gewoone witte plak verdunt met water werkt best well goed, heb ik wel eens gebruikt, trekt er niet diep in en is een vieze boel, omdat je het werkstuk moet onder dompelen en dan weer late drogen, dan heb ik Pentacryl gebruikt, een keer, (het is een sillicone type polymer) vond de uitkomst niet tot myn liking, zelfs na een paar jaar voelde de bowl nog olie achtig aan en ik heb hem nooit verder afgewerkt, ik denk dat ik the rest van de container nog steeds heb.

Er zyn nog meer chemicals zoals acrylics en polymers, je moet dan een drukvat en vacuum pomp hebben of/en compressor, plus het material is duur, zeker niet iets what ik will gaan gebruiken voor een schaal, goed voor pen blanks mischien.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Google eens op houtverharder. Ik zag het op de site van willy vanhoutte. Ook is cactus juice een middel. Dit moet echter met een vacuumdrukvatgebeuren. Het hout wordt vol geschuimd (niet geheel het juiste woord) en als het uitgeborreld is gaat het in de oven. Op engelse sites is onder stabilizing wood wel het een en ander te vinden.

Hi Wim, ja ik weet van dat spul af, niet iets waar ik mee will gaan werken, daar is een turners-clubgenoot van my in London Canada dat met cactus juice werkt, hy gaf seminaars en legde uit hoe dat hy dat deed, je can hem googlen, of ga hier,

http://www.woodturnersresource.com/extras/projects/cast_a_burl/

Hier is een van zyn produkten, Dave Bell bowl.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.