Van welk hout is deze kist?

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Een tijd geleden deze kist gekocht bij de kringloop. Helemaal donkerbruin gebeitst. Mooi kistje, maar zag er daarom niet uit, dus heb 'm helemaal kaalgeschuurd en dit kwam er onder vandaan. Dat was best een verrassing! :)

In de Danish oil gezet en we hebben er nu al 2 jaar plezier van.. Moet wel weer even opnieuw, er zitten wat krassen op.. :) Maar ik weet niet waar het van gemaakt is.. Ik zat zelf te denken aan Padouk..

Wie kan dit voor me ophelderen?



 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Als Tuoh zegt dat het inlands noten is geloof ik het meteen. Maar ik heb verschillende (goedkope) koloniale meubelen gesloopt en ontdaan van de beitslaag en het hout ziet er op het eerste oog identiek hetzelfde uit als op bovenstaande foto's. En ik denk niet dat er in de lage landen ook maar een fabriek staat die voor zo weinig geld meubels ineen zet. Ook al zit er behoorlijk wat spint aan.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Zeker die rechter plank ziet er uit alsof er een kromme tak tot plank is verwerkt. Dat zou kunnen als het een hobbyhoutzager is geweest. Verder vindt ik het contrast wel erg hoog voor inlands noten. Het bestaat, zeker, maar het meeste inlands notenhout is toch een stuk fletser. Hoe hard is het hout? Notenhout is vrij zacht, daar kun je met je nagel gemakkelijk een kras in maken. Ik vermoed eigenlijk toch ook tropisch hout.
 
A

Athanor

Guest
In het spinthout zie je duidelijk de kruisdraadstructuur, wat dan meer naar een tropische soort zou kunnen verwijzen.

Fons
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Ik neig naar een tropische houtsoort. Het heeft een rood/bruine structuur met wit spinthout.... Er zijn zo enorm veel houtsoorten. Enkele houtsoorten werden vroeger veel gebruikt en nu helemaal niet meer. Dat is het leuke wanneer je ergens "oud" hout vandaar kan toveren...
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Zeker die rechter plank ziet er uit alsof er een kromme tak tot plank is verwerkt. Dat zou kunnen als het een hobbyhoutzager is geweest. Verder vindt ik het contrast wel erg hoog voor inlands noten. Het bestaat, zeker, maar het meeste inlands notenhout is toch een stuk fletser. Hoe hard is het hout? Notenhout is vrij zacht, daar kun je met je nagel gemakkelijk een kras in maken. Ik vermoed eigenlijk toch ook tropisch hout.

Nou, erg zacht is het niet, moet wel flink moeite doen om er iets van een kras in te maken..

Blijft toch lastig, van een foto, niet?

Heb jaren in een cd-winkel gewerkt, hoe vaak mensen wel niet voor me gezongen hebben.. :D En dan teleurgesteld zijn als ik het niet weet..

Hoor graag meer en als er meer foto's nodig zijn..
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Het doet mij aan Iep denken. Zou dan vanwege het lichte spint niet gewaterd moeten zijn (door wateren wordt het spint donkerder).
 

tuoh

Oud hout
Op deze laatste foto's ziet dat hout er al heel anders uit, een stuk roder dan op de eerste foto's. Als je maar één zintuig kan gebruiken om hout te herkennen ga je al eens de mist in, zoals hier dus:p Geen Noten, dat is nu wel duidelijk.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Vandaar dat ik dus aan padouk dacht. Het bovenblad is wat meer verkleurd en is wat bruiner als de rest, is wat meer blootgesteld aan de zon..
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Ik trek mijn Iep suggestie nu ook in. Het hout moet gezien het ontwerp van de kist wel van tropische herkomst zijn.
Wel een leuk ding, trouwens!
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Dank allemaal! Ja zeker een leuk ding en ik snap niet waarom iemand dit moois zou willen verbergen.. En dan is het een beetje afvalhout, lekker belangrijk, geeft het wel wat extra's..
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.